[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:32

tja..die laatste foto...vooral die oranje verkleuring zegt veel.Nieteens de lengte want dat valt wel mee.

Die waarde krijg je wel omlaag hoor,als hij goed reageert op de medicijnen...waar ik wel vanuit ga ;)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:38

geerke schreef:
tja..die laatste foto...vooral die oranje verkleuring zegt veel.Nieteens de lengte want dat valt wel mee.

Die waarde krijg je wel omlaag hoor,als hij goed reageert op de medicijnen...waar ik wel vanuit ga ;)

Ik geef je gelijk, de foto's van afgelopen winter zijn gelijk heel anders als de winters ervoor.. Maar dan de zomer leefde die weer totaal op kwa vacht.. Ik hoop zo dat de Prascend positief gaat werken.. En je positieve instelling geeft me weer wat hoop.. Ik zag het eerlijk gezegt even niet meer zitten, ben zo bang dat hij van een enorm vrolijk, fit, eigenwijs ponytje veranderd in ziek en lusteloos.. Maar ik moet het proberen, anders weet ik nooit of het zou hebben geholpen.. Ik hoop eind deze week al te kunnen beginnen. Zucht

Odysseus

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:59

Stress van de dierenarts zou niet van invloed kunnen zijn. Het duurt geloof ik 15-30 minuten voor het ACTH stijgt nav stress.
Grappig heb hem op de Facebook van Véronique gezien en dacht toen al: die heeft Cushing. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:02

@ felineepino, juist omdat hij het nu nog zo goed doet, vrolijk & fit, moet je met de medicijnen beginnen. Dat hij PPID heeft is wel duidelijk. Zelfs al reken je de stress van het prikken mee, de uitslag liegt er niet om. En je ziet het ook wel aan hem, ook al ziet hij er, zeker voor zijn leeftijd, heel goed uit.

Ik heb toen ook zo getwijfeld bij mijn toen 29 jarige paard. Hoge waardes, weinig symptomen, oud, maar toch nog zo levendig en happy. Maar ik wist dat als hij wat zou gaan mankeren ik alles op alles zou zetten om hem daar weer doorheen te helpen, dus waarom zou ik niet alles proberen om dat voor te zijn? Ik heb de medicijnen heel langzaam opgebouwd en ben ook, omdat mijn paard bijwerkingen kreeg, een tijd lang op een lage dosis blijven hangen. Uiteindelijk is hij er wel degelijk van opgeknapt. Pas toen zag ik toch nog wel meer dingen die in positieve zin waren veranderd.

Hopelijk kun je hem met medicijnen nog wat mooie jaren geven. De meeste verhalen zijn echt wel positief, houd je daar maar aan vast. :(:)

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:03

Fijn om alle andere verhalen te horen.
Geeft de burger moed.
Mijn merrie stond vanavond gezellig op stal en keek beter uit haar ogen.
Nu maar hopen dat dit door zet.
Ze eet haar balancer slecht. IK heb er nu speedibit bij gegeven. Dan gaat het wel op.
Zit nu ook te denken aan slobber omdat ze slobber denk ik nog lekkerder vind.
Hooi gaat de laatste week gewoon op. Dat is fijn. Gelukkig staan ze hele dagen op de wei dus daar kan ze nog heerlijk eten.

Mijn hemel 1250! Ik kan me voorstellen dat je even schrikt.
Gelukkig zijn er heel veel mensen met goede ervaringen met prascend.
Mijn ervaring is van nog te kort dag om er iets over te zeggen.
Ik zie verbetering maar liever zie ik nog meer. Maar de G van geduld moet ik even in mijn achterhoofd houden. :D :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:17

@ felineepipo: mijn paard gaat nog gewoon zomers 3 a 4 maanden 24/7 op de wei en dat gaat goed. Hij knapt er zelfs van op. Ik neem aan dat jou paard dat ook wel aankan gezien hij niet eerder hoefbevangen is geweest.

En als je de medicijnen rustig opbouwt dan verwacht ik geen problemen. Hij ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:26

Jessix schreef:
Essie73 schreef:
Heel lang niet gepost en eigenlijk ook niet meegelezen. Maar heb vandaag zo goed bericht gekregen dat ik dat gewoon even wil delen.
uitslag van Maxx zijn ACTH waarde dit jaar gekregen. Deze is nu 29.8 pg/ml
Jahoehhhhh, hij doet het dus prima op de pergolide. Ben heeeeeel erg blij.

*\o/* *\o/* Top! En merk je ook veel verschil? Hoe hoog was de waarde en hoeveel prascend ben je gaan geven?

de uitslag was 29.8 pg/ml
Maxx krijg 1 tabletje, i.o.m. de DA blijft hij dat ook krijgen, kan het wel terug draaien naar een half tabletje, maar waarom iets veranderen wat nu goed gaat?
Naast de pergolide heb ik hem op bijna alleen maar ruwvoer staan, met 2x daags een handje Fiber force en daar doorheen balancer (zodat hij toch zijn vitamientjes binnen krijgt).
Ook het voeren van wortel en appel heb ik tot een minimum beperkt. (zijn toch ook weer suikers)

Ik merk zeer zeker verschil met vorig jaar. Ik heb nu een vrolijk en gezellig paard, vorig jaar had ik een paard wat van elk wissewasje schok en dan direct een hengst immiteerde, hij was al maanden aan de diarree, had een dikke koker welke niet wilde slinken en zelfs zonder aanleiding hoge koorts.

Zijn vacht is helaas niet veranderd, maar men zegt ook dat het proces niet te genezen is alleen kan het proces vertraagd door gebruik van pergolide/prascend.
Hij heeft dus ook nog steeds een heerlijke spekbuik en weinig bespiering.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:31

felineepino schreef:
Oké bokkers, ook ik heb mijn uitslag en ben behoorlijk geschrokken.. Heb het even laten bezinken maar wil het toch wel graag delen. Ik heb een paar pagina's terug een hele recente foto geplaatst van mijn pony, maar omdat hij nu met de aanmaak van zijn vacht ineens krulletjes/golfjes kreeg en jeukt, toch maar laten testen. Hij heeft verder geen last van stijfheid, zware vermagering, spierverlies in zijn rug, hoefbevangenheid etc etc. Hij oogt gewoon gezond, en is enorm happy en aanwezig voor zijn leeftijd. Toch kwam er een belachelijk hoge waarde uit van 1250. Ik dacht wel bijna zeker te weten dat hij cushing had vanwege zijn vacht en de jeuk, maar dit had ik niet verwacht. Tot 1250 kunnen ze het meten, daarboven niet meer. Dus zijn exacte waarde weten we niet, maar het is in ieder geval hoger dan 1250. Mijn dierenarts had het ook niet zo hoog verwacht, wel was hij tijdens het bloedprikken behoorlijk gestrest wat ervoor gezorgd kan hebben dat de waardes hoger zijn uitgekomen. Maar zelfs al zou je er om die reden de helft vanaf trekken, blijft het behoorlijk hoog. Zij raad mij aan om Prascend te proberen, 2 maanden gebruiken en dan weer bloedprikken in de hoop dat de waardes lager worden.. Worden de waardes niet lager, weet ik eerlijk gezegd niet of ik ermee door ga. Ik ben echt niet snel van het opgeven, maar ik kan me niet voorstellen dat hij de komende jaren dan nog door kan brengen zonder zich beroerd te voelen. Mochten de medicijnen wel aan slaan, is dit natuurlijk top en ga ik er mee door. Ik hoor wel veel positieve verhalen, maar het is erop of eronder. Ook heeft mijn DA me gewaarschuwd voor het feit dat de medicijnen hem ook ziek kunnen gaan maken. Zijn afweer/immuun systeem is natuurlijk enorm slecht, en met de medicijnen ga ik het nu door de war schoppen. De kans bestaat dat dat niet goed gaat uitpakken. Had echt niet zó'n hoge waarde verwacht, het gaat juist zo ontzettend goed met hem.. Nu wacht ik een bericht van mijn dierenarts af wat betreft de weidegang. Hij zal geen suikers/zetmeel meer mogen, maar hoe zit dat dan met gras? Ik weet dat het met medicijnen te onderdrukken valt, maar jeetje ik ben echt van mijn apropos.. ;(

1250 ???? Dit is zo hoog, dat het bijna niet waar kan zijn. (geloof jou wel hoor) Maar kan het niet zijn dat er wat mis is gegaan met de test of dat het verward is met een andere uitslag. Heb nog noout van zo een belachelijk hoge uitslag gehoord.
Heb je de landelijke gratis test laten doen? Zo niet dan zou ik dat alsnog laten doen.
Eigenlijk zou ik ook niet akkoord gaan met deze uitslag.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:36

@Focussed: Ik moet zeggen, als ik de foto's van sowieso de winter shoot bekijk, kan ik me daar ook totaal in vinden! Ik dacht ook wel zeker te weten dat hij Cushing zou hebben, maar deze waarde zag ik niet aankomen.. Het zal dit jaar dan wel nóg erger worden, wil hem het liefst niet scheren maar mocht hij last gaan ervaren ga ik dit wel doen.. Mijn dierenarts zei dat het door de stress van het prikken een verhoogde waarde zou kunnen zijn, maar zelfs al zou je er wat vanaf rekenen, zou het hoog zijn. Ik hoop gewoon dat hij goed reageert op de medicijnen..

@Jessix: Precies, ik ben ook heel blij dat hij het nog zo goed doet en nog vrolijk is.. Moet er alleen niet aan denken dat dat door de medicijnen om gaat slaan. Lees toch best wel een paar wat mindere reacties ertussen.. Ik ga het sowieso proberen, en probeer positief te blijven. Vind zulke meedenkende reacties ook heel erg fijn, zal ze ook zeker een aantal keer terug gaan lezen als het erin hakt. Ik weet dat hij oud is, en dat het kwalen met zich mee zou brengen, maar toch, het is nooit leuk..

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:40

Essie73 schreef:
felineepino schreef:
Oké bokkers, ook ik heb mijn uitslag en ben behoorlijk geschrokken.. Heb het even laten bezinken maar wil het toch wel graag delen. Ik heb een paar pagina's terug een hele recente foto geplaatst van mijn pony, maar omdat hij nu met de aanmaak van zijn vacht ineens krulletjes/golfjes kreeg en jeukt, toch maar laten testen. Hij heeft verder geen last van stijfheid, zware vermagering, spierverlies in zijn rug, hoefbevangenheid etc etc. Hij oogt gewoon gezond, en is enorm happy en aanwezig voor zijn leeftijd. Toch kwam er een belachelijk hoge waarde uit van 1250. Ik dacht wel bijna zeker te weten dat hij cushing had vanwege zijn vacht en de jeuk, maar dit had ik niet verwacht. Tot 1250 kunnen ze het meten, daarboven niet meer. Dus zijn exacte waarde weten we niet, maar het is in ieder geval hoger dan 1250. Mijn dierenarts had het ook niet zo hoog verwacht, wel was hij tijdens het bloedprikken behoorlijk gestrest wat ervoor gezorgd kan hebben dat de waardes hoger zijn uitgekomen. Maar zelfs al zou je er om die reden de helft vanaf trekken, blijft het behoorlijk hoog. Zij raad mij aan om Prascend te proberen, 2 maanden gebruiken en dan weer bloedprikken in de hoop dat de waardes lager worden.. Worden de waardes niet lager, weet ik eerlijk gezegd niet of ik ermee door ga. Ik ben echt niet snel van het opgeven, maar ik kan me niet voorstellen dat hij de komende jaren dan nog door kan brengen zonder zich beroerd te voelen. Mochten de medicijnen wel aan slaan, is dit natuurlijk top en ga ik er mee door. Ik hoor wel veel positieve verhalen, maar het is erop of eronder. Ook heeft mijn DA me gewaarschuwd voor het feit dat de medicijnen hem ook ziek kunnen gaan maken. Zijn afweer/immuun systeem is natuurlijk enorm slecht, en met de medicijnen ga ik het nu door de war schoppen. De kans bestaat dat dat niet goed gaat uitpakken. Had echt niet zó'n hoge waarde verwacht, het gaat juist zo ontzettend goed met hem.. Nu wacht ik een bericht van mijn dierenarts af wat betreft de weidegang. Hij zal geen suikers/zetmeel meer mogen, maar hoe zit dat dan met gras? Ik weet dat het met medicijnen te onderdrukken valt, maar jeetje ik ben echt van mijn apropos.. ;(

1250 ???? Dit is zo hoog, dat het bijna niet waar kan zijn. (geloof jou wel hoor) Maar kan het niet zijn dat er wat mis is gegaan met de test of dat het verward is met een andere uitslag. Heb nog noout van zo een belachelijk hoge uitslag gehoord.
Heb je de landelijke gratis test laten doen? Zo niet dan zou ik dat alsnog laten doen.
Eigenlijk zou ik ook niet akkoord gaan met deze uitslag.

Ik wist pas dat hij gratis was toen mijn dierenarts dat zei haha, ze schrok er zelf ook van.. Ik vertrouw haar wel maar ik snap het zelf ook niet.. Zijn paarden die er vele malen beroerder uit zien, zonder medicatie en lagere waardes.. Ik weet ook niet hoe dat precies werkt.. Toen ik dit topic ging doorlezen, las ik dat 400 al hoog was, wist ook even niet hoe ik moest zeggen dat ik net een waarde van 1250 binnen had gekregen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:45

ben er nog stil van.... Ik vertrouw je dierenarts ook wel hoor, maar er kan ook wat op het lab mis zijn gegaan (zal niet de eerste keer zijn, zegt deze labassistente O:) ) Ik baal dat ik thuis niet kan nazoeken hoe hoog de ACTH waarde gemeten kan worden, maar ga er donderdag echt even achteraan.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:54

Essie73 schreef:
ben er nog stil van.... Ik vertrouw je dierenarts ook wel hoor, maar er kan ook wat op het lab mis zijn gegaan (zal niet de eerste keer zijn, zegt deze labassistente O:) ) Ik baal dat ik thuis niet kan nazoeken hoe hoog de ACTH waarde gemeten kan worden, maar ga er donderdag echt even achteraan.

Zou wel heel slordig zijn maar inderdaad, kan gebeuren.. zal het ook telefonisch nog even vragen, of dat mogelijk is. Ze komt sowieso over 2 maanden weer prikken. Hoop dat dat dan ook wat rustiger gaat, zodat we evt stress niet bij de waardes erbij hebben.. ga wel gelijk met de prascend beginnen en heel laag beginnen.. ben erg benieuwd. Gek hé, kan je nog zo denken dat het zo ontzettend goed met je beestje gaat. Krijg je dit..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:11

@felinepino, ik denk dat iedereen in dit topic de shock ervaren heeft die jij nu ervaart. Ook al heb je een vermoeden, het is nogal wat om te horen dat je pony een ongeneeslijke, progressieve ziekte heeft. Je gaat automatisch aan het einde denken. Daarom is dit topic zo fijn. Iedereen herkent deze wanhoop, maar omdat ze al wat stappen verder zijn met medicijnen etc kunnen ze je vertellen hoe zij het 'hoe nu verder' ervaren en dat er zeker positieve wendingen te verwachten zijn. Sterkte, ook jullie komen er wel.

Mijn pony kan niet tegen pergolide, ook niet tegen 0,05 gram (krijgt er hypo's van zegt de da), maar doet het al twee jaar goed op de monnikspeper. JP hier is positief over een middel van aurora dat helpt tegen bijwerkingen, misschien is dat wat om erbij te geven als je bang bent dat die ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:25

Tuurlijk is zo een absurd hoge waarde schrikken, maar staar je er aub niet blind op. Er zijn hier meerdere paarden geweest met zulke hoge waardes en die hebben het ook nog fijn gehad, tijdens hun pensioen. Bouw gewoon rustig op met de prascend, vooral als je je druk maakt om de bijwerkingen. Ik zou eerlijk gezegd nu mijn geld liever willen steken in de prascend, dan nogmaals testen en ook zou ik een paar maanden langer wachten met opnieuw testen, je moet die pillen wel de kans geven om hun werk te doen namelijk en kijk liever naar de symptomen dan dat je zelf zeer gestresst je gek maakt om die waarde. Sterkte!!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:10

ohjajoh6 schreef:
Tuurlijk is zo een absurd hoge waarde schrikken, maar staar je er aub niet blind op. Er zijn hier meerdere paarden geweest met zulke hoge waardes en die hebben het ook nog fijn gehad, tijdens hun pensioen. Bouw gewoon rustig op met de prascend, vooral als je je druk maakt om de bijwerkingen. Ik zou eerlijk gezegd nu mijn geld liever willen steken in de prascend, dan nogmaals testen en ook zou ik een paar maanden langer wachten met opnieuw testen, je moet die pillen wel de kans geven om hun werk te doen namelijk en kijk liever naar de symptomen dan dat je zelf zeer gestresst je gek maakt om die waarde. Sterkte!!

dankjewel, het stelt me echt gerust dat jullie er zo positief instaan.. Ik hoop eind deze week al te kunnen beginnen, hij is enorm fit dus ik verwacht niet dat ik aan de buitenkant verandering zal zien, als de waardes maar zakken.. Ik hou jullie op de hoogte van bijwerkingen/veranderingen en tot die tijd lees ik jullie verhalen mee, dat helpt ook!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:20

Als het goed is ga je toch echt wel verandering zien. De dikte en oranje kleur van de vacht van je paard bijvoorbeeld is typisch Cushing. Dat is al een goede graadmeter. Maar het heeft wel tijd nodig.. Succes!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:25

Felineepino, dat is inderdaad een behoorlijke uitslag! Maar kijk inderdaad naar je paard. Mijn paard heeft ook vrij hoge waarden, maar volgens de DA zegt dat niet altijd iets over de ernst. Die van mij had eigenlijk maar weinig symptomen: vacht, vetbulten en ontstekingen.

Als jouw paard nog nooit hoefbevangen is geweest, dan kan hij prima nog 24/7 naar buiten. Die van mij doe ik ook het liefst zoveel mogelijk op het gras zodat hij kan groeien.

Zag het al een paar keer voorbij komen, maar is er al iemand die de Pavo 18+ voert? Hoe bevalt dat?

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:04

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met cushing en benauwdheid?

Mijn pony is 27 en krijgt al een paar jaar medicatie. Ieder jaar heeft ze wel een periode dat ze wat hoest, maar dat is met een supplement altijd goed te ondersteunen en verdwijnt dan snel.
Nu heeft ze sinds een paar weken weer de hoest (ben weer begonnen met supplement), maar sinds eind vorige week is ze ook wat benauwd. Je kan in haar flanken zien dat ze iets knijpt en je hoort haar af en toe ook wat 'roggelen' in de ademhaling.

Ze is op dit moment verder erg goed, totaal niet lusteloos en wil goed eten. Ze is met pensioen dus hoeft verder niet meer te werken. Met goed weer (dus als het niet teveel regent, ze is nogal van suiker :') ) staat ze de hele dag buiten en ik heb in de stal het luik ook 's nacht open gezet.
Het word zeker niet erger, maar het wil ook nog niet helemaal over gaan. Ik sta op het punt om de dierenarts te bellen, maar aangezien die niet heel veel ervaring heeft met cushing dacht ik het eerst hier nog eens te vragen. (voordat ze allerlei onderzoeken of medicatie gaat krijgen)

Kan het ook komen doordat het weer nu nog zo warm is? Ze doet het sowieso beter in de winter als het wat frisser weer is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:07

Ja mijn pony is benauwd idd, heb laatst zelfs zo'n scopie laten maken en hierbij bleek dat zijn luchtpijp een soort hoekig is.
Nu de medicatie aanslaat lijkt het iets minder te zijn maar weg is het zeker niet.
Een oplossing heb ik er ook niet voor.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:26

Die van mij hoest ook altijd een paar keer tijdens het rijden en hij maakt wat meer geluid. Ik denk wel dat het met Cushing te maken heeft, want eerder deed hij dat nooit. Hm, misschien is zijn geplande verhuizing naar een buitenstal dan zo slecht nog niet.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:41

Hoi, mag ik me ook even melden?

Mijn dierenarts belde net met de uitslag. Gelukkig zat ik opeen stoel...
In april had ze nog een mooie waarde van 36. Nu een waarde van 1048... De medicatie moet omhoog van 1 naar anderhalve tablet. En dan over nog 10 weken weer controleren.
Ik voel me een beetje verloren nu. :( De afgelopen anderhalf jaar zijn we aan het tobben geweest met een blessure, dat nu goed gaat.
En dan nu dit?
Ik zie dat er nog iemand is die zo'n bizarre uitslag kreeg. Dus dit komt vaker voor?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:48

Dat is dus waarom mijn DA geen waarde meer wil testen bij paloma.
Beestje is 35, we gaan dus enkel uit van het klinische beeld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:50

ValerieM schreef:
Hoi, mag ik me ook even melden?

Mijn dierenarts belde net met de uitslag. Gelukkig zat ik opeen stoel...
In april had ze nog een mooie waarde van 36. Nu een waarde van 1048... De medicatie moet omhoog van 1 naar anderhalve tablet. En dan over nog 10 weken weer controleren.
Ik voel me een beetje verloren nu. :( De afgelopen anderhalf jaar zijn we aan het tobben geweest met een blessure, dat nu goed gaat.
En dan nu dit?
Ik zie dat er nog iemand is die zo'n bizarre uitslag kreeg. Dus dit komt vaker voor?

heb jij dezelfde da en lab als filineepino? :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:09

.. en zijn die waardes in pg of nn/moll?

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:50

Jannepauli schreef:
.. en zijn die waardes in pg of nn/moll?

Owww, ik zit nu heel hard te denken. Maar geloof dat ik zo geschrokken ben dat ik me niet kan herinneren of m'n da dat heeft gezegd...

Wat is het verschil eigenlijk?