Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:55

Gewoon degene die ik altijd al had.

De singel is niet hetgeen dat het verschil gaat maken bij zoiets als dit.
In mijn geval is dat een ouderwetse, vrij brede, koordsingel. Die vind ik sowieso fijn, hoe breder hoe meer de druk verdeeld wordt. Maar goed, over singels zijn de meningen toch altijd al verdeeld, en zoals gezegd is een singel niet hetgeen dat het verschil gaat maken.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:16

Hoi! Ik mag me waarschijnlijk helaas ook melden hier. Paard is bekend met maagzweren en toen behandeld met Omeprazol, duur grapje :+ maargoed, ze heeft in februari in de kliniek gestaan voor wat anders en in september verstoppingskoliek (inclusief het vasten helaas) en nu vrees ik het ergste weer. Ze is enorm gevoelig rond de singelplek en iets daarachter, aan voor haar de linkerkant. Rechts ook, maar iets minder. Ook is ze echt niet voorwaarts te krijgen en gaapt veel. Ik zal kijken of ik bij de dierenarts zo aan omeprazol kan komen, of dat daar eerst toch een scopie aan vooraf moet gaan.. dat vind ik een erg naar onderzoek en doe ik haar liever niet aan.

Mocht iemand nog wat over hebben en het zelf niet gebruiken, dan houd ik mij zeker aanbevolen om het over te kopen :)

Ze krijgt overigens al een aantal jaar onverpakt hooi, geen voordroog.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:08

Mijn dierenarts vindt scopie niet per se nodig gelukkig.

Als het nagenoeg zeker is dat dit de oorzaak is, waarom dan een zwaar en belastend onderzoek willen doen, waarmee je de boel nog kunt verergeren ook...

Charmaine
Berichten: 1426
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:50

MarjanB ben al jaren bekend met de goede werking van mastiek, maar wist niet dat het ook voor paarden werd gebruikt.Ik heb meerdere goede berichten bij paarden gehoord. Helaas lijkt het bij mijn merrie niet aan te slaan jammer genoeg, alhoewel ik wel de indruk had dat ze minder opgeblazen leek. Ik heb 2x een dosis besteld bij Mastic Horse Treatment. Nette site, leveren snel, doen wat met suggesties. Aanrader vind ik.

Mijn merrie is nu van de omeprazol af. Na een toch iets terugval lijkt ze nu na 2 dagen weer op te knappen. Geef haar nog wel mastiek, maar ben ook kamille aan het geven.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:33

Femke_Tweety schreef:
Mijn dierenarts vindt scopie niet per se nodig gelukkig.

Als het nagenoeg zeker is dat dit de oorzaak is, waarom dan een zwaar en belastend onderzoek willen doen, waarmee je de boel nog kunt verergeren ook...

Hoop dat ze dat bij ons ook niet nodig vinden. Ik had op Facebook vernomen dat Emmeloord tegenwoordig via de mest kan testen of er maagzweren zijn?

Over Mastic Horse, ik vind het ook goed spul op zich. Alleen ik denk dat ik groffer geschut nodig ga hebben, het werkt hier prima als ondersteuning maar zodra ik overga op de 3 gram per dag na een week 7 gram per dag, gaan we weer de verkeerde kant op. Maar over het algemeen ben ik wel fan van het product zelf.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 01:27

Ze kunnen testen of er bloed bij de ontlasting zit. En dat kán iets zeggen over (bloedende) maag- en of darmzweren.


De eerste (wetenschappeljke) onderzoeken daarnaar heb ik een jaar of 6 geleden voorbij zien komen.

Ik meen dat het toen mee kon helpen in de diagnostiek, maar in zichzelf geen zekerheid genoeg gaf om een zweer met zekerheid te kunnen aangeven.

Maar dat is dus lang geleden (en uit mijn hoofd wat ik me denk te herinneren)

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:29


Bamii

Berichten: 1394
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:53

Ik kom even onder mijn meelees-steen vandaan omdat ik die Succeed test toch wel interessant vind.
Weet jij heel toevallig zo als deze test positief toont je dan met 'zekerheid' kan zeggen dat er bloedende maagzweren aanwezig zijn? Vanwege de makkelijkheid en kosten van deze test ben ik nu wat aan het overwegen om dit (natuurlijk na overleg met mijn DA) te doen, als deze positief is kunnen we hopelijk een scopie overslaan. Mocht ie negatief zijn kunnen we dan wel verder kijken met scopen. Maar als hij even makkelijk vals-positieven geeft als vals-negatieven :Y), vals negatief maakt mij minder uit omdat je dan alsnog kunt gaan scopen.

Femke_Tweety schreef:
Ze kunnen testen of er bloed bij de ontlasting zit. En dat kán iets zeggen over (bloedende) maag- en of darmzweren.


De eerste (wetenschappeljke) onderzoeken daarnaar heb ik een jaar of 6 geleden voorbij zien komen.

Ik meen dat het toen mee kon helpen in de diagnostiek, maar in zichzelf geen zekerheid genoeg gaf om een zweer met zekerheid te kunnen aangeven.

Maar dat is dus lang geleden (en uit mijn hoofd wat ik me denk te herinneren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:16

Bamii schreef:
Ik kom even onder mijn meelees-steen vandaan omdat ik die Succeed test toch wel interessant vind.
Weet jij heel toevallig zo als deze test positief toont je dan met 'zekerheid' kan zeggen dat er bloedende maagzweren aanwezig zijn? Vanwege de makkelijkheid en kosten van deze test ben ik nu wat aan het overwegen om dit (natuurlijk na overleg met mijn DA) te doen, als deze positief is kunnen we hopelijk een scopie overslaan. Mocht ie negatief zijn kunnen we dan wel verder kijken met scopen. Maar als hij even makkelijk vals-positieven geeft als vals-negatieven :Y), vals negatief maakt mij minder uit omdat je dan alsnog kunt gaan scopen.

Femke_Tweety schreef:
Ze kunnen testen of er bloed bij de ontlasting zit. En dat kán iets zeggen over (bloedende) maag- en of darmzweren.


De eerste (wetenschappeljke) onderzoeken daarnaar heb ik een jaar of 6 geleden voorbij zien komen.

Ik meen dat het toen mee kon helpen in de diagnostiek, maar in zichzelf geen zekerheid genoeg gaf om een zweer met zekerheid te kunnen aangeven.

Maar dat is dus lang geleden (en uit mijn hoofd wat ik me denk te herinneren)

Ik heb er destijds ook bij mijn d.a. naar gevraagd, maar volgens haar was de test absoluut niet betrouwbaar. Als er bloed geconstateerd wordt, kán dat zoals Femke_tweety al aangeeft dat van maag of darmzweren komen, maar net zo goed van allerlei andere aandoeningen. Een wondje in de mond bijvoorbeeld..... Ik wilde ook niet scopen en daarom was ik geïnteresseerd in deze test. Helaas.....

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:02

Ah dat is jammer! Zal voor ons dus ook wel een scopie worden vrees ik. Ik heb me laten vertellen dat maagzweren op verschillende locaties in de maag voor kunnen komen en ook allemaal een andere behandeling vereisen (niet elk soort zou even goed reageren op omeprazol?), maar dan moet je dus eerst wel weten met welk soort je te maken hebt en waar ze zitten. Mocht je bloed in de mest vinden dan heb je al wel meer aanleiding om een scopie te laten uitvoeren natuurlijk, zeker in combinatie met de overige symptomen.

Ik heb de kliniek inmiddels gemaild :) Ekygard had een stalgenoot toevallig nog staan, ze neemt het morgen mee.. wellicht dat het wat verlichting brengt eerst totdat duidelijk is hoe nu verder.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:35

Klopt Nynke. Die van mij heeft onderin de maag, klierrijk, wat permanent onder zuur staat. Dus heel spannend of de Omeprazol aan slaat. Ze zit er nu 3 weken op. Sinds vrijdag doe ik weer een singel om. Dat accepteert ze. Alleen haar looplust is nog niet terug. Dus ik doe rustig aan. Over 2 weken staat controle scopie gepland bij De Raaphorst. Dus dan helaas een nachtje vasten, waar ik tegenop zie.

Waar ga je scopie doen? Hopelijk heb je een goeie uitslag en/of is het goed behandelbaar.
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 30-11-20 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:45

Afbeelding

Ik ben mij alvast aan het inlezen voor (hopelijk) na het afbouwen van de Omeprazole. Ik lees tussen jullie ervaringen dat ik het afbouwen dus heel geleidelijk moet doen? Nou zal de Raaphorst daar ook ervaring mee hebben, dus komt vast goed, maar ik zal er scherp op zijn. Na het afbouwen kan ik dus kiezen uit diverse ondersteunende middelen. Ik kwam dit overzicht van 1 van jullie tegen. Is er misschien een reden dat Ekygard hier niet tussen staat? Is het vergelijkbaar?

En merken jullie verschil tussen wat het beste werkt bij kortere maagklachten of langdurige? Franklin had het over een gelige laag aan de wand van het klierarme gedeelte. Ik zal het nog eens aan hem vragen, maar moet ik dat dan zien als littekens of een teken dat er al langere beschadigingen zitten? Aan haar gedrag te zien is het namelijk iets van sinds de laatste weken. Ik denk dat ik het kan herleiden naar een aantal stresssituaties. En dat ik er dus hopelijk 'op tijd' bij ben.

Man, wat kun je er druk mee zijn hé, maar dat zullen jullie allemaal herkennen. Ze is vorige week nog hartstikke ziek er overheen geweest, als reactie op de enting. Zwalkend over het erf, dikke ogen, dikke benen (lekker schrikken want er zit al een peesblessure die ons al bijna een jaar bezig houdt) en 4 dagen koorts. Maar ze mocht geen Metacam vanwege de maag. Zo zielig. Ik deed geen oog dicht. Alsof ze nog niet genoeg op dr bordje had! Maar goed, dat is nu voorbij, dus nu weer vol gas geven op de maagzweren **\O/**

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:55

Ik geef helemaal niets meer. Alleen een vitamine supplementen, want ook geen krachtvoer.

Krijgt geen appel/wortel/biks/brood, niets. Héél consequent (ook al mijn stalgenoten weten dit)

Het voegt voor mij helemaal niets toe.

Maar dat is een ernstige, chronische maagpatienten, al een jaar of 7.

Droog hooi en vitaminen.
That's it.

Doet het daar het best op, momenteel zelfs weer zonder medicijnen.


Nadeel is dat hij erg gevoelig blijft, en bicarbonaat (zeer snel zeer kortwerkend) en omeprazol heb ik standaard op voorraad.




Afbouwen: veel dierenartsen en klinieken gaan tóch nog altijd sneller dan verstandig is.
Dat blijft in dit topic steeds maar weer blijken.
Lángzamer afbouwen kan eigenlijk nauwelijks kwaad.
Te snel wel...
Vanuit geruime periode volle dosering omeprazol tot niets, daar doe ik mínstens 7 a 8 weken over.
In veel kleinere stapjes dan 'de helft, en dan niets'

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:19

nikysa90 schreef:
[ [url=m/80V8To.png]Afbeelding[/url] ]

Ik ben mij alvast aan het inlezen voor (hopelijk) na het afbouwen van de Omeprazole. Ik lees tussen jullie ervaringen dat ik het afbouwen dus heel geleidelijk moet doen? Nou zal de Raaphorst daar ook ervaring mee hebben, dus komt vast goed, maar ik zal er scherp op zijn. Na het afbouwen kan ik dus kiezen uit diverse ondersteunende middelen. Ik kwam dit overzicht van 1 van jullie tegen. Is er misschien een reden dat Ekygard hier niet tussen staat? Is het vergelijkbaar?

En merken jullie verschil tussen wat het beste werkt bij kortere maagklachten of langdurige? Franklin had het over een gelige laag aan de wand van het klierarme gedeelte. Ik zal het nog eens aan hem vragen, maar moet ik dat dan zien als littekens of een teken dat er al langere beschadigingen zitten? Aan haar gedrag te zien is het namelijk iets van sinds de laatste weken. Ik denk dat ik het kan herleiden naar een aantal stresssituaties. En dat ik er dus hopelijk 'op tijd' bij ben.

Man, wat kun je er druk mee zijn hé, maar dat zullen jullie allemaal herkennen. Ze is vorige week nog hartstikke ziek er overheen geweest, als reactie op de enting. Zwalkend over het erf, dikke ogen, dikke benen (lekker schrikken want er zit al een peesblessure die ons al bijna een jaar bezig houdt) en 4 dagen koorts. Maar ze mocht geen Metacam vanwege de maag. Zo zielig. Ik deed geen oog dicht. Alsof ze nog niet genoeg op dr bordje had! Maar goed, dat is nu voorbij, dus nu weer vol gas geven op de maagzweren **\O/**


Ik heb dit overzicht destijd voor mijzelf gemaakt, voornamelijk om de ingredienten per supplement te vergelijken. Echter heb ik Ekygard niet meegenomen destijds (geen specifieke reden).

Wil dit nog steeds een updaten en ook de hoeveelheid/werkzame stof er eens bij zetten want daar schrok ik toen wel van... Ik geef mijn maagzweerpatient alleen bietenpult bijwijze van extra voor de maag. Pectine en calcium (mix bietenpulp en luzerne geweekt). Oja en probiotica (optima forma).

Qua voer krijgt hij Cavalor Vitamino en handje Pavo Topsport voor de lekker er doorheen maar zodra hij weer goed op gewicht is wil ik terug naar alleen de vitamine brok en de bietenpulp.

Het blijft overigens zoeken vind ik.

Hier overigens geen slechte ervaring met scopen. Ik breng ze in de avond (voor 22:00 uur) en hij wordt in de ochtend gescoopt. Dat staat hij 14 uur zonder eten en ik begreep dat er langer nodig is voor een maagzweer om te onstaan. Overigens wordt daarna heel rustig het voer weer opgebouwd op de kliniek. Natuurlijk blijft het een aanslag maar ik ben blij dat we het al een aantal keer gedaan hebben, paard na maand volle medicatie nog helemaal onder de zweren (wel aangekomen/klinisch verbeterd). Hoop wel dat er ooit nog een simpelere oplossing komt.

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:11

Ik scoop in zo'n situatie dus niet meer.
Duur, belastend en je moet op rrn gegeven moment toch werken met hoe het paard zich in het dagelijks leven houdt, en niet hoe het er vanbinnen uitziet...

De meningen over hoe lang zonder voer totdat er schade kán ontstaan zijn wat verdeeld.
Loopt van ongeveer 2 tot 6 uur.

14 uur is voor veel maagzweerpaarden helaas echt wel schadelijk.
Is ook 1 van de redenen dat mijn veearts/kliniek afraade om te scopen, ná de eerste keer. (Die eerste keer was wel nodig om zeker te weten waar zijn klachten vandaan kwamen)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:16

Ik scope ook niet zomaar maar soms moet je wel gewoon weten hoe het er voor staat. Ik ga ook uit van mijn dierenarts/kliniek en die gaan ook niet zomaar scopen maar soms is het niet anders als je behandelplan wil maken. Dankzij scopen wisten we dat de orale medicatie bij mijn paard helemaal niets voor de zweren deed (enkel verslechtering) en dat heeft de dierenarts juiste input gegeven voor een behandelplan dat wel werkte. Anders was hij er niet meer geweest.

Maar zoveel mensen / paarden zoveel wensen en het is erg jammer dat ze op gastro-enterologie nog niet zover zijn (oorzaak, onderzoek, behandeling).

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:18

Ik heb ook nooit gescoped vanwege de angst voor de stress die dat weer teweeg brengt.
Toch hoor ik wel dat het geregeld ook op locatie kan plaatsvinden? Dat maakt het dan wel een stuk haalbaarder. Ik ben benieuwd of er een lijstje is van artsen die het op locatie kunnen?

annibel

Berichten: 1197
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:08

Bedankt voor jullie reacties!
Onze merrie staat nu een nachtje in de kliniek en komt dan morgen na de scopie naar huis!
Hopelijk valt t mee, we kennen haar nog niet goed dus willen toch even zeker weten hoe de maag eruit ziet.

SteffiiY

Berichten: 22551
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:09

Ik ben ook geen voorstander van scopen, maar dat moet iedereen voor zich weten vind ik :) Ik vind dat het scopen zoveel stress met zich meebrengt, en dan nog niet gesproken over het vasten voor de scopie. Ook zonder een scopie kan er een behandelplan worden gemaakt.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:44

Ik snap de tegens van een scopie. Ik vind het ook spannend. Ik laat mijn paard niet in de kliniek. Ik breng haar smorgens nuchter en blijf bij haar zitten tot ze aan de beurt is. Dus de stress van het uit logeren gaan valt gelukkig weg. Ik ga het wel laten doen, de controle over 2 weken. Mijn paard heeft mij namelijk al 4 jaar gefopt met 2 ander blessures, door maar door te gaan en door te gaan en niets te laten zien. Dus ik wil nu graag weten of het beter gaat met de zweren.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:45

annibel schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Onze merrie staat nu een nachtje in de kliniek en komt dan morgen na de scopie naar huis!
Hopelijk valt t mee, we kennen haar nog niet goed dus willen toch even zeker weten hoe de maag eruit ziet.


Duim duim!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:47

biancaaaa schreef:
Ik scope ook niet zomaar maar soms moet je wel gewoon weten hoe het er voor staat. Ik ga ook uit van mijn dierenarts/kliniek en die gaan ook niet zomaar scopen maar soms is het niet anders als je behandelplan wil maken. Dankzij scopen wisten we dat de orale medicatie bij mijn paard helemaal niets voor de zweren deed (enkel verslechtering) en dat heeft de dierenarts juiste input gegeven voor een behandelplan dat wel werkte. Anders was hij er niet meer geweest.

Maar zoveel mensen / paarden zoveel wensen en het is erg jammer dat ze op gastro-enterologie nog niet zover zijn (oorzaak, onderzoek, behandeling).


Is er nog een alternatief op orale medicatie dan Bianca?
Ik vroeg me ook af of je een maagzweer niet kan laseren? Of zeg ik nou iets heel geks?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:06

Stuur je een PB. Mijn paard heeft idd andere medicatie ontvangen maar had ook IBD wat waarschijnlijk de zweren triggered en waarom orale medicatie niet voldeed. De IBD was ook geconstateerd door middel van scopie / biopt middels scopie. We gaan morgen voor klinische controle maar hij doet het op dit moment goed!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:45

Succes morgen Bianca!

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 01:07

Hopen dat hij een stuk beter is nu. De duimen draaien.