Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wendy1987 schreef:Maar in een ijsland, hebben ze volgens mij ook veel minder knutten. En er zijn heel veel middelen die afgevoerd moeten worden als zwaar chemisch afval.
Echt, ik snap je punt wel, maar mijn merrie, komt uit een moeder die ook echt eczeem had. Kregen bijna geen krachtvoer, vitaminebrok. Altijd kwalitatief goed hooi. Maar medio september begon mijn oudere merrie echt met schuren. Eind van de zomer, meer knutjes, en bam, daar ging ze.
Mijn jonge merrie begint al zodra er een paar vliegjes zijn.
Het is een combinatie van meerdere factoren, maar wat jij aanhaalt, dat ijslanders in ijsland bijna geen eczeem hebben.
Lijkt me te kloppen. Ze staan daar veel soberder dan hier. Hier veel grassen, veel vliegjes, ander klimaat.. En dan kan het dus wel degelijk in de genen zitten.
Waarom zou een eczemer anders minder last hebben aan de zee, en meer in het bos? Terwijl er verder niets veranderd?
Het lijkt me niet dat het door vaccineren komt, als dat de echte aanstichter is, zouden meer paarden dat niet moeten hebben?
De eczemers hebben gewoon iets wat maakt dat ze minder goed om kunnen gaan met bepaalde stoffen of omstandigheden. Een vaccinatie kan dus wel aanleiding zijn tot ergere jeuk, maar bij een echte eczemer kan een uur per dag zonder deken ook al meer jeuk geven..
Mi_Amore schreef:Nog een update van Zyta
Ben nu anderhalve week aan het smeren met de Equiprotecta zalf, nu 1x daags.
Ik ga stoppen met het stuk achter de oren te smeren en enkel nog het gezicht.
De huid achter de oren voelt netjes hersteld en ga ik verder onderhouden met de lotion.
[ [url=m/4UUy4C.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pRvDmv.jpg]Afbeelding[/url] ]
wendy1987 schreef:Maar mijn oudere merrie kreeg geen kuil, nooit gehad ook. Ook geen hooi uit plastic. Kleine baaltjes, zo bij de boer vandaan. Altijd top kwaliteit. Mijn jonge merrie heeft dit de eerste 3 jaar van haar leven ook gehad, toch al op 1,5 jaar leeftijd echte eczeem.
Ik geloof gewoon niet dat het door vaccineren komt.
Dat het een combinatie is van vitamine tekort ed, dat geloof ik wel. Maar zodra ik mijn merrie in vol gras zet, gaat ze toch echt kapot van de jeuk op haar buik en hoofd. Ook haar boeg bijt ze dan helemaal kapot.
Dan heb ik het nog niet over de diarree die ze krijgt. Haar hele darmflora gaat er dan aan, wat inderdaad uitwerkt op de huid.
Dus dat het ook voor een groot deel van binnen uit komt, geloof ik wel.
Maar waarom het dan meer bij bepaalde lijnen voorkomt, bepaalde rassen ed. Dat heeft mijns inziens niets te maken met vaccinaties..
henny_w schreef:wendy1987 schreef:Sinds dit jaar staan ze op een Paradise Paddock. Inmiddels zijn ze 18 en 19 jaar oud. Ik hield mijn hart vast vanwege het vele gras dat ze nu onbeperkt kunnen eten maar het gaat prima
Ze komen zelfs niet of nauwelijks aan. Het klopt dus dat oudere paarden veel meer eiwitten aan kunnen.
Kayleigh327 schreef:
wendy1987 schreef:Het is en blijft een stomme maar vooral hele vervelende aandoening die lastig te bestrijden is.. en erfelijk of niet, ik denk dat er ergens wel een gennetje is wat ervoor zorgt dat het eerder tot uiting komt.. Maar ja, zoek die maar eens op![]()
maralyn schreef:Fokken met n eczemer???
Mij niet gezien.
En voor mensen met n ruin...?
En dat het bij paard één werk
T zegt niet dat het bij alle eczeemmerries zo is.
henny_w schreef:Ik denk dat bovenstaand ook doorgetrokken kan worden naar de paarden.
Binnen 24 uur na de geboorte krijgt een veulen al een veulenprik. Dat is meestal antibiotica.
Dus de darmflora van zo'n veulen krijgt direct al een tik. Terwijl een gezonde merrie uitstekend antistoffen voor het veulen aanmaakt?
Vervolgens komen er in het 1e jaar al diverse vaccinaties in terwijl de melk van een gezonde merrie 6x van samenstelling wisselt in de eerste 9 maanden qua afweerstoffen voor het veulen.
Veel veulens worden ook nog 's veel te vroeg gespeend. Allemaal factoren om de weerstand van paarden in het 1e jaar al flink te ondermijnen.
Wordt een paard te dik van het gras (koeiengras) dan wordt er geminderd op krachtvoer terwijl het dan eigenlijk zo hard vitamnines en mineralen nodig heeft.
Ontpopt het zich tot een eczemer dan wordt het nog schraler gezet terwijl een niet gezond lichaam nog harder vitamines en mineralen verbruikt.
Veel krachtvoer bevat veel te veel zetmeel, kan een paard niets mee.
Soja produkten zitten in nagenoeg alle Ned. paardenvoeders. Al deze sojaprodukten komen van gen. gemod. soja en bevat een klein aandeel Roundup. Ja dat vergif waar alles dood van gaat![]()
En soja doet iets met de omzetting van o.a. eiwitten waardoor deze niet op de juiste manier opgenomen worden.
En dan al die kunstmest troep, puur chemicaliën.
Ik kan nog wel een aantal pagina's doorgaan ook over wat door vaccinaties veroorzaakt zoals hoefbevangenheid.
Maar zomereczeem erfelijk, ik geloof er geen moer van.
Het is zo gemakkelijk om het op genetisch te gooien want tsja dan ligt het in elk geval niet aan de eigenaar en de farmacie lacht zich rot.
Sinds 2004 wordt hier geen enkel dier meer gevaccineerd, ook geen veulenprikken meer.
Toen ik de dierenarts aangaf waarom ik geen veulenprikken meer wilde kon hij me geen ongelijk geven.
Twee paarden hebben hier nog nooit geen enkele enting gehad. Waren kerngezond tot ze helaas vergiftigd werden maar dat was niet mijn schuld.
Is er iemand die weet of zomereczeem bij de paarden voorkomt in de Oostvaardersplassen?
Die worden nl. ook niet gevaccineerd. Ik heb in elk geval nog nooit gehoord van grote ziekte epidemieën daar. Ze gaan daar meestal dood van de honger![]()
Idem in IJsland. Er wordt daar al sinds het jaar 900 niet gevaccineerd. Voor zover ik weet zijn daar gezonden IJslanders die ook nog 's van de vruchtbare lava bodem eten en dus veel mineralen binnenkrijgen.
Zodra die IJslanders naar het vasteland verkocht worden is er een groot aantal wat binnen een jaar zomereczemer word. Hmmm ... ze moeten verplicht een hele rits aan vaccinaties.
Ze missen de vruchtbare grond en moeten het vaak doen met teveel of verkeerd gras?
Wisten jullie bijvoorbeeld dat een overschot aan vaccinaties in dit land afgevoerd dient te worden als zwaar chemisch afval !
R12312 schreef:Denk dat je gelijk hebt hoor, zelf probeer ik ook zo min mogelijk E nummers en zooi te eten. Ken meerdere honden die op versvoer leven en het veel beter doen. Mijn katten krijgen ook alleen vers! Een daarvan had een ernstige darmbacterie en die heb ik weer helemaal goed gekregen door vers te voeren.
Persoonlijk doe ik niet aan veulenspuiten, vind het onzin, gewoon zorgen dat er genoeg biest ingaat. Overigens zijn de meeste veeartsen ook niet meer van de veulenspuit. Zoals de ambulante kliniek Utrecht tegen mij zei: 1 dag antibiotica, dat gewoon eerste klas onzin! En sommige veulenspuiten zit dan geen antibioticum in, maar alleen vitamines en dergelijke, ook dat is gewoon onzin.
Als ze te weinig biest binnen hebben gekregen zijn er veel andere veel betere oplossingen.
wendy1987 schreef:... Laatst te rijk hooi, en bam, diarree en schuren. Nu weer oudere hooi en gaat weer prima.
sobere rassen worden vaak te rijk gevoerd. Dat klopt denk ik zeker wel!
Love_Mirra schreef:Hier zweet ze ook onder haar deken. Maar aflaten zie ik niet zo zitten. Een tip kan ik je dus niet geven sorry. Kan je jouw paardje niet wat verfrissing geven tussendoor?
maralyn schreef:Waarom ik er niks van geloof?? Volgens mij was ik duidelijk genoeg in mn antwoord.
Ab kan ik inkomen. Dat is goedvoor nobody.
Maar dat de veulenprik de oorzaak is....
....
Er zijn mensen die duizend euro over de bank hebben getrokken met onderzoek en er bleek zelfs op darmflora niks uit te komen. En ook nooit ab aan te pas gekomen.
Misschien ben ik nu duidelijker.
En als het wél zo is... zou daar dan niet allang door onderzoek meer aan het licht zou moeten zijn gekomen??
wendy1987 schreef:Hmm.. Ik vind het maar een lastig verhaal worden.
Want bij mij op stal wordt echt niet met chemische kunstmest gewerkt.
De dingen die je aanhaalt, kloppen allemaal misschien wel. Maar elk paard, nee sterker nog, elk dier is anders.