Heb je al eens een scopie en spoeling laten doen of niet? Het is idd goed om te weten of er slijm ontwikkeling is en ze kunnen het op kweek zetten om te kijken of er sprake is van ontstekingen/ astma of iets. Ik was laatst iig heel blij dat bij mijn shet haar spoeling kwam dat ze (nog) geen astma heeft ontwikkeld én geen slijm had. Hierdoor konden we wat medicatie ook laten vallen.
En bij geen slijm is het de vraag of een flexineb gaat helpen, dus dat zou je ook kunnen helpen bij de keuze iets aan te schaffen.
Holistisch is mooi, maar verkijk je niet op de kosten. Dat is ook zomaar 250 euro met het consult en alle druppeltjes die je krijgt. Been there, done that. Was ook echt een flink bedrag, dus als je regulier niet wilt doen vanwege kosten, dan is de stap naar holistisch ook niet altijd een meevaller.
Ik zou ook eerst voor een diagnose willen gaan, en daarna (ondersteunend) holistisch.
Ik zit nu soms wel weer te denken aan holistisch, maar bij mijn merrie weet ik wat ze heeft en hoe ze er voor staat. Regulier is ze 'opgegeven' paar jaar terug. Ze is een tijd stabiel geweest, nu weer meer rommelen. Regulier gaat geen zoden aan de dijk zetten, dus wellicht de alternatieve route. Maar dat vind ik ook altijd wel spannend, ook omdat het soms eerst erger wordt voordat je verbetering ziet. En mijn paard altijd weer raar op dingen reageert