[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:16

Je zou nog kunnen overwegen graszaadhooi bij te geven?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:53

Graszaadhooi is hier niet eigenlijk niet echt een ding, maar ik zou kunnen overwegen om dit in de toekomst in te gaan zaaien en hooien.
Ik merk dat ze ook wel van het stro eten, dus ik weet niet of het echt een groot verschil maakt, maar ik zal het in ieder geval als idee opslaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:38

Het is geen grastype. Maar het is gras dat uitgebloeid is zodat ze de zaden kunnen winnen. Je hebt verschillende soorten graszaadhooi.

Mijn shet die op dieet is heeft altijd in z'n stal een net graszaadhooi hangen. Het is niet zo lekker maar zo heeft hij wel altijd wat te knabbelen.

In het verleden had ik m'n overleden shet op 60 procent graszaadhooi en 40 procent weidehooi staan. Ze is zo 50 kilo afgevallen terwijl ze niet echt kon werken omdat ze bevangen was. Ik had ze gewoon op onbeperkt hooi staan. M'n gewone hooi is lekker. Daar at ze altijd door tot het op was. Het graszaadhooi is minder lekker dus als ze vol zitten dan stoppen ze ook met eten. Toen ze op gewicht was heb ik de verhouding aangepast naar meer gewoon hooi overigens

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:46

Ooh, maar wij hooien nadat het gras in het aar heeft gezeten, is dat dan vergelijkbaar?
We hooien vrij laat, omdat het geschikt moet zijn voor onze eigen paarden.
Ik dacht dat graszaadhooi van een bepaalde soort gras was. :+

Dit is wel iets om me wat meer over in te lezen in ieder geval. :j
Bedankt voor de informatie.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 22:32

Als je het dan zou dorsen wel. Door het dorsen raakt het zijn gras zijn zaad kwijt en verpulverd volgens mij een groot deel van het blad waardoor je blijft zitten met alleen nog de stengels.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 22:42

Hm ja, dat gaat niet lukken helaas, dan is dat geen optie.
Ik heb wel speciaal gras voor ze, maar niet zo arm dat ze er onbeperkt van kunnen eten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 23:02

Polar schreef:
Hier gaat het qua gewicht echt helemaal perfect, superblij mee.
Ze staan in een stuk met allerlei afwisseling en ze krijgen 1 á 2 keer in de week een strookje arm gras bij.
Wat ik wel merk is dat één van de paarden toch wel reageert op aansingelen en ik vermoed een maagzweer.
Ik zou graag willen weten hoe jullie hiermee omgaan.

In de winter krijgen ze 6kg per paard per dag, over 4 voerbeurten.
Maar dit hebben ze, ondanks zeer fijnmazige netten, binnen een half uur op

Ze hebben wel stro erbij, maar ze staan toch telkens uren zonder hooi.
Meer geven kan niet, vanwege hun suikergevoeligheid.

Nu in de zomer kauwen ze natuurlijk een stuk meer, maar ik voel me een beetje vast zitten in een cirkel.
Als ik meer voer, worden ze weer veel te zwaar en als ik het doe zoals nu, krijgen ze maagzweren.

Heel bekend die cirkel en werd er gek van je wilt t zo graag goed doen maar wat ik ook probeerde aan opties het was of te dik of te lang zonder hooi.
Ik heb nu de feeding master voor mijn pony’s en ben daar zo blij mee!
Soms moet ik echt nog wel puzzelen als ik ander hooi heb en denk als je meerdere bij elkaar hebt lopen dat het niet altijd zo makkelijk zal gaan maar ik heb er 2 die het er super mee doen.
Zelfs mn shet is afgevallen :D eigenlijk sinds dat beide heren geruind zijn was gewicht echt een issue moest van de veearts echt drastisch minderen met hooi maar leek wel hoe meer ik ze ging beperken hoe sneller ze gingen vreten en hoe sneller de hooinetten leeg waren.
Vond het echt knap frustrerend maar toen mn grote weer op de kliniek kwam was ik er echt klaar mee dacht beter veel geld uitgeven aan een automaat om te proberen als weer al die dure veearts rekeningen.
Nou heb ik nog wel veeartsrekeningen maar niet door overgewicht dit keer :+

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 23:14

Kan me voorstellen dat je daar dan liever in investeert. :j
Dat kan ook al snel uit dan, als je dan niet meer naar de dierenarts hoeft.

Voor mezelf zie ik het voordeel niet helemaal over de netten die ik nu heb en voer ik liever niet uit iets waar de tandjes op metaal komen. :o
Op zich is op gewicht blijven geen probleem, we hebben een weegschaal gemaakt die echt accuraat is.
Maar het gaat dan echt om de lange pauzes tussen voerbeurten in.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 05:43

De feedingmaster laat ze vaker over de dag verspreid kleine porties hooi eten. Terwijl ze uit een net aan een stuk kunnen blijven eten tot het net leeg is. Dus je doet langer met dezelfde portie hooi. Het lijkt me ideaal, maar het is duur en ik heb zelf geen stroom bij de stal.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 06:29

Klopt indd wat capopjekop zegt het is juist dat ze veel meer kleinere porties over de dag verspreidt krijgen maar indd je moet wel stroom hebben.
Tanden op metaal was ik ook huiverig voor maar ze pakken het met hun lippen en niet met hun tanden.
Vooral mn shet eet hier rustiger uit als uit een net blijkbaar was het voor hem toch meer frustratie terwijl ik hem heel wat jaren uit die slowfeeders heb gevoerd.
Maar goed het was maar een tip,ik wilde er in t begin ook niet in geloven en had ook genoeg excuses om er gewoon niet in te geloven.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 08:47

Ik snap het idee inderdaad wel, maar dan zouden ze zeg maar nog steeds te lang zonder staan.
Het is zeg maar geen ideale oplossing.
Het is niet dat ik er niet in geloof, het lijkt me juist ideaal om in de winter niet meer hooinetten te hoevel vullen in de kou.
Ik zit wel te denken aan een mechaniek waarbij er bijvoorbeeld s'nachts nog een hooinetje op een bepaalde tijd van een haakje naar beneden komt.
Dus dat er een timer op zit en dat het haakje dan open gaat.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:27

Zo’n hooinet mechanisme is een heel stuk goedkoper dus als dat de oplossing is zou ik dat zeker doen.
Maar hoezo zouden ze nog lang zonder staan met een feedingmaster?die snap ik nml niet.
Mijn pony’s krijgen iedere 10 min een portie aangeboden en staan samen op 10kg per dag en kunnen er ruim 24 uur mee vooruit.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:30

Dan staan ze juist niet lang zonder.
Je kan dat apparaat zo vaak en zo lang als je wil open laten gaan.
Dus elke uur bv 10 minuten.

Voor een paard/pony wat weinig mag eten lijkt me dit echt de oplossing.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:53

Ik denk dat als ik mijn paarden 10 minuten per uur zou voeren, dat ik dan hele chagrijnige paarden zou krijgen.
Dat is namelijk 250 gram per uur.
Plus dat ze dan helemaal niet meer uit zichzelf bewegen, maar constant in de buurt van de stal blijven.

Maar ik ga kijken naar een mechanisme en dan bijvoorbeeld elke 2 á 3 uur voeren.
Ik vind dat wel een beter idee dan hoe het nu gaat.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:22

Kunnen jullie eens meedenken waar ik goed aan doe?
Ze is de acute fase door. Heeft deze week ijzers gekregen en loopt daar goed mee. Ze zit op 2g butagran, vanavond vanavond gaan we naar 1g butagran, dus 1/5e zakje.
Maar nu dus het probleem van het buitenstaan. Tot vrijdag stond ze in een postzegelstukje buiten met korf om tegen het grazen, na de slechte foto's nu een paar dagen echt boxrust.
Natuurlijk willen we haar weer buiten zetten. Smid zegt dat ze weer kan lopen en dus over het harde naar de wei mag lopen. Echter, we zitten met het gras. Er is hier op stal geen ruimte voor een zandpaddock. De optie is haar wei, die momenteel goed in het gras staat en waar haar vriendjes veel rennen, of een klein stukje van haar wei. Maar dat heeft nog steeds gras, alleen geen mogelijkheid om mee te rennen.
Ze krijgt een muilkorf om, maar de paar dagen dat ze daarmee buiten gestaan heeft zaten er af en toe wel grassprieten in de korf, en had ze direct een harde hals. Dus zelfs al zou ze er niet mee moeten kunnen eten, ze krijgt er toch wat gras mee naar binnen. Over een paar maand komt er als het goed is een optie voor een zandpaddock, maar om haar nou op boxrust te houden tot dan is ook niet echt een optie.
We zaten zelf al te kijken of we de onderste gaten in de korf dicht kunnen maken (en dan in de zijkant wat gaatjes boren zodat het water van de drinkbak er wel weer uit kan lopen). Maar hoe. Ducttape lijkt me niet helemaal waterproof/drinkbakproof, maar hoe dan wel. Hebben jullie ideeen?
Of andere ideeen hoe we dit aan kunnen vliegen qua niet meer op stal staan?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:35

Hoe ga je dat doen met eten dan? Je kan je paard toch niet uren buiten laten staan zonder eten?

Kan die niet los in een rijbak of een longeercircel of iets dergelijks?

Een zandpaddock met hooi zou het beste zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:26

Weet je waarom er voor ijzers is gekozen bij je pony?

Ik zou denk ik toch op zoek gaan naar een plek waar wel een paddock is, want een paard met zo'n gekanteld hoefbeen als was jij schrijft, zou ik absoluut nooit meer op gras zetten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:41

Ja ik zou ook kijken om te verhuizen. Of mag je mss een stukje weiland omfrezen en een tijdelijke paddock van maken?

Op gras is nu sowieso geen optie. Boxrust zou ik zelf niet willen zolang. Je wil ook geen maagzweren dus hoe ga je dat doen met korf en eten?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 21:17

Ja dat is dus enorm de puzzel. Zandpaddock is op dit moment geen optie, frezen en dergelijke ook niet. We mogen een stukje afzetten zolang ze niet in de grote wei kan, maar niet iets met de grond doen. In de bak ed is ook niet mogelijk.

Polar, smid raadde het aan voor comfort en drukverdeling.

Ik snap wat jullie zeggen qua maagzweren. We proberen als het kan overdag te komen en tussendoor even binnen te halen om te eten. Maar ze staat op stal op zaagsel, dus daar heeft ze ongeveer net zoveel eten dan als wanneer ze met korf buiten staat := verre van ideaal, maar wel waar we mee te werken hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 21:25

Dat allemaal in ogenschouw nemend zou ik zeker een andere stal zoeken. Zeker als die zandpaddock nog maanden gaat duren.

Voldoende ruwvoer verdeeld over de dag vind ik persoonlijk wel een basisbehoefte. Om de tijd te overbruggen zou ik dan een stukje afzetten en dat zo kort mogelijk maaien. Kort gras bevat wel meer fructaan maar ze krijgen er minder binnen. En dan een hooinet geven. Of ben je bang dat dat ook nog teveel gaat zijn voor je pony?

Ik mag zelf ook niks aan de bodem doen, maar mijn pony's hebben een stukje weiland dusdanig kapot gelopen dat er enkel wat sprieten en onkruid groeit. Die van mij doen het er goed op.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 23:06

Misschien kun je rubberen matten in dat afgezette stuk leggen. Werk je het gras weg.
Van die grote die uit de koeienstal komen.

Tot je een zand paddock krijgt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 11:12

Hier heeft het echt ruim een jaar geduurt voor ze weer een uurtje op t land kon. En mijn pony was ook niet eens dik.
Ik zou direct opzoek gaan naar een andere stal ( en een ander smid := ) . Als je een ijzer oplegt, ligt de druk op de rand, waar je eigenlijk juist de druk af wil halen.

Stal met zaagsel kun je ruwvoer geven, ik heb onbeperkt ruwvoer kunnen geven omdat ik heel laag suiker gekocht had. Dubbele box met bio-waldboden erin, wat een zachte druk geeft.
Toen ze naar buiten ging kreeg ze easyboot cloud schoenen aan.

Hier dus ruim een jaar nadat ze echt slecht stond is het laatste stukje slechte zool losgekomen. Hoefsmid moest haar daardoor korter zetten dan hij zelf gewild had, dus weer even weekje met schoenen aan gelopen. Nu loopt ze weer top, had vorig jaar niet gedacht dat we hier nu zouden staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:11

Van smid wisselen omdat hij hem op ijzers zet?

Ik ben zelf voorstander van blootsvoets, maar ik heb toch de nodige paarden zien opknappen door breakoverbeslag. Inclusief die van mezelf.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:59

capopjekop schreef:
Van smid wisselen omdat hij hem op ijzers zet?

Ik ben zelf voorstander van blootsvoets, maar ik heb toch de nodige paarden zien opknappen door breakoverbeslag. Inclusief die van mezelf.

Hier idem. Ik zou er een moord voor doen om hem weer blootsvoets te houden. Maar het is simpelweg geen optie. Dus hij loopt fijn door op z’n breakover-ijzers.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 08:41

Als ze nog op de bute en boxrust staan ijzers eronder slaan vind ik grenzen aan mishandeling.
Dan ben je dus in de acute fase aan t nagelen geweest. Ja daar zou ik een smid zeker op afrekenen.
Tuurlijk kunnen ze opknappen van ijzers, ik ben ook niet anti ijzer. Maar op zo'n pijnlijk moment niet.