[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:54

Jeetje wat een hoge waardes allemaal... :( waardeloos zeg... :(
Heb mijn pony nu een week verminderd, van 1/2 naar 1/4. En heb mn pony weer terug zoals ik haar ken! Pittig, vol energie, lieve knuffelkont, en ze loopt een stuk beter. super blij dus, terwijl da hogere dosis adviseerde... Ben blij dat ik mn gevoel heb gevolgd en minder ben gaan geven!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:57

En hoe staan jullie er tegenover dat de prascend de levensduur van je paard aanzienlijk verkort? Bij een 25+ paard kan ik er nog bij in komen. Maar bij een paard onder de 10? Ppid is welvaartsziekten nr 1 bij onze paarden omdat we ze eigenlijk niet meer als paard houden.
Met goed karig ruwvoer maar wel alle vitaminen GEEN TARWE EN GEEN MAIS en uitgebalanceerde weidegang kom je al een heel eind. Onbeperkt bewegen en sociaal contact.
Nabica om de lever te stimuleren en glucobalance voor de suikerstofwisseling, en dan kom je al een heel eind. In ieder geval ontzettend gedaalde acht waardes zonder prascend! Mijn paard staat 24/7 op pp met goed hooi uit slowfeeder, in stabiele kudde van 4. Dat doet haar erg goed.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:04

Hoe kom je erbij dat Prancend het leven verkort?
Wat waren dan de klachten bij jouw paard en wat is dan nu verbeterd?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:15

amoj schreef:
Jeetje wat een hoge waardes allemaal... :( waardeloos zeg... :(
Heb mijn pony nu een week verminderd, van 1/2 naar 1/4. En heb mn pony weer terug zoals ik haar ken! Pittig, vol energie, lieve knuffelkont, en ze loopt een stuk beter. super blij dus, terwijl da hogere dosis adviseerde... Ben blij dat ik mn gevoel heb gevolgd en minder ben gaan geven!!

Wat goed! Zo zie je inderdaad maar weer wat dat kan schelen en hoe belangrijk het is dat je zelf je paard goed in de gaten houdt en de medicatie aanpast naar behoefte.

Kan best zijn dat als je na een poosje toch weer wil/moet verhogen het wel goed gaat hoor. Mijn paard kon in eerste instantie ook niet tegen 3/4 pil en heb ik toen een paar maanden op 1/2 laten staan. Daarna kon ik weer langzaam en probleemloos verhogen. Maar misschien is het in jou geval helemaal niet nodig en krijg je het al onder controle met 1/4.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:17

kim1207 schreef:
En hoe staan jullie er tegenover dat de prascend de levensduur van je paard aanzienlijk verkort? Bij een 25+ paard kan ik er nog bij in komen. Maar bij een paard onder de 10? Ppid is welvaartsziekten nr 1 bij onze paarden omdat we ze eigenlijk niet meer als paard houden.
Met goed karig ruwvoer maar wel alle vitaminen GEEN TARWE EN GEEN MAIS en uitgebalanceerde weidegang kom je al een heel eind. Onbeperkt bewegen en sociaal contact.
Nabica om de lever te stimuleren en glucobalance voor de suikerstofwisseling, en dan kom je al een heel eind. In ieder geval ontzettend gedaalde acht waardes zonder prascend! Mijn paard staat 24/7 op pp met goed hooi uit slowfeeder, in stabiele kudde van 4. Dat doet haar erg goed.

Dat zijn nogal uitspraken. Heb je daar ook bewijs van dat Prascend de levensduur van je paard verkort? Waar baseer je je mening op?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:32

ValerieM schreef:
Jannepauli schreef:
.. en zijn die waardes in pg of nn/moll?

Owww, ik zit nu heel hard te denken. Maar geloof dat ik zo geschrokken ben dat ik me niet kan herinneren of m'n da dat heeft gezegd...

Wat is het verschil eigenlijk?

Ga maar gauw vragen aan je DA in welke waarde ze gemeten zijn, het maakt heel veel verschil ( in de ene waarde is de uitkomst hoger dan in de andere) - dat betekent niet dat het paard minder 'ziek' is of dat de meting niet goed is. Alleen de een heeft hogere cijfers dan de ander. Als je weet hoe gemeten is kan ik het voor je omrekenen.
Vraag ook je DA in welk laboratorium gemeten is- dat wil ook nog wel eens verschillen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:36

:)
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 21-10-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:46

kim1207 schreef:

Dat prascend het leven zou verkorten is echt dikke onzin. Het tegendeel is waar. PPID is geen welvaartsziekte maar een aandoening op celniveau in de hypofyse. Daardoor wordt er nogal wat cortisol door het lijf gepompt en juist die stof beschadigt van alles in het lichaam en de organen als het niveau constant te hoog is ( sorry voor de Jip&Janneke uitleg, heb niet veel tijd). En de beschadiging op celniveau door Cortisol is juist de oorzaak van het achteruit gaan van het paard.

Wat het overige betreft heb je wel een beetje gelijk: teveel zetmeel/suiker ( dat zit niet alleen in tarwe of mais, maar in alle granen en ook in gras en hooi) is voor een paard met stofwisselingsproblemen (EMS, IR, PPID) niet goed. Dat moet inderdaad karig gevoerd worden en de paarden moeten vooral goed uitgebalanceerde vitamines/mineralen hebben om o.a. hun weerstand op peil te houden. Beweging is inderdaad erg onderschat - hoe meer beweging, hoe beter.
De lever hoeft niet persé gestimuleerd te worden en glucobalance is een middel dat zeker niet op lange termijn werkt. Het geeft vaak wel kortstondig verbetering ( denk aan een half tot heel jaar) maar daarna is het in de meeste gevallen niet meer effectief.
Edit:
Citaat:
Omdat prascend op den duur de hersenen laat verschrompelen...en t is zwaar kanker verwekkend. Is voor mensen niet voor niets uit de handel genomen

De reden waarom pergolide uit de handel werd genomen is omdat er verdenking was van hartaandoeningen. Prascend bestaat overigens niet voor mensen. Je kletst maar wat, je weet niet waar je het over hebt. Als dat de inhoud van een lezing is, kan ik iedereen afraden er naar toe te gaan en de 25 euro die dat kost maar te besteden aan prascend pillen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:48

kim1207 schreef:

Wat is Nabica? Google levert voornamelijk Portugese hits en mijn Portugees is wat roestig. Google images komt met raapstelen en andere koolsoorten. Paarden zullen dat best lusten, maar voor zover aan kool geneeskrachtige eigenschappen worden toegedicht kom ik vooral gekneusde koolbladeren als uitwendig compres tegen.

Nog een vraag, over de ontzettend gedaalde acth waardes zonder prascend. Is dat gebaseerd op twee metingen of een langere reeks? En in welke tijd van het jaar zijn die metingen uitgevoerd?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:56

Dat vermoedde ik al: zuiveringszout om bloedverzuring te voorkomen. Onzin dus. PPID heeft niks met verzuring te maken.

Natriumbicarbonaat (NaHCO3-) vormt een basische buffer in ons bloed. Het zorgt ervoor dat het bloed licht alkalisch blijft (pH 7.365) door zure afvalstoffen te neutraliseren. Natriumbicarbonaat wordt in de volksmond ook wel zuiveringszout genoemd vanwege de zuiverende werking bij het verwijderen van zuren.

En dame.. PPID is niet te genezen, wel onder controle te houden. Raad 's waarmee..

In ieder geval niet met appeltaart en kokoscake, daar wordt je alleen maar dik van ( teveel suikers, te veel zetmeel) - een gezonde baas = gezond paard. :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:05

Maar aan de andere kant, ik heb wel weer wat geleerd. Ik denk dat ik nabica maar gewoon natriumbicarbonaat, of kortweg bicarbonaat of zuiveringszout blijf noemen, maar als ik ooit nog eens met iemand zonder Portugese roots in gesprek ben die het over nabica heeft, weet ik wat diegene bedoelt.

Kim1207, zou je misschien ook nog antwoord willen geven op mijn andere vraag over de metingen op basis waarvan je het hebt over ontzettend gedaalde acth waardes zonder Prascend?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:08

Ik denk ook niet dat PPID een welvaartsziekte is wat nu meer voorkomt.
Door meer onderzoek is er nu meer bekend over en wordt het eerder gediagnostiseerd. Vroeger werd het gewoon op ouderdom gegooid!
Laatst bijgewerkt door cynthiar op 21-10-14 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:10

En Kim mijn vraag ook. Wat waren de klachten bij jouw paard en wat is daarvan verbeterd?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:10

Jannepauli schreef:
In ieder geval niet met appeltaart en kokoscake, daar wordt je alleen maar dik van ( teveel suikers, te veel zetmeel) - een gezonde baas = gezond paard. :+

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:23

Willen jullie deze gevaarlijke onzin praat niet gaan voeden? Het mag duidelijk zijn dat ik dit soort verkapte reclame direct getemd heb.

Ppid verkort de levensduur punt.

Er zitten mij te veel "nieuwe klantjes" in het topic op moment, die grijpen wellicht elke strohalm, hoe idioot ook nog vast en lezen jullie sarcasme dan niet eens meer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-10-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:24

OK jammer dat jullie er zo in staan. Als ik een paard met cushing had zou ik me op alle gebied verdiepen en niet alleen achter de pharmaceutische industrie aanhollen.
Klachten van mijn paard waren m'n veel ontstekingen die niet genazen (wonden) opeens veel lagere plek in de kudde en de leider " pakte" poown ook echt
Krulvacht, sloom en futloos, slecht door vacht heen komen, dik blijven ondanks dieet.

Pony heeft geen van bovenstaande klachten, staat weer tweede in de kudde, geen wonden die niet genezen.niet sloom. Enige is iets in de vacht op d'r kont wat langer. Maar ze maakt altijd veel vacht aan. Is nfp import uit uk, ouderwetse type!

Nee geen bloedgetuigen behalve eerste x 58. Nu op klinisch beeld geen rede voor mij om te her testen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:29

Ik heb dus nooit prascend gegeven. Ik heb alleen voorbeeldig en beweging aangepast. Daarnaast overweeg ik monnikspeper te geven als ik zie dat ze achteruit hobbelt. Dat werkt direct in op de hormoonhuishouding, dus zolang ik daar niet in hoef te bemoeien dan doe ik dat niet. Jammer voor jullie paarden. Ga verder kijken dan het spekken van de kas van boehringer. Tylando d'r paard is ook drastisch geminderd in de prascend dosering na adviezen van ingrid. Ook paard van spin heeft enorme daling in acht waardes laten zien. We hebben de da laten geloven dat dit door de prascend kwam, terwijl ze geen enkele pil heeft gehad. Dus als jullie hiermee niets willen of kunnen, dan is dat zo. Mij hoef je iig niet te overtuigen :-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:35

Citaat:
Jammer voor jullie paarden. Ga verder kijken dan het spekken van de kas van boehringer.
Dat je "een beetje dom" was, dat wist ik al. Maar je bent ook nog vals ook. Daar hebben we hier geen enkele behoefte aan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:38

Gelukkig heb ik 2 blije pony's die het super doen op hun pillen. Zonder pillen was iig Judith er al niet meer geweest denk ik. Hoop nog HEEL lang pillen te mogen kopen voor ze :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:40

Oohhhh, dus nou durft magriey1000/Ingrid zelf niet meer te reageren of te vertellen over haar onderzoek , dus spant ze jou voor haar karretje? Zonder vervolgtesten en dus weten of acth daadwerkelijk gedaald is zijn dit hele domme en gevaarlijke uitspraken, want het ene bericht meld je dat er geen 2e testen zijn gedaan maar op basis van klinische weet ik wat jullie maar veronderstellen dat het beter gaat en in het volgende bericht houden jullie de DA voor het lapje? En wij mogen bi niet spekken, maar moeten jullie vooral maar wel geld gaan geven? Hier gaan echt mijn nekharen van overeind staan zeg!! Beetje geld gaan proberen te verdienen over de rug van het doodzieke ppid paard!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:43

OJJ.. is dat werkelijk die enge Marietje1000? Oh boy - was al zo blij dat ze gezakt was voor haar examen en afgewezen door de commissie omdat ze als therapeut niet geschikt was. Nou ja.. zo zie je maar, onkruid vergaat niet.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:48

Nou Marietje 1000 ken ik niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:52

En wie is die Ingrid dan wel? Het lijkt me dat als zij de capaciteiten heeft om een 'lezing' te geven, jij haar kwalificaties wel kent? Geef maar eerst eens een linkje zodat we kunnen zien of zij net zoveel nonsense verkondigt als jij (of niet).

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:53

Weet je, laat maar. Ik heb helemaal geen zin om hier afgekamd te gaan worden door mensen die alle wijsheid in pacht denken te hebben. Marietje 1000 who ever iT may be ken ik niet. Ppid is niet leuk als t je paard treft. Maar er bestaan meer wegen die naar Rome leiden. Dus. Mij zul je hier niet meer zien

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:54

Hier ook een nieuweling in het topic. Sonja heeft nog geen bijwerkingen of iets gehad van de prascend en daar ben ik wel blij mee maar ze krijgt het natuurlijk ook pas een week dus het blijft even afwachten.

Gelukkig laat ik met niet zomaar wat aanpraten. Ik ben zelf paraveterinair en ben er dus wel een beetje in thuis.

Ieder zijn ding maar voorlopig houd ik het gewoon bij de prascend.