Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 01:14

nikysa90 schreef:
Klopt Nynke. Die van mij heeft onderin de maag, klierrijk, wat permanent onder zuur staat. Dus heel spannend of de Omeprazol aan slaat. Ze zit er nu 3 weken op. Sinds vrijdag doe ik weer een singel om. Dat accepteert ze. Alleen haar looplust is nog niet terug. Dus ik doe rustig aan. Over 2 weken staat controle scopie gepland bij De Raaphorst. Dus dan helaas een nachtje vasten, waar ik tegenop zie.

Waar ga je scopie doen? Hopelijk heb je een goeie uitslag en/of is het goed behandelbaar.


Die afgenomen looplust herken ik heel erg. Mijn paard reageert dan weer helemaal niet op de singel, maar wel op aanraking. Moet ook zeggen dat ik heeeeeeel voorzichtig aansingel en m nog vrij los laat, ze geen zadel op heeft (alleen longeersingel met dekje) en ze veel te hard is voor zichzelf vaak). Ze komt ook wel echt in protest als ze moet draven bijvoorbeeld. Dus nu heb ik de training (wat ik net weer opbouwde alleen aan de hand nog) weer op een laag pitje en alleen stappen als ze goed en vrolijk oogt. Mijn merrie heeft af en toe echt zo'n oogopslag dat ik denk nee, dit wordt m niet vandaag. Ze is dan echt een beetje down.

Hopelijk goed nieuws bij de controle voor jouw paard! Dan is het in ieder geval ergens goed voor geweest, snap goed dat je op kijkt tegen de scopie.

Ik heb nog geen afspraak maar word morgen terug gebeld door een dierenarts van Emmeloord als het goed is :)

Annibel en Bianca, veel succes! Duimen draaien hier ook voor jullie.

Wisselende verhalen over scopen, tja.. ik wil mijn paard ook liever niet laten vasten maar wat moet dat moet ;( wil ook wel weten waar ik aan toe ben voor ik weer ga dweilen met de kraan open.. Ik zou anders geen andere manier weten om te achterhalen of zweren het probleem nou is, waar de eventuele zweren zitten en dus hoe je moet behandelen. Ik ben vooral ook een beetje bang voor slokdarmschade. Ze heeft nu geen slokdarmproblemen maar Friezen willen daar nog wel eens gevoelig voor zijn.. zeker na zo'n onderzoek.

Femke_Tweety, bicarbonaat in welke vorm heb je? Mijn moeder had het over baking soda, maar ik weet niet of dat het zelfde is en of ik dat überhaupt kan voeren ter verlichting? Als mens kun je dat wel innemen tegen zuurbranden..

Ik moet overigens zeggen dat ik nu achteraf denk dat de zweren misschien sinds de vorige keer wel niet eens helemaal weg zijn geweest.. we hebben toen 'op de gok' behandeld met het merk wat hier niet genoemd mag worden :P En nu als ik alle verhalen over afbouwen lees, waarschijnlijk ook niet goed hebben afgebouwd. Maar omdat ik nu de indruk begin te krijgen dat we misschien te maken hadden met de zweren die minder goed reageren op omeprazol en ze daarom nooit echt weg zijn geweest. Ook omdat ze eigenlijk al heel lang opeens van de een op de andere dag weer een hele periode zo narrig kan zijn als ze meer voorwaarts moet. Is echt met vlagen een tijdje lang, maar nu achteraf misschien in meer stressvolle periodes. Mij is destijds tijdens mijn (grondwerk) lessen verteld dat dat ook een stukje karakter is. Zal best, maar moet je daar dan zo boos om worden als t alleen karakter is? Het is absoluut geen heethoofd van zichzelf maar maakt zich wel erg boos als ze moet draven. Loopt verder wel goed trouwens, als in, niet kreupel. Wel stijf, maar dat begrijp ik volkomen als je last hebt van de maag. En waarom de ene keer wel en de andere keer niet? Ik denk dat het gewoon in stressvolle periodes dan weer opspeelt. Ze heeft in september verstoppingskoliek gehad incl. vasten, dusja.. ‍

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:16

Ja die ogen spreken boekdelen inderdaad. Dat neerslachtige in die ogen, kan inderdaad ineens opkomen. Soms sta ik op te zadelen en staat ze vrolijk te stuiteren in dr stal en 10 minuten later kan ik zomaar ineens die blik zien van 'dit is niet mijn dag'. Singelen vindt ze goed, maar aanraken, wat jij ook zegt, niet. Tenminste 'onderzoekend aanraken' niet. Zo noem ik het dan. Ze voelt echt verschil of ik gewoon met mn hand langs borstspier, ribben, singelplaat ga of dat ik het doe om te zien of ze pijn heeft. Dan doet ze een stap naar achteren, zo van 'kom niet aan mij' tilt haar voorbeen hoog op en stampt boos. Ik probeer dat uiteraard niet uit te lokken.

annibel

Berichten: 1197
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:55

Ik snap de tegens tegen scopen ook, alleen wij kennen deze merrie nog niet en willen daarom zeker weten wat er aan de hand is. Vond het wel vreselijk om haar gister achter te moeten laten zonder eten in de kliniek.. Bij de vorige eigenaar stond ze ook 24/7 buiten en nu in een vreemde omgeving in een stal zonder eten :(
Kan niet wachten om haar straks op te halen!

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:19

nikysa90 schreef:
Ja die ogen spreken boekdelen inderdaad. Dat neerslachtige in die ogen, kan inderdaad ineens opkomen. Soms sta ik op te zadelen en staat ze vrolijk te stuiteren in dr stal en 10 minuten later kan ik zomaar ineens die blik zien van 'dit is niet mijn dag'. Singelen vindt ze goed, maar aanraken, wat jij ook zegt, niet. Tenminste 'onderzoekend aanraken' niet. Zo noem ik het dan. Ze voelt echt verschil of ik gewoon met mn hand langs borstspier, ribben, singelplaat ga of dat ik het doe om te zien of ze pijn heeft. Dan doet ze een stap naar achteren, zo van 'kom niet aan mij' tilt haar voorbeen hoog op en stampt boos. Ik probeer dat uiteraard niet uit te lokken.


Dit is inderdaad zo herkenbaar. Aan één kant ben ik een soort van 'blij' dat het zo herkenbaar is, dan heb ik in ieder geval een mogelijk aanknopings- en referentiepunt. Elk paard reageert natuurlijk anders op pijn, maar dit is exact wat mijne ook doet. Weg stappen, achteruit of opzij en soms probeert ze ook waarschuwend te happen als ze echt last heeft. Met de oren in de nek. Als ik het doe als ze los staat in de paddock bijvoorbeeld dan loopt ze gewoon weg. Mijn paard heeft ook door of ik het doe om te testen of gewoon omdat ik er per toeval langs kom met een borstel ofzo. De oren gaan dan wel even een beetje opzij en naar achter maar niet zo plat in de nek als wanneer ik inderdaad onderzoekend aanraak. Ik doe het ook niet te vaak, wil haar niet pesten.

Snap ik Annibel! Soms moet je keuzes maken en dit zal je misschien ook helpen je paard beter te leren kennen. En de pijnsignalen natuurlijk.

annibel

Berichten: 1197
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:37

annibel schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Onze merrie staat nu een nachtje in de kliniek en komt dan morgen na de scopie naar huis!
Hopelijk valt t mee, we kennen haar nog niet goed dus willen toch even zeker weten hoe de maag eruit ziet.


Nou we zijn super blij! Haar maag zag er perfect uit, de da zei zelfs dat hij zelden zo’n mooie maag ziet!
Ze staat nu lekker kennis te maken met haar nieuwe vriendjes achter een draadje :)

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:29

annibel schreef:
annibel schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Onze merrie staat nu een nachtje in de kliniek en komt dan morgen na de scopie naar huis!
Hopelijk valt t mee, we kennen haar nog niet goed dus willen toch even zeker weten hoe de maag eruit ziet.


Nou we zijn super blij! Haar maag zag er perfect uit, de da zei zelfs dat hij zelden zo’n mooie maag ziet!
Ze staat nu lekker kennis te maken met haar nieuwe vriendjes achter een draadje :)


Oh geweldig nieuws! Wat een opluchting voor jullie!

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:53

annibel schreef:
annibel schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Onze merrie staat nu een nachtje in de kliniek en komt dan morgen na de scopie naar huis!
Hopelijk valt t mee, we kennen haar nog niet goed dus willen toch even zeker weten hoe de maag eruit ziet.


Nou we zijn super blij! Haar maag zag er perfect uit, de da zei zelfs dat hij zelden zo’n mooie maag ziet!
Ze staat nu lekker kennis te maken met haar nieuwe vriendjes achter een draadje :)


*\o/* *\o/* *\o/*
Super!

Ik kwam dit product net tegen op Facebook. Het is net nieuw, dus ervaringen zullen er nog niet zijn maar wat denken jullie zo op het eerste gezicht?

https://www.ecostyle.nl/dier/paard/supp ... D9UkUvKUvk

Zidore

Berichten: 5805
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:28

Ben er ook benieuwd naar

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:19

annibel schreef:
annibel schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Onze merrie staat nu een nachtje in de kliniek en komt dan morgen na de scopie naar huis!
Hopelijk valt t mee, we kennen haar nog niet goed dus willen toch even zeker weten hoe de maag eruit ziet.


Nou we zijn super blij! Haar maag zag er perfect uit, de da zei zelfs dat hij zelden zo’n mooie maag ziet!
Ze staat nu lekker kennis te maken met haar nieuwe vriendjes achter een draadje :)


Wat goed! Super fijn nieuws, nu lekker genieten van je nieuwe paard!

Hier hadden we wat weerstand dingetjes en waren we beetje aan het zoeken dus vandaag controle gehad en paard is ondanks wat tegenslagen toch 50kg aangekomen in 4 maanden tijd en we mogen medicatie verder afbouwen! Dus eigenlijk op wat kleine dingen na heel positief.

annibel

Berichten: 1197
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:40

Bedankt allemaal!! :)
Blijf dit topic wel even volgen voor eventuele tips mochten we denken dat ze last van haar maag krijgt.
Ze heeft iig 24/7 ruwvoer uit een slowfeeder en staat 24/7 buiten met stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 01:15

_Nynke schreef:
*\o/* *\o/* *\o/*
Super!

Ik kwam dit product net tegen op Facebook. Het is net nieuw, dus ervaringen zullen er nog niet zijn maar wat denken jullie zo op het eerste gezicht?

https://www.ecostyle.nl/dier/paard/supp ... D9UkUvKUvk


Ik heb deze mogen testen, je kunt mijn bevinding in mijn reacties vinden! Ik was vooralsnog positief maar durfde de switch niet helemaal te maken.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:55

Goed nieuws Bianca, fijn! Hopelijk gaan jullie de stijgende lijn volhouden :D

Ah oké, Jorienn! Ik heb het idd even terug gezocht en gelezen, ben ook wel benieuwd. In het kader van dat ik niet alles tegelijkertijd wil proberen (kan dan ook niet zien wat precies helpt) schaf ik het nu nog niet aan, maar wellicht ga ik t nog proberen. Ben altijd wel enthousiast over dit merk.

Merkten jullie ook aan je paard dat hij/zij minder rolde met maagpijn? Mijn paard rolt echt super graag, dat is het eerste wat ze doet als ze buiten komt 's ochtends. Ze is altijd lekker vunzig haha. Maar de laatste week (of 2) was ze telkens schoon en zag ik haar wel pogingen ondernemen maar besloot ze toch op het laatste moment (als ze al half door de knieën was) om het niet te doen. Ik kan me voorstellen dat het van de maag kan komen.

Gisteravond om 8 uur ging ik uitmesten en zette ik haar nog even in de rijbak, ging ze opeens met (nieuwe!) deken en al volleeeeeeedig in de allerdiepste (en ook de enige! Hele bak droog op 1 plas na) waterplas rollen :') Doet ze graag, heeft ze jaren geleden ook al eens gedaan. Ze mag wat mij betreft met alle liefde lekker varkentje zijn, maar de deken was nieuw en de vorige keer kon ik de deken weg flikkeren dus ik stond daar te zwaaien en te springen om te voorkomen dat ze het deed maar ze had echt zoiets van: :wave: :wave: :+ Het moet er heel komisch uit hebben gezien voor omstanders haha. Daarna had ze wel in de gaten dat ik not amused was en draafde ze zowaar weg met de oortjes erop :wow: Wel slakkendrafje, geen paniek ofzo.

Moraal van het verhaal:
Volgens mij lijkt mijn paard iets op te knappen van de stappen die ik tot nu toe ondernomen heb. Dus ik wist niet zo goed of ik chagrijnig moest zijn om mijn deken, of blij omdat ze eindelijk weer rolde en draafde haha. Laatste weken was ze zelfs niet vooruit te branden als ik met een plastic zak stond te zwaaien, dus ik heb maar besloten blij te zijn om dat te zien. Volgens mij is de deken nog wel te redden.


Offtopic:

Omdat ze het al lang niet had gedaan dacht ik valt vast mee haha. Niet dus. Ze is gedeeltelijk geschoren dus ik kon haar ook niet echt zonder deken zetten.

Ik was aan het opstrooien en hoorde haar spetteren en stampen dus ben snel naar buiten gevlucht, was dus nog bezig met opstrooien en daarom ligt er wat weinig stro in de stal haha. Maar zo zag het eruit. De andere kant was wonderwel nog droog, maar ze lag en toen leek ze ook te denken: verrek. Dit is nat :Y) Het lijkt minder erg dan het was haha. Heb nog 2 uren moeten wachten tot ze droog was :+
Afbeelding

ani_joyce123
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:57

MarjanB schreef:
Ik lees al ff niet meer fanatiek mee maar weet niet of er mensen zijn die mastic gebruiken? Ik heb vanmorgen 300gr voor €40 incl verzenden betaald in Griekenland.

https://www.mastihashop.com/en/paraphar ... -60gr-aon/

Heb netjes een factuur in de mail dus gok dat het betrouwbaar is :+

(Denk dat het een black friday prijs is)


Ik heb helaas minder goede ervaring met bestellingen uit Griekenland.. niet geleverde pakketten en met grote vertraging. Volgens mij heeft Mastic Horse Treatment op hun eigen webshop nu gratis verzending boven de €50,-.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:50

Ik kan paardlief helaas hier ook melden.
Vandaag er achter gekomen dat ze maagzweren had, al een paar dagen was ze enorm schrikachtig, overmatig aan het speekselen. Vandaag begon ze te boeren, dit heeft ze nog nooit gedaan. Ook doet ze nooit lelijk met aansingele en vandaag probeerde ze te bijten!
Iom mijn dierenarts niet gekozen om een scopie te maken, mijn (jonge) paard ervaart enorm veel stres op een andere locatie en momenteel is ze echt niet op een trailer te krijgen.
Dus nu voor 7 dagen ulcer gold...
Da denkt dat het steeds gerelateerd is aangezien ze zo goed als onbeperkt hooi krijgt. Ze is ook enorm stel gestrest.

Wat geven jullie na een ulcer gold kuur, natuurlijk overleg ik dit eerst met de da maar we zitten nu net in t weekend en maandag heb ik pas weer contact.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:29

1 week ulcergold en dan weer helemaal niets qua medicijnen is sowieso al niet bijster verstandig. Dit topic is wat lang om volledig bij te lezen, maar ik denk dat je als je zeg de laatste 20 pagina's leest, al heel wat wijzer bent qua beleid, medicatie etc.

Vervelend in ieder geval.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:03

Femke_Tweety schreef:
1 week ulcergold en dan weer helemaal niets qua medicijnen is sowieso al niet bijster verstandig. Dit topic is wat lang om volledig bij te lezen, maar ik denk dat je als je zeg de laatste 20 pagina's leest, al heel wat wijzer bent qua beleid, medicatie etc.

Vervelend in ieder geval.


Ik zie vooral veel verschillende supplementen die dan dus ook niet wetenschappelijk bewezen zijn.

Heel vervelend inderdaad |(

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:13

Hou vooral het verschil tussen medicijn en supplement goed in de gaten.

Dat is niet altijd even duidelijk, maar wel een extreem belangrijk verschil op het gebied van maagzweren.

Alles met omeprazol (ulcergold, Gastrogard, Abprazol) is medicijn.
(remt aanmaak maagzuur, duurt lang voor het werkt, moet via darmen opgenomen worden in bloed om vervolgens via een ingewikkeld biochemisch systeem te gaan werken. Wel heel goed spul. Rustig afbouwen EXTREEM belangrijk ivm vaak voorkomende rebound)

sucralfaat is medicijn (beschermt de maagwand)

Dan op het grensgebied de bicarbonaten (natriumbicarbonaat, calciumbicarbonaat/baking soda, etc) Deze zorgen zeer kortdurend maar wel heel snel neutraliseren van het op dat moment aanwezige maagzuur.


De supplementen zijn er vele. De een belooft nog meer dan de ander, en de ene probeert nog harder dan de andere om qua naam op de medicatie te lijken.... Ze zijn niet per se slecht (ook niet per se goed...), maar niet te vergelijken met medicijnen. Of ze wat doen is een beetje per paard wisselend, en ook een beetje afhankelijk van wat de eigenaar ziet...

Maar een paard met ernstige zweren komt daar zelden met alleen supplementen vanaf.
Vrijwel altijd is er een periode (meestal veel langer dan een week...) medicatie voor nodig, plus een verandering in beleid rondom het betreffende paard. (voer, werk, vrij bewegen, verminderen stress etc)

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:47

Femke_Tweety schreef:
Hou vooral het verschil tussen medicijn en supplement goed in de gaten.

Dat is niet altijd even duidelijk, maar wel een extreem belangrijk verschil op het gebied van maagzweren.

Alles met omeprazol (ulcergold, Gastrogard, Abprazol) is medicijn.
(remt aanmaak maagzuur, duurt lang voor het werkt, moet via darmen opgenomen worden in bloed om vervolgens via een ingewikkeld biochemisch systeem te gaan werken. Wel heel goed spul. Rustig afbouwen EXTREEM belangrijk ivm vaak voorkomende rebound)

sucralfaat is medicijn (beschermt de maagwand)

Dan op het grensgebied de bicarbonaten (natriumbicarbonaat, calciumbicarbonaat/baking soda, etc) Deze zorgen zeer kortdurend maar wel heel snel neutraliseren van het op dat moment aanwezige maagzuur.


De supplementen zijn er vele. De een belooft nog meer dan de ander, en de ene probeert nog harder dan de andere om qua naam op de medicatie te lijken.... Ze zijn niet per se slecht (ook niet per se goed...), maar niet te vergelijken met medicijnen. Of ze wat doen is een beetje per paard wisselend, en ook een beetje afhankelijk van wat de eigenaar ziet...

Maar een paard met ernstige zweren komt daar zelden met alleen supplementen vanaf.
Vrijwel altijd is er een periode (meestal veel langer dan een week...) medicatie voor nodig, plus een verandering in beleid rondom het betreffende paard. (voer, werk, vrij bewegen, verminderen stress etc)


Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Heb jij zelf positieve ervaringen met het gebruik van natriumbicarbonaat/calciumbicarbonaat ter onderhoud/ondersteuning?

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:08

Nee, ikzelf niet ter onderhoud. Het werkt maar kort, je zou het vrijwel iedere twee uur moeten geven.

Ik heb het wel gebruikt in een acute koliek (door maagproblemen) situatie, en toen leek het wel vrij vlot (ong 15 min) enige verlichting te geven. Hij was toen behoorlijk slecht, en dit was in overleg met een dierenarts (wel mijn eigen idee) Hij heeft het die dag nog een paar keer gehad. En toen ook omeprazol weer opgestart. Dat heeft een dag of 2 a 3 nodig om echt effectief te zijn.
Ik gaf -na overleg met een dierenarts dus- geen zielige hoeveelheden op dat moment. Twee volle eetlepels baking soda met water, in een ingeefspuit en rechtstreeks in de mond. Een aantal keer dus die dag.
Baking soda had ik toevallig, een ingeefspuit had ik ook nog. Vandaar op die manier.

Ik weet dat er krachtvoeders zijn waar het in zit, veel maagpaarden kunnen niet zo lekker tegen krachtvoer, en dit zou dan een beetje helpen bij het krachtvoer. Maar persoonlijk vraag ik me dan af
1: Of het er in zodanige hoeveelheden in zit dat het voor een paard bij het krachtvoer voldoende is,
en
2: Of je dan niet beter gewoon volledig kunt stoppen met krachtvoer en een goed/geschikt vitaminekorreltje of zoiets kunt geven.


Tweet krijgt inmiddels al 8 jaar geen krachtvoer meer geloof ik. Wel altijd goed droog hooi (voordroog of kuil gaat niet) en dus aanvulling op vitaminen en mineralen.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:25

Nu 4 weken aan de Ulcergold en merk nog weinig verschil. Looplust is echt weg en dr ogen staan niet goed. Echt zielig! Ze eet nog steeds goed (speedibeet, balancer en probiotica), goed op gewicht en plast en mest goed. Kan ik naast de Omeprazole ook Mastic geven om haar te helpen of gebruik je dat pas na de Omeprazole? Ik wilde ook graag sucralfaat bijgeven om de maagwand te beschermen, maar Franklin had juist een stuk gelezen dat dat alleen zin heeft bij zweren in het klierloze deel en ik heb klierrijk. Ik ben nu zover van 'baat het niet dan schaadt het niet'. Ga maandag toch maar even bellen of ik dat niet kan krijgen.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:55

Echte zweren zijn natuurlijk ook gewoon echt erg pijnlijk.

Ik probeer het vaak uit te leggen als schaafwonden waar zuur overheen gegoten wordt. Steeds weer.

Het heeft bij de mijne láng geduurd voor hij weer echt zichzelf was.
Ik zag wel al snel verschil met de omeprazol, maar voordat hij écht goed was, was ik maanden verder. (Plus verhuizing, plus verandering beleid)

Het is uiteindelijk wel heel goed opgeknapt, maar hij blijft extreem gevoelig.

In principe zonder medicijnen nu, maar ieder jaar wel weer een periode dat hij ze toch weer nodig heeft helaas.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 08:58

Femke_Tweety, geef jij nog wat ter ondersteuning? Of alleen met periodes als hij gevoelig wordt? En wat geef je dan?

Ik geef nu een combi van Ekygard met bicarbonaat, alleen de bicarbonaat deed echt oprecht wonderen! Ik had mijn vrolijke paard terug. Maar ook echt vrolijk. Ekygard alleen merkte ik weinig, wel verbetering in de mest. Maar aangezien bicarbonaat volgens mij niet actief iets doet behalve zuur neutraliseren vond ik het nodig om er iets bij te geven wat ook echt nuttig werkt voor de maag zelf, zeg maar. Mocht dit niet werken gaan we wel over op groffer geschut.

Ondertussen probeer ik alle stressfactoren te elimineren, mijn paard staat van 8 tot 8 buiten ongeveer, maar gaat vaak als laatst naar binnen omdat het makkelijker is. Maargoed, mevrouw begint al heen en weer te drentelen als de eersten naar binnen gaan, dus lijkt mij dan stress voor haar. Ze is ooit alleen achter gelaten door degene waar we destijds stonden dus ik denk dat ze een soort verlatingsangst heeft daardoor. Ze gaat ook als eerst naar buiten maar dat doet haar niks. Dus dat gaat vanaf nu ook anders, zij mag als eerst naar binnen.

Emmeloord geeft aan dat een scopie niet persé nodig is, maar wel meer info geeft over hoe je moet behandelen en de duur van de behandeling. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik wil doen. De vorige keer dat ik haar achter moest laten op de kliniek was echt verschrikkelijk en ik wil dat liever niet nog een keer. De dierenarts gaf aan dat te begrijpen.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:48

Wat mooi dat je al verbetering ziet Nynke! Mocht je toch naar de kliniek willen voor een scopie, is smorgens vroeg brengen dan geen optie en snachts op vlas laten staan of met een graasmasker op? Dan kan ze in haar eigen omgeving blijven.

Waar kan ik het beste bicarbonaat kopen? Ik geef nu Omeprazole, kan ik de bicarbonaat daar gewoon naast geven? En kunnen de ervaren maag-eigenaren zeggen of Mastic een vergelijkbaar product is als Ekygard?

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:19

Overleg bicarbonaat wel even met je dierenarts.

Het zal in de meeste gevallen calciumbicarbonaat zijn of natriumbicarbonaat.

Ik weet niet wat langdurig veel natrium of langdurig veel calcium doet in een paard.

Ik geef het alleen in acute situaties, dus dat is echt anders.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:41

Heeft iemand ook dat hun paarden terug invallen en terug heel kramperig staan als ze het koud hebben? Ik vind het concept zo vreemd aangezien ze een haflinger is met een dikke wintervacht, maar ik nam gisteren haar deken af om het te naaien en nu terug op te leggen, en ze was echt helemaal terug "omzeep" zeg maar...