Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:54

nikysa90 schreef:
Wat mooi dat je al verbetering ziet Nynke! Mocht je toch naar de kliniek willen voor een scopie, is smorgens vroeg brengen dan geen optie en snachts op vlas laten staan of met een graasmasker op? Dan kan ze in haar eigen omgeving blijven.

Waar kan ik het beste bicarbonaat kopen? Ik geef nu Omeprazole, kan ik de bicarbonaat daar gewoon naast geven? En kunnen de ervaren maag-eigenaren zeggen of Mastic een vergelijkbaar product is als Ekygard?

Ja dat bedacht ik later inderdaad ook, zou een stuk schelen als ze thuis kan blijven zo lang mogelijk. Zal ze maandag weer bellen.

Het ging idd beter! Maar ik was gestopt met het bicarbonaat (wij hadden baking soda van de supermarkt) om datgene wat Femke_Tweety zegt, weet niet wat het voor langere periode doet. Het hielp voor 2 dagen, maar voelde niet helemaal goed om haar dat langere tijd te geven zonder dat ik weet of het langere termijn gevolgen heeft. En dus Ekygard als vervanging gegeven. Maar nu is ze eigenlijk weer terug bij af nu ik dat niet meer geef. Misschien heeft het wat meer tijd nodig..
Persoonlijk denk ik niet dat Mastic hetzelfde is als Ekygard, Mastic legt een beschermlaagje en Ekygard helpt volgens mij meer dmv probiotica en pectine enzo. Ik geef het beide omdat alleen de Mastic (3 gr per dag) niks deed. Nu pak ik de Ekygard en Mastic aanvangsdosering (7 gr per dag) en ga kijken wat dat doet.

@Kirania, mijn paard was dus met dek en al in de waterplas gaan liggen dus moest een dunner dek op (dikker werd ze echt te warm) tot die ene die ze op had, droog was. Ik heb het gevoel dat mijne daar ook niet beter van is geworden want ze had het niet bepaald warm, ook al was het maar een dag. Ik zie het verband ook niet zo.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:04

Kirania schreef:
Heeft iemand ook dat hun paarden terug invallen en terug heel kramperig staan als ze het koud hebben? Ik vind het concept zo vreemd aangezien ze een haflinger is met een dikke wintervacht, maar ik nam gisteren haar deken af om het te naaien en nu terug op te leggen, en ze was echt helemaal terug "omzeep" zeg maar...



De mijne is extreem gevoelig voor kou.
Met name natte kou, droge kou gaat iets beter.

Maar bij kou is hij altijd slechter, inclusief inderdaad vaak wat opgetrokken buik, wijd staan, soms wat koliekerig en kramperig.
Is wel per paard anders natuurlijk.

Maar voor mijn paard is kou een van de grote stressoren. Die staat dus ook altijd al vrij snel onder dikke dekens.


Ik denk dat het erg belangrijk is om voor ieder individueel maagzweerpaard uit te zoeken wat voor dát paard stressoren zijn, en dat zoveel mogelijk beperken.

(Voor de mijne kou, opgesloten staan, met andere paarden wei/voer delen, dingen die anders gaan dan anders)

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 15:41

ani_joyce123 schreef:
MarjanB schreef:
Ik lees al ff niet meer fanatiek mee maar weet niet of er mensen zijn die mastic gebruiken? Ik heb vanmorgen 300gr voor €40 incl verzenden betaald in Griekenland.

https://www.mastihashop.com/en/paraphar ... -60gr-aon/

Heb netjes een factuur in de mail dus gok dat het betrouwbaar is :+

(Denk dat het een black friday prijs is)


Ik heb helaas minder goede ervaring met bestellingen uit Griekenland.. niet geleverde pakketten en met grote vertraging. Volgens mij heeft Mastic Horse Treatment op hun eigen webshop nu gratis verzending boven de €50,-.


Ik heb ze binnen!

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 15:42

Nou de ulcergold doet zijn werk super!
Paard is qua gedrag veel fijner en is ook minder happerig.
We geven geen krachtvoer meer maar bietenpulp.
Hopen dat het bij een eenmalig iets is (door trailerlaad stress).

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 15:50

nikysa90 schreef:
Wat mooi dat je al verbetering ziet Nynke! Mocht je toch naar de kliniek willen voor een scopie, is smorgens vroeg brengen dan geen optie en snachts op vlas laten staan of met een graasmasker op? Dan kan ze in haar eigen omgeving blijven.

Waar kan ik het beste bicarbonaat kopen? Ik geef nu Omeprazole, kan ik de bicarbonaat daar gewoon naast geven? En kunnen de ervaren maag-eigenaren zeggen of Mastic een vergelijkbaar product is als Ekygard?


Ik heb het destijds bij Holland en Barrett een grote pot aangeschaft. Je kan het ook gewoon in de supermarkt kopen, bij de bak spullen, maar dit zijn maar kleine zakjes.

Ik gebruik het ook alleen in situaties die stress opleveren, zoals trailer rit of DA bezoek.

In het verleden, toen mijn paard een maagzweer had, wel een tijdje gevoerd. Paar keer per dag een eetlepeltje, hielp direct. Dan kon ze tenminste fijn gepoetst worden en beweging krijgen zonder angst voor pijn in de maag.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:14

Hoe lang heb je het gegeven Pumpkin? Ik merk dat mijn paard er veel van gaat drinken, meer mensen die dat opvalt bij hun paard?

Monatje56
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 17:45

Hoi allemaal ik lees ook even mee heb ook mijn paard naar se kliniek gebracht voor een maagscopie. Vanaf september steeds terugkerende koliek het is wel een luchtzuiger en op dit moment extreem aan t zuigen. En veel pijn niet willen lopen. Vind t ook niet fijn dat ze zolang zonder eten moet voor de scopie maar wil nu toch wel weten op ze een maagzweer heeft

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:04

Klinkt erg waarschijnlijk op basis van je verhaal.

Ga je maar vast inlezen, ik geef het met dit verhaal 99% kans helaas.
En eenmalig een scopie begrijp ik prima. Het wordt mogelijk wel even iets erger, maar daarna kun je in ieder geval zeer gericht gaan behandelen.

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:48

_Nynke schreef:
Hoe lang heb je het gegeven Pumpkin? Ik merk dat mijn paard er veel van gaat drinken, meer mensen die dat opvalt bij hun paard?


Dat weet ik eerlijk gezegd niet meer. Denk een paar maand. Ze had vooral last van haar maag in het winterseizoen wanneer ze veel op stal stond. Inmiddels hele management omgegooid en zijn de maagzweren gelukkig nog niet terug gekomen.

Van meer drinken heb ik niets gemerkt. Het smaakt niet zout, zit eigenlijk weinig smaak aan.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 00:01

Haha ik heb het ook getest maar die van mij vond ik wel echt heeeeeeeel smerig :x bitter en vond het toch wel een klein beetje zout.. mijn paard vindt het ook niet te vreten, door de slobber eet ze het wel. Maar jij had die van H&B las ik.. misschien zit er nog verschil in, kan ik wel even testen.

Nu drinkt mijn paard sowieso al wel vrij veel, maar viel me wel op dat ze echt wel een tijdje non stop stond te slurpen haha.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:22

Ik meld me hier ook even. Vorig jaar november begon mijn pony met een maagzweer. 14 weken op omeprazol en sulcrafaat gestaan, steeds als we wilde stoppen na heel zorgvuldig afbouwen begonnen de klachten weer. Na 14 weken nog een hele tijd op alleen sulcrafaat en gastrosave. Ze staat nog steeds op gastrosave. Ze heeft onbeperkt ruwvoer en 24-7 buiten met haar maatje.
Ging hele tijd goed. Maar nu het kouder wordt weer klachten. Hebben jullie ook ervaring dat als het koud wordt dat jullie paarden last krijgen? Ze heeft gewoon lekkere dekens op en voeld warm.
Ze staat 3 jaar nu 24-7 buiten.maar heb nu besloten haar overdag buiten te doen en binnen te laten overwinteren. In een box van 6 bij 3 met haar maatje. (Zijn shetten)

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:28

Jup.

Kou is niet fijn voor de mijne.

Die staat in een stal met vrije uitloop naar betonplaten, dan zandpaddock, dan weiland.
24/7 365.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:27

Mijn paard was vanochtend vroeg (stond al even buiten) ook echt heel erg gevoelig. Ze staat ook in een hoekstal met de buitendeur (die ernaast zit) open, misschien die 's nachts eens helemaal dicht doen (heb nu alleen de bovendeur open). Maar ze heeft het snel warm dus dat is dan weer niet logisch.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:07

Ze staan nu lekker binnen. Ze hebben normaal een schuilhok, stuk bestraat en zand. Ik vind het altijd lekker voor se om buiten te zijn.
Maar beide gingen heerlijk liggen binnen in de box en zagen er happy uit. Nu kijken of het helpt voor Beauty haar maag.

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:03

Na een heel hoop pagina gelezen te hebben, meld ik mij ook. Al heb ik we een iets ander ‘verhaal’, dus ik hoop dat het hier ook mag.

Afgelopen week heb ik mijn paard naar de kliniek gebracht voor onderzoek op maagzweren. Paard heeft in een korte tijd meerdere keren koliek gehad. Ik wilde graag weten waar dat vandaan kwam. Ze heeft geen maagzweren, maar wel een ontsteking in de dunne darm. Deze ontsteking wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een gluten allergie. Ze staat nu op een kuur prednison en ik ga over op speciaal voer van de dierenarts, Bonpard Colon.

Heeft iemand misschien ervaring met een paard met gluten allergie?

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:08

Bonapard Colon is prima voer.... met gluten :j
Voor mijn paard heeft het heel veel goeds gedaan, hou er wel rekening mee dat je het max 6 maanden aaneengesloten mag voeren.
Mijn paard kreeg om zijn darmen te ontlasten Marstall Faser-Light. Dat is gluten-suiker-melasse vrij. Helaas vind mijn paard het niet te eten dus nu overgestapt op Pavo Care4Life.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:41

Iris_123 schreef:
Na een heel hoop pagina gelezen te hebben, meld ik mij ook. Al heb ik we een iets ander ‘verhaal’, dus ik hoop dat het hier ook mag.

Afgelopen week heb ik mijn paard naar de kliniek gebracht voor onderzoek op maagzweren. Paard heeft in een korte tijd meerdere keren koliek gehad. Ik wilde graag weten waar dat vandaan kwam. Ze heeft geen maagzweren, maar wel een ontsteking in de dunne darm. Deze ontsteking wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een gluten allergie. Ze staat nu op een kuur prednison en ik ga over op speciaal voer van de dierenarts, Bonpard Colon.

Heeft iemand misschien ervaring met een paard met gluten allergie?



Daar zou ik even een apart topic van aanmaken.

Dit topic is echt gericht op alles rondom maagzweren (evt darmzweren)

Jouw verhaal is totaal anders.
Het zou dit topic vervuilen wat zonde is,

Maar ook -en dat is voor jou jammer- je bereikt er alleen de mensen mee die hier meelezen.
En die hebben dus maagzweerpaarden.


Ik zou een eigen topic starten met een duidelijke titel.
Heb je meer aan!

Sterkte met de hele situatie.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:54

Als er zoveel paarden hier zijn met koukleumen (althans, paarden die een opstoot krijgen van maagzweren bij koude), hoe dik leggen jullie dan dekens?

Hier staat ze met volle wintervacht onder een 100 gr, maar nu het vriest ga ik haar de 200gr opleggen.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 01:41

Die van mij nog 200 nu.
Die ligt er al redelijk lang op.

Vrieskou is nog niet eens het grote probleem vaak, maar nat guur en winderig wel.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:31

Mijn paard draagt nog maar 50 gram. Zij is half geschoren omdat ze anders enorm zweet tijdens het lichte werk wat ze deed (nu staat ze dus weer stil). Maar als ik haar nu 100 gram op leg dan staat ze ook te zweten op stal. Ze heeft ook einschuss gehad en haar benen worden ook een stuk dikker als ze t te warm heeft. Dus is echt een lastige kwestie. Guur weer is hier idd ook een groter probleem nu ik erop terug kijk.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:28

Hier een ex maagzweer paard, dat gewoon bloot buiten staat 24/7 met goede schuilstal. Ik merk gelukkig niets van meer klachten bij kou, nat en guur weer.

Zweten lijkt mij zeker niet gezond Nynke.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:08

Hier ook dekenloos en gaat eigenlijk meestal goed. Merkte vandaag weer wat klachten, schrikkerig en gevoelig. Hij is gisteren ontwormd, dus mogelijk daarvan? Ik hoop dat het met een sisser afloopt want ik had hem zoo lekker onder controle.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:38

Mijne heeft 300 op nu, zit bijna geen haar op en vorige week stond ze te rillen van de kou. Nu met de regen een hals er op maar die haal ik er vanavond weer af.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:46

[***] schreef:
Hier een ex maagzweer paard, dat gewoon bloot buiten staat 24/7 met goede schuilstal. Ik merk gelukkig niets van meer klachten bij kou, nat en guur weer.

Zweten lijkt mij zeker niet gezond Nynke.

Nee klopt, daarom dus half geschoren en 50 gram op :) ik wil niet dat ze het te warm heeft. Het deel wat ik niet heb geschoren zit ook wel echt dik in het haar.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:42

Femke_Tweety schreef:
Iris_123 schreef:
Na een heel hoop pagina gelezen te hebben, meld ik mij ook. Al heb ik we een iets ander ‘verhaal’, dus ik hoop dat het hier ook mag.

Afgelopen week heb ik mijn paard naar de kliniek gebracht voor onderzoek op maagzweren. Paard heeft in een korte tijd meerdere keren koliek gehad. Ik wilde graag weten waar dat vandaan kwam. Ze heeft geen maagzweren, maar wel een ontsteking in de dunne darm. Deze ontsteking wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een gluten allergie. Ze staat nu op een kuur prednison en ik ga over op speciaal voer van de dierenarts, Bonpard Colon.

Heeft iemand misschien ervaring met een paard met gluten allergie?



Daar zou ik even een apart topic van aanmaken.

Dit topic is echt gericht op alles rondom maagzweren (evt darmzweren)

Jouw verhaal is totaal anders.
Het zou dit topic vervuilen wat zonde is,

Maar ook -en dat is voor jou jammer- je bereikt er alleen de mensen mee die hier meelezen.
En die hebben dus maagzweerpaarden.


Ik zou een eigen topic starten met een duidelijke titel.
Heb je meer aan!

Sterkte met de hele situatie.


Heel groot percentage van de maagzweer/darmzweer patiënten heeft een glutenallergie... Het is niet voor niks dat er vaak graanvrij wordt aangeraden.

Ik begin ook al vrij snel met dikke dekens, anders vrij snel problemen.