[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:59

heb je geen welkoop in de buurt?
Anders evt. iemand anders die het voor je wil kopen?

Guushinnik: De zoveelste. Jammer hé, dat ze niet meer zo jeukvrij zijn. Zou er een explosie van prikbeesten uit hun grotten gekomen zijn ofzo?

Ik vind het in ieder geval TE toevallig dat de meeste die zo goed gingen nu ineens alsnog her en der beginnen.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:02

ja idd wel heel opvallend dat er nu ineens meer paarden jeuk krijgen terwijl het bij de meeste zo goed ging.
Ik heb ook geen idee waar het aan kan liggen.

Maar die van mij gaat vanaf het weekend hard aan het werk, dus dan maar hopen dat al dat zweten helpt om alle afvalstoffen kwijt te raken!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:18

Carol, Darren heeft vorig jaar Herpes (?) gehad (hihi wat klinkt dat vies :Y) ) zag de tandarts toen hij kwam vijlen.
Hij had ook allemaal rode vlekken op zijn tandvlees.
Ik kreeg van de tandarts een flesje water met daarin wat Teatreedruppels.
Dat moest ik er dagelijks even overheen wrijven.
Ik geloof dat het na een dag of 5 al helemaal weg was!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:55

AngelsDitch schreef:
Is er ook een online shop waar ik die leventraanzalf kan kopen?

Ja bij mij! Heb veel op voorraad, het gaat er dan ook snel doorheen :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:57

Even een udate, Esprit gaat steeds beter!! Ze is in de vakantie gedekt en hopenlijk weet ik 11 aug of ze drachtig is!

ik ga zaterdag een poging doen om haar te wassen, vind ze niet leuk, heeft ze ook eigenlijk geen ervaring mee :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:13

kijk eens goed naar de nachttemperaturen...die zijn hoog nu (juli,aug.) ik zie echt veel verschil met de nachttemperaturen bij sun, hoe warmer...hoe meer jeuk, kouder...minder jeuk.
voor sun zal ik blij zijn, als de nachten onder de 10 graden is,weg met die rot mugjes.
sun heeft vandaag voor het eerst haar kap met oren op, beestje loopt gewoon voor schut! maar voor haar eigen bestwil,haar oren worden dik,ook rond haar ogen is het wat open,ondanks dat ik dat elke dag goed insmeer,sinds een paar dagen zijn de vliegen erg actief hier. jammer voor ze dat er nu warme dagen aankomen= meer vliegen.
gaat bij jullie de afgeschuurde manen,die nu weer aangroeien ook zo raar krullen?
sun heeft dan elk jaar rare slagen in de plukjes die afgeschuurd zijn, andere manen die niet geschuurd zijn, zijn gewoon super stijl.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:14

Ik vind dat vooral de schemer veel mugjes geeft. In het donker hebben we hier geen last van. Vaak staan ze met schemer ook binnen met de lampen uit en 's nachts buiten

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:01

is niet vreemd dat er meer gejeukt wordt, tot de langste dag is het voor de insecten niet heel gunstig weer geweest, meestal heb je in de zomer ook nog een pauze, als het langer droog is.

het maakt de mugjes niet uit wie ze bijten als ze maar bloed hebben voor hun voortplanting, verder hebben ze een voorkeur voor vochtigblijvende rottende humus of mest, dat stapelt zich ook meer en meer op, ook lange vegetatie genoeg om in te verstoppen, met hogere temperaturen gaat ook het uitkomen van de eitjes en de ontwikkeling van de larven tot volwassen mug veel sneller en ieder weekend een bui voor het vocht, dat is super weer voor culli's.

mestopruimen, te lang geworden gras een keer afmaaien en afvoeren kan al veel helpen, zorg ook dat greppels niet vol water blijven staan of dakgoten. alle beetjes helpen.

als je paard in een paarden en veerijk gebied loopt kun je wel je paard inpakken en inspuiten of smeren, maar er zijn genoeg andere slachtoffers waar wat te halen is, voor het aantal muggen maakt dat ene paard dat ze niet kunnen bijten weinig uit, wel kun je door alle paarden goed insectenvrij proberen te houden in een groep wat doen, de vrouwtjes leven ongeveer 2 maanden, kans genoeg voor kroost. behalve wat vlinders en kevers schijnen we toch nooit echt goed geworden te zijn in uitroeien van insecten, je kunt wel proberen de omgeving zo ongeschikt mogelijk te maken, met gif winnen ze op termijn ook.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:58

Wisse heeft ook van die gek krullende manen, kijk hier maar eens naar zijn voorpluk:

Afbeelding

Bij Storm zijn de korte plukjes die er doorheen komen ook wat krullerig, maar dat is denk ik wel logisch.
Veulens hebben ook van dat krulhaar als het net begint te groeien, maar wordt later (als het wat dikker en langer wordt) ook gewoon stijl.
Ik denk dat het daarom bij volwassen paarden ook op den duur weer net zo stijl wordt, maar het daar nu nog te licht voor is.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:18

als suns manen groeien,blijven de uiteinde nog krullen, net als veulens,knip die dan snel eraf, zodat het weer stijl word.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:20

Ik heb gemerkt dat zyta idd ook net achter haar oren ietsje meer aan het schuren is dan anders. Dit jaar zijn er zo goed als geen manen geveld en de staart is onaangetast gebleven :D

Nu september ongeveer zit aan te komen, wanneer mag de deken volledig af? Daar kijk ik gigantisch naar uit :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:30

Nou Kas z´n manen bleven stijl ook toen ik het kort geknipt had vorig jaar.

Overigens vind ik het Elisabeth Arden - Eight Hour Cream echt fantastisch spul. Kaspar heeft twee weken geleden een schop tegen z´n been gehad, dit was een klein wondje van 0,5cm breed en 1,5 cm lang. Het bleef beetje etteren, maar als het korstje eraf was lag er een gelige laag in de wond. Of het pus was wisten we niet, maar het ging niet weg. Zondag heeft ie weer een mep tegen datzelfde been, alleen dan net onder het spronggewricht, zat een heel ei op, met een hoefvormig wondje (meer schaaf dan echt wond). Dus eergisteren dat spul erop gesmeerd, en het eerste wondje was heel mooi roze nu en het bloedde zelfs lichtjes. De bult was echt stukken minder en hij loopt er nu super op (al liep ie niet echt kreupel, maar wel wat gevoelig).

Daarbij heb ik het voor z´n staartwortel gebruikt en die ziet er nu ook al veel beter uit! Ik blijf dus nog even smeren met dit spulletje.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:24

@ chipieke: Ik kijk er ook ontzettend naar uit dat de deken af mag. Voor Guus natuurlijk maar ook vor mezelf. Kan niet wachten!

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:45

ik kom even binnenvallen, gistere ontdekte ik dat mijn pony dikke korsten in zijn manen had, niet overal gewoon kleine stukjes. is dit dan zomerexceem? hij schuurde ook zijn staart. hiervoor gebruikte ik itch free van de welkoop. maar daar werd het schuren erger van... ik hou nu de staart vettig met uiercreme en dit gaat goed..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:53

Hier wordt ook al uitgekeken naar een koudere tijd zodat pony dekenloos kan gaan.

Vanmorgen even snel op stal geweest, had goeie deken even gewassen gister, en vanmorgen dus weer even omgewisseld. En haar UV netje voor gedaan, wil niet weer dat ze verbrand.

Straks weer naar d'r toe en naar stal halen.
D'r manen zagen er vanmorgen overigens nog wel redelijk uit. De slag is er nu uit en het lijkt toch redelijk goed geknipt nog haha. In ieder geval heb ik nog geen schuurplekjes weer terug gevonden.

Shadow reageert heel sterk op tea tree opisop, dus dat gaat hem niet worden. Heb al gelezen over herpes inderdaad, maar dat schijnt nooit meer uit het paardenlichaam te verdwijnen. En verder heeft ze nergens last van dus laat het maar zo.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:05

gisteren Shanti haar manen en staart weer gewassen met Efrata en daarn agoed ingemeerd met sweet itch. Ze stond nl echt ongelovelijk te schuren. hoop maar dat het weer helpt. Ze heeft het onder haar eczeemdeken echt warm, hebben die van jullie daar ook last van??? Ik heb gisteren haar buikflap afgelaten zodat het iets meer kan door luchten onder de deken. Haar eczeem (jeuk) zit toch alleen bij haar staart, manen en koppie. Dus heeft ze de buikflap eigenlijk niet nodig.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:07

patserke schreef:
ik kom even binnenvallen, gistere ontdekte ik dat mijn pony dikke korsten in zijn manen had, niet overal gewoon kleine stukjes. is dit dan zomerexceem? hij schuurde ook zijn staart. hiervoor gebruikte ik itch free van de welkoop. maar daar werd het schuren erger van... ik hou nu de staart vettig met uiercreme en dit gaat goed..

Het klinkt idd wel als ZE, heeft hij ook jeuk aan de plekken waar de korsten zitten???

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:08

Shadow heeft op dagen als vandaag ook warm eronder. Vorig jaar overigens niet. Ik was de deken dus voor dit soort dagen even wat extra, zodat het beter doorlucht. Ook laat ik Shadow weleens zonder buikflap lopen hóór, zij heeft het toch niet bij haar buik.
Ik doe er dan een dekensingel omheen zodat ie iets beter blijft zitten. Op stal heb ik echter wel vaak de buikflap erom, mede voor de gewone vliegen. Anders wordt ze wel heel erg onrustig als ze continue op haar buik zitten. Dat vind ik dan weer een voordeel van die buikflap, maar eigenlijk heeft ze hem niet perse nodig.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:18

Essie73 schreef:
patserke schreef:

Het klinkt idd wel als ZE, heeft hij ook jeuk aan de plekken waar de korsten zitten???

als ik aan zijn staart kriebel of de uiercreme smeer, doet hij zijn staart omhoog, ook vind hij het fijn als ik hard met de rosborstel in zijn nek ros.
maar hij vind altijd borstelen wel fijn;)
hij heeft overigens ook bultjes op zijn kont, die worden uiteindelijk korstjes.
als je het korstje openkrabt dan zit er een gaatje in

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:19

hier drama gehad van de week, ik ging op vakantie en had andere mensjes die voor de paarden zouden zorgen
een van hem had dus de eczeemdeken niet goed vastgedaan in de weide
resultaat: deken in 5 (!!) stukken.. compleet kaduut.
arme beest heeft 3 dagen op stal moeten staan tot de nieuwe deken er was.

hier trouwens nog intresse in een Busse Everline exzeemdeken? zeer goede kwaliteit en grappige blauwe kleur. was de reservedeken, maar puntje bij paaltje bleek madam 2 dekenmaten in 1 seizoen te zijn gegroeid :=

gaat om deze deken,maat 175 ( kliene 185 kan ook prima) nieuwprijs was 100 euro geweest.
Afbeelding

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:46

hallo :D

ik kom ook weer eens even binnenvallen, met de vraag over leventraanzalf voor op de wondjes,
Hebben jullie hier ervaring mee ? en bevalt het allemaal goed :) ?
denk dat ik dan namelijk ook ergens een potje ga aanschaffen, :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:29

lalunamya: Schaf er maar 1 aan! Super spul.
Shadow heeft vandaag geen jeukjes gehad, Joepie *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:06

Ik denk dat ik volgend jaar ga proberen Wisse zonder deken te zetten of in ieder geval altijd met vliegendeken ipv eczeemdeken.
Volgend jaar wil ik kijken of ik met Defendog, Drainage en evt. gecombineerd met vliegenspray hem zonder deken kan laten staan.
Ik heb besloten Storm te verkopen nu Wisse beleerd wordt, ik heb straks niet de tijd om twee paarden te rijden. Wisse heb ik dan ook aangeschaft in de wetenschap dat ik Storm zou verkopen; vind het een geweldig paardje en heb er een goede band mee, maar hij vindt dat wat ik graag wil doen niet leuk (dressuur) en hem houden betekent of mijn wensen aan de kant zetten of hem pushen in iets wat hij niet leuk vindt.
Dus, dan maar op zoek naar iemand die er helemaal perfect voor is :)

Geeft mij wel een boel meer speling als ik nog maar 1 eczemer heb staan, scheelt een boel in de centen!

Ik heb afgelopen week bij Storm 4 tubetjes vlooiendruppels gebruikt, 3 op de manen en 1 op de staart.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik straks kan testen of het werkt, eigenlijk durf ik de deken gewoon niet af te doen, ook ivm de vele vliegen/dazen enz.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:10

Nou ik kom ook weer even kijken hier.
Helaas is het bij Daantje nu ook echt los gebroken.
Ik ben op vakantie geweest en kwam vrijdag terug, iemand anders had voor haar gezorgd.
Maar toen ik terug kwam, ze verekte van de jeuk.
Ze had het wel goed gedaan hoor daar lag het niet aan.
Maar ze heeft de onder kant van de buik kaal, de binnenkant van de voor benen zijn kaal.
En ook de manen zitten steeds behoorlijk gekroest.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:42

Balen altijd he, ik 'kreeg' pride vorig jaar ook met veel meer jeuk terug. Kunnen de verzorger(s) ook niets aan doen maar het is toch altijd even rot ;(