[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:08

Tis olie-achtig, dus denk niet dat het heel goed mengt met water

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:39

olie moleculen zijn best groot, daar kunnen watermolecuultjes makkelijk in verdwijnen.
denk zelf aan 25/75 mengen, iets verdund.
eigenlijk zou er bindmiddel erbij in kunnen aangezien het een emulsie is, maar laat ik er niet teveel aan gaan knooien

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:48

maar wil je het dan gaan sprayen ofzo? Want het is al zo vreselijk vloeibaar, dat als je het nog gaan verdunnen het echt niet meer smeerbaar is lijkt mij.

Heb bij Wisse vandaag wat Derfen onder zijn buik gesmeerd, op zijn kruintje daar. Daar heeft hij sinds een week wel echt al jeuk. Ook zag ik nu de pluk op de schoft de andere kant op hangen, dat hoort ook niet zo. Bij terugzetten na het rijden kriebelde hij 5sec. zijn hals tegen de container aan maar dat was het ook wel. Heeft dus nog niet echt erg jeuk maar zit er al wel aan te komen denk ik.
Vraag me af of ik nog iets aan zijn voer moet veranderen, hij krijgt ongeveer 1 kilo sportbrok en 0.5 kilo subli zonder. Afgelopen zomer kreeg hij alleen 0.5 subli zonder maar hij staat nu veel zwaarder in training.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:50

idd sprayen, en dan inmasseren.
vind het nu te chemisch om te gebruiken.
veel vloeibaarder zal het niet worden eigenlijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:03

hoezo vind je het te chemisch?
Waarop wil je het sprayen en waarmee?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:04

Breghje, om 8 uur is nog niets! Wij zijn afgelopen jaar om half 6 op dagtocht vertrokken met kamp, puur voor de dazen. Toen viel het inderdaad mee, maar tegen een uur of 8 was het eigenlijk alweer te erg om in het bos te zijn. Ook 'savonds maakt niets uit.
Ik zweet heel veel, dus de dazen komen volgens mij meer op mij af dan op mijn paard :o

Die uitrijdeken die je laat zien vind ik trouwens niets. Met zo'n systetische stof zou ik niet willen rijden, dat gaat ontzettend schuren en zweten.

Vies heeft nog steeds een ietsjes onrustige staart. De manen vallen mee. Sinds gisteren vindt hij het vervelend als ik aan zijn buik kom, dat is echt voor het eerst! Hij heeft nooit plekjes gehad waar ik niet aan mag komen. Nu maakt hij hapbewegingen als ik onder bij zijn navel-naad zeg maar borstel. Ik vraag me af of het irriteert van de jeuk, of dat het iets anders is.
Ik heb nog steeds niets gehoord van de zadelmaker, dus mijn RSIH is nog steeds niet gemaakt en op stal :+ Morgen toch maar eens een mailtje doen!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:07

vind het te geconcentreerd.
sprayen met een sprayflesje.
op de manen, staart en de nek/borst.
vorig jaar ander middel gesprayd, werkte als een tierelier,
veel beter als met dat tuutje*voor mij dan he*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:11

wil je echt Derfen zoveel gaan sprayen?
Succes met de stank en de vreselijke vlekken :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:15

nope, vandaar het verdunnen.
en het sprayen kun controlerwen door te draaien.
denk dat 1x spuit beter werkt dat stippen.
het verneveld dus komt niet geconcentreers op 1 plek en de manen dunne scherpe straal bij de aanzet.

dus niet doordrenkt sprayen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:19

oke nou ik ben erg benieuwd, zie het nog niet helemaal voor me want ik vraag me af of het dan wel werkt nl. Ben erg benieuwd naar je bevindingen en wil je een foto maken van het resultaat?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:22

opisop_shop schreef:
maar wil je het dan gaan sprayen ofzo? Want het is al zo vreselijk vloeibaar, dat als je het nog gaan verdunnen het echt niet meer smeerbaar is lijkt mij.

Heb bij Wisse vandaag wat Derfen onder zijn buik gesmeerd, op zijn kruintje daar. Daar heeft hij sinds een week wel echt al jeuk. Ook zag ik nu de pluk op de schoft de andere kant op hangen, dat hoort ook niet zo. Bij terugzetten na het rijden kriebelde hij 5sec. zijn hals tegen de container aan maar dat was het ook wel. Heeft dus nog niet echt erg jeuk maar zit er al wel aan te komen denk ik.
Vraag me af of ik nog iets aan zijn voer moet veranderen, hij krijgt ongeveer 1 kilo sportbrok en 0.5 kilo subli zonder. Afgelopen zomer kreeg hij alleen 0.5 subli zonder maar hij staat nu veel zwaarder in training.

Sportbrok zit volgens mij aardig wat melasse in? Heb je wel een equifyt geprobeerd? Hebben ook voer voor paarden op intensieve trainingsbasis, maar dan zonder toegevoegde suiker e.d.?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:39

minikatje schreef:
nope, vandaar het verdunnen.
en het sprayen kun controlerwen door te draaien.
denk dat 1x spuit beter werkt dat stippen.
het verneveld dus komt niet geconcentreers op 1 plek en de manen dunne scherpe straal bij de aanzet.

dus niet doordrenkt sprayen :)

Kies je wel een windstille plek uit?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:25

Annetje schreef:
Breghje, om 8 uur is nog niets! Wij zijn afgelopen jaar om half 6 op dagtocht vertrokken met kamp, puur voor de dazen. Toen viel het inderdaad mee, maar tegen een uur of 8 was het eigenlijk alweer te erg om in het bos te zijn. Ook 'savonds maakt niets uit.
Ik zweet heel veel, dus de dazen komen volgens mij meer op mij af dan op mijn paard :o

Die uitrijdeken die je laat zien vind ik trouwens niets. Met zo'n systetische stof zou ik niet willen rijden, dat gaat ontzettend schuren en zweten.

Vies heeft nog steeds een ietsjes onrustige staart. De manen vallen mee. Sinds gisteren vindt hij het vervelend als ik aan zijn buik kom, dat is echt voor het eerst! Hij heeft nooit plekjes gehad waar ik niet aan mag komen. Nu maakt hij hapbewegingen als ik onder bij zijn navel-naad zeg maar borstel. Ik vraag me af of het irriteert van de jeuk, of dat het iets anders is.
Ik heb nog steeds niets gehoord van de zadelmaker, dus mijn RSIH is nog steeds niet gemaakt en op stal :+ Morgen toch maar eens een mailtje doen!

Dat is idd wel heeeeel errug vroeg! :D Jij wint hihihi!

Bregh heeft totaal geen last van schuurplekken oid gehad, en zweten doet ze niet zo heel erg veel. Voor ons werken ze prima, en de exceemdekens die ze opheeft van QHP is ook synthetisch, ook geen last van gezien vorig jaar. Zal misschien ook per paard verschillen, want van haar winterdeken met een extra dekentje eronder kreeg ze wel last. Logisch ook eigenlijk gezien die winterdeken gewoon goed past. Maar watje had het koud dus ik moest wat. :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:31

Esther28 schreef:
chipieke schreef:
Ik ben vandaag begonnen met de Detox van het NML onderzoek (of hoe heet dat ook al weer :D )

Ik ben eens benieuwd! Momenteel enkel jeuk aan de buik.

Weet je ook wat daar in zit?

Jep, dat heb ik op voorhand aan de mensen hier gevraagd want ik vertrouwde het niet al te best :O

Extract van Angelica archangelica,
alchemila,
arctium lappa,
berberis vulgaris,
betula alba,
calamus aromaticus,
cantharis,
carduus marianus,
centaurium erythraea,
cheidonium majus,
cynara scolymus,
equisetum arvense,
galium aparine,
hydrastis canadensis,
juniperus communis,
orthosiphonis stamineus,
ribes nigrum,
solidago virga aurea,
taraxacum officinale,
uncaria tomentose,
uva ursi,
viola tricolor,
montmorilloniet,
himalaya zout
alcohol 35%

Gegarandeerd vrij van synthetische geur kleur en smaakstoffen.

Momenteel iets minder jeuk aan de buik, manen nog rustig en staart had ze afgelopen 2 jaren geen last van.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:17

hallo, mag ik hier een vraag opgooien, het zijn erg veel pagina's die ik door moet spitten om te zien of dat dit al besproken is.

Mijn twee jarige tinker heeft vorig jaar binnen een week al haar manen eraf geschuurd. Dit na een verhuizing en verandering van voor. Dit was in september. Had daarvoor nog nooit geschuurt.
Nu merkte ik net, dat ze ging schuren na dat haar krachtbrok op was, gaf haar hooi en heeft geheel niet meer geschuurt. Voor de rest schuurt ze helemaal niet, alleen als ze geen voer heeft ( denk ik) hoewel ze soms overdag ook zonder voer staat (krijgen twee keer op een dag flink hooi en brokken).
Dus nuj weet ik niet goed wat ik moet denken. Het valt niet echt onder de exceem symptomen. Wat denken jullie?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:21

haha dank voor jullie steun ,
zal foto's maken en als het niet werkt zijn jullie de eersten die het horen.

aldoende leert men, of al stinkende :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:25

LecyTinker: kan een reactie zijn op het voer/stress van een nieuwe omgeving. Staat ze al op de wei?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:29

Dat is wat de DA vertelde dat het in september was. de stress van de verhuizing en verandering in voer.
Maar nus taan ze al een tijdje op hetzelfde voer en zelfde ritme. Alleen het hooi is nu de laatste anderhalve week erg groen. Super mooi hooi. Bunkeren zo binnen anderhalf uur met zn tweeen zo een baal naar binnen.
Maar het rare is dat ze het dus de hele dag en nacht niet doet. Zag net ( ze komen op stal om krachtvoer te eten, staan voor de rest van de dag en nacht met zn drieen op een kleine zandbak) dat ze dus tegen de hooiruif ging schuren. Ik zeg nee en ze stopte, ik draai me om en ze begint weer, ik zeg weer nee en ze stopte. Gaf haar hooi en ze heeft niet 1x meer geschuurt. Ik zou haast denken dat ze het uit verveling doet, maar vind dat zo een raar idee.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:33

Chipieke: maar das hetzelfde als in de phytonics detox zit? Of zijn de verhoudingen/hoeveelheden anders?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:37

Esther28 schreef:
Chipieke: maar das hetzelfde als in de phytonics detox zit? Of zijn de verhoudingen/hoeveelheden anders?

Het gaat ook om Detox van Phytonics ;-)
De behandeling tijdens het onderzoek begint met een kuur Detox, vervolgens een kuur Gluco Balance (inwendig middel) en een lotion voor uitwendig gebruik.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:43

ok, dus het zijn geen nieuwe middelen, maar een test om combinaties van bestaande middelen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:25

LecyTinker schreef:
. Ik zeg nee en ze stopte, ik draai me om en ze begint weer, ik zeg weer nee en ze stopte. Gaf haar hooi en ze heeft niet 1x meer geschuurt. Ik zou haast denken dat ze het uit verveling doet, maar vind dat zo een raar idee.

denk dat je in elk geval niet moet gaan reageren op haar als ze schuurt?
misschien is ze wel zo slim om voer aan schuren te koppelen.
dus als ze voer krijgt dat ze dan stopt met schuren.
net als een paard wat tegen de stalwand schopt zeg maar,geef je die hooi dan zal het de volgende keer nog harder schoppen om hooi te krijgen :j
ga dit gedrag dus niet belopnen met een pluk hooi!

ik weet niet hoe je tinker nog in het haar zit?
bij ons staan de tinkers zo hier en daar nog flink te schuren omdat het allemaal erg kriebelt dat losse haar.
misschien keertje wassen als dat lukt?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:30

Erg groen hooi zit vol voedingsstoffen, dus kan best dat ze daar op reageert.
Je zou om te testen eens oud droog hooi moeten probereren, weekje of 2......

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:59

Ik wandel hier ook nog es binnen :D

Mijn haf is weer aan de schuur (helaas). Heeft zn rambo-deken op al een week of 2 en hij staat sinds een week op een detox-kuur van Equimins :j
Nu was mijn vraag, heeft er soms iemand ervaring met Hippo-Ex-Cema? Men raadde mij dat aan, maar ik vind t nogal prijzig om t zo out of the blue te gaan kopen...

Ik zag hier de laatste pag. iets over rijvliegendekens passeren ;) Ik eb sinds vorig jaar die van Büsse en ik wil geen andere meer :D Lang genoege hals die je over de oren kan doen (blijft ie goed zitten) uitgesneden aan de voeten van de ruiter en staartflap :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:28

Esther28 schreef:
Erg groen hooi zit vol voedingsstoffen, dus kan best dat ze daar op reageert.
Je zou om te testen eens oud droog hooi moeten probereren, weekje of 2......

Dat was ook mijn eerste ingeving. Dit is echt prachtig hooi dat ik op de kop heb weten te tikken en ik gaf het ze de afgelopen 10 dagen omdat ik even niets anders had. Heb nu ook weer een lading ruw hooi liggen en dat krijgen ze nu. Dus mocht het daar aan liggen dan zou het over een weekje of twee afgelopen moeten zijn. Maar ze schuurt niet als ik er niet bij ben. Geen haartje verkeerd. Ze begon het vanmorgen spontaan te doen en ook niet overdreven, maar gewoon steeds met haar hals langs de hooiruif.

@ellepel, dat is een moeilijke he. Want ik wil niet dat ze gaat schuren, dus dan om dat te voorkomen geef ik haar idd wat. Maar tja, als ik niets geef dan gaat ze schuren. hahahaha visuele cirkel.
Ik denk dat ik haar dan maar gewoon vast moet zetten als ze klaar is met brokken. Dan kan ze iig niet schuren. Zijn gewend ( lees verwend) dat ze bij mij elke dag, hele dag iets hebben om op te knabbelen.
Ze krijgt nu anderhalve kilo schep quattro (Mijten) op een dag. Ze is nog steeds in de groei, kontje is nu weer een stukje hoger dan haar schoft, dus wil haar bij blijven voeren. Dus eigenlijk krijgt ze op die maneir al genoeg binnen. Ik heb waarschijnlijk vanaf vandaag een lading bonenstro, dus de tinkers gaan op minder hooi en bonenstro. Kunnen ze naar hartelust eten.