[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmetje26

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:57

Ik merk wel dat er nu in de avond veel meer knutjes zijn dan de rest van de zomer.
Had het. Super onder controle maar zie dat hij nu weer jeuk heeft.
Vandaag even lekker wassen en al die schilfers eruit wassen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:19

wendy1987 schreef:
Maar in een ijsland, hebben ze volgens mij ook veel minder knutten. En er zijn heel veel middelen die afgevoerd moeten worden als zwaar chemisch afval.
Echt, ik snap je punt wel, maar mijn merrie, komt uit een moeder die ook echt eczeem had. Kregen bijna geen krachtvoer, vitaminebrok. Altijd kwalitatief goed hooi. Maar medio september begon mijn oudere merrie echt met schuren. Eind van de zomer, meer knutjes, en bam, daar ging ze.
Mijn jonge merrie begint al zodra er een paar vliegjes zijn.
Het is een combinatie van meerdere factoren, maar wat jij aanhaalt, dat ijslanders in ijsland bijna geen eczeem hebben.
Lijkt me te kloppen. Ze staan daar veel soberder dan hier. Hier veel grassen, veel vliegjes, ander klimaat.. En dan kan het dus wel degelijk in de genen zitten.

Waarom zou een eczemer anders minder last hebben aan de zee, en meer in het bos? Terwijl er verder niets veranderd?
Het lijkt me niet dat het door vaccineren komt, als dat de echte aanstichter is, zouden meer paarden dat niet moeten hebben?
De eczemers hebben gewoon iets wat maakt dat ze minder goed om kunnen gaan met bepaalde stoffen of omstandigheden. Een vaccinatie kan dus wel aanleiding zijn tot ergere jeuk, maar bij een echte eczemer kan een uur per dag zonder deken ook al meer jeuk geven..

Wendy, mens en dier hebben een groot tolerantievermogen.
Sommigen tolereren hun hele leven bepaalde stoffen en hebben nergens last van.
Anderen krijgen bij 'de bekende druppel' problemen.
Dieren waar de stofwisseling niet goed van is trekken ongedierte aan. Ze produceren afvalstoffen die door de huid eruit komen en mugjes etc. komen daar op af. Gezonde dieren hebben veel minder last van mugjes.
Er zijn legio oorzaken waarom de stofwisseling verstoord raakt. Een aantal noemde ik al maar ook fikse tekorten kan de stofwisseling doen wieberen.
Bijv. Zink of Magnesium. Hele belangrijke mineralen voor de weerstand.
Ik voer hier nu al een tijd rond de 18 gram Magnesium per paard per dag. Eentje heeft nog redelijk plooien in de manenkam de andere 3 staan er weer mooi bij :)

Magnesium is in bloedonderzoek niet juist te detecteren. Namelijk 1 % van het totaal Magnesium zit maar in het bloed.
De rest overal in de organen e.d.
Een magnesiumtekort is dus eigenlijk niet goed te onderzoeken.
Je kunt het alleen checken door steeds te verhogen totdat de mest dun wordt.
Hier werden de paarden bij 20 gr. Magnesium wat dunner op de mest en ben daarom iets terug gegaan.
Hun mest ziet er nu weer prima uit.

Het is bekend dat oudere paarden veel meer Zink, Magnesium en verdere mineralen nodig hebben.
Ik merk aan mijn oudjes ook dat ze nu veel beter het gras verdragen dan vroeger.
Oudere paarden hebben meer eiwitten nodig.

IJslanders krijgen flink silicium binnen omdat Lava rond de 50 % silicium bevat. Silicium is een belangrijk mineraal voor huid en bindweefsel.
Manenkam en staartwortel bestaan voornamelijk uit bindweefsel.
IJslanders eten verder ook zeewier. Zeewier bevat ook veel belangrijke mineralen en zouten.

Ik kan me nog een verhaal van iemand op Bokt herinneren dat er in Friesland een gebiedje is waar zomereczeem eigenlijk niet voorkomt. Deze streek blijkt van oudsher nog heel lang blank gestaan te hebben door de zee. Die bodem bevat ongetwijfeld nog meer mineralen/zouten dan elders in ons land.

En ja er zullen in IJsland minder knutten zitten vanwege het zeeklimaat en idem hier langs de kust dus dat is alleen maar meegenomen maar lost hier de eczeem niet op.
De paarden hebben er alleen maar plezier van omdat het aan de kust harder waait en er dus beduidend minder mugjes zitten.

Wendy, je schrijft dat jouw oudere merrie ook eczeem had en de jongere het dus erfelijk meegekregen heeft. Stel dat jouw oudere merrie een flink tekort had aan een bepaald mineraal of zout dan heeft een veulen dat tekort ook van begin af aan. Je zou het dan inderdaad erfelijk kunnen noemen maar ik vind het dan nog niet een genetisch doorgefokt probleem.

Het zou ook kunnen dat een oudere merrie bijv. geen optimale darmflora heeft.
Kuilvoer, hooi in plastic kan ook diverse bacteriën in de darmen geven waar je zo niets van merkt in de mest maar het toch wel de darmflora verstoord. Bijv. boterzuur e.d.
Deze bacteriën worden ook direct meegegeven aan het veulen.

Er is nog steeds geen duidelijke tabel van de hoeveelheid van alle mineralen en vitamines die een paard dagelijks nodig heeft. Diverse onderzoekers geven wel een indicatie aan maar er is nog nooit een duidelijk onderzoek naar geweest. Idem de referentiewaardes die gehanteerd worden door de dierklinieken etc. Ze zijn een aanname maar men weet het niet precies.

Jaren terug is er in Engeland een onderzoek gedaan naar hoefbevangenheid.
Zo'n 25 paarden met ernstig hoefbevangenheid van diverse rassen zijn in een groot graasgebied gezet.
Ze zijn vervolgens 5 jaar lang niet meer gevaccineerd.

Alle paarden bleken na 5 jaar volledig genezen van de hoefbevangenheid ondanks dat ze dag en nacht in het gras stonden !!!
Na die 5 jaar zijn al die paarden weer gevaccineerd.
Ik meen op 1 na raakten ze allemaal weer binnen de kortste keren hoefbevangen.

Hier wordt teveel gras vaak als oorzaak gegeven van hoefbevangenheid maar bovenstaand onderzoek sluit dat eigenlijk uit. In een van de artikelen die ik onlangs las over Magnesium staat dat hoefbevangen paarden meestal een magnesiumtekort hebben.

In Oostenrijk of Zwitserland, weet het niet meer precies, zijn jaren terug diverse Haflingers jarenlang gevolgd en onderzocht. Ik meen een groep van zo'n 70 paarden.
Allen kregen alleen in het 1e levensjaar een basisenting. Daarna nooit meer.
In de jaren erna zijn ze onderzocht op de hoeveelheid antilichamen. Allen hadden ruim voldoende.
Zelfs na 12 jaar is een aantal paarden bewust blootgesteld aan een hoeveelheid tetanusbacillen die 4x zo hoog was qua dosis als normaal een paard zou kunnen oplopen.
Geen van de paarden kreeg tetanus.

De natuurlijk weerstand van paarden is veel hoger dan de gekunstelde weerstand door vaccinaties.

In mijn vorige bericht vergat ik nog te zeggen dat Mogens Eliasen ook absoluut tegen vaccineren is.
Hij vertelde ook nog dat bij oudere katten vaak gezwellen verwijderd moeten worden en bij onderzoek in de kern van het gezwel vaak nog resten van de entstof te vinden is. Soms van entingen van jaren terug :(

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:28

Hmm.. Ik ga iig geen discussie voeren over wel of niet vaccineren. Dat moet ieder voor zich weten.

Maar mijn oudere merrie kreeg geen kuil, nooit gehad ook. Ook geen hooi uit plastic. Kleine baaltjes, zo bij de boer vandaan. Altijd top kwaliteit. Mijn jonge merrie heeft dit de eerste 3 jaar van haar leven ook gehad, toch al op 1,5 jaar leeftijd echte eczeem.
Ik geloof gewoon niet dat het door vaccineren komt.
Dat het een combinatie is van vitamine tekort ed, dat geloof ik wel. Maar zodra ik mijn merrie in vol gras zet, gaat ze toch echt kapot van de jeuk op haar buik en hoofd. Ook haar boeg bijt ze dan helemaal kapot.
Dan heb ik het nog niet over de diarree die ze krijgt. Haar hele darmflora gaat er dan aan, wat inderdaad uitwerkt op de huid.
Dus dat het ook voor een groot deel van binnen uit komt, geloof ik wel.
Maar waarom het dan meer bij bepaalde lijnen voorkomt, bepaalde rassen ed. Dat heeft mijns inziens niets te maken met vaccinaties..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:29

Mi_Amore schreef:
Nog een update van Zyta :)
Ben nu anderhalve week aan het smeren met de Equiprotecta zalf, nu 1x daags.
Ik ga stoppen met het stuk achter de oren te smeren en enkel nog het gezicht.

De huid achter de oren voelt netjes hersteld en ga ik verder onderhouden met de lotion.

[ [url=m/4UUy4C.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pRvDmv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er prachtig uit Mi_Amore.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:32

Jullie voeren magnesium bij als hulp bij ZE? Laat ik daar nou nog genoeg van over hebben...

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:58

Kan iemand mij vertellen hoe duur het ongeveer is om het bloed van je paard te laten onderzoeken op bepaalde tekorten? Zoals magnesium, zink, vitamines etc

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:14

wendy1987 schreef:
Maar mijn oudere merrie kreeg geen kuil, nooit gehad ook. Ook geen hooi uit plastic. Kleine baaltjes, zo bij de boer vandaan. Altijd top kwaliteit. Mijn jonge merrie heeft dit de eerste 3 jaar van haar leven ook gehad, toch al op 1,5 jaar leeftijd echte eczeem.
Ik geloof gewoon niet dat het door vaccineren komt.
Dat het een combinatie is van vitamine tekort ed, dat geloof ik wel. Maar zodra ik mijn merrie in vol gras zet, gaat ze toch echt kapot van de jeuk op haar buik en hoofd. Ook haar boeg bijt ze dan helemaal kapot.
Dan heb ik het nog niet over de diarree die ze krijgt. Haar hele darmflora gaat er dan aan, wat inderdaad uitwerkt op de huid.
Dus dat het ook voor een groot deel van binnen uit komt, geloof ik wel.
Maar waarom het dan meer bij bepaalde lijnen voorkomt, bepaalde rassen ed. Dat heeft mijns inziens niets te maken met vaccinaties..

Ik geef ook niet aan dat het uitsluitend door vaccinaties komt.
Het is volgens mij een opeenstapeling van factoren. Bij de ene eczemer zal de trigger anders zijn dan bij de ander.
Bij sommige zelfs wel meer triggers als oorzaak. Tekorten cq. overschotten. Afvalstoffen etc. etc.

Vol gras is niet volgens de natuur. In de natuur staat voornamelijk schraal gras en in bijv. bepaalde gebieden in scandinavische landen moeten paarden zelfs van polletje naar polletje zoeken tussen de stenige bodem.
De pony types zijn doorgaans sober en robuust van oorsprong en zullen daarom veel sneller last krijgen van een overschot dan de grotere paardenrassen.

Een vroegere dierenarts van ons kwam van een vakantie terug. Hij was o.a. naar het oorspronkelijke leefgebied van de Shetlanders geweest. Volgens hem krijgt een Shet hier in een goede wei in 1 uur tijds net zoveel binnen als de Shetten in hun leefgebied daar als ze de hele dag kunnen eten.

Ik heb sinds 1984 Fjorden gehad. Onze 1e Fjordenmerrie was een importmerrie en kwam van een Deens schiereiland waar ze haar eerste 3 levensjaren in de natuur is opgegroeid.
Het eerste jaar ging goed. Toen gingen we verhuizen en kwam ze in een weiland te staan achter de koeien aan. Ze begon behoorlijk uit te dijen.
Foute boel ! Ze begon op 1 plek in de manen te schuren.

Kort erna zag ik op een speciale avond van het Fjordenstamboek een film over het leven van de Fjord in hun eigen habitat.
Ze scharrelden op en tussen de rotsen met her en der een polletje gras. In de verste verte niet te vergelijken met de weides hier.
Ik ben daarna drastisch gaan veranderen met haar weidegang en de jeuk verdween en ze heeft nooit weer geschuurd.
We hebben 3 veulens uit haar gefokt. Het 1e veulen heeft nooit geschuurd maar die moesten we op 16 jarige leeftijd in laten slapen vanwege een ernstige vergiftiging. Hij was het eerste slachtoffer van de vergiftigings ellende hier dankzij een kwaadwillende buurman.

De andere 2 veulens gingen met anderhalf jaar aan het schuren toen ze bij een kennis op een stuk natuurgebied zouden komen te lopen. Echter werden ze buiten ons weten om op een stuk net nieuw ingezaaid gras gezet. We werden op een gegeven moment gebeld dat ze tot bloedens toe waren gaan schuren. We hebben ze dezelfde avond nog opgehaald. Bij aankomst lag overal de kunstmestkorrel nog dik op het land en daar hadden ze dus een paar weken op gegraasd. |o

Afijn, ik heb ze bij huis gehaald en na verloop van tijd verdwenen de jeukklachten.
Ze gingen zomers 2x 1,5 uur per dag hier in het gras en daarnaast hooi en dat ging goed. Meer gras konden ze echt niet aan want dan kwamen er jeukklachten.

Sinds dit jaar staan ze op een Paradise Paddock. Inmiddels zijn ze 18 en 19 jaar oud. Ik hield mijn hart vast vanwege het vele gras dat ze nu onbeperkt kunnen eten maar het gaat prima :-)
Ze komen zelfs niet of nauwelijks aan. Het klopt dus dat oudere paarden veel meer eiwitten aan kunnen.

Toevallig kreeg ik net van Pavo een info mail met daarin:

WIST JE DAT : veel paardenruwvoer zo weinig eiwit bevat dat met name bij sportpaarden, fokmerries en veulens de dagelijkse behoefte aan essentiële aminozuren niet gedekt wordt?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:19

henny_w schreef:
wendy1987 schreef:
Sinds dit jaar staan ze op een Paradise Paddock. Inmiddels zijn ze 18 en 19 jaar oud. Ik hield mijn hart vast vanwege het vele gras dat ze nu onbeperkt kunnen eten maar het gaat prima :-)
Ze komen zelfs niet of nauwelijks aan. Het klopt dus dat oudere paarden veel meer eiwitten aan kunnen.

Dat zou dan kunnen betekenen dat de eczeemklachten kunnen afnemen naarmate ze ouder worden?
Ik dacht dat de klachten altijd erger werden naarmate een paard ouder werd?
Of begrijp ik jouw stukje verkeerd?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:21

Henny, wat je nu zegt dat kan ik zeker beamen..
Mijne stond op de vorige stal in een volle wei, incl veel schuren. Nu op "kaal" stukje, bijna niet meer schuren of iig aanzienlijk minder.
Ik hoop dat als ze ouder is, ze inderdaad dan de eiwitten beter kan hebben..
Maar voor nu, lukt het gewoon niet. Laatst te rijk hooi, en bam, diarree en schuren. Nu weer oudere hooi en gaat weer prima.
sobere rassen worden vaak te rijk gevoerd. Dat klopt denk ik zeker wel!

Het is en blijft een stomme maar vooral hele vervelende aandoening die lastig te bestrijden is.. en erfelijk of niet, ik denk dat er ergens wel een gennetje is wat ervoor zorgt dat het eerder tot uiting komt.. Maar ja, zoek die maar eens op :') :Y)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:03

@henny ik denk dat ZE best genetisch kan zijn met een combinatie van verkeerde voeding. Het ene sluit het andere toch niet uit? Volgens mij zijn allergien over het algemeen gedeeltelijk erfelijk en er zijn veel triggers die een allergie kunnen verergeren (zoals jij zegt vaccinaties ed) en ja in zekere zin misschien ook veroorzaken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:30

Kayleigh327 schreef:

Dat zou dan kunnen betekenen dat de eczeemklachten kunnen afnemen naarmate ze ouder worden?
Ik dacht dat de klachten altijd erger werden naarmate een paard ouder werd?
Of begrijp ik jouw stukje verkeerd?[/quote]

Dat hangt ervan af wat de oorzaak van de eczeem is.
Als het door een teveel aan gras komt en teveel eiwitten dan wordt het op oudere leeftijd beterder omdat ze veel meer eiwitten nodig hebben en dus ook gras beter verdragen.

Als de eczeem veroorzaakt wordt door een tekort in mineralen, spoorelementen en vitamines dan kan het op oudere leeftijd nog slechter worden omdat oudere paarden er meer van nodig hebben dan jonge paarden.

Nog zoiets. Grondwater geven kan ook een tekort geven in bepaalde spoorelementen en mineralen.
Als grondwater vrij veel IJzer bevat dan drukt het bijv. Zink weg in het paardenlichaam.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:32

wendy1987 schreef:
Het is en blijft een stomme maar vooral hele vervelende aandoening die lastig te bestrijden is.. en erfelijk of niet, ik denk dat er ergens wel een gennetje is wat ervoor zorgt dat het eerder tot uiting komt.. Maar ja, zoek die maar eens op :') :Y)

Ik denk dat die gennetjes "robuust en sober" heten :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:53

maralyn schreef:
Fokken met n eczemer???

Mij niet gezien.

En voor mensen met n ruin...?
En dat het bij paard één werk
T zegt niet dat het bij alle eczeemmerries zo is.

Je zou dus kunnen zeggen dat door de hormonen het geen eczemer is. Overigens is het ook minimaal bij deze merrie. Daarom durf ik daar gerust mee te fokken, ze hebben allemaal wat en deze fokt veel kwaliteit en al haar nakomelingen hebben geen eczeem.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:58

henny_w schreef:
Ik denk dat bovenstaand ook doorgetrokken kan worden naar de paarden.
Binnen 24 uur na de geboorte krijgt een veulen al een veulenprik. Dat is meestal antibiotica.
Dus de darmflora van zo'n veulen krijgt direct al een tik. Terwijl een gezonde merrie uitstekend antistoffen voor het veulen aanmaakt?
Vervolgens komen er in het 1e jaar al diverse vaccinaties in terwijl de melk van een gezonde merrie 6x van samenstelling wisselt in de eerste 9 maanden qua afweerstoffen voor het veulen.

Veel veulens worden ook nog 's veel te vroeg gespeend. Allemaal factoren om de weerstand van paarden in het 1e jaar al flink te ondermijnen.
Wordt een paard te dik van het gras (koeiengras) dan wordt er geminderd op krachtvoer terwijl het dan eigenlijk zo hard vitamnines en mineralen nodig heeft.
Ontpopt het zich tot een eczemer dan wordt het nog schraler gezet terwijl een niet gezond lichaam nog harder vitamines en mineralen verbruikt.
Veel krachtvoer bevat veel te veel zetmeel, kan een paard niets mee.
Soja produkten zitten in nagenoeg alle Ned. paardenvoeders. Al deze sojaprodukten komen van gen. gemod. soja en bevat een klein aandeel Roundup. Ja dat vergif waar alles dood van gaat :(
En soja doet iets met de omzetting van o.a. eiwitten waardoor deze niet op de juiste manier opgenomen worden.
En dan al die kunstmest troep, puur chemicaliën.
Ik kan nog wel een aantal pagina's doorgaan ook over wat door vaccinaties veroorzaakt zoals hoefbevangenheid.

Maar zomereczeem erfelijk, ik geloof er geen moer van.
Het is zo gemakkelijk om het op genetisch te gooien want tsja dan ligt het in elk geval niet aan de eigenaar en de farmacie lacht zich rot.
Sinds 2004 wordt hier geen enkel dier meer gevaccineerd, ook geen veulenprikken meer.
Toen ik de dierenarts aangaf waarom ik geen veulenprikken meer wilde kon hij me geen ongelijk geven.
Twee paarden hebben hier nog nooit geen enkele enting gehad. Waren kerngezond tot ze helaas vergiftigd werden maar dat was niet mijn schuld.

Is er iemand die weet of zomereczeem bij de paarden voorkomt in de Oostvaardersplassen?
Die worden nl. ook niet gevaccineerd. Ik heb in elk geval nog nooit gehoord van grote ziekte epidemieën daar. Ze gaan daar meestal dood van de honger :(

Idem in IJsland. Er wordt daar al sinds het jaar 900 niet gevaccineerd. Voor zover ik weet zijn daar gezonden IJslanders die ook nog 's van de vruchtbare lava bodem eten en dus veel mineralen binnenkrijgen.
Zodra die IJslanders naar het vasteland verkocht worden is er een groot aantal wat binnen een jaar zomereczemer word. Hmmm ... ze moeten verplicht een hele rits aan vaccinaties.
Ze missen de vruchtbare grond en moeten het vaak doen met teveel of verkeerd gras?

Wisten jullie bijvoorbeeld dat een overschot aan vaccinaties in dit land afgevoerd dient te worden als zwaar chemisch afval !

Denk dat je gelijk hebt hoor, zelf probeer ik ook zo min mogelijk E nummers en zooi te eten. Ken meerdere honden die op versvoer leven en het veel beter doen. Mijn katten krijgen ook alleen vers! Een daarvan had een ernstige darmbacterie en die heb ik weer helemaal goed gekregen door vers te voeren.

Persoonlijk doe ik niet aan veulenspuiten, vind het onzin, gewoon zorgen dat er genoeg biest ingaat. Overigens zijn de meeste veeartsen ook niet meer van de veulenspuit. Zoals de ambulante kliniek Utrecht tegen mij zei: 1 dag antibiotica, dat gewoon eerste klas onzin! En sommige veulenspuiten zit dan geen antibioticum in, maar alleen vitamines en dergelijke, ook dat is gewoon onzin.

Als ze te weinig biest binnen hebben gekregen zijn er veel andere veel betere oplossingen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:14

R12312 schreef:
Denk dat je gelijk hebt hoor, zelf probeer ik ook zo min mogelijk E nummers en zooi te eten. Ken meerdere honden die op versvoer leven en het veel beter doen. Mijn katten krijgen ook alleen vers! Een daarvan had een ernstige darmbacterie en die heb ik weer helemaal goed gekregen door vers te voeren.

Persoonlijk doe ik niet aan veulenspuiten, vind het onzin, gewoon zorgen dat er genoeg biest ingaat. Overigens zijn de meeste veeartsen ook niet meer van de veulenspuit. Zoals de ambulante kliniek Utrecht tegen mij zei: 1 dag antibiotica, dat gewoon eerste klas onzin! En sommige veulenspuiten zit dan geen antibioticum in, maar alleen vitamines en dergelijke, ook dat is gewoon onzin.

Als ze te weinig biest binnen hebben gekregen zijn er veel andere veel betere oplossingen.

Klopt. Inmiddels zijn er meer dierenartsen die het nut van een veulenspuit onzin vinden.
Zeker als de merrie gewoon goed melk geeft en het veulen keurig biest binnen gehad heeft.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:30

wendy1987 schreef:
... Laatst te rijk hooi, en bam, diarree en schuren. Nu weer oudere hooi en gaat weer prima.
sobere rassen worden vaak te rijk gevoerd. Dat klopt denk ik zeker wel!

Ik weet niet beter dan dat je bij een paard wel de ribben moet kunnen voelen maar niet zien.
Bij de 2 oudjes gaat dat hier keurig op maar bij de 2 jonkies is nauwelijks een rib te vinden.
De oudjes zijn een kruising Fjord/Fries dus best wel sober.

De jonkies beide een jong van de oudjes zijn nog soberder.
Half Fjord/Fries van moeders kant en half Quarter/half Argentijnse Criollo van vaders kant.

Ik ben de laatste 6 weken 3x van hooi gewisseld.

Eerst prachtig hooi van juni gevoerd. Van een voormalig vogeltjeshooi terrein waar dit jaar de subsidie afgegaan is. Vandaar dat het al in juni gemaaid kon worden.
Schitterend spul. Langstengelig, geen regen ingekomen en het ruikt heerlijk.
Bleek toch te goed naast continue gras in de Paddock Paradise.

Vervolgens een wat mindere kwaliteit gevoerd die ook heerlijk rook. Ze aten het niet maar (vr)aten het.
Voor de jonkies nog steeds veel te goed hooi.

Gisteren hooi opgehaald wat nu net 6 weken oud is. Ruikt nog steeds goed maar het ziet er een beetje stengelig uit zoals je het gras op de prairie zou verwachten.

Alle 4 de paarden keken me gisteravond demonstratief aan toen ze het hooi kregen.
Zo van, kook daar zelf maar groentensoep van :)

Afijn, het werd met lange tanden gegeten. De jonkies hadden het niet helemaal op vanochtend en de oudjes maar voor de helft.
Ach een paar daagjes en dan zijn ze wel gewend. Ze waren gewoon super verwend met heerlijk hooi.

Dat supermooie hooi voer ik van 't winter wel als er geen gras groei meer is :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:00

Die veulenprik geloof ik dus niks van. Die heeft mijn merrie nooit gehad van de fokker.
Ook met enten niks extras te merken.

Nog steeds géén jeuk hier...
Heerlijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:09

Ik ben wel benieuwd, ze krijgen bij ons dus kuil.
Ik heb al een pak open gezien, was wel wat nat vond ik,geloof 60% dat het is
maar de paarden vinden het heerlijk.
En er zit een analyse bij, heb al even gevraagd of ik een kopietje mocht hebben.
Eens kijken of het goed spul is

FloorVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:29

Love_Mirra schreef:
Hier zweet ze ook onder haar deken. Maar aflaten zie ik niet zo zitten. Een tip kan ik je dus niet geven sorry. Kan je jouw paardje niet wat verfrissing geven tussendoor?

Jha dat doe ik zoveel ik kan maar op haar ene weide is er niet zo veel water buiten haar drinkwater dus ja. Ik dacht eerst aan zachte borstels in haar stal te hangen waar ze aan kan krabben? Maar dat leek me dan niet echt een goed idee omdat ze die toch kapotschuurt. Toch bedankt he! :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:48

maralyn schreef:
Die veulenprik geloof ik dus niks van.

Ik snap je reactie niet?

Onze dierenarts gaf zelf aan dat de veulenprik meestal een antibiotica is.
En het is bekend dat antibiotica niet bevorderlijk is voor de darmflora van mens en dier.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 07:37

Waarom ik er niks van geloof?? Volgens mij was ik duidelijk genoeg in mn antwoord.

Ab kan ik inkomen. Dat is goedvoor nobody.
Maar dat de veulenprik de oorzaak is.

De een zegt dat het een afwijking is genetisch. Nu hoeven mensen van mij dat niet te geloven. Maar ik kan er in komen.
Waarom? Ben ik al duidelijk genoeg over geweest.

Het werkelijke ze is te weinig onderzoek voor gedaan om maar n vinger op te leggen. Dáár ligt het aan.

De een heeft n spijsverteringsprobleem. En kan slecht vitas op nemen. Betekent dat direct dat het door ab komt?
Kan... maar wat als er nooit ab gegeven is??

Het kan door een vita te kort komen omdat er te weinig in voer zit.

Het kan door insuline resistentie komen.

Het kan door de knuttmug komen.

Ergens ligt die trigger. . En het is moeilijk te achterhalen waar die ligt.

Wél kan ik het mij voorstellen op langdurig gebruik.

Hier paard nog nooit ab gezien.
En meerdere ze paarden die ik ken.

Van het eiwit is suiker opname. Ja dáár kan ik ook inkomen. Zelfs de niet eczemers reageren er op. Of door poep of zelfs door jeuk.

Er zijn mensen die duizend euro over de bank hebben getrokken met onderzoek en er bleek zelfs op darmflora niks uit te komen. En ook nooit ab aan te pas gekomen.

Misschien ben ik nu duidelijker.

En als het wél zo is... zou daar dan niet allang door onderzoek meer aan het licht zou moeten zijn gekomen??

(Gaat iedereen nu dan yakult proberen op zn paard?? Das probiotica... XD gekheid)

Om mijzelf nóg dommer te laten doen overkomen.
Ik vergelijk het gewoon met n vlooienallergie van hond en kat.
Ook die hebben bepaalde plekken van extreme jeuk... waar ze ook geprikt wordwn. Vaak is dat boven de anus.
Regel is dan.. goed vlo vrij houden. En er voor zorgen dat het niet geprikt kan worden.

En jeuk door voedselintolerantie of allergie.
Dir kan n koolhydraat zijn maar ook n eiwit.

Maar goed... zo kijk ik er na en zo ga ik er ook mee om.... XD :') Kan me voorstellen dat mensen dit te lomp vinden

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:29

maralyn schreef:
Waarom ik er niks van geloof?? Volgens mij was ik duidelijk genoeg in mn antwoord.

Ab kan ik inkomen. Dat is goedvoor nobody.
Maar dat de veulenprik de oorzaak is....
....

Er zijn mensen die duizend euro over de bank hebben getrokken met onderzoek en er bleek zelfs op darmflora niks uit te komen. En ook nooit ab aan te pas gekomen.

Misschien ben ik nu duidelijker.
En als het wél zo is... zou daar dan niet allang door onderzoek meer aan het licht zou moeten zijn gekomen??

Ik schrijf nergens dat de veulenprik DE oorzaak is van zomereczeem.

Ik schrijf nergens dat uitsluitend AB spijsverteringsproblemen geeft. Wel dat een slechte darmflora voor problemen kan gaan zorgen wat zich vaak uit in huidproblemen cq. jeuk.

Ik snap ook niet wat je verduidelijken wilt want je komt met een statement die ik niet geschreven heb.
Ik heb geschreven dat er veel triggers zijn die zomereczeem kunnen veroorzaken. De 1 misschien die trigger, de ander een andere trigger en sommige paarden wellicht meerdere triggers.

In o.a. Duitsland maar ook andere landen zijn diverse eczemers opgeknapt en zelfs genezen na onderzoek waarbij bleek dat hun Ph waarde veel te slecht was. Het lichaam dus te verzuurd. Verzuring komt toch door de regel door verkeerde voeding en/of mankende darmwerking.
Door de Ph waarde van de urine te testen met een teststripje kun je al een aardige indicatie krijgen of je paard te verzuurd is.
Die Ph waarde hoort gemiddeld tussen de 7,5 en 8,5 te liggen.
De vergiftigde paarden hier zaten begin van de zomer op een Ph van krap 7. Het paard wat de dans ontsprongen is met het vergif en kerngezond is heeft een Ph van 8.
Dat zegt naar mijn mening toch wel iets.

[quote="maralyn"]
Om mijzelf nóg dommer te laten doen overkomen.
Ik vergelijk het gewoon met n vlooienallergie van hond en kat.
Ook die hebben bepaalde plekken van extreme jeuk... waar ze ook geprikt wordwn. Vaak is dat boven de anus.
Regel is dan.. goed vlo vrij houden. En er voor zorgen dat het niet geprikt kan worden.[ /quote]

Ik geef nergens aan dat je dom overkomt.

Als een hond of kat rauw vlees voeding krijgt zoals in de natuur hebben de vlooien nauwelijks of geen interesse in dat dier. Kennelijk maken ze dan weinig afvalstoffen aan.
Is het ook niet net zo bij de paarden? De paarden worden ook door afvalstoffen extra aantrekkelijk voor ongedierte. Op het moment dat je ze inspuit met iets waardoor de lichaamsgeur verdwijnt blijft het ongedierte ook weg.

Je geeft het zelf al aan: Jeuk door voedselintolerantie of allergie.
Deze ontstaan meestal doordat de darmwerking niet oke is of dat er in een keer een overload aan foute stoffen verwerkt moeten worden en de verwerking van de stoffen hetzij door darmen, hetzij door de lever of nieren niet goed afgevoerd kunnen worden.

Is dat genetisch bepaald ???

Ik ken iemand die al jaren absoluut niet tegen aardbeien kon en er in no time dagenlang van onder de jeukbulten zat.
Toen ze hier uit onze moestuin aardbeien at gebeurde er niets. Simpel. Aardbeien worden mega bespoten met van alles en nog wat voor ze in de winkel liggen. Hier tuinier ik biologisch.

Is het genetisch bepaald dat ze niet tegen aardbeiden kan. Nee ... ze reageert op de stoffen die erop gespoten worden. Niet op de aardbeien zelf. Ze heeft nadien nog heel wat biologische aardbeien gegeten zonder problemen.

Zijn er paarden die niet goed tegen gras kunnen of ... kunnen ze niet tegen de chemische kunstmest wat het gras opgenomen heeft om te kunnen groeien?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:19

Hmm.. Ik vind het maar een lastig verhaal worden.
Want bij mij op stal wordt echt niet met chemische kunstmest gewerkt.
De dingen die je aanhaalt, kloppen allemaal misschien wel. Maar elk paard, nee sterker nog, elk dier is anders.
En ik werk in een gezelschapsdieren praktijk, ik zie echt wel eens vlooienplagen bij dieren die echt compleet rauw gevoerd worden :j
Maargoed, zo zou knoflook ook werken :Y) Ach, ieder doet wij hij/zij denkt dat goed is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:41

wendy1987 schreef:
Hmm.. Ik vind het maar een lastig verhaal worden.
Want bij mij op stal wordt echt niet met chemische kunstmest gewerkt.
De dingen die je aanhaalt, kloppen allemaal misschien wel. Maar elk paard, nee sterker nog, elk dier is anders.

Natuurlijk is elk paard anders maar daarom zijn er wel een aantal factoren die de trigger kunnen zijn voor gezondheidsproblemen zoals zomereczeem.
Bijvoorbeeld hooi/ voordrooghooi en kuil in plastic (silage) kan ook zo'n trigger zijn.

Dr. Weyrauch, jarenlang adviseur bij Hippolyt voer heeft daar een uitgebreid artikel over geschreven.
Zie: https://www.dr-susanne-weyrauch.de/gesu ... %A4ulnis-0

Ik citeer een paar stukjes uit het hele artikel.
Silage ist ein saures Futter:

Wer durchgegorene Silage füttert, muss allerdings wissen, dass er seinem Pferd ein saures Futter füttert. Die ständige Zufuhr von Säure mit dem Grundfutter ist ein erheblicher Angriff auf die körpereigenen Natriumbicarbonatreserven, die dazu dienen, den Körper zu entsäuern. Damit führt die Silagefütterung zu einer kontinuierlichen Übersäuerung des Organismus. Zur Neutralisation von Säuren benötigt der Körper verschiedene Mineralstoffe und Spurenelemente. Daraus könnte die Gefahr einer schleichenden Form der Entmineralisierung - nicht nur bei Jungpferden - entstehen. Zahlreiche Pferde reagieren auf eine zu hohe Säurezufuhr mit Verspannungen und Muskelverkrampfungen. Wer Heulage füttert, die den pH-Wert von 4,2 nicht erreicht hat, läuft Gefahr, dass sein Pferd eine Vergiftung durch Clostridien erleidet, die nicht selten tödlich endet.

...

Allergische Reaktionen durch Silagefütterung :

Nicht wenige Pferde reagieren auf Silagefütterung mit Durchfall, Blähungen, Koliken bis hin zu Herzkreislauferkrankungen, die an angelaufenen Beinen (vorne und hinten) zu erkennen sind. Das sind allergisch, katarrhartige Reaktionen, die durch Biogene Amine, vorrangig Histamin ausgelöst werden. In Silage sind genau die Voraussetzungen gegeben, Biogene Amine (auch Putrescin, Cadaverin), abhängig von der Gesamteiweißmenge, der Art der vorhandenen Mikroorganismen und ausreichend Zeit zu bilden. Je problematischer oder unsauberer die Gärung, desto stärker wird Histamin von Mikroorganismen gebildet. Der Abbau von Biogenen Aminen wird von der Leber übernommen. Die langfristige Fütterung von Silage an Pferden führt unweigerlich zu Leberproblemen und damit zu Störungen des Immunsystems, Wachstumsdepressionen, Hormonstörungen und gestörtem Muskelaufbau. Erkrankungen wie dem Equinen Metabolischen Syndrom, dem Equinen Cushing Syndrom, der Hufrehe und Atemwegserkrankungen ist dadurch Tür und Tor geöffnet!

Die Menge an gebildetem Histamin kann nur durch einen zügigen, fehlgärungsfreien Siliervorgang in Grenzen gehalten werden.

...

Abschließend kann gesagt werden, dass die insbesondere auch einst sogar von Tierärzten hochgelobte Silage absolut kein Pferdefutter darstellt. Gutes Heu ist und bleibt die Grundlage für die gesunde Fütterung eines Pferdes. Das Pferd und dessen Besitzer dürfen nicht die Leidtragenden einer bequemen und zudem falschverstandenen landwirtschaftlichen Handhabung sein.

Het lichaamseigen Natriumbicarbonaat ( baking soda) zorgt normaliter voor ontzuring van het lichaam.
Door de hoge opname van zuurrijke voedingsmiddelen zoals het hooi uit foliebalen kan de Natriumbicarbonaat niet meer voldoende werken met als gevolg teveel verzuring van het paardenlichaam en verhoogde gevoeligheid voor allerlei problemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:48

Het verschilt gewoon van dier tot dier.
Appie word al 10 jaar niet meer geënt, staat op onbemest gras,we ontwormen maar 2x per jaar, en die heeft ook nog steeds eczeem.
Maar bij hem komt het waarschijnlijk wel voort uit een niet goed functionerend maagdarmstelsel.
Nou ja en daar is best al veel onderzoek naar gedaan en heel veel huidklachten zijn terug te leiden naar problemen daar in.
Maar er zijn meer oorzaken voor huidklachten

Paar weken terug was deze discussie er ook al,henny ga er gewoon niet op in.
Heeft geen zin namelijk,want jij en maralyn worden het toch niet eens ;)