[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:13

Die kan je anders gewoon opvragen bij je DA hoor, zij moeten dit soort zaken gewoon in jouw dossier hebben staan en dan vraag je toch of zij alle test uitslagen naar je mailen?

En omdat je blijkbaar al zo vaak getest hebt, zou ik het deze keer nog maar snel voor 31 oktober doen, want tot dan is het testen nog gratis...
En als ze durven te gaan zeiken dat het niet je eerste test is bij je DA (want daar kan BI nog wel eens over vallen geloof ik), ga je toch gewoon lekker naar een ander toe?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:14

ok dan bel ik vanavond nog want ik vertrek zaterdag op vakantie..

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:26

cynthiar schreef:
De eind dosis zal voor een pony van 100 kg 0,25mg zijn. Dus als je dit wil opbouwen zal je zeker met 1/8 moeten beginnen.
Wat was de aanbevolen hoeveelheid door jouw dierenarts? Toch zeker niet 1 hele pil per dag?

Da had beginnen met een halve pil per dag, maar ook omdat zijn waardes niet extreem hoog zijn vond ik dat zelf persoonlijk al hoog. DA is deze week op vakantie ik spreek hem dit weekend dan zouden we ook gaan overleggen :j

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:00

Mijn paard had een waarde van 82 en ben begonnen met een halve pil. Alleen de 3e dag last gehad van bijwerkingen erg sloom, wankel op de benen. Zijn nu 2,5 week bezig en merk al duidelijk verschil qua gedrag. Hij komt weer bokkend en racend op me af als ik hem roep. Telt ook mede dat zijn kreupelheid gelukkig over is. Ook is hij weer alert en haalt zijn streken weer uit.
Sinds 2 dagen weer aan het opbouwen met rijden.

Heb hem in augustus geschoren zit weer een klein vachtje aan met een leuk tijgerprintje van de cushing ben heel benieuwd of dit volgend jaar helemaal weg trekt.

We dachten dat hij minder eetlust had qua brok maar ik voerde hem sinds ik weet dat hij cushing heeft kreeg hij havens natural balance. Na paar week was hij gewoon flauw van de knoflook smaak :P Hooi valt hij wel erg aan maar blijft desondanks mooi op gewicht.

Ik betaal hier voor 60 pillen 104 euro. Maar heb nu eerst 30 opgehaald drukt weer wat in het hele bedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:31

Waarom denkt iedereen dat de hoogte van de acth waarde te maken heeft met de hoeveelheid prascend die je er per dag induwt?

Dat is toch niet zo of heb ik wat gemist?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:06

Even een update van een meelezer die hier heel af en toe post. Misschien interessant om te lezen voor mensen die net beginnen met prascend en zich afvragen wat ze kunnen verwachten?

Mijn merrie uit 2000 (klein paard, 1.60) werd in augustus 2013 ziek. Zwaar bevangen, als in niet meer op willen staan door de pijn.

Bloedonderzoek: insulineresistent en acth van 380
Pijn bestreden met metacam, gestart met prascend, opgebouwd per 0,25 mg naar 1 mg en ondersteund met APF van Pardoes Aurora (goede tip uit dit topic!). Verder geen weidegang meer en geen krachtvoer.

September: opnieuw bevangen. Foto's gemaakt van hoeven: beide voorhoeven gekantelde hoefbeentjes, links ook verzakt. Speciaal beslag en opnieuw metacam.

Oktober: bloedtest, acth 203
Prascend opgehoogd naar 1,5 mg.
Alles in goed overleg met DA. Als 1,5 mg het niet is stoppen we ermee. Paard is er niet voor de sport maar als groot uitgevallen huisdier en hoeft niks, alleen een beetje lol in het leven hebben.

Ophogen naar 1,5 mg zonder APF gaf een paar weken een hippie-paard, kwam tamelijk stoned over. Maar was het waard, in januari 2014 was acth 96.
Weer overleg met DA. Het ging de goede kant op, het HB-beslag was er weer af. Acth nog te hoog maar toonde dalende lijn.

Mei 2014: IR en acth weer getest. IR-waarde was goed! Paard was ook flink afgevallen. Sinds mei mag ze dus af en toe tot een half uurtje weer het gras op. Gaat om paardengrasmengsel, ingezaaid september 2013, krijg vroeg in het voorjaar koeienmest. Land wordt tevens gehooid. Graashalfuurtjes worden bepaald aan de hand van fructaanindex.
Acth in mei was 68

Oktober 2014 (vorige week), weer getest. Acth is nu (tromgeroffel) 56!
Ja, nog steeds te hoog, maar wel gemeten in SR en nog altijd in dalende lijn.

Merrie is nu 14 en met pensioen, ik durf domweg niet op een paard te gaan zitten dat zo vreselijk bevangen is geweest. Af en toe wandel ik een uurtje met haar in het bos en ik heb nog een ander paard waar ik wel mee kan rijden.

In dit geval lijkt de acth dus al een jaar structureel te dalen door de prascend (ongelooflijk wat 1,5 mg doet in een lijf van 500 kg), zelfs tijdens de SR.
Wat wel opvalt is dat deze merrie versneld lijkt de verouderen. Vorige week zijn ook de gebitjes van mijn beide paarden weer bijgewerkt en hoewel merrie jonger is dan ruin, zou de TA haar aan de hand van haar gebit 5 jaar ouder hebben geschat. Verder heeft ze geen slecht gebit (gelukkig). Het geboortejaar in haar paspoort is overigens wel correct.
Ook lichamelijk geef je haar eerder 20 dan 14, maar goed, ze doet ook al een jaar niets meer en dat in combinatie met de cushing levert natuurlijk een onbespierd dier op (nog een reden dat ik er niet meer op ga zitten).

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:53

Heel lang niet gepost en eigenlijk ook niet meegelezen. Maar heb vandaag zo goed bericht gekregen dat ik dat gewoon even wil delen.
uitslag van Maxx zijn ACTH waarde dit jaar gekregen. Deze is nu 29.8 pg/ml
Jahoehhhhh, hij doet het dus prima op de pergolide. Ben heeeeeel erg blij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:58

Mooi overzicht Maura@!Geef jij je merrie nog vitamine en mineralen supplement erbij?

Fijn Essie@! *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:58

ohjajoh6 schreef:
Waarom denkt iedereen dat de hoogte van de acth waarde te maken heeft met de hoeveelheid prascend die je er per dag induwt?

Dat is toch niet zo of heb ik wat gemist?

Haha, dan had ik er wel een strip per dag in kunnen gooien! :') Ik denk dat men nu te veel opzoek is naar houvast en die is er eigenlijk gewoon niet. Er is een formule aan de hand van het gewicht van je paard en verder is het geheel paard-afhankelijk.

Ik heb ook al eens eerder aangegeven dat de ATCH waarde niet gelijk staat aan de symptomen die een paard kan hebben. Er zijn paarden met torenhoge waardes die bijna geen (zichtbare of meetbare) symptomen hebben terwijl er ook paarden zijn die maar net de stempel PPID mogen krijgen en heel erg ziek zijn.

Wat de dosering betreft, de een doet het goed op 1/2 pil en de ander heeft er 2 nodig. Er zijn er ook bij die helemaal niet goed reageren op Prascend of waarbij zelf een hele hoge dosis niet meer helpt.

Dus voor alle mensen die zo opzoek zijn naar een regels, er is slechts een richtlijn. Kijk naar je paard, overleg met je dierenarts voor ACTH waardes en vooral klinische symptomen. Wat jou paard nodig heeft is echt een kwestie van heel voorzichtig uitproberen en indien nodig blijven bijstellen.

@ maura, fijne berichten! +:)+ En een goed voorbeeld van mijn bovenstaande verhaal. Goed hoe je de dosering steeds heb aangepast. Wel jammer dat ze er niet mee de oude is geworden, ondanks dat de ATCH waarde nu zoveel lager zijn. Gelukkig mag ze bij jou gewoon paard zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:00

Essie73 schreef:
Heel lang niet gepost en eigenlijk ook niet meegelezen. Maar heb vandaag zo goed bericht gekregen dat ik dat gewoon even wil delen.
uitslag van Maxx zijn ACTH waarde dit jaar gekregen. Deze is nu 29.8 pg/ml
Jahoehhhhh, hij doet het dus prima op de pergolide. Ben heeeeeel erg blij.

*\o/* *\o/* Top! En merk je ook veel verschil? Hoe hoog was de waarde en hoeveel prascend ben je gaan geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:57

Mooie update maura en duidelijke uitleg Jessix! Dank dames, hier hebben we allemaal wat aan!
Gefeliciteerd essie, daar doe je het toch maar voor!!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:01

Gefeliciteerd Essie, zo fijn om goed nieuws te krijgen over je zorgenkindje.

Geerke, dat vergat ik inderdaad nog. Merrie krijgt balancer granulaat (ook hier opgepikt). Dus enkel vitaminen+mineralen. 's Morgens zo los, 's avonds doe ik er wat speedibeet bij.

Jessix, mijn merrie is inderdaad een goed voorbeeld van jouw toelichting. Met nog één aanvulling: Tijd. Met een hoofdletter T. Ik kan het me gelukkig permitteren om haar dat te geven. Ze staat nu een jaar op 1,5 mg en je ziet de acth nog steeds dalen (zelfs door de SR heen). Maar die tijd moet je dus wel hebben. Als mijn merrie nog eens bevangen raakt is het afgelopen. Wat bij ons ook een heel belangrijke factor is, is dat ik mijn paarden aan huis op eigen grond (nou ja, van de bank dan :Y) ) kan houden. Zou ze in pension staan dan was dit niet gelukt. Hier heb ik de inloopstal door midden gedeeld, ruin kan vanaf zijn kant de wei in, merrie heeft de bak als uitloop. Maar er zijn vermoedelijk maar weinig pensionstallen waar zoiets kan en als ik haar dan dus het grootste deel van de dag op stal had moeten houden, had ik haar laten gaan. Met een graasmasker kun je een eind komen, maar het eerste half jaar was merrie ook IR en mocht dus helemaal geen gras. Daarbij heb ik mijn wei opnieuw laten inzaaien met paardengras, ook dat zou op de gemiddelde pensionstal waarschijnlijk geen optie zijn geweest.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:54

INteressant om te lezen al die updates :j

met de hoeveelheid meds die je moet geven keek ik niet zozeer naar de waardes, maar als een ponymaat meestal een half krijgt, vind ik het voor mijn lichtgewicht van 100kg veel (maar kan een kromme gedachte zijn ben nog niet zo heel bekend ermee :O )

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:12

Illo nu

Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:13

Oeps, photobucket maakt de foto wel erg klein.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:21

illo is gekrompen... :+

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:32

My little pony

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:45

Oké bokkers, ook ik heb mijn uitslag en ben behoorlijk geschrokken.. Heb het even laten bezinken maar wil het toch wel graag delen. Ik heb een paar pagina's terug een hele recente foto geplaatst van mijn pony, maar omdat hij nu met de aanmaak van zijn vacht ineens krulletjes/golfjes kreeg en jeukt, toch maar laten testen. Hij heeft verder geen last van stijfheid, zware vermagering, spierverlies in zijn rug, hoefbevangenheid etc etc. Hij oogt gewoon gezond, en is enorm happy en aanwezig voor zijn leeftijd. Toch kwam er een belachelijk hoge waarde uit van 1250. Ik dacht wel bijna zeker te weten dat hij cushing had vanwege zijn vacht en de jeuk, maar dit had ik niet verwacht. Tot 1250 kunnen ze het meten, daarboven niet meer. Dus zijn exacte waarde weten we niet, maar het is in ieder geval hoger dan 1250. Mijn dierenarts had het ook niet zo hoog verwacht, wel was hij tijdens het bloedprikken behoorlijk gestrest wat ervoor gezorgd kan hebben dat de waardes hoger zijn uitgekomen. Maar zelfs al zou je er om die reden de helft vanaf trekken, blijft het behoorlijk hoog. Zij raad mij aan om Prascend te proberen, 2 maanden gebruiken en dan weer bloedprikken in de hoop dat de waardes lager worden.. Worden de waardes niet lager, weet ik eerlijk gezegd niet of ik ermee door ga. Ik ben echt niet snel van het opgeven, maar ik kan me niet voorstellen dat hij de komende jaren dan nog door kan brengen zonder zich beroerd te voelen. Mochten de medicijnen wel aan slaan, is dit natuurlijk top en ga ik er mee door. Ik hoor wel veel positieve verhalen, maar het is erop of eronder. Ook heeft mijn DA me gewaarschuwd voor het feit dat de medicijnen hem ook ziek kunnen gaan maken. Zijn afweer/immuun systeem is natuurlijk enorm slecht, en met de medicijnen ga ik het nu door de war schoppen. De kans bestaat dat dat niet goed gaat uitpakken. Had echt niet zó'n hoge waarde verwacht, het gaat juist zo ontzettend goed met hem.. Nu wacht ik een bericht van mijn dierenarts af wat betreft de weidegang. Hij zal geen suikers/zetmeel meer mogen, maar hoe zit dat dan met gras? Ik weet dat het met medicijnen te onderdrukken valt, maar jeetje ik ben echt van mijn apropos.. ;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:00

is dat wel goed getest dan?Als hij verder in orde is? :7
Wat een enorme waarde?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:05

geerke schreef:
is dat wel goed getest dan?Als hij verder in orde is? :7
Wat een enorme waarde?

Ik neem aan van wel.. Ze zei wel dat hij hoger uitgekomen kan zijn door de stress(hij had een gevecht met de dierenarts, haat prikjes) maar zelfs dan... Het is gewoon belachelijk en ik zit al de hele avond na het telefoontje te beven.. En vooral als ik dan de bijwerkingen van de Prascend lees.. Ik moet het wel proberen, want de kans bestaat dat het aanslaat en het zakt, en de waardes er een stuk lager uitkomen zonder de stress en na de medicijnen.. Ik snap het gewoon niet, hij is zo vrolijk en zo fit. De symptonen zijn totaal niet opvallend of duidelijk.. Ik snap er niks van, vind het zo sneu. En ik ben zo bang dat hij ziek word van de Prascend, of de waardes niet veranderen.. |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:11

rustig... :(:) Er zijn er maar weinig die niet tegen prascend kunnen.Als je heel voorzichtig opbouwd hoeven er geen bijwerkingen op te treden.
En mocht het zo zijn ga je weer iets lager in je dosering.Ik denk wel dat het verstandig is om het te proberen.
Al vertrouw ik die waarde niet helemaal...heb je een foto van hem?

Is het het paard uit je profiel?Die ziet er wel uit alsof hij cushing heeft ...

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:20

Het is de pony uit mijn profiel, hij staat swinters zonder dekens dus is altijd wel al teddy geweest maar nooit krullerig, zweterig, stijf, ontzettend mager, hoefbevangen etc.. Sinds de laatste tijd kwamen de echte golfjes en het jeuken..

Sept nog een fotoshoot gehad:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder dit jaar:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=54AF752B
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 7b4bdf073e

Je ziet zeker dat hij al op leeftijd is, dat is ook niet zo heel gek met zijn 30 jaar.. Heeft zijn slobber nodig(staat nu op slechts 2 kilo en de hele dag buiten, en je ziet geen ribben..), komt moeilijk uit zijn vacht. Maar met poetsbeurten was dat ook zo gelukt.. Had wel verwacht dat hij cushing zou hebben gezien de krulletjes die verschenen, de jeuk die hij sinds kort heeft.. maar zúlke waardes had ik echt zeker niet verwacht....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:26

op die foto's ziet hij er heel goed uit !Zeker voor een 30 jarige!
Aan de hand van de foto's hierboven zou ik hem geen 30 geven en ook geen cushing ;)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:29

Hier was zijn vacht op zijn slechtst. Was ook wel midden winter en de hele dag buiten.. Maar zelfs toen zei de dierenarts dat alleen die vacht niets hoeft te zeggen, aangezien hij onder de dekens het jaar daarvoor wel een normale vacht had:

Een winter terug, met een 100 grams snachts:
Afbeelding

Laatste winter, zonder deken:
Afbeelding

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:29

geerke schreef:
op die foto's ziet hij er heel goed uit !Zeker voor een 30 jarige!
Aan de hand van de foto's hierboven zou ik hem geen 30 geven en ook geen cushing ;)

Ik had het zo erg echt niet verwacht.. Kan zo'n hoge waarde zakken naar een ''acceptabele'' waarde?