[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:50

HelmerG schreef:
Op mijn vorige stal, waar ik tot 2 weken geleden heb gestaan hebben echt veel paarden geschuurd nadat ze naar de zomerweides omgegaan zijn, ondanks het omweiden!
En dat zijn allemaal geen eczemers, dus die hebben ook echt geschuurd van het gras.
Daarnaast schuren ook genoeg paarden als ze gezweet hebben.
Misschien een tekort aan mineralen of iets? dat zou ook kunnen..
Hoe is je situatie? hoeveel gras enz?

Ze staan 24/7 buiten, maar in de wei waar ze in staan staat niet zo heel veel gras. Ik heb nu wel zo'n vee/koeienborstel dus besteld en ga om wat balkjes waar ze aan schuurt (en waar ik wat haakjes van 't hout aanzitten, waar haar manen in blijven haken) van die kokosmatten om heen doen, zodat ze wel kan schuren, maar ze hopelijk minder beschadigt.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:04

Mindim schreef:
Deaglán schreef:
Wat mij toen bij Vidoma (leverencier) verteld werd was dat je op moest passen met het insmeren in de felle zon omdat de mogelijkheid van verbranden bestond, vanwege het feit dat de lotion op basis van olie was. Ik heb er bijdie van mij nooit last van gehad maar ik smeerde ook meestal tegen de avond en bijna nooit op het hoofd dus had het alle tijd om in te trekken voor ze weer in de zon kwam.

Mocht er iemand over denken om een deken van Snuggy Hoods te bestellen dan kan ik alvast melden dat de service helemaal top is. Ik heb hem 3 dagen geleden besteld en hij is nu al binnen terwijl ze er ook nog een aanpassing aan hebben gedaan (de hals is eigenlijk gesloten maar ik wilde graag een hals met klitteband sluiting). Had ook nog het geluk dat er een aanbieding was met gratis hoofdkap en een speciale zak om de deken in te doen als hij in de wasmachine moet.
Het is soepel materiaal (lijkt een beetje op het materiaal van de Ivanhoe halsdeken die ik nog heb liggen, 1e uitvoering) en ziet/voelt iig heel degelijk aan. Nu eerst maar naar stal om te kijken of hij idd past.

Zou je een foto kunnen maken? Ik ben erg benieuwd.

De foto moet helaas even wachten tot morgen, manlief had het "paslaken" uit de auto gehaald en dat wil ik echt wel gebruiken voor het geval de deken toch niet past. Bij het hoofddeel had ik eerst mijn twijfels, hij kwam zo los heel groot over, maar hij zit als gegoten. Zelfs met de moeilijke maat van mijn pony (bovenkant ong. maat full, kaken van een Belgje en neusje van een cob :+ ) is hij door de klittenband delen goed aan te passen. Alleen de oren zijn iets te groot maar daar heeft ze toch geen last van.
De hals, die ik met klittenband afgewerkt wilde hebben, is ook echt netjes afgewerkt met een randje van zacht materiaal waar de naad de huid kan raken en het klittenband is met verschillende overlappende delen vast te zetten.

Je hoeft idd niet persé de deken erbij te hebben om de hoofdkap te gebruiken, er zit nl nog een stukje hals aan die je makkelijk onder een andere deken kan laten vallen.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:30

Ik ben benieuwd, de beschrijving van het hoofd van je paard, komt overeen met die van mijn tinker :') , heel lastig om een hoofdkap voor te vinden.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:32

Hier momenteel veel jeuk... Gisteren dagje gewone vliegendeken ivm wassen van de RSIH en veel bultjes en lekker geschuurd, gelukkig niet tot bloedens toe. Vandaag lekker gewassen met teershampoo, derfen erop en weer onder de RSIH.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:29

Hallo,

Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Mijn tinkermerrie heeft op dit moment erg veel jeuk, maar absoluut niet aan staart en manen. Door het jeuken krijgt ze kale plekken van het schuren. Ze staat op dit moment 8uur per dag op de wei. Krijgt 2x maal per dag hooi en bakje met daily plus en liga brok. Ik ben gestopt met care4life om te kijken of ze daar op reageert. Dierenarts is al geweest, ze heeft toen een injectie gehad en spul wat ik moest smeren, maar ook dit werkt niet helemaal. Ze wil nu een langdurige iets inspuiten. Dit wil ik niet omdat ik niet weet wat het is. En ga niets zomaar spuiten. Kunnen jullie mij misschien helpen? Met een idee wat het zou kunnen zijn? Ze schuurt overigens alleen op stal.. maar niet als ze eten heeft of iets.
Alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:17

Bij jeukerige paarden laat ik de PAVO sowieso achterwege. Misschien dat je paard reageert op een overschot aan suikers. Maar ik zie er uit jou beschrijving geen zomereczeem in. Tinkers zijn sowieso al wat gevoelig voor suiker. Ik zou dus het voerbeleid eens onder de loep nemen. Alleen op stal schuren, misschien verveling? Aangezien ze met eten het niet doet. Misschien eens in het tinker gedeelte kijken, meerdere tinkers hebben jeuk.
Middelen inspuiten zou ik ook niet doen, dat zijn vaak jeukonderdrukkers, maar daar zijn de problemen niet mee opgelost. Het is wel goed voor de buidel van de da.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:28

Ben normaal ook geen Pavo fan maar die van mij staat ook op de C4L (hier zit dus alles bij elkaar maar 9% suiker/zetmeel in) en krijgt daar niet meer of minder jeuk van tot op heden

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:50

Waarom überhaupt brok of muesli...onbeperkt ruwvoer is meestal voldoende.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:03

Gras en het ruwvoer kan bijna niet voorzien in alles.
Want wie checkt tegenwoordig de waardes van het ruwvoer?

Dan is brok handig tekorten aan te vullen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:28

Als de kwaliteit van het ruwvoer goed is,heeft menig paard hier voldoende aan,in het bijzonder tinkers,haffen etc....voedings waardes checken kan dus veel gejeuk voorkomen,en is een stuk gezonder en goedkoper,dan allerlei spul bijvoeren.
Overigens laten de betere fourages een ruwvoeranalyse uitvoeren zo dat je precies weet wat er in zit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:37

Eens met PPG. Bij mijn merrie ging het ook stukken beter toen ze alleen hooi en beperkt weidegang kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:42

Deaglán schreef:
Ben normaal ook geen Pavo fan maar die van mij staat ook op de C4L (hier zit dus alles bij elkaar maar 9% suiker/zetmeel in) en krijgt daar niet meer of minder jeuk van tot op heden

Hoe weet je dan of de jeuk daar niet van komt, want de dailyplus bevat toch nog 11.8% aan suiker en zetmeel per kilo. In samenwerking met de care4life geef je dan misschien toch meer suiker en zetmeel dan je denkt. Je kan het eens proberen zonder en aanvullen met een vitaminensupplement. Als je dat al niet wilt proberen uit te sluiten, ja, dan houdt het gauw op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-13 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:43

_CS_ schreef:
Gras en het ruwvoer kan bijna niet voorzien in alles.
Want wie checkt tegenwoordig de waardes van het ruwvoer?

Dan is brok handig tekorten aan te vullen.

Als je weet wat de tekorten zijn, anders denk je maar te weten wat je aanvult. Dan geef ik voorkeur aan een vitaminenkorrel dan een krachtvoer met allerlei toegevoegde bestanddelen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:12

Ja naja om te zeggen dat ze veel brok krijgt.. dat valt reuze mee. Een klein handje daily en 1 handje liga.
Ik ben al gestopt met c4l en voor mijn gevoel is het al minder. Ik ga kijken of heg hier helemaal mee weggaat.. anders ook de rest schrappen. Maar het is idd toch als wat aanvulling, omdat ze ook geen onbeperkt ruwvoer kan krijgen. Ze krijgt s winters al wel al 4x per dag bijna 3kg. Maar ze blijft eten. Op een vorige stal hebben ze het bij haar ook stop gezet. Ze stond de hele dag met haar hoofd in de bak met hooi. J zou denken ze stopt wel, maar dat duurt wel even.

Liga brok en daily krijgt ze trouwens al jaren! Maar met de intro van c4l wilde ik dat proberen. Hoorde van een oud stalgenoot ook dat haar Belg meer jeuk kreeg toen ze dat ging voeren. Zodoende ben ik er ook meegestoeid. Ze krijgt trouwens daily omdat ze ander haar handje brok in een keer door slikt met alle slokdarmverstoppingen van dien.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:21

Hebben jullie anders een idee wat ik beter kam geven? Ik zie door het bomen het bos niet meer.. want dan denk ik o weinig suiker, maar heb gelezen dat zetmeel ook niet goed is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:23

femke_harley schreef:
Hebben jullie anders een idee wat ik beter kam geven? Ik zie door het bomen het bos niet meer.. want dan denk ik o weinig suiker, maar heb gelezen dat zetmeel ook niet goed is??

Pavo liga heeft 27%zetmeel en suiker per kilo! Het staat dat het voor koudbloeden is, maar de meesten krijgen er jeuk van. Zo krijgen heel veel paarden ook jeuk van Summerfitkoeken.
Je kan eens proberen een vitaminenkorrel te geven of probeer eens subli ponybrok. Daar schijnen koudbloeden het ook goed op te doen. Die van mij (ook tinker) krijgt vitamine korrel en verder staat hij op het land.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:30

Oké! Ja staat idd voor koudbloeden. Nu krijgt ze denk ik een kg over heel de week. Maar goed nogsteeds veel. Al krijgt ze dit al wel al jaren.. en toen geen jeuk gehad en heeft ze ook wel op meer gestaan. Maar Miss in combi van ander voer?! summerfitkoek krijgt ze sowieso niet, dacht ik vorig jaar goed aan te doen.. vanaf dat moment zijn de slokdarmverstoppingen begonnen.. klopt af, het gaat nu super.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:32

Ik hoor inderdaad dat paarden van pavo vaak jeuk krijgen. Heb het zelf totaal nog niet meegemaakt. Op stage voeren ze alles met pavo. Die van mij krijgt ook pavo nu en zo wel meer uit mijn omgeving en heb er nog nooit een zien schuren. Ze zijn nu bij mij op stal net over gegaan op een andere brok. Ze voerden daar altijd pavo sport of basis en nu over naar een ander merk(even geen idee welke, ik voer apart in bakjes) en heel stal schuurt met zijn staart. Ik weet nou niet of het direct aan pavo ligt dat ze gaan schuren. Kan ook een samenspel met ruwvoer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:33

Je kan het altijd proberen. Je kan eens overgaan op Marstall Force of Pavo Boost. Is ze ook te zwaar, op wat voor weide staat ze, wat voor hooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:33

liedjuh2 schreef:
Ik hoor inderdaad dat paarden van pavo vaak jeuk krijgen. Heb het zelf totaal nog niet meegemaakt. Op stage voeren ze alles met pavo. Die van mij krijgt ook pavo nu en zo wel meer uit mijn omgeving en heb er nog nooit een zien schuren. Ze zijn nu bij mij op stal net over gegaan op een andere brok. Ze voerden daar altijd pavo sport of basis en nu over naar een ander merk(even geen idee welke, ik voer apart in bakjes) en heel stal schuurt met zijn staart. Ik weet nou niet of het direct aan pavo ligt dat ze gaan schuren. Kan ook een samenspel met ruwvoer zijn.

Koudbloeden willen er nog wel eens op reageren. Mijn kwpn merrie reageert ook niet vervelend op pavo.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:52

Mindim schreef:
Deaglán schreef:

Hoe weet je dan of de jeuk daar niet van komt, want de dailyplus bevat toch nog 11.8% aan suiker en zetmeel per kilo. In samenwerking met de care4life geef je dan misschien toch meer suiker en zetmeel dan je denkt. Je kan het eens proberen zonder en aanvullen met een vitaminensupplement. Als je dat al niet wilt proberen uit te sluiten, ja, dan houdt het gauw op.

Ik denk dat je de verkeerde quote hebt neergezet, ik heb het helemaal niet over dailyplus gehad ;)

Bij mijn pony heb ik zowel alleen ruwvoer/gras geprobeerd als de verschillende ZE "dieeten" maar dat maakte allemaal weinig verschil en aangezien ik ook nog een pony heb die gevoelig is voor hoefbevangenheid heb ik beiden nu op een dieet staan van graszaadhooi/ duits kruidenhooi en de halve dosering van C4L. Daarnaast mogen ze dus af en toe een half tot 1 uurtje op de wei als alle omstandigheden goed zijn.
Ruwvoer analyse klinkt heel leuk maar is alleen interessant als je eigen grond hebt of iig hooi in grote partijen van dezelfde verbouwer hebt.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:52

Mindim schreef:
Je kan het altijd proberen. Je kan eens overgaan op Marstall Force of Pavo Boost. Is ze ook te zwaar, op wat voor weide staat ze, wat voor hooi?

ze heeft neiging tot overgewicht, maar moet zeggen met strookbegrazing nu ziet ze er goed uit! Heb ze nog nooit zo goed op gewicht gehad in de zomer voor haar doen. Het land is niet bemest en boer zei dat er niet veel eiwitten in zitten. staat ook niet super veel. En ja wat voor hooi, als het goed is krijgen wij tweede of derde snede en sowieso geen eerste. De boer haalt het van eigen land. Het is als goed is van vorig jaar. Ze hebben nu pas de eerste snede eraf gehaald.

Maar al bedankt voor de tips! Wacht eerst even c4l af.. En anders nog de rest aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:53

Je hebt gelijk! Ik bedoelde Femke Harley! Excuses Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:56

femke_harley schreef:
Mindim schreef:

ze heeft neiging tot overgewicht, maar moet zeggen met strookbegrazing nu ziet ze er goed uit! Heb ze nog nooit zo goed op gewicht gehad in de zomer voor haar doen. Het land is niet bemest en boer zei dat er niet veel eiwitten in zitten. staat ook niet super veel. En ja wat voor hooi, als het goed is krijgen wij tweede of derde snede en sowieso geen eerste. De boer haalt het van eigen land. Het is als goed is van vorig jaar. Ze hebben nu pas de eerste snede eraf gehaald.

Maar al bedankt voor de tips! Wacht eerst even c4l af.. En anders nog de rest aanpassen.

Die van mij staat of heel schraal of in heel hoog stengelig gras, ivm fructaan, want ook in gras kan enorm veel suiker zitten. Het is iig altijd een heel gepuzzel :D Die van mij staat inmiddels niet meer op strookbegrazing. Heel af en toe nog. Hij komt eigenlijk met collega tinker in de afgegrazen weiden van de andere paarden. Hij is een tijdje in training geweest en toen was hij in superconditie en zag er super uit, ik rijdt iets minder vaak en dat zie je gelijk, hij is nu iets forser. Maar ik let daar wel goed op.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:59

Oh als de reactie voor mij was.. ik wil het wel uitsluiten, maar ik wacht eerst even a wat ze zonder de c4l doet. Ik kan nu alles weglaten, maar ik wil graag weten aan welk product het ligt. Ze krijgt c4l pas een maand of 2/3. Liga en daily al jaren. Als alleen c4l niet genoeg is, gaat de rest ook weg.

Ja het is idd hoogstengelig gras of afgegraasd.. niet erg vet gras dus!