Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:19

Pletje123 schreef:
Rapido: Anky lijkt mij niet de persoon die thuis blijft om wat ze er op Bokt van vinden :D En Sjef al helemaal niet!

Lees; mede hier op bokt!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:19

Maar als er Mexicaanse griep is sturen we wel de kinderen naar school, daar zijn er genoeg van neem ik aan en die maak je zo weer bij...

Moet ook zeggen dat men zich minder druk maakt om het aantal paarden dat geslacht wordt omdat ze niet meer betaald kunnen worden dan om die 7 paarden die hieraan overleden zijn...

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:23

Elk nadeel heeft een voordeel
de mensen hebben eindelijk respect voor de vraag
Om de paarden niet te voeren en te aaien
ook al staat er een nieuwsgierig veulen in de wei
Hoop dat de mensen het nog lang respecteren

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:24

Wat de knhs en pensionstallen beslissen daar heb ik niets mee te maken maar ik ben benieuwd naar de officiële instanties.
Heb net een mail naar de NVWA gestuurd ivm papierwerk voor een internationaal transport volgende week en ik hoop maar dat ze bij de NVWA niet in de ban van de rhino zijn :+

_Apple_

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:26

De manege is bij ons alweer open en er is niks meer daar. Verder lijkt het mij wel rustig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:27

Zoals Anya het verwoord, zo heb ik op mijn manier al tientallen pagina's lang, regelmatig lopen reageren.

Op mijn manier gezegd.
Paniek zaaien doordat menig stalhouder niet door enige kennis en kunde geremd wordt.
En dat geldt ook voor de mensen die hier in dit topic zo paniekerig reageren.

Drie neuro gevallen in Nederland, redelijk verspreid.
Wie loopt er nu een risico ??

Afgelopen weken zijn er hengsten keuringen geweest in binnen en buiten land.
Veel publiek, veel paarden.
Maar ja, een hengstenhouder heeft verstand van paarden en besmettelijke ziektes

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:28

Anya schreef:
vessuvius schreef:
paniekzaaien.....
wat dacht je van gewoon DUIDELIJKHEID!

zwijgen of onder de mat schuiven maakt juist onrust
mag toch hopen dat er een duidelijk pers bericht komt van o.a KNHS
vnd deze gang van zaken echt absurt
einde bericht! mensen rustige avond, sterkte met afwachten

Nee paniek zaaien. En met paniek zaaien bedoel ik het gerucht dat rhino via de lucht, vele kilometers kan afleggen, een ingebouwde rader heeft voor jouw paard en hop je paard is ziek en bijna dood.

Daarom zitten er nu zoveel stallen op slot. Daarom mogen mensen met dit prachtige weer opeens geen buitenritten maken. Terwijl zelfs op de site van de KNHS en die van Utrecht staat dat besmettingsgevaar tijdens zelfs buitenwedstrijden NIET AAN DE ORDE IS. Laat staan tijdens een buitenrit. Want wie gaat nu eens lekker met een vreemd paard staan neuzen op een buitenritje. Ik ken ze niet. Maar door het gewauwel en de paniekzaaierij van sommige bokkers geloven mensen dus wel dat dit virus heeeeeel erg besmettelijk is. En dat is niet zo. Terwijl bovendien het gros van de paarden (met een goede weerstand) er helemaal niet ziek van wordt. Zwakke, heel jonge en oudere dieren maken de grootste kans. Ook op de neurologische variant.

De enige reden waarom de KNHS deze maatregel heeft afgekondigd, heeft te maken met het indoorseizoen. En waar vreemde paarden in een afgeloten omgeving samenkomen bestaat een hoger risico op besmetting. Vooral omdat sommige mensen dan een beetje dom kunnen handelen.

Tot zover is die maatregel verstandig. Ook verstandig van Anky. Zij start neem ik aan ook geen buitenconcours. Geheel onverstandig is de idioterie die er daarna van wordt gemaakt. Waarbij mensen liever hun eigen angst volgen, dan dat ze de moeite nemen zich echt te verdiepen in de verspreiding en het infectiegevaar van een virus.

En daardoor zit bijvoorbeeld mijn stal volkomen onnodig op slot. Mogen instructeurs met paarden aan huis opeens niet meer komen (terwijl je mag verwachten dat die verantwoord de kleding wassen), mogen er wel weer klanten van iemand op stal komen (terwijl je mag verwachten dat die helemaal niet weten hoe dat virus zich verspreid). Om die reden moet een paard met artrose nu zijn wandelingetjes buiten missen. En om die reden staan nog eens evenveel paarden op diverse stallen verplicht op stal stress op te doen, waardoor de kans dat de besmetting in eigen stal ontstaat exponentioneel toeneemt.

Dat noem ik paniekzaaierij.

Amen. Met jou kan ik praten.
Ook hier al ruim een week NIKS kunnen doen. Was net weer begonnen (voor de 3e keer in 1 jaar) met het opbouwen van paard zijn conditie.
Stal potdicht maar ondertussen staat er een paard met een dikke snotneus (al 3 maanden) , staat een shet giga te hoesten en word er niks aan gedaan. Maar we mogen niet het erf af. 8)7 want stel je voor. Verder nog geen enkele melding in NH (godzijdank)

Ik denk dat ik morgen maar weer ga mennen (rijden OHZ kan ik niet meer).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:29

MarijeR schreef:
Wat de knhs en pensionstallen beslissen daar heb ik niets mee te maken maar ik ben benieuwd naar de officiële instanties.
Heb net een mail naar de NVWA gestuurd ivm papierwerk voor een internationaal transport volgende week en ik hoop maar dat ze bij de NVWA niet in de ban van de rhino zijn :+

Afgelopen donderdag is het paard van vrienden van ons vertrokken naar Finland. Was geen enkel probleem.

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:29

Ik zit al meer dan 40 jaar in de paarden. Er is elk jaar wel ergens Rhino, ook de neurologische variant, heb het nog nooit zo bont meegemaakt als dit jaar, landelijke pers etc. Zal wel te maken hebben met al die andere dierziektes en of het al dan niet voor mensen ook gevaarlijk is. :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:32

of dit jaar is er gewoon minder ander nieuws :+

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:36

MarijeR schreef:

Mwoah valt mee. BSS rijdt ook ( er moet voor mij een Lusitano uit Portugal komen ).
Wel goed en veel overleg gehad, ook met de wetgevers in andere landen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:38

Ik werd door mensen uit Amsterdam gebeld die geen enkele weet hebben van paarden, dat ik toch wel bang moest zijn nu er op tv was geweest dat de paarden ziek werden en binnen 3 uur dood neervielen :+

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:41

Moderatoropmerking:
Ik ben aan het bijlezen, maar ik zal hierbij enkele berichten verwijderen. Probeer met zijn allen rustig te blijven en hier geen plaatsen of stallen te noemen die nog niet bevestigd zijn. Mocht je zelf een stal weten waar de neurologische variant heerst, meld dit dan bij de nieuwsredactie met voldoende informatie.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:42

Maar het virus van de belastinsdienst vind ik veel gevaarlijker.
Iedereen is nu besmet met het aangifte virus.
:7

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:45

Nee weet je wat het verschil is: vorige jaren gingen de rhino-topics op bokt gewoon op slot. Werd er verwezen naar de wiki en was er geen platform voor dit soort paniekzaaierij. Nu kan iedere bokker paniekerig komen vragen 'waar de rhino nu is'. Gaan mensen kaartjes maken met speldeprikjes Rhino erop. Worden stallen waar niets aan de hand is anders dan een paard met en snotneus of een verworpen tweelingdracht door het slijk gehaald en in de goede naam aangetast. En de paniek wordt groter en groter.

Op dat moment is het ook wel een leuk onderwerp voor Hart van Nederland geworden. En hop.. weer een maatje erger. Dus moet de KNHS ook wel wat gaan doen. Die willen geen claim aan de kont.

Vraag je voor de grap eens af waarom dit jaar nu opeens die maatregel wordt afgekondigd??? En al die andere jaren niet?? En je kunt alle gevallen van neurologische rhino met gemak terug zoeken op bokt. Dit jaar is het niet anders. Er zijn niet meer paarden overleden. Nee de paniekzaaierij heeft de overhand gekregen.

Ik stel voor dat we bij iedere griepgolf de buurtvereniging laten besluiten of we nog wel op straat mogen komen en vervoerd mogen worden. En wel mogen samenkomen in afgesloten ruimten. Lijkt me goed als we dat gaan doen. Want ieder jaar maakt de griep zo'n 2000 dodelijke slachtoffers (ook hier geldt: heel jonge, heel oude mensen en mensen die al iets anders onder de leden hebben. Dat mogen we toch niet laten gebeuren... !!!!!!!!!! Ik zeg ophokken alle mensen in heel Nederland.
Laatst bijgewerkt door Anya op 12-03-12 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:46

Ariebren schreef:

:') Ja en dat virus raakt echt iedereen! :\

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:47

Ariebren schreef:

Dat is hier ook al toegeslagen. We hebben een vreemde meneer op het erf toegelaten die de aangifte gaat doen, tja, waren we maar voorzichtiger geweest.. :o

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:49

Rivaldo schreef:
KNHS opleidingen heeft ook een variant in Zuid-Holland bevestigd..

morgen komen de uitslagen..zoja wordt het gemeld..heel veel sterkte voor nu

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:49

En daar heb je weer een paniekzaaier.. er schijnt.. ik kan niks bevestigd vinden.. ik heb gehoord dat... een stalgenoot zegt dat een kennis van een kennis heeft gehoord dat...

heavenley

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:51

dit is waarschijnlijk serieus!!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:52

heavenley schreef:
Rivaldo schreef:
KNHS opleidingen heeft ook een variant in Zuid-Holland bevestigd..

morgen komen de uitslagen..zoja wordt het gemeld..heel veel sterkte voor nu

En die hebben er ook ineens verstand van.
Paniek, paniek, paniek.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:53

@blessie, je mag geen plaatsnamen noemen...lees de 29384762 groene berichtjes maar eens in dit topic

bles01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:53

Anya schreef:
En daar heb je weer een paniekzaaier.. er schijnt.. ik kan niks bevestigd vinden.. ik heb gehoord dat... een stalgenoot zegt dat een kennis van een kennis heeft gehoord dat...

Waarom denk je dat ik om een bevestiging vraag? Ik wil het zeker weten waaruit ik een conclusie kan trekken.

bles01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:54

knollentuin schreef:
@blessie, je mag geen plaatsnamen noemen...lees de 29384762 groene berichtjes maar eens in dit topic

Wel Regio?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:56

heavenley schreef:
dit is waarschijnlijk serieus!!!

oh ja.. ? Dat zeiden ze van een stal hier in de buurt ook. bleek niet zo te zijn. Maar die stal is de roddel van de omgeving geworden. Dieptriest.
Als je geen bevestiging kunt vinden, hou dan gewoon je mond.
Geen wonder dat stallen het liever stilhouden. Om te beginnen: als zij zelf de deuren op slot doen en er is geen contact met andere paarden geweest, dan is er geen besmettingsgevaar (nee het kan geen kilometers door de lucht, zelfs geen meters). En als je het al toegeeft, wordt zo'n stal zowat afgemaakt door de paniekgolf die er ontstaat.

Ik durf te beweren dat ik zonder angst allebei mijn paarden (die me zeer lief zijn) tijdens een buitenritje een rondje laat doen om een met de neurologische vorm besmette stal. Zolang ik de stal niet binnenga, mijn paarden niet laat neuzen met paarden die ik tegenkom en er pakweg een ruime meter omheen ga, en mijn paarden niet vastzet aan weidepaaltjes waar nog een verdwaalde klodder snot aan kan zitten is er geen besmettingsgevaar. Laat staan 3 km verderop.
Laatst bijgewerkt door Anya op 12-03-12 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt