[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:41

Esther28 schreef:
ok, dus het zijn geen nieuwe middelen, maar een test om combinaties van bestaande middelen?

Volgens mij is de lotion wel een nieuw middel.

Phytotreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:52

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:10

Hmmm, wordt weer een hele speurtocht wat ik nu weer kan gaan proberen...
Ze heeft jeuk onder haar buik, navel uier gedeelte en ze schuurt aan haar hoofd -O-
Dacht dat ik iets gevonden had dat werkte, Optimix plus van Lavor. Maar dat werkt helaas toch niet voldoende..
Smeer ook met Derfen, maar ook dat werkt niet genoeg naar mijn zin.

minikatje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:08

jeuk is hier gekomen, ze laat merken dat haar buik iets jeukt en er is een wild plukje maan :)

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:27

Hm... dan is het dus niet gek dat ik toch tot de conclusie gekomen ben dat Vies zijn buik jeukerig is. De voorkant (richting oren) van de hals/manenkam ook. De oortjes waren ook weer favo kriebelplek.
Verder geen schilfers, staart is nog hetzelfde (wel iets onrustig, maar niet overduidelijk geschuurd)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:29

Auky schreef:
Esther28 schreef:
ok, dus het zijn geen nieuwe middelen, maar een test om combinaties van bestaande middelen?

Jah inderdaad. Zit geen naam aan of iets dergelijks. :)

Ik ben nog niet eens begonnen met de lotion, dat zou pas nodig zijn bij de eerste serieuse jeukverschijnselen en die zijn tot noch toe niet geweest. *klopt weer af. Dus ik houd ook nog niet per week bij hoe het gaat, hoewel ik dat voor mezelf op de pc wel doe. ;)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:34

Muzefee schreef:
Auky schreef:

Jah inderdaad. Zit geen naam aan of iets dergelijks. :)

Ik ben nog niet eens begonnen met de lotion, dat zou pas nodig zijn bij de eerste serieuse jeukverschijnselen en die zijn tot noch toe niet geweest. *klopt weer af. Dus ik houd ook nog niet per week bij hoe het gaat, hoewel ik dat voor mezelf op de pc wel doe. ;)

Hier idem! Onze shet is ook nog niet aan het jeuken geslagen!
Zit nog aan de dettox kuur, en de lotion staat nog onaangebroken in de kast :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:37

appie jeukt ook nog niet,het is hier echt nog te koud hoor!
je moet naar de nachttemperaturen kijken, het vriest dus zijn de meeste vliegjes inactief :j

we hebben zelfs een eczemer op stal die de deken er al op had..
die staat sinds afgelopen zondag zonder deken omdat die kapot was,en die heeft nog minimaal jeuk :D
ik heb gisteren even gekeken of ze de deken toch weer op moest,maar geen gekriebel

enige wat ik doe is ze een 3x per week extra vitamines geven en appie krijgt dagelijks kruiden en kummelolie.
wel staat appie nu in de middag een uurtje op het gras

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:21

Bregh ook nog geen jeuk, wel al een verdikte manenkam, en hij is ook iets harder... balen... ik weet dus waar het van komt, van teveel eiwitten. Ik heb haar nu al volledig van de brok af, en ben weer overgegaan op de excem muesli van Marstall.

Hebben er hier mensen ook ervaring met Gluco Balance en verdikte manenkammen? Het werdt me door Annika ten Napel aanbevolen...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:22

Annetje schreef:
Hm... dan is het dus niet gek dat ik toch tot de conclusie gekomen ben dat Vies zijn buik jeukerig is. De voorkant (richting oren) van de hals/manenkam ook. De oortjes waren ook weer favo kriebelplek.
Verder geen schilfers, staart is nog hetzelfde (wel iets onrustig, maar niet overduidelijk geschuurd)

helemaal niet, tis hier ookal 2 dagen lekker weer geweest (15 graden en zon).
verder hebben ze een boven en onder wei en in de ondertste staat het nieuwe gras. lekker beschut en windstil *diepe zucht* snachts staan ze wel boven.
naja, dan moet de dagwei maar langer dicht en krijgt ze minder muesli.
maar vannacht heeft het gevroren, bij jullie ook?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:27

Ik denk dat mijn paard ook 'van Jan' heeft -O-
Hij heeft plots allemaal schilfers in zijn manen, en met het rijden zie ik die kleine vliegjes in zijn manenkam plakken.
Ik heb hem nog niet echt zien staan schuren, al heeft zijn staart wel al een ontploft stukje gehad :(:)
Momenteel heb ik er manenliquid aangedaan van Leovet (?), zou dat voldoende zijn?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:32

bij die van mij ook nog steeds geen jeuk.(bij mijn haflinger merrie)
wel houw ik elke keer goed haar deken op.
alleen als ik haar laat werken gaat de deken af.
doe mijn rambo nog niet op (heb nu nog de al zo vaak gerepareerde deken van vorigjaar op omdat ze in de nacht nog binnen staat)
wel gooi ik hem als ik zeker weten 2 keer per dag ga hem wel even op om te kijken hoe hij zit en dan kan die andere even luchten.(of ik hem even afspuiten en dan laten drogen)

wel heeft mijn kleine ventje (een fjorde ruin) veel jeuk aan zijn staart.
maar we weten niet goed of dit eczeem is of gewoon nog steeds jeuk omdat hij het kapot geschuurt had na de castratie (jeuk op de wonden waar ooit zijn ballen zaten en jeukte daardoor perongelijk zijn staart stuk)
smeer het nu wel in met Befix Lotion tegen de jeuk.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:52

Mijn haf heeft al ZE sinds zn 3-4 jaar ofzo. Hij is 2 weken geleden 14 geworden, dus ben wel al "vertrouwd" met zijn jeuk en ZE. Maar dit jaar heeft ie de eerste keer echt last van velletjes en schilfers. Vooral rond zn manen, maar ook -in mindere mate- over de rest van zn lijf. Hij heeft weinig tot geen jeuk aan buik enzo, maar vooral aan de manen en de staart.
Hij staat met een Rambo sweet itch op 24/7.

Wat zijn die schilfers? Ik dacht dat dat een overblijfsel was van zn schimmel die hij laatst had gehad, maar ik lees dat er hier nog zijn die dat hebben :?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:10

Amigo_tje schreef:
Wat zijn die schilfers? Ik dacht dat dat een overblijfsel was van zn schimmel die hij laatst had gehad, maar ik lees dat er hier nog zijn die dat hebben :?
Mijn paard heeft onlangs ook een schimmel gehad aan zijn manenkam (klein plekje) en dat heb ik behandeld met Imaverol. Ik dacht ook eerst dat de schilfers daardoor kwamen, maar toen zag ik die mugjes en dacht ik aan ZE :? Ik weet het ook allemaal niet... (Mijn paard heeft het wel enkel aan de manenkam en nergens anders)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:31

Hier beginnen nu de plooien in de manenkam te verschijnen. Nog geen echte jeukacties gezien.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:38

Hier alleen nog jeuk op de buik.

Echt tot bloedens toe opengebeten...
De enige plaats waar de RSIH niet goed bedekt en daar hebben we dus de problemen ;(
De wondjes zijn ondertussen wel dicht en ik smeer ze nu 2x daags in met de lotion van dat onderzoek.

Het verzacht overduidelijk wel een beetje!

Manenkam nog steeds rustig, staat ook.

Eczeemdeken is op van de laatste week van maart omdat ik hier in de buurt schuurders tegenkwam.

edit:

Zita krijgt nu 2x daags een handje vol pavo nature's best en een half botje droog hooi eerste snit.

Heel occasioneel (1x per week) mag ze een uurtje op het gras omdat het hier echt wel vol suiker zit momenteel.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:50

Hoi

Op dit moment heeft trip geen deken op, aangezien ze sinds afeglopen zaterdag de wei weer op gegaan zijn. Waar veel nieuwe paarden bij kwamen. En me deken er daar te duur voor vindt. Morgen krijgt ze hem weer op. Ze is wel meer gaan schuren maar dat is even niet anders.

Ze krijgt 1/4 basisbrok en 1/8 haver op dit moment

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:55

Breghje schreef:
Bregh ook nog geen jeuk, wel al een verdikte manenkam, en hij is ook iets harder... balen... ik weet dus waar het van komt, van teveel eiwitten. Ik heb haar nu al volledig van de brok af, en ben weer overgegaan op de excem muesli van Marstall.

Hebben er hier mensen ook ervaring met Gluco Balance en verdikte manenkammen? Het werdt me door Annika ten Napel aanbevolen...

Sen doet mee aan een onderzoek om te kijken wat het effect van Gluco Balance is bij paarden met IR of paarden die te dik zijn met klachten zoals zomereczeem, hoefbevangenheid etc. Ik weet niet of Sen echt Gluco Balance krijgt of een placebo, maar gisteren leek haar manenkam wel wat dunner. Over een paar weken komt er iemand langs om te kijken of er verschil te zien is en dan krijg ik ook te horen of ze echt Gluco Balance heeft gekregen. Ik kan dan misschien ook wat meer zeggen over de resultaten van het onderzoek.

Sen heeft haar deken nu een paar weken op. Van de week had ze wel jeuk, maar dat komt door de rui. Al die losse haren die kriebelen en die in de deken gaan zitten, logisch dat ze dan jeuk heeft.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:31

ellepel schreef:
appie jeukt ook nog niet,het is hier echt nog te koud hoor!
je moet naar de nachttemperaturen kijken, het vriest dus zijn de meeste vliegjes inactief :j

we hebben zelfs een eczemer op stal die de deken er al op had..
die staat sinds afgelopen zondag zonder deken omdat die kapot was,en die heeft nog minimaal jeuk :D
ik heb gisteren even gekeken of ze de deken toch weer op moest,maar geen gekriebel

enige wat ik doe is ze een 3x per week extra vitamines geven en appie krijgt dagelijks kruiden en kummelolie.
wel staat appie nu in de middag een uurtje op het gras

Een paar dagen geleden (weet niet precies :o )had iemand hier een artikel/onderzoek geplaatst(in link) over zomereczeem, daar in stond dat de mugjes goed tegen vorst kunnen?!
Dat viel mij toen op....ik dacht ook dat ze de vorst niet konden overleven...
Dat kan ook best kloppen, want er vliegt hier van alles rond en Helly heeft wel jeuk, al is het (nog)niet erg.
Het scheelt misschien of ze goed beschut zijn, bij mij achter is het goed beschut voor de mugjes iig. en hebben ze het heel fijn :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:33

ze worden iig slomer van de vorst, dat scheel enorm met de activiteit van het steken :)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:00

Breghje schreef:

Dat zou positief moeten werken. Gluco balance verbetert de glucose-opname in het lichaam, waardoor je dus minder opslag in het lichaam hebt (dikke manenkam, vetbulten bij de staart etc.).

Ik ken iig meerdere paarden die goed in vorm zijn gekomen door gebruik van GB.

margoutomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:18

Hallo allemaal!
Mijn pony heeft helaas ook zomer exceem en hoorde van iemand dat bij haar TKC 97 heel goed werkte. Hier lees ik echter dat de meeste mensen Derfen gebruiken. Is er ook bekend wat over het algemeen het beste werkt? ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:33

ik ken tkc wel,maar dat is heel vet en mag je absoluut niet smeren als de zon fel schijt want dan kun je brandplekken krijgen.
maar het is wel goed spul :j

nog even over die schilfers:
die krijg je dus ook als je smeert met zalf/olie of wat dan ook.
dan reageerd de huid er op door te vernieuwen en krijg je dus schilfers.
ook het smeermiddel wat je gebruikt kan schilferig worden als het op droogt.

hoeft dus niet meteen van alles te zijn,gewoon goed poesten om de doorbloeding te stimuleren en dan trekt het wel weg :j

miranda;
ik weet dat vanaf 5 graden de vliegjes vliegen,dus overdag komen ze nu wel tevoorschijn.
dat klopt wel,maar als het snachts nog warmer gaat worden(boven de 5 graden en nu is het hier -1) dan zijn er veel meer en krijgen meer paarden dan pas klachten.
dat verwacht ik bij appie ook nog wel.
als de nachttemperatuur hoger is dat hij dan begint met kriebel.

als dat niet gebeurd en hij blijft eczeemvrij dan ga ik een boek schrijven daar over! 8-) :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:46

Dat boek ga ik zeker kopen! :D
Ik wist niet dat de mugjes zo goed tegen kou konden, ik dacht nl dat ze met vorst de pijp uitgingen, maar helaas... :Y)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:19

Flosje446 schreef:
Sen doet mee aan een onderzoek om te kijken wat het effect van Gluco Balance is bij paarden met IR of paarden die te dik zijn met klachten zoals zomereczeem, hoefbevangenheid etc. Ik weet niet of Sen echt Gluco Balance krijgt of een placebo, maar gisteren leek haar manenkam wel wat dunner. Over een paar weken komt er iemand langs om te kijken of er verschil te zien is en dan krijg ik ook te horen of ze echt Gluco Balance heeft gekregen. Ik kan dan misschien ook wat meer zeggen over de resultaten van het onderzoek.

Sen heeft haar deken nu een paar weken op. Van de week had ze wel jeuk, maar dat komt door de rui. Al die losse haren die kriebelen en die in de deken gaan zitten, logisch dat ze dan jeuk heeft.

Ik twijfel nu dus sinds ik weet dat de test niet definitief uitsluitsel geeft, of ze nou wel of niet IR heeft. Ze heeft géén jeuk (nog) géén overgewicht, is niet hoefbevangen of ooit geweest, alleen die manenkam is verdikt.... Ik ben heel erg benieuwd naar jou resultaten, hoeveel gram poeder geef jij, het kost nogal wat zag ik net...