[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:10

En hem elders plaatsen is geen optie. Ik heb altijd gezegd als hij gaat, komt hij niet verder dan de poort. Hij heeft namelijk niet het beste karakter. Hij kan vreselijk vals zijn, dat komt vanuit zijn lever. En voor de rest is hij zo,n zorgenkindje met alles wat hij steeds mankeert, dat ik daar een ander niet mee ga opzadelen. Ook hemzelf niet. Want uiteindelijk wordt hij toch weer verkocht en komt ie uiteindelijk bij een slager ofzo.
Door zijn karakter heb ik toen destijds besloten om hem na 2 weken afgespeend te hebben terug bij zijn moeder te plaatsen. Zij is namelijk de enige die hem op zijn plaats houd.

Drainages heb ik ook geprobeert. En ook de groene leem kuur.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:12

vals tegen mensen, of paarden?

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:15

Ligt aan zijn hum :) meestal tegen paarden, daarom staat hij alleen met zijn moeder. Maar als het ff moet ook tegen mensen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:33

Raar alle berichten die ik vandaag typ vind ik nergens meer terug.
Dus tweede poging. Heb gisteren Sw-itch van Cavalor besteld. Ik mocht het testen en ben enthousiast.
Normaal had mijn paard ondanks deken nu geen manen en staart meer. Nu zie ik haar totaal niet meer krabben en de deken hoef ik ook niet op te doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:46

Dinopino schreef:
Mijn arabiertje heeft al jaren zomerexceem en dat is dus elk jaar dekens en smeren met van alles en nog wat. Dit jaar had ik het geluk dat ik voor Cavalor Sw-itch mocht testen. En mijn paardje heeft zijn staart nog heel nog alle manen en GEEN exceem deken op. Heel soms zie ik dat ze een beetje schuurt, en spuit er dan gelijk wat op. Gebruik het sinds begin juni.

Ik had het gelezen, je had bovenstaande gepost :)

Maar hoe lang test je het nu al?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:08

Lijkt me ook prijzig wanneer je dat elke dag over je hele paard moet spuiten? Of spuit je alleen op gevoelige plekken?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:29

xmelissax schreef:
Ligt aan zijn hum :) meestal tegen paarden, daarom staat hij alleen met zijn moeder. Maar als het ff moet ook tegen mensen

Wat voor deken heeft hij om? En hoe laat zet je hem binnen en buiten? Ik heb ook zo'n extreem geval gehad maar kon het met op tijd opstallen en een goede deken wel onder controle houden. Alle onbedekte plekken spoot ik in met een mengsel van hertshoornolie en azijn met water.
Ik kijk altijd of ik vliegjes zie in de middag en als dat zo is dan haal ik ze naar de stal. De ene keer is dat om 4 uur smiddags al en de andere keer kunnen ze tot 8 uur buiten omdat er dan geen vliegjes zijn. Mijn paarden worden erg onrustig als ze last hebben van de vliegjes daar kan ik het ook goed aan zien, als ze onrustig heen en weer lopen en veel met de staart zwiepen moeten ze erin. S'morgens zitten er altijd heel veel vliegjes in het gras, ik kijk eerst even hoe het ervoor staat voor ik ze naar buiten doen. Als er teveel zijn dan doe ik ze er wat later uit. Ik heb het werk aan huis dus dat is makkelijk.
Ik woon in een hele bosrijke omgeving maar heb dit jaar nog geen paard met jeuk gehad.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:54

xmelissax schreef:
@iana, hij krijgt regelmatig zo,n vitaminespuit. Maar daar zal het niet aan liggen.
Van zijn lever klopt ook, hij is geboren met een leveraandoening, waardoor hij zoiezo al vatbaar is voor alles. Zijn waarden zijn altijd te hoog. Hij heeft er altijd medicatie voor gehad, maar daar werd hij letterlijk niet zo vrolijk van en zijn ermee gestopt. Leek wel of het daardoor slechter ging met hem door die meds. Vorige maand nog een test laten toen, wel iets ofwat verhoogd maar niet dramatisch.

Mensen met lever-gal problematiek hebben ook een hele droge huid waardoor ze zich gek krabben van de jeuk, jeuk hebben is erger dan pijn hebben hoor ik vaak.
Je zou van minder chagrijnig worden, mijn Haf is in de kudde ook een bitch....zeker als het om voedsel draait of gewoon een ander dat te kortbij komt. Ze pakt zelfs de leider aan, alleen 1 merrie respecteert ze omdat die haar net als bij jou het geval is, haar tijdig op haar plaats zet.
Zielig is het om elk jaar de toestand weer te zien verergeren. Die van mij zal ook nooit doorverkocht worden, dat doe ik niemand aan.

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:35

Normaal had ik die bruine eczeemdekens, veel merken geprobeert maar ze gingen al vrij snel stuk. Ik heb dit jaar een rambo sweetitch. Deze rekt niet uit en krijgt ie ook niet stuk.
Afeglopen jaren stond hij eigenlijk dag en nacht buiten. Dit jaar ben ik begonnen om hem van 10-16u buiten te doen.
En dan 6x daags goed inspuiten tegn insecten.
Dit had ook vrij weinig nut. Wij hebben sochtends weinig last van beestjes, het is vrij 'open' bij ons.
Hij gaat nu om half 8 naar buiten en voor de massale knuttenopkomst haal ik hem binnen. Ook opstal spuit ik hem goed in. Ik wil hem het liefstzolang mogelijk buiten zetten, omdat het in de stallen gruwelijk warm is. Hij staat met zijn moeder in1 grote box. Moeders houd niet van drukte en dat scheelt de helft met schuren. Maar het is dus ook vrij warm en zeker voor hem met zijn deken. De vorige keer stond hij bijna bevangen van de hitte

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:37

Ik baal :(
Ik had een paar dagen een minder warme deken dan de RSIH op, en meteen is de hele staart er door de deken afgeschuurd...
De manen zitten er wel redelijk goed aan gelukkig, maar ik kon er wel een aantal grote plukken uitrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:03

Zo warm is de RSIH toch niet? Het waaide ook behoorlijk afgelopen dagen. Ik doe pas een vliegendeken tussen 10 en 18 op als het echt drukkend warm is, anders niet hoor!

Hier de derfencreme uit tube geprobeerd voor onde de voorpluk, super!!!! Geen geschuur meer aldaar en de kale plekken worden al weer voorzien van haar *\o/*
Maar je kan dat toch verder niet op het hoofd smeren ivm de zon? Onder de voorpluk gaat het, maar op de rest van het hoofd? Iemand ervaring daarmee?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:06

Hij staat altijd helemaal kledder nat onder de RSIH wanneer het warm is, onder mijn goedkope blauwe nep boett (die goedkope eczeem dekens ) heeft hij het altijd minder snel warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:12

Rare vraag misschien, maar hoe vaak was je de RSIH?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:20

mijne heeft het juist onder die boet modellen (had eerst een pagony) het veel warmer, daar haalde ik haar kletsnat onderuit en onder de RSIH is ze tot nu toe nog telkens droog geweest

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:20

Elke maand,, is dat genoeg?
Ik moet wel zeggen, mijn paard zweet behoorlijk snel. Onder die andere eczeem deken zweet hij ook, maar wel een stuk minder.
Ik heb zijn manen wel een week niet gewassen (Ik was zijn manen regelmatig met teershampoo) dus ze waren erg vet, valt/schuurt het dan ook sneller uit?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:23

Mindim, anders een masker omdoen tot de plekken wegzijn en je kunt stoppen met Derfen smeren? Of alleen op de smeerdagen een masker opdoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:23

Ik was elke week, als ik een keer in de maand was, dan is de deken dicht geslibt en ademt ie niet meer. Ik heb 2 RSIH, dus om de week leg ik een nieuwe op en was de andere. Dat scheelt wel enorm met de 'doorluchtigheid' van de deken.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:24

Okee, dan zal ik dus vaker moeten wassen.
Misschien dat dat helpt, ga ik eens proberen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:25

opisop_shop schreef:
Mindim, anders een masker omdoen tot de plekken wegzijn en je kunt stoppen met Derfen smeren? Of alleen op de smeerdagen een masker opdoen?

Zijn hoofd past niet in een masker. Ik heb het grootste masker (XL) en die krijg ik niet om zijn kaken.
De plekken op zijn hoofd daar smeer ik nu biohuidolie op. Maar ik heb gehoord dat derfen in kan branden?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:31

welk merk deken heb je?
Bij EJ hebben ze ook nog groter, ik had XL (van pagony denk ik?) en bij EJ masker maat 205 maar die is er ook nog in 215. Mijn paard heeft ook een groot hoofd (extrafull ongeveer) maar de 205 past hij prima, dus misschien heb je wat aan de 215?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:33

opisop_shop schreef:
welk merk deken heb je?
Bij EJ hebben ze ook nog groter, ik had XL (van pagony denk ik?) en bij EJ masker maat 205 maar die is er ook nog in 215. Mijn paard heeft ook een groot hoofd (extrafull ongeveer) maar de 205 past hij prima, dus misschien heb je wat aan de 215?

Ik heb nu het grootste masker van premiere, maar die past dus niet. Anky halsters kan hij ook niet om, zelfs niet op de ruimste stand :')
Met smeren gaat het redelijk, verder laat hij dingen om zijn hoofd vaak ook niet zitten. Halsters werkt hij er ook zo af, die heb ik ook al niet meer om in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:34

Ik heb ook het masker meegeleverd bij de RSIH 195 gepast, maar daar blijft wel een dikke tien cm over bij de kaken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:36

ik heb de nep rsih van ej en daar gewoon een eczeemmasker aan vast, dus net als met een boett enzo de clipjes op de deken genaaid. Jij hebt de rsih? Daarbij kun je dat ook gewoon doen, krijgt ie hem vast niet meer af! Ik heb een grijze ivm bijpassende kleur bij mijn deken, volgens mij zijn die van premiere?
Die komt naar mijn idee gewoon overeen met de 205 van EJ dus ik zou gewoon die 215 proberen, past vast en anders terugbrengen?
Wisse past ook veel halsters niet, lastig is dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:38

Ik heb een tinker, en zijn hoofd lijkt niet groot, maar met dat soort dingen wel, hij heeft een enorm stel kaken :D

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 01:03

Mindim schreef:
Hier de derfencreme uit tube geprobeerd voor onde de voorpluk, super!!!! Geen geschuur meer aldaar en de kale plekken worden al weer voorzien van haar *\o/*
Maar je kan dat toch verder niet op het hoofd smeren ivm de zon? Onder de voorpluk gaat het, maar op de rest van het hoofd? Iemand ervaring daarmee?

Als de derfen creme nog steeds gekleurd is dan kan je hem gewoon gebruiken (dat is me iig in het begin verteld door de leverancier). Waar je mee op moet letten in de zon zijn de verschillende olie soorten, die kunnen nogal makkelijk inbranden.

Zelf ben ik momenteel een lotion en creme/zalf aan het gebruiken die pas sinds juni op de markt is (Equi-protecta dacht ik dat de naam was) en ik moet zeggen dat dit tot nu toe de enige creme is die ik aan de oren en hoofd van mijn pony mag smeren zonder dat ze al te moeilijk doet of er, na het aanbrengen, weer net zo heftig probeerd weg te schuren omdat het haar irriteerd. De lotion is een handige spray die ik makkelijk op haar staart en buik/ uier kan sprayen want als ik verder iets echt in moet smeren/masseren dan krijgt ze alleen maar extra jeuk.
Wat de uiteindelijke resultaten zijn kan ik nu nog niet zeggen omdat ik het nog te kort gebruik maar tot nu toe reageerd mijn pony er goed op.