[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:54

Maris schreef:
russel schreef:
Ellepel, mijn ta vertelde dat als ze de zenuwen bij de neus verdoven en het paard schud niet meer, dan weet je zeker dat het een HS is...een simpel iets...misschien het proberen waard??

Maar kan een da er dan ook wat aan doen ?
Plus dat me nog steeds lijkt dat paarden echt niet alleen schudden door die trigeminus. Maar ook b.v. door hooikoorts zonder dat er sprake is van een zenuw die geirriteerd is.

Zijn jullie paarden met het hoofdschudden b.v. ook steeds down/moe ? Mijn paard schudt afentoe maar loopt echt volle vaart door, energie genoeg.

Om te weten of het hs, dan heeft het zin....dan weet je dus ook meteen of het pollenallergie is, want dan schudt hij door, of atlas/wervelproblemen dan schudt hij ook door, of een ontstoken wortel, denk dat dat andere zenuwen zijn, maar foto ka ook dan weer uitkomst bieden..

Als je dus door deze test aan kan tonen dat het hs is, dan weet je dat en hoef je niet verder te zoeken, nee de da kan dan daar niets meer aan doen........

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:58

Russel, ik weet niet of dat klopt. Want het kan best zijn dat het paard een pollenallergie heeft EN een zenuw die niet lekker zit. Of een scheef zittende atlas in combi met die zenuw.
En de da kan weer amper wat doen aan die zenuw ( kunnen ze bij mensen ook niet hoor ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 14:06

Alles kan, alles tegelijk..maar een zenuw die verkeerd zit, daar kan je met geoefend oog van een da een constatering doen in het bewegingsapparaat, het voelen van de atlas ook, dat is dan onderdeel van de diagnose. Als een paard vrij zijn hals kan bewegen in alle standen, dan is daar geen zenuwbeknelling, maar of de atlas goed op zijn plaats zit, kan hij dan ook voelen en zien.

Ga je de hersenzenuw verdoven en er zit een zenuwbeknelling in de hals dan zal dat met bewegingen door paard aangegeven worden, maar dan zal paard ook zijn hoofd of hals anders dragen om de pijn proberen op te vangen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 14:28

Wat ik bedoelde te zeggen is dat als een da ( of iemand anders ) de trigger kan weghalen je al een heel eind bent. dan is de oorzaak misschien nog niet aangepakt , maar is wel de pijn weg. dus b.v. als je de pollenallergie kan weghalen en het paard daardoor ook geen last meer heeft van de zenuw, dat is al super ! ook al is de zenuw dan nog niet genezen.

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:03

Mijn paard heeft vandaag een behandeling gehad van een fantastische Australische masseur/chiro. Problemen bij C2-C3 wervel, eerste deel van de hals, oren, boeg, voorhoofd, iets scheef achterin zijn rug. Hij werkt ook met zenuwbanen, drukpunten en stretches, gaat de hele wereld over om sportpaarden te behandelen. Geweldig om hem aan het werk te zien! Mijn paard stond te zuchten en te steunen, werd er zichtbaar ontspannen door. Erna even gelongeerd en hij schudde niet meer :)

Het advies: veel lange lijnen rijden, lage halsinstelling om rug te ontspannen en verstevigen en achterhand te activeren. Klinkt bekend he, maaike? :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:11

russel schreef:
Om te weten of het hs, dan heeft het zin....dan weet je dus ook meteen of het pollenallergie is, want dan schudt hij door, of atlas/wervelproblemen dan schudt hij ook door, of een ontstoken wortel, denk dat dat andere zenuwen zijn, maar foto ka ook dan weer uitkomst bieden..

Als je dus door deze test aan kan tonen dat het hs is, dan weet je dat en hoef je niet verder te zoeken, nee de da kan dan daar niets meer aan doen........

HS is alleen het symptoom naar mijn idee, niet een ziekte op zich. Het betekent niets meer dat de zenuw overprikkeld is door wat voor reden dan ook: atlas, schimmel, trauma.. Dat pollen/licht/wind invloed hebben, is alleen een indicatie dat de zenuw overprikkeld is. Als je die verdoofd, houdt het schudden dus sowieso op lijkt me - behalve als het bv. uit de oren komt.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:31

Hoi,

effe een vraagje ........... Had er iemand van jullie hier ervaring met een homeopathie bij headshaking waarbij men plukjes haar moest opsturen en aan de hand daarvan een middeltje ontwierp dat het headshaking zou helpen? Kan het ven niet meer terugvinden in het topic helaas.........

Bedankt alvast

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:01

FCSA;
wat toevallig dat jouw dier dan dus ook last heeft van de boeg?

appie droeg zijn staart vandaag gelukkig normaal,en weer recht,was ook heel ontspannen :j
hij liep ook een stuk beter,dus zal dan vast nog de nawerking zijn geweest waar hij last van had,maar ik schrok gister wel!
wel wat schudden vandaag,maar niet zoveel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:18

FCSA schreef:
Mijn paard heeft vandaag een behandeling gehad van een fantastische Australische masseur/chiro. Problemen bij C2-C3 wervel, eerste deel van de hals, oren, boeg, voorhoofd, iets scheef achterin zijn rug. Hij werkt ook met zenuwbanen, drukpunten en stretches, gaat de hele wereld over om sportpaarden te behandelen. Geweldig om hem aan het werk te zien! Mijn paard stond te zuchten en te steunen, werd er zichtbaar ontspannen door. Erna even gelongeerd en hij schudde niet meer :)

Het advies: veel lange lijnen rijden, lage halsinstelling om rug te ontspannen en verstevigen en achterhand te activeren. Klinkt bekend he, maaike? :)

Kan dat geen kwaad zo kort op de behandeling van Steffi?

Wel fijn dat hij niet meer schudde!

Ellepel, opluchting voor jou dat Ap nu z'n staart weer normaal droeg.
Zo'n behandeling is ingrijpender dan je denkt. Werkt namelijk heel diep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:22

ja klopt,dat was dus ook wel te zien :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:30

singasong schreef:
FCSA schreef:

Kan dat geen kwaad zo kort op de behandeling van Steffi?

neuh, kan prima denk ik. Is ook al best weer een tijd geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:42

FCSA schreef:
russel schreef:

HS is alleen het symptoom naar mijn idee, niet een ziekte op zich. Het betekent niets meer dat de zenuw overprikkeld is door wat voor reden dan ook: atlas, schimmel, trauma.. Dat pollen/licht/wind invloed hebben, is alleen een indicatie dat de zenuw overprikkeld is. Als je die verdoofd, houdt het schudden dus sowieso op lijkt me - behalve als het bv. uit de oren komt.

Ik geef alleen weer wat mijn da mij verteld heeft....dat men andere ideeen heeft kan best

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:59

FCSA schreef:
russel schreef:

Ik sluit me aan bij wat FCSA zegt.. Vind het vrij kort door de bocht om te zeggen dat je door zo'n ingreep kan zeggen dat je de oorzaak te pakken hebt, het shaken is een uiting van een ontstoken zenuw, en dat heeft vele oorzaken en vind dat verdoven niet de oplossing is om het symptoom aan te pakken.

@FCSA: Wat super die behandeling zeg!! *\o/*

Ik heb voor Wolin van Back on Track de nekbeschermer besteld.. Volgende week maandag gaan we weer terug naar Den Hoek en dan wordt ze verder in haar lijf nagekeken. Dit lijkt me een zeer comfortabel iets! Het is (nog) niet vastgesteld bij haar, dat de atlas een rol speelt in het shaken met het rijden, maar mijn gevoel zegt dat het afbuigen moeilijk gaat vanwege dat gebied.. Anyway, ik dacht: ik bestel 'm gewoon.
Afbeelding

En voor de collateraalbanden (blessure).. Heb ik de springschoenen besteld.. Maar dat is een ander iets ;) ..
http://www.backontrack.com/media/products/20421w.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 08:14

Jongens hold your horses.......

Mijn da/ta zegt dus duidelijk dat ALS je wilt weten of het HS is, dat je dan die specifieke zenuwen moet verdeoven, dat dat een simpelel ingreep is en als hij dan niet meer schud, dan WEET je dus of hij HS heeft......maar dan KAN dan niets aan gedaan worden.....want het kan dus een pollenallergie zijn, of in mijn geval een ontstoken kies , en dan als die kies er uit is, of de wortelonsteking over is en hij schud niet meer, weet ik dat het geen HS is.

Wie zegt waar dat shacken een uiting van een ontstoken zenuw is? In mijn geval dus van een ontstoken wortel...kennen jullie de wortelkanaalbehandelingen? Hoe pijnlijk die zenuw is?
Ik zie hem ook soms nu dus aan die kant waar hij zijn neusvleugel schuurde, een hele opgezette ader lopen, zal van pijn zijn..zijn tic is al minder, schure doet hij niet meer, maar wel briesen.

Als die zenuw zich laat spreken, dus de ordinaire kiespijn, kan ik mij wel voorstellen dat een paars schudt...
Anyway we gaan het zien, als zijn mond ok is en hij is verder ook ok.....
Dus er louter van uit gaande dat je diagnose stelt. Want jullie begrijpen toch wel dat zo ee verdoving maar een bepaalde tijd duurt en dat je niet elke dag op de stoep staat voor een verdoving? Het is dus geen oplossing, geen ingreep, maar een middel om diagnose te stellen...doen ze ook bij benen om te kijken het hoe en wat om diagnose te stellen.

Nu zijn mensen bezig met CS, osteo, fysio, massage, netjes, kapjes, homeopathie, zonder eerst duidelijk te weten dt er niets iets anders aan de hand is....al met al kost dat net zoveel geld of uiteindelijk meer, dan eerst die verdoving te laten zetten om een zekerheidsstelling te doen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:01

@ WL, wat is dat voor ding, die nekbeschermer, en wat doet hij?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:05

FCSA schreef:
[Kan dat geen kwaad zo kort op de behandeling van Steffi?

neuh, kan prima denk ik. Is ook al best weer een tijd geleden.[/quote]

Oke, voor mijn gevoel was dat nog geen maand geleden ofzo ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:16

russel schreef:
Jongens hold your horses.......

Mijn da/ta zegt dus duidelijk dat ALS je wilt weten of het HS is, dat je dan die specifieke zenuwen moet verdeoven, dat dat een simpelel ingreep is en als hij dan niet meer schud, dan WEET je dus of hij HS heeft......maar dan KAN dan niets aan gedaan worden.....want het kan dus een pollenallergie zijn, of in mijn geval een ontstoken kies , en dan als die kies er uit is, of de wortelonsteking over is en hij schud niet meer, weet ik dat het geen HS is.

Wie zegt waar dat shacken een uiting van een ontstoken zenuw is? In mijn geval dus van een ontstoken wortel...kennen jullie de wortelkanaalbehandelingen? Hoe pijnlijk die zenuw is?
Ik zie hem ook soms nu dus aan die kant waar hij zijn neusvleugel schuurde, een hele opgezette ader lopen, zal van pijn zijn..zijn tic is al minder, schure doet hij niet meer, maar wel briesen.

Als die zenuw zich laat spreken, dus de ordinaire kiespijn, kan ik mij wel voorstellen dat een paars schudt...
Anyway we gaan het zien, als zijn mond ok is en hij is verder ook ok.....
Dus er louter van uit gaande dat je diagnose stelt. Want jullie begrijpen toch wel dat zo ee verdoving maar een bepaalde tijd duurt en dat je niet elke dag op de stoep staat voor een verdoving? Het is dus geen oplossing, geen ingreep, maar een middel om diagnose te stellen...doen ze ook bij benen om te kijken het hoe en wat om diagnose te stellen.

Nu zijn mensen bezig met CS, osteo, fysio, massage, netjes, kapjes, homeopathie, zonder eerst duidelijk te weten dt er niets iets anders aan de hand is....al met al kost dat net zoveel geld of uiteindelijk meer, dan eerst die verdoving te laten zetten om een zekerheidsstelling te doen

Kun je die aangezichtszenuw verdoven (dus in de zenuw een injectie geven) als hij zo'n pijn doet? Ik vraag me echt af of een paard dan niet door het lint zal gaan van de pijn?

Heb je het filmpje bekeken in de beginpost van dit topic? Daar zie je allemaal paarden die sheaken door een pijnlijke aangezichtszenuw. Dit is een hele andere manier van sheaken als dat een paard bijv. hoofdpijn heeft. Misschien kun je hier ook al uit afleiden of het bij jou paard om dezelfde bewegingen gaat.

Mocht het bij die van jou om kiespijn gaan dan zou dat toch over moeten gaan als de ontsteking weg is of als de kies er uit is. Bij 'stempelen' is er een vergroot risico op HS maar dat wist je al.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:18

merrieveulen schreef:
@ WL, wat is dat voor ding, die nekbeschermer, en wat doet hij?

Dat is ook mijn vraag.

Fijn dat je volgende week terecht kunt bij Den Hoek.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:26

Ben ook benieuwd naar die hoofdbeschermer :)

En Russel, mij is verteld dat ook bij een ontstoken kies de aangezichtszenuw wordt getriggerd (omdat die in direct contact staat met de tanden/kiezen)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:48

en ik ben wel heel benieuwd wat die nekbeschermer gekost heeft? :P
ziet er namelijk zo op de foto heel simpel uit,stukje stof,ruimte voor de oren en klaar.

russel,zit wel wat in hoor om die zenuwen te laten verdoven en kijken wat het verschil is
,lopen wel een flink aantal en je moet wel net de juiste hebben...
maar als je al een behoorlijke speurtocht gehad hebt is dat best een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:42

Maar ze weten wel welke ze moeten hebben...desnoods ook diegene die er naast ligt...volgens da was het niet zo moeilijk, juist heel simpel, HS in eenprobleem wat al een lange tojd speelt....

Ik ga er maar even van uit dat ze weten wat ze doen want iedereen weet dat aanprikken van zenuwen pijn doet, maar misschien wordt het hele gebied daar lam gelegd, geen idee.

Ze gaan denk ik niet stempelen, want het zit in de bovenkaak, weet niet of je dan kunt stempelen....misschien snijden, er zit overal risico aan vast...maar ik moet wat.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-12 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:43

FCSA schreef:
Ben ook benieuwd naar die hoofdbeschermer :)

En Russel, mij is verteld dat ook bij een ontstoken kies de aangezichtszenuw wordt getriggerd (omdat die in direct contact staat met de tanden/kiezen)

Juist daarom doet hij schudden, dus als de ontsteking over is en hij schudt niet meer, wat ik hoop, dan heb ik mazzel.....we zullen het zien

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:43

back on track producten zijn toch speciale producten, die warmte afstaan ofzo ?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:45

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:55

ziet er wel mooi uit :j
denk dat zoiets ook absoluut wel helpt,al zie ik ook vaak dat mensen met te strakke kopstukken en frontriemen rijden die ook nogal druk geven waar paarden op reageren.

de osteo wees mij er afgelopen week nog op toen ik appie ophaalde dat ik soms best grof aan het inwerken was met het halster. :o
appie heeft nogal eens de neiging om onder het lopen me mee te trekken naar het gras,dus dan trek ik terug en houdt hij op.
ze zei van dat moet je absoluut zien te voorkomen,want iedere keer krijgt hij wel een flinke klap van het halster..denk dat ze ook wel gelijk heeft en ik ben er nu wel bewuster mee bezig dat ik appie dan meer bij me houd zodat hij me niet mee kan trekken.