[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:30

Vleugeltjes zie ik niet direct. Het lukt me niet om ze te vangen.

Had net naar de DA gebeld, hij zegt hetzelfde als jou, wss luis.

Maar ik ben vergeten vragen met wat ik dan moet wassen. Werkt sebacil
Daar ook tegen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:37

Yep,wij gebruiken ook altijd sebacil
na 7-10 dagen herhalen voor de eitjes en beste is om na 7-10 dagen nog een keer voor het restant :j

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:51

Ok bedankt voor jullie snelle antwoorden! Zo meteen maar bestellen dan.

Waar hebben jullie sebacil gekocht? Ik vind het maar op 1 website.

Is het dezelfde variant als voor mensen? Bedoel, kan ik het ook krijgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:01

Nee hoor, kan zijn dat er een op je terecht komt,maar deze luis vind jou niet lekker dus blijft niet zitten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:28

Senacil kan je bij de DA halen, winkels weet ik niet.

Vangen met plakband is niet zo moeilijk, met breed doorzichtig plakband om je hand, plakken naar buiten, hoef je alleen maar je hand erop te leggen.
Misschien werkt zo'n plakkende kledingroller ook wel, maar heb ik nooit geprobeerd.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:50

Even een inbreuk!
Afgelopen tijd erg weinig gereageerd. Ik heb mer ZE'er van stal verhuist. Ze heeft altijd een zebra eczeem deken op, alleen met rijden niet. En als ik merk dat ze jeuk heeft smeer ik klambu gel..

Ze heeft nog al haar manen!!!! Staart wel een enkel keertje geschuurd, die is bovenop wat kaler. Maar dit is echt zo minimaal, helemaal blij mee!!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:51

Noraafjord schreef:
Hoi hoi,
Ik volg dit topic ook al een lange tijd en heb veel bruikbare tips eruit gehaald voor mijn fjord met eczeem.
Ik zit nu alleen zelf met een probleem. Ik heb de eczeem op het lichaam, manen en staart nu redelijk onder controle nu ze onder een RSIH deken staat.
Nu schuurt ze alleen flink haar hoofd open. Ik smeer hier tea tree zalf op basis van groene leem op. Tevens heeft ze een vliegenmasker op.
Nu is dit laatste mijn grote probleem. Mijn paard sloopt de vliegenmaskers telkens. Nu is mijn zoektocht naar vliegenmaskers een flink moeilijke opgave. Aangezien mijn paard niet tegen kunstbont kan.
Ik hoop dus dat iemand hier de gouden tip heeft.

Mijn eisen
- met oortjes
- geen kunstbont
- verstevigd bij de ogen
- voldoende oogruimte
- flink stevig
- genoeg zicht/ ruim gezichtsveld

Welke ik al gehad heb/ mijn paard gesloopt heeft
-amigo vliegenmasker ( heeft kunstbont dus wordt hem niet)
- chetaime vliegenmasker (zit goed, maar sloopt hem steeds)
- welkoop ( wordt gesloopt en heeft niet veel ruimte bij de ogen)
- BR jos lansink vliegenmasker ( zit goed alleen heeft maar beperkt zicht voor het paard)

Hopelijk weet iemand iets.
Alvast bedankt :)

Boett! Wel even een klipje aan de binnenkant van je eczeemdeken maken (het is eigenlijk bedoelt in combi met boett eczeemdeken, die heeft standaard dat klipje) waar je het masker aan vast klikt. Stevig, ogen blijven vrij, blijft goed zitten in combi met de klip.

FloorVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:59

Jaaa heb er ook eentje lopen met enorme exceem :( Het probleem is echter dat als ik haar op stal zet ze zich kapot schuurt van de jeuk en als ik haar op wei zet met deken heeft ze het veel te warm en is haar deken altijd nat van het zweet. Iemand een oplossing? Iets waardoor ze misschien wel op stal zou kunnen staan tegen de warmte of een helpend middel dat het vliegendeken tijdelijk kan vervangen? Dankjeuuuh! ;)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:45

Hier zweet ze ook onder haar deken. Maar aflaten zie ik niet zo zitten. Een tip kan ik je dus niet geven sorry. Kan je jouw paardje niet wat verfrissing geven tussendoor?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:58

Wat voor stal heb je FloorVR?

Mijn ervaring is toch dat 's nachts op stal in een schuur, dus geen buitenluik, in combinatie met een deken een paard goed beschermt tegen de knutten waardoor de jeuk afneemt.
Verder beperkt je door het op stal zetten de hoeveelheid gras. Ik voer dan royaal hooi bij en zet haar overdag op de wei met een Greenguard graasmasker.
Paard heeft nu dus geen jeuk meer.

Zo ziet je er nu uit, dit was tijdens een lol met je knol dag op stal en ook als 47 jarige heb ik mijn paard gepimpt...

Afbeelding

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:01

Ik had ze hier al een paar daagjes onder gewoon vliegendeken zitten vanwege de warmte, ze zweet zich kapot. Maar helaas vandaag de jeuk weer ineens veeel erger :(
Staat nu weer onder eczeemdeken vannacht. Misschien dat ik hem morgen overdag wissel voor vliegendeken.

Is het normaal dat ze nu ineens weer meer last hebben?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:14

Mijne heeft ook vaak in september weer een ergere tijd. Laait dan toch nog op.. zeker met dit weer.. ben benieuwd hoe ze er morgen bijstaat. Al aantal dagen niet geerst ivm verbouwing...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:58

Niet moeilijk hoor, we hebben heel veel zon gehad dus het suikergehalte van het gras is lekker omhoog gegaan.
En daar krijgen de paarden jeuk van.

Ik lees wel vaak op agrarische sites,daar staat veel info op pver de voedinswaarde van het gras :j
En nu is dat dan hun gras, koeiengras,maar geeft ook een indicatie over ons eigen gras
Hier bijvoorbeeld
http://www.agrifirm.com/agrifirm-feed/m ... monitorcom

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:29

Ik ben serieus in deze tijd van het jaar blij als de herfst aanbreekt.. Niet voor mezelf maar voor mijn merrie... de eerste maanden van april tot zeg juli ging prima.. Maar nu... 24/7 onder de hoodie.. ook met deze temperatuur en smeren onder haar buik... staart en manen gaat goed vanwege de deken... Maar vind het zo sneu....

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 00:01

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 00:06

Misschien interessant voor onderzoekers, ik heb een eczemer die tijdens dracht geen jeuk heeft en tijdens lactatie van veulen ook geen jeuk heeft. Zonder dit wel! Nooit in t extreme ivm deken, maar zonder deken schuurt ie wel gruwelijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:05

Fokken met n eczemer???

Mij niet gezien.

En voor mensen met n ruin...?
En dat het bij paard één werk
T zegt niet dat het bij alle eczeemmerries zo is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:53

Ik zou er ook niet mee fokken, er is toch iets mis met zo'n dier, en je kunt het wel doorgeven he :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:28

ellepel schreef:
Ik zou er ook niet mee fokken, er is toch iets mis met zo'n dier, en je kunt het wel doorgeven he :j

Inderdaad!!

Je ziet het enorm bij andere dieren zoals katten (HCM) of honden (HD -ED).
En om er voor te zorgen dat nakomelingen geen ZE krijgen, en mogelijk de volgende eigenaar hier last van gaat ondervinden, omdat jij dus een "product" hebt gefokt en verkocht met een bemerking.
Plus, dat veel hengsten er niet op getest zijn en drager kunnen zijn.
En heb je een drager en een uiter, dan heb je heel veel kans op ZE.
Heb je een gezond paard en een uiter, heb je ook erg veel kans dat het gaat ontwikkelen.
Bij een drager en een gezondpaard, draagt het veulen het misschien ook! En als je dan verder gaat fokken, met nog een drager, terwijl je het niet weet. Dan kun je er donder op zeggen, dat je weer een ZE ontwikkelend paard krijgt.

Mijn merrie is ontstaan uit mogelijk dragende merrie en een mogelijk dragende hengst.
Beide geen uitingen. Maar mijn dame heeft wél eczeem.

Wat wel evt zou kunnen, om géén genen door te spelen, is je merrie als draagmerrie beschikbaar stellen.
Dan zijn alle chromosomen van ei en spermacel samen gesmolten, en heeft de embrio alleen nog maar voeding nodig, en plek om te groeien.

Of zie ik dat verkeerd?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:00

ellepel schreef:
Niet moeilijk hoor, we hebben heel veel zon gehad dus het suikergehalte van het gras is lekker omhoog gegaan.
En daar krijgen de paarden jeuk van.

Ik lees wel vaak op agrarische sites,daar staat veel info op pver de voedinswaarde van het gras :j
En nu is dat dan hun gras, koeiengras,maar geeft ook een indicatie over ons eigen gras
Hier bijvoorbeeld
http://www.agrifirm.com/agrifirm-feed/m ... monitorcom

Goeie tip Ellepel, dank je voor de link :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:18

Nog een update van Zyta :)
Ben nu anderhalve week aan het smeren met de Equiprotecta zalf, nu 1x daags.
Ik ga stoppen met het stuk achter de oren te smeren en enkel nog het gezicht.

De huid achter de oren voelt netjes hersteld en ga ik verder onderhouden met de lotion.

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:41

Dat heelt mooi he,goed spul dus!
Bij appie trekt alles nu ook weg, heb nu 4x gesmeerd met de hydrocortiderm :j

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:43

maralyn schreef:
ellepel schreef:

Inderdaad!!

Je ziet het enorm bij andere dieren zoals katten (HCM) of honden (HD -ED).
En om er voor te zorgen dat nakomelingen geen ZE krijgen, en mogelijk de volgende eigenaar hier last van gaat ondervinden, omdat jij dus een "product" hebt gefokt en verkocht met een bemerking.
Plus, dat veel hengsten er niet op getest zijn en drager kunnen zijn.
En heb je een drager en een uiter, dan heb je heel veel kans op ZE.
Heb je een gezond paard en een uiter, heb je ook erg veel kans dat het gaat ontwikkelen.
Bij een drager en een gezondpaard, draagt het veulen het misschien ook! En als je dan verder gaat fokken, met nog een drager, terwijl je het niet weet. Dan kun je er donder op zeggen, dat je weer een ZE ontwikkelend paard krijgt.

...

Of zie ik dat verkeerd?

Ik ben een heel andere mening toegedaan.
Er wordt tegenwoordig veel op genetische problemen gegooid terwijl het dat niet is.

HD bij honden is bijv. NIET erfelijk.
Een Deens onderzoeker ( Mogens Eliasen) heeft samen met een dierenarts al zo'n 35 jaar onderzoek gedaan naar de natuurlijke voeding voor honden en katten. Ik ben jaren terug naar een lezing van hem geweest.
Ondanks dat honden niet meer het uiterlijk van de wolf hebben hebben ze nog wel steeds hetzelfde verteringssysteem !
Hij is zover gegaan dat hij diverse nestjes pups gefokt heeft uit meerdere HD teven en HD reuen. Om te bewijzen dat HD niet erfelijk is maar een voedingsprobleem.
Door de natuurlijke voeding kreeg niet 1 pup HD. Ook niet op latere leeftijd.

HD ontstaat door het 60 tot 70 % graanaandeel die in hondenbrok zit.
Een hond cq. wolf is geen graaneter maar een rauwvlees eter. Hun zuurgraad in de maag is zo ontzettend laag dat bacteriën zoals salmonella direct vernietigd worden.
Een wolf begint met de maaginhoud van z'n prooi. Vergelijk dat met pens voor honden.

Wij hebben bij meerdere herplaats honden diverse problemen zoals beginnende HD maar ook ernstige huidproblemen compleet weggevoerd door versvlees en groentes.
Een van de honden een Golden retriever namen we over toen hij 7 maanden oud was. We bleken achteraf al het 5e adres te zijn :(

Zijn huid schilferde zo verschrikkelijk dat de vloer hier in 1 nacht wit zag. Hij verrekte van de jeuk.
Twee weken op versvlees voer en zijn huid werd rustig.
Bij navraag bij de fokster bleek dat hij uit een nestje kwam wat de vaccinaties met 6 weken oud maar amper overleefd had.
Zelfs de dierenarts was zich rot geschrokken toen het nestje puppies zo ontzettend aan de dunne was gegaan na de vaccinaties dat ze alle zeilen bij hebben moeten zetten om de pups in leven te houden.
De vaccinaties hadden er voor gezorgd dat hun darmen ernstige problemen hadden gekregen en de darmflora ernstig verstoord was. Darmproblemen werken door op de huid. Dat is al heel lang bekend.

Het was geen broodfokster maar een zeer bekende fokster die zorgvuldig met speciale bloedlijnen fokte. Onze Golden was notabene een zoon van de wereldkampioen.

Ik denk dat bovenstaand ook doorgetrokken kan worden naar de paarden.
Binnen 24 uur na de geboorte krijgt een veulen al een veulenprik. Dat is meestal antibiotica.
Dus de darmflora van zo'n veulen krijgt direct al een tik. Terwijl een gezonde merrie uitstekend antistoffen voor het veulen aanmaakt?
Vervolgens komen er in het 1e jaar al diverse vaccinaties in terwijl de melk van een gezonde merrie 6x van samenstelling wisselt in de eerste 9 maanden qua afweerstoffen voor het veulen.

Veel veulens worden ook nog 's veel te vroeg gespeend. Allemaal factoren om de weerstand van paarden in het 1e jaar al flink te ondermijnen.
Wordt een paard te dik van het gras (koeiengras) dan wordt er geminderd op krachtvoer terwijl het dan eigenlijk zo hard vitamnines en mineralen nodig heeft.
Ontpopt het zich tot een eczemer dan wordt het nog schraler gezet terwijl een niet gezond lichaam nog harder vitamines en mineralen verbruikt.
Veel krachtvoer bevat veel te veel zetmeel, kan een paard niets mee.
Soja produkten zitten in nagenoeg alle Ned. paardenvoeders. Al deze sojaprodukten komen van gen. gemod. soja en bevat een klein aandeel Roundup. Ja dat vergif waar alles dood van gaat :(
En soja doet iets met de omzetting van o.a. eiwitten waardoor deze niet op de juiste manier opgenomen worden.
En dan al die kunstmest troep, puur chemicaliën.
Ik kan nog wel een aantal pagina's doorgaan ook over wat door vaccinaties veroorzaakt zoals hoefbevangenheid.

Maar zomereczeem erfelijk, ik geloof er geen moer van.
Het is zo gemakkelijk om het op genetisch te gooien want tsja dan ligt het in elk geval niet aan de eigenaar en de farmacie lacht zich rot.
Sinds 2004 wordt hier geen enkel dier meer gevaccineerd, ook geen veulenprikken meer.
Toen ik de dierenarts aangaf waarom ik geen veulenprikken meer wilde kon hij me geen ongelijk geven.
Twee paarden hebben hier nog nooit geen enkele enting gehad. Waren kerngezond tot ze helaas vergiftigd werden maar dat was niet mijn schuld.

Is er iemand die weet of zomereczeem bij de paarden voorkomt in de Oostvaardersplassen?
Die worden nl. ook niet gevaccineerd. Ik heb in elk geval nog nooit gehoord van grote ziekte epidemieën daar. Ze gaan daar meestal dood van de honger :(

Idem in IJsland. Er wordt daar al sinds het jaar 900 niet gevaccineerd. Voor zover ik weet zijn daar gezonden IJslanders die ook nog 's van de vruchtbare lava bodem eten en dus veel mineralen binnenkrijgen.
Zodra die IJslanders naar het vasteland verkocht worden is er een groot aantal wat binnen een jaar zomereczemer word. Hmmm ... ze moeten verplicht een hele rits aan vaccinaties.
Ze missen de vruchtbare grond en moeten het vaak doen met teveel of verkeerd gras?

Wisten jullie bijvoorbeeld dat een overschot aan vaccinaties in dit land afgevoerd dient te worden als zwaar chemisch afval !

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:52

Maar in een ijsland, hebben ze volgens mij ook veel minder knutten. En er zijn heel veel middelen die afgevoerd moeten worden als zwaar chemisch afval.
Echt, ik snap je punt wel, maar mijn merrie, komt uit een moeder die ook echt eczeem had. Kregen bijna geen krachtvoer, vitaminebrok. Altijd kwalitatief goed hooi. Maar medio september begon mijn oudere merrie echt met schuren. Eind van de zomer, meer knutjes, en bam, daar ging ze.
Mijn jonge merrie begint al zodra er een paar vliegjes zijn.
Het is een combinatie van meerdere factoren, maar wat jij aanhaalt, dat ijslanders in ijsland bijna geen eczeem hebben.
Lijkt me te kloppen. Ze staan daar veel soberder dan hier. Hier veel grassen, veel vliegjes, ander klimaat.. En dan kan het dus wel degelijk in de genen zitten.

Waarom zou een eczemer anders minder last hebben aan de zee, en meer in het bos? Terwijl er verder niets veranderd?
Het lijkt me niet dat het door vaccineren komt, als dat de echte aanstichter is, zouden meer paarden dat niet moeten hebben?
De eczemers hebben gewoon iets wat maakt dat ze minder goed om kunnen gaan met bepaalde stoffen of omstandigheden. Een vaccinatie kan dus wel aanleiding zijn tot ergere jeuk, maar bij een echte eczemer kan een uur per dag zonder deken ook al meer jeuk geven..

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:55

R12312 schreef:
Misschien interessant voor onderzoekers, ik heb een eczemer die tijdens dracht geen jeuk heeft en tijdens lactatie van veulen ook geen jeuk heeft. Zonder dit wel! Nooit in t extreme ivm deken, maar zonder deken schuurt ie wel gruwelijk.

Interessant! Daar ga ik meer info over zoeken!
Misschien dus invloed van hormonen? Iets waar wel wat mee gedaan zou kunnen worden ipv echte dracht misschien?