[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:48

Pillensnijder denk ik en anders met een weegschaaltje afwegen en dan een beetje slobber of muesli in een bakje en goed mengen. Paars bij halster vasthouden als ie het eet zodat er niks naastgaaf

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:55

Oei dan ben ik zelf de mist in gegaan met de zemelen. Die ga ik dus weg laten.

Ontworming 2 weken geleden nog een extra gedaan. In de ontlasting met het oog niks te zien. Pony van 1.47 en 26 jaar oud.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:54

Luca03 schreef:
Kan iemand me vertellen hoe je in godsnaam 1/8 van een pil prascend geeft zonder dat het volledig in allemaal kleine stukjes breekt? :')

Pillensnijder bij de apotheek halen. Geen probleem om dan 1/8 te maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:20

Ik heb een seniorencheck bij 1 van de cushies laten doen, daar zat de acth bepaling ook bij.

289 pg/ml. Iets te hoog dus :+
Merrie staat al 4 jaar op 1 1/2pil per dag. Ziet er ook heel goed uit en gedraagt zich ook normaal.
Wie het weet, mag het zeggen :')

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:19

Goedenavond allemaal! Misschien dat jullie het antwoord weten op een brandende vraag....
Zou langdurige stress bij een paard (door verkeerde huisvesting, te weinig voer etc. etc.) uiteindelijk PPID kunnen veroorzaken?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:44

Ik bedoel dus chronische mentale stress :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:40

Geen idee eigenlijk. Stress kan wel de ACTH waarde verhogen zonder dat er dan dus sprake is van PPID.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:50

Ik denk het niet, maar ik ben geen DA :+
Een paard met cushing kan wel meer stress krijgen. Als in schrikachtig worden waar hij dat voorheen niet was.
Meestal is ook teveel voer een basis voor het ontwikkelen van cushing.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:36

Hallo,

Ik heb een 19 jarige merrie. Helaas heeft zij de laatste jaren met regelmaat een hoefzweer. Op het moment loopt het een beetje de spuigaten uit en heeft ze haar 3e hoefzweer binnen 6 weken en is dit de 4e hoefzweer dit jaar. Daarvoor zat er 1,5 jaar tussen.
Een goede reden om PPID te testen op aanraden van de dierenarts.
Nu is ze vrijdag geprikt, op dat moment leek ze pijnvrij. Helaas trof ik haar gister toch weer op 3 benen aan.
Vandaag de dierenarts gesproken, ook de uitslag van het bloed was binnen. Ze heeft een licht verhoogde bloedwaarde van 58. Ik had dit weekend al in dit topic zitten lezen en las op dit moment dat de seasonal rise een andere uitslag kan geven. Ze houden hier al rekening mee, een goede waarde zit onder de 47.
Nu was het advies om te beginnen met een halve tablet prascend.
Ik heb gevraagd of het ook oké is om haar later in het jaar nog eens te testen, als we haar hoefzweren een beetje onder controle hebben en de seasonal rise voorbij is.
Dit vond de dierenarts een prima plan.
Wat een gedoe met die paardjes die zo kwakkelen he, op een gegeven moment weet je niet waar je het moet zoeken...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:44

Tot nu toe tot de helft gekomen met lezen, nieuw in dit topic dus heb voor nu alleen maar vragen.
Mijn 25-jarige shet is vorige week getest, uitslag is <1250.
Reden tot testen was spierverlies op de bovenlijn en magerder worden.
Ze heeft een dikke vacht maar niet extreem meer als de andere shets, ook verhaart ze goed
Staat 24/7 buiten, tijdens weideseizoen volop het koeiengras al jaren en heeft geen hb.
Heeft naar mijn idee ook last van artrose.
In hoeverre gaat prascent helpen, klinisch is het enige beeld het mager worden nu en slechter aankomen. Dat laatste is sinds ze 2 jaar terug een hele zware koliekaanval had (ook toen was klinisch alles goed, da geloofde mij in eerste instantie ook niet dat ze koliek kon hebben)

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:35

nuscaniels schreef:
Tot nu toe tot de helft gekomen met lezen, nieuw in dit topic dus heb voor nu alleen maar vragen.
Ze heeft een dikke vacht maar niet extreem meer als de andere shets, ook verhaart ze goed
Staat 24/7 buiten, tijdens weideseizoen volop het koeiengras al jaren en heeft geen hb.
In hoeverre gaat prascent helpen, klinisch is het enige beeld het mager worden nu en slechter aankomen. Dat laatste is sinds ze 2 jaar terug een hele zware koliekaanval had (ook toen was klinisch alles goed, da geloofde mij in eerste instantie ook niet dat ze koliek kon hebben)

Pfoe dat is een hoge waarde, hopelijk daalt die snel. Wat krijgt ze van de Pracent? Halfje, kwartje?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:58

nuscaniels schreef:

In hoeverre prascend gaat helpen, kan niemand voorspellen. Dat kom je enkel te weten door ze een paar maanden op die pillen te zetten.

Ik heb een merrie staan die al 6 jaar pillen krijgt. Waarde vorige week gemeten was 289pg/ml ofzo.
Paard ziet er gewoon heel goed uit. Niet aan te zien dat ze cushing heeft.
Dus tja :+

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:26

Momenteel nog geen prascent, heb de uitslag gistermiddag pas gehad en kan pas donderdag richting da om de pillen te halen.
Vroeg mij meer af wat het nu starten van medicatie voor haar kan betekenen, juist omdat enige symptoom het mager worden was.
Kan het voor haar dan helpen om meer aan te komen naast het bijvoeren.

Donderdag komt ook de hoefsmid, laat hem dan gelijk ook goed de hoeven nakijken maar verwacht daar eigenlijk niks raars van.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:18

Hier ook een cushi met super hoge waarde bij de laatste test (maand geleden), maar super in haar vel en blij. In voorjaar was de waarde juist super.
Dus ik laat het maar eventjes en ga na de seasonal rise nog eens hertesten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:30

Nuscaniels: even ter vergelijking, mijn pony had een waarde van rond de 30 en die was er wel echt ziek van. Alle symptomen klopte en de medicatie slaat goed aan dus toch echt PPID. Hoog of lage waarde hoeft niet altijd wat te zeggen. Ikzelf zou in jouw situatie wel beginnen met de Prascent, als is het maar 1/8 of een 1/4 omdat ik mezelf daar prettiger bij zou voelen als je weet dat ergens iets in het lichaam toch niet goed gaat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:09

Spierverlies op de bovenlijn duidt vaak op een tekort aan eiwitten in het dieet. Kan idd ook bij PPID horen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:35

Mijn oudje met PPID voer ik muscle build bij van Pavo.
Dit omdat dit een van de weinigen dingen is wat ze wil eten (heel kieskeurig).
Weet ook niet precies wat ze er in stoppen (ben op zich niet zo'n Pavo fan), maar het werkt wel.
Zodra ik stop valt ze gelijk terug in bespiering.
Zij krijgt wel prascend, maar desondanks heeft ze toch nog altijd veel PPID symptomen als lange vacht en dus dat invallen van de spieren.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:20

Pavo wordt over het algemeen goed gegeten omdat daar veel suiker in zit.
Die van mij staat nu op bietenpulp met lucerne en vitalbix breed and grow

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:18

In het verleden kreeg ze naar mijn idee jeuk van Pavo maar kan het eens uitproberen.
Zag al eerder in het topic lucerne voorbijkomen.
Wil ook niet teveel tegelijk qua voer. Rustig opbouwen en kijken wat het beste aanslaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:24

Pavo fiberbeet is echt een aanrader om wat voller te worden.
Zijn brokjes om te weken. Pulp en luzerne, dus lekker eiwitrijk.
Helpt de bovenlijn.

Ik ben een probeersel begonnen nu met de fiberbeet icm pavo condition voor mijn ouwe tante ( ex hb'er )
Dat laatste is verlaagd in suiker, maar wel nog behoorlijk wat zetmeel.
Tot nu toe gaat alles goed :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:28

Pavo fiberbeet is prima, laag in suiker/zetmeel. Maar Pavo condition zou ik bij ppid-er niet geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:32

Maar ze vindt het zo lekker... :D

Ik zou het normaal ook niet aandurven Tine, maar dat paard is zo'n raadsel op zich dat ik het wel durf nu na al die jaren :+
Ze krijgt tot nu toe maar 2 handjes condition per dag :=

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:48

Hoe denken jullie over muscle builder van mijten?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:54

joyce83 schreef:
Hoe denken jullie over muscle builder van mijten?

Je bedoelt de body builder van Hippalgo ?
Goed. Heel tevreden van. Veilig voor hb gevoelig paard ook.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:13

Ja die idd. Las dat het ook voor invallende paarden goed hielp. Wil dit eens proberen