Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:58

Gister om 5 uur gegeven en vandaag om 12... Merk geen verschil :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:37

Imago01 schreef:
Hoi Fargo en de rest!

Heb je bericht in mijn topic gelezen.
Ik heb geen foto van paard met langere vacht. Begin oktober heb ik hem geschoren omdat hij te lang nat werd na het rijden. Ik scheer hem elke winter 1 a 2x. Deze winter bij 1x gehouden. Heeft wel langere vacht maar hij zou vrijdag as. naar een andere stalling gaan; hetgeen ik door zijn ziekte dus geannuleerd heb.

Type: tuigbloed. Geen volledige tuiger. Zie voor meer foto's mijn profiel; staan er genoeg in.

Boven zijn ogen zijn diepe kuilen. In de zomer staan er weleens plasjes (zweet) in na het werken :=

Vacht heeft geen oranje gloed, dat lijkt denk ik zo door de foto's. Ik heb een aantal foto's met flits genomen, maar dan zie je de afwijkende vachtstructuur niet en paard lijkt meer te glanzen dan hij in werkelijkheid doet. De foto's zonder flits geven veel duidelijker het beeld weer van zijn vacht op dit moment.

Met tuigbloed bedoel je waarschijnlijk gelderse paarden in de tuigrichting (gelderse roots)? Onze gelderse Willy (inmiddels overleden) had ook cushings. Met name paarden die soberre rassen zijn, zijn op latere leeftijd gevoelig voor cushings (en helemaal als ze iets te zwaar zijn geweest tijdens hun leven). Wat een prachtig paard is het, ik heb je profiel gelezen en heb deze volgens mij ooit al eens eerder langs zien komen en vond het zo'n prachtig en ontroerend verhaal van jullie samen! Prachtig paard!!
Overigens had onze willy ook regelmatig last van einschuss been, zeker zijn ene achterbeen waar de mok tijdens zijn manegetijd verwaarloosd was.

Kun je beschrijven wat je aan zijn vacht precies ziet? Voel je dingen onder de haren zitten ofzo?
Diepe kuilen zijn goed ;-)

Voor nu voor iedereen Prettige kerstdagen voor jullie en je dieren!!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 02:26

Goh meestal is dat bij mij rond 19u maar bijv morgen met Kerstdag moet ik de hele dag weg en zal hij het voor 1 keer s'morgens krijgen. Het is dat of niet krijgen dus ik kies voor s'morgens geven

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 04:49

waarom geven jullie eigenlijk geen Prascend?
wij hebben zeer goede ervaringen met dat medicijn. en onze paarden doen het verder uitstekend op strucomix krachtvoer in combinatie met onbeperkt droog hooi en een handje voordroog per dag.

trouwens opletten met al die medicatie, te veel cortisone werkt het namelijk alleen maar in de hand =)

om even te antwoorden, cushing is waarschijnlijk erfelijk omdat het gaat om een tumor in de hypofyse.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 08:31

Pergolide is pracend...
hele fijne dagen iedereen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:05

Idd pergolide is prascent. Ik geef overigens wel prascent omdat hier geen pergolide meer verkrijgbaar is.
Overigens is cushing een ontregeling van de hormoonwerking in de hypofyse en kan daardoor een vergroting van de hypofyse ontstaan. Geen tumor dus, hoewel een tumor wel in de hypofyse kan voorkomen (bij jonge paarden met cushing schijnt wel een of meerdere tumors te zijn aangetroffen, ben daar met billy ook wel bang voor gezien zijn leeftijd)

Cortisone verhoogd risico op bevangenheid, wat een van de symptomen van cushing is. Het werkt bij mijn weten geen cushing in de hand. Het verhoogd volgens mij alleen dus de kans op bijwerkingen zoals bevangenheid

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:47

boku schreef:
waarom geven jullie eigenlijk geen Prascend?
wij hebben zeer goede ervaringen met dat medicijn. en onze paarden doen het verder uitstekend op strucomix krachtvoer in combinatie met onbeperkt droog hooi en een handje voordroog per dag.

trouwens opletten met al die medicatie, te veel cortisone werkt het namelijk alleen maar in de hand =)

om even te antwoorden, cushing is waarschijnlijk erfelijk omdat het gaat om een tumor in de hypofyse.

Kijk ook even in het topic : Cushing, van beheersbaar naar onbetaalbaar????
Dan weet je ook hoe het zit met Pergolide en Prascend. En inderdaad: Pergolide is Prascend, alleen is Prascend 5 keer zo duur..... :(

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:23

Hallo allemaal, ik kom hier even binnen vallen met een vraag over cushing.
Mijn Shetlandpony van 24 jaar heeft sinds een paar weken een plek van 10x10cm op zijn ene bil met warrig/kroezig haar wat ook langer lijkt dan de rest van zijn vacht. Je krijgt het niet glad geborsteld. Verder heeft hij nergens van dit soort plekken op zijn lijfje. Zou dit mogelijk cushing kunnen zijn, of hebben ze dan een krullende/rommelige vacht over hun hele lijf? Dat kon ik namelijk niet vinden.
Verder zie ik bij hem niet echt de symptomen die bij cushing horen, maar die plek haar is wel gek.

Hebben jullie misschien een idee? Alvast bedankt!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:40

Wens jullie ook allemaal fijne kerstdagen {:)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:26

Jollybollie heb je daar een foto van toevallig?

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:16

dookia schreef:
Jollybollie heb je daar een foto van toevallig?

Ik zal er morgen even een foto van maken en hier plaatsen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 08:36

Goedemorgen, Iedereen fijne dagen gehad?
Wat deden jullie nu ook al weer om de huidirritatie te verminderen? In ieder geval de weerstand proberen te verhogen, scheren en??? iets er op smeren toch?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:44

Heb ik (gelukkig) geen ervaring mee eli, komt het idd door transpireren en het dikke haar denk je? Of zou het een of ander parasietje kunnen zijn?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:17

@ IMJ, voor zover ik het kan beoordelen geen parasiet, maar ze schuurt zich gewoon tot bloedens open. Het haar is dik en gaat door het schuren helemaal vervilten. waardoor het juist weer verstikt.
Heb haar een deken op gedaan, eigenlijk alleen om te proberen te voorkomen dat ze de huid kapot schuurt, plus dat ze de laatste tijd niet echt lekker warm was.
Dit is trouwens die oudste van ons.
Die ander heb ik moeten scheren omdat ze inwoning had, maar die had ook altijd geiiriteerde plekken op de huid (achteraf gezien al jaren, maar toen waren het geen beestjes hoor!!) Bij die heb ik wel het idee dat de huid een stuk rustiger is nu het geschoren is.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:51

Ik zou denk ik haar ook scheren, Elibeest. Het klinkt ook alsof de vacht niet meer de goede kwaliteit heeft om haar warm te houden. Dan kan je net zo goed scheren, de huid lucht geven en met dezelfde dekens gaan werken. Bij mijn hond (ouder, krijgt ook rare vacht als íe te lang wordt en verstikt dan) scheelt het scheren zoveel tegen jeuk op de huid. Ik denk dat ze je dankbaar zal zijn, jeuk is vreselijk. En misschien groeit de vacht daarna wel beter van structuur terug omdat je nu met de pergolide bezig bent.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:43

Zou ik ook scheren. Jeuk is vreselijk. Mocht er wel een parasiet zitten is deze zo ook beter te behandelen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:12

idem hier ik denk dat ik ook zou scheren.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:38

Mijn monstertje schuurde zichzelf ook helemaal open.. En over haar gehele lijf :(:)
Heb het nu twee keer moeten wassen met Sebacil, voor eventuele kriebel-beestjes (wat ons zeer sterk lijkt, gezien ze echt de enige is op stal die er last van heeft), maar tot nu toe *even afkloppen* is ze gestopt met schuren.. (en zoooooooooo veel vrolijker!!)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:41

@Jasia, jullie hadden haar ook geschoren?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:18

GEwoon gaan scheren, des noods niet op een hele korte stand. komt de huid weer bij en komt er waarschijnlijk beter haar voor terug, het kost heel veel energie dat haar en die huid. Ze raken het gewoon niet kwijt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:23

Over vacht gesproken... Naomi heeft een hele rare vieze vacht... Heel vet, heel dof (door al dat grijze gruizige vet/talg wat erdoor zit) en het voelt ook hard/viltig.... Kan dit van de Cushing zijn? Of kan dat niet (staat nu bijna 4 maand op medicatie)... Hij is niet bijzonder dik of lang, ze staat wel zonder deken.

Maar andere paarden die zonder deken staan hebben helemaal niet zo'n vieze motte vacht bij ons op stal..
Op dit moment aai ik der zelfs liever niet vanaf de nek, want je hand is daarna helemaal grijs van t huidvet :r

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:27

Is bij de mijne ook het geval, komt ook veel huidvet af met poetsen of als je erover aait. Ik denk wel dat het door de Cushing komt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:49

pablo heeft soms ook huidvet,ik dacht altijd dat dat aan IR lag.
Pablo heeft het als hij weer 'vol' zit,met teveel hooi :)
Klinkt vreemd,maar ik merk dat al een aantal jaren....bij teveel...van alles, krijgt hij grijzig stof,voornamelijk op de nek.
Wat ik daar aan doe is minderen.Dat duurt dan wel even voordat het weer weg is.Ik dacht dat het te maken had met een stofwisselingsprobleem.
Hij heeft nu een mooie vacht,met wel raar opstaand haar op zijn benen en in zijn lies twee slagen.
En een paar uitstekende langere haren op zijn hals.

Laten jullie paarden al haar los?Mijn Fries wel....pablo niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:56

Is je fries al in de rui? mijn pony nog niet. Hij begint meestal wel in januari, enorm veel haar haal ik er dan af, maar ergens stagneert het.. Hopelijk dat dat nu op de pergolide beter zal gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:03

pablo was vroeger ook altijd in december aan het ruien.Maar nu niet meer.Ik trek er wel steeds aan maar het zit erg vast :D
Shettert doet ook nog niets.