[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:18

Breghje schreef:
Flosje446 schreef:
Sen doet mee aan een onderzoek om te kijken wat het effect van Gluco Balance is bij paarden met IR of paarden die te dik zijn met klachten zoals zomereczeem, hoefbevangenheid etc. Ik weet niet of Sen echt Gluco Balance krijgt of een placebo, maar gisteren leek haar manenkam wel wat dunner. Over een paar weken komt er iemand langs om te kijken of er verschil te zien is en dan krijg ik ook te horen of ze echt Gluco Balance heeft gekregen. Ik kan dan misschien ook wat meer zeggen over de resultaten van het onderzoek.

Sen heeft haar deken nu een paar weken op. Van de week had ze wel jeuk, maar dat komt door de rui. Al die losse haren die kriebelen en die in de deken gaan zitten, logisch dat ze dan jeuk heeft.

Ik twijfel nu dus sinds ik weet dat de test niet definitief uitsluitsel geeft, of ze nou wel of niet IR heeft. Ze heeft géén jeuk (nog) géén overgewicht, is niet hoefbevangen of ooit geweest, alleen die manenkam is verdikt.... Ik ben heel erg benieuwd naar jou resultaten, hoeveel gram poeder geef jij, het kost nogal wat zag ik net...

Het iets van 8gr per schepje (1e week 2x per dag een schepje, daarna 1x per dag). Na het onderzoek krijg ik nog een pot Gluco Balance, dus als ik nu de placebo heb gekregen, dan kan ik het daarna iig nog een keer uitproberen zonder kosten.
Sen heeft denk ik geen IR. Ze is te dik en heeft snel een dikke manenkam, maar heeft niet de typische vetbulten die je vaak ziet. Daarnaast is ze ook nooit hoefbevangen geweest.

Kimberley6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:51

Mijn verzorgpaard heeft vreselijke jeuk onder aan zijn buik. Voelde de laatste keer ook een ruw stukje op zijn buik van achteren. Nu vraag ik mij af of hij last heeft van zomerexceem. Het is een 27-jarig paard, vorige zomer had hij er ook ontzettende jeuk. Echt in de winter hebben we er geen last meer van gehad. Hij schuurt voor de rest niet. Onder het rijden heeft hij er ook last van en loopt hij met zijn staart te zwiepen en te stampen.
Weet iemand of dit de symptomen zijn van zomerexceem?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:58

Flosje446 schreef:
Breghje schreef:
Ik twijfel nu dus sinds ik weet dat de test niet definitief uitsluitsel geeft, of ze nou wel of niet IR heeft. Ze heeft géén jeuk (nog) géén overgewicht, is niet hoefbevangen of ooit geweest, alleen die manenkam is verdikt.... Ik ben heel erg benieuwd naar jou resultaten, hoeveel gram poeder geef jij, het kost nogal wat zag ik net...

Het iets van 8gr per schepje (1e week 2x per dag een schepje, daarna 1x per dag). Na het onderzoek krijg ik nog een pot Gluco Balance, dus als ik nu de placebo heb gekregen, dan kan ik het daarna iig nog een keer uitproberen zonder kosten.
Sen heeft denk ik geen IR. Ze is te dik en heeft snel een dikke manenkam, maar heeft niet de typische vetbulten die je vaak ziet. Daarnaast is ze ook nooit hoefbevangen geweest.

Dat heeft Bregh dus ook niet. Ik zal eens kijken of ik van het weekend tijd heb om wat foto's te maken, van zowel van de manenkam als van haar helemaal, want anders is dat onderzoek misschien ook wel iets voor haar. Ik weet niet of je je eventueel nog op kan geven?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:31

Kimberley6 schreef:
Mijn verzorgpaard heeft vreselijke jeuk onder aan zijn buik. Voelde de laatste keer ook een ruw stukje op zijn buik van achteren. Nu vraag ik mij af of hij last heeft van zomerexceem. Het is een 27-jarig paard, vorige zomer had hij er ook ontzettende jeuk. Echt in de winter hebben we er geen last meer van gehad. Hij schuurt voor de rest niet. Onder het rijden heeft hij er ook last van en loopt hij met zijn staart te zwiepen en te stampen.
Weet iemand of dit de symptomen zijn van zomerexceem?

Ja, dat kan!
Heel veel paarden met zomereczeem hebben jeuk bij de buik/uiers/koker....

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:49

minikatje schreef:
maar vannacht heeft het gevroren, bij jullie ook?
Enkel iets vorst aan de grond misschien. De stagaire zei dat het vanmorgen 3 graden was toen ze op stal kwam (8 uur.)]

Voor de schimmel: Als je dat met imaverol wast zoals op de verpakking (dus ruim gebruiken en niet uitspoelen) dan blijft dat op de huid plakken. Dit kan dus ook 'schilfers' geven, maar dat is eigenlijk de imaverol die loslaat.

Ik heb Vies maar de halsdeken opgedaan vanwege die jeukplek voor aan zijn hals. Stomme is dus dat zijn buik jeukt... tja.. ik heb een halsdeken en een RSIH. Die hebben allebei geen buikgedeelte. Vorig jaar had hij dit ook niet, dus het is wel appart. Ik zit eraan te denken of het niet van mijn neopreen singel komt, die heb ik alleen wel al een paar maanden, maar daarvoor enkel katoenen gehad.

Flos: jij doet ook het onderzoek van NML? Of is dit weer iets heel anders? Want die van NML gebruiken geen placebo's.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:04

Annetje schreef:
Flos: jij doet ook het onderzoek van NML? Of is dit weer iets heel anders? Want die van NML gebruiken geen placebo's.

NML heeft 2 onderzoeken lopen. Één echt gericht op ZE waarbij groep 1 een lotion gebruikt en groep 2 een lotion en voedingssupplement. Het andere onderzoek is om te kijken hoe paarden met bepaalde gezondheidsproblemen (IR en dikke paarden met ZE, hoef- en spierbevangenheid, slechte hoeven, blessures etc) reageren om Gluco Balance (en er is ook een placebo-groep). Aan dit laatste onderzoek doet Senna mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:38

Breghje schreef:

zo vaak komt IR nog niet voor hoor,ik heb ap toen ook laten testen,die had alle kenmerken er van,maar geen IR.
net niet,want het scheelde niet veel.

dikke manenkam kwam ook van selenium/vitamine E tekort, (dan zit de vetstofwisseling niet goed)en dat had die van jou toch ook?
kan wel een paar maanden duren voor je daar verschil in ziet hoor.
en er zijn gewoon paarden die een dikkere manenkam hebben,niet elk paard is gelijk kwa model he?

wel is het erg vaak zo dat te dikke paarden ook een te dikke manenkam hebben.
vaak trekt die weg als ze weer mooi op gewicht zijn,maar uitzonderingen zul je altijd houden.

typ es -cresty neck- in op google afbeeldingen,dan zie je pas echt dikke nekken :j

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:00

Wisse heeft een schurftplekje volgens mij, op zijn hals. Hoop niet dat het voor jeuk gaat zorgen want dan ben ik verder van huis :(

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:40

Annetje schreef:
Voor de schimmel: Als je dat met imaverol wast zoals op de verpakking (dus ruim gebruiken en niet uitspoelen) dan blijft dat op de huid plakken. Dit kan dus ook 'schilfers' geven, maar dat is eigenlijk de imaverol die loslaat.

Ha, bedankt. Dat kan het idd zijn :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:52

opisop_shop schreef:
Wisse heeft een schurftplekje volgens mij, op zijn hals. Hoop niet dat het voor jeuk gaat zorgen want dan ben ik verder van huis :(

schurft jeukt altijd? :?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:54

Ja, das waar. Schurft, schimmel, ... jeukt altijd en geen klein beetje ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:03

ja een beetje is niet erg, is maar een klein plekje. maar omdat het op de hals zit hoop ik niet dat het daar veel jeuk gaat geven. Vriendin (van wiens paard hij het heeft gekregen) heeft een middel van de DA en daar heb ik het plekje mee behandeld.
Heeft het zin om hem met imaverol te wassen hiervoor of is dat echt alleen voor schimmel? Ben namelijk bang dat de schurft overal zit zeg maar en het niet voldoende is om alleen het plekje te behandelen?
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 16-04-11 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:04

iemand ook dat stuk gelezen in de nieuwe hoefslag over eczeem? met een kruiden het wegkrijgen,die meneer doet eerst iriscopie en kan dan zien wat het paard mankeerd(heb het stuk net maar vluchtig doorgelezen op een verjaardag)
heb er best wel mijn vraagtekens bij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:04

nee heb het niet gelezen, kun je het hier plaatsen?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:10

Opisop: Schurft wordt veroorzaakt door mijt. Dat zijn miniscule beestjes. Ik kan me niet voorstellen dat je daarvoor iets krijgt wat je op de geschuurde plekken moet smeren. De oplossing is vaak hetzelfde als bij luis: scheren en met beestdodende shampoo wassen, of inspuiten met insectendodende spray.
Bedoel je wel echt schurft?

Happytime, dat klinkt mij als een beetje hocus pocus O:)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:12

is dat weer iets nieuws?
volgensmij heb je ook zoiets met mineralen en vitamines, dan gaan ze je paard scannen op al het gebrek wat hij/zij wel niet lijdt ;)

geloof er niet erg in.
paard wordt zomers wel ingewreven met gedroogde lavendel, maar dat was meer als experiment.

wassen met imaverol helpt ook bij schurft toch?
pak je gelijk ook luis en schimmel aan :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:15

helaas kan ik het niet plaatsen,kennissen lezen de hoefslag(ik krijg ze altijd erna,om de paar maanden zie ik ze)
maar het is de nieuwe hoefslag,zal wel in de winkel liggen(vond het een beetje raar om het hele stuk te gaan lezen van 4 blz op een verjaardag)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:15

ik heb geen verstand van schurft merk ik al :P

Zal morgen eens een foto proberne te maken.
Het is een wit plastic flesje met groene opdruk en je moet handschoenen aan als je het erop smeert (verdunnen met water). Dan kan ik hem daar beter even helemaal mee wassen dus?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:17

als het echt schurft is dan is dat heeeeel besmettelijk en moet je paard eigenlijk apart staan.
je hetb verschillende soorten mijt en via de dierenarts kun je wel een geschikt middel krijgen om mee te behandelen :j

leuk stukje over iriscopie:
http://www.kwakzalverij.nl/942/Encyclopedie_Iriscopie

;)

wie weet helpt het en wie weet ook niet en ben je een hoop geld kwijt.
net als meneer Leen Taal destijds met zijn producten

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:18

opisop_shop schreef:
ja een beetje is niet erg, is maar een klein plekje. maar omdat het op de hals zit hoop ik niet dat het daar veel jeuk gaat geven. Vriendin (van wiens paard hij het heeft gekregen) heeft een middel van de DA en daar heb ik het plekje mee behandeld.
Heeft het zin om hem met imaverol te wassen hiervoor of is dat echt alleen voor schimmel? Ben namelijk bang dat de schurft overal zit zeg maar en het niet voldoende is om alleen het plekje te behandelen?

Imaverol is voor schimmels ;) Voor schurft heb ik destijds Sarnarucan (of zoiets) gebruikt. Na 2 x wassen was alles weg :D
Wel straf spul, hoor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:18

vriendje van Wisse heeft het al een paar maanden en ging weer beter maar is nu weer wat teruggekomen. Kale plekken en wat schilferige huid, op en rond zijn hoofd.
Is bekeken door de DA en die heeft dit voorgeschreven.

Moet je de stal ook behandelen tegen schurft, dat paard staat snachts op stal.

Heb je helemaal gewassen toen Amigo_tje?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:19

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:20

het stuk uit de hoefslag gaat geloof ik over fytotherapie.
Aat Barendrecht heet die man :)

edit: ellepel was me voor :P
Laatst bijgewerkt door minikatje op 16-04-11 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:20

klopt,dat is de man van de site die ik net aan gaf :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:21

had mn bericht al gewijzigd :)