[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:01

Auks, die van mij maakt gewoon een normale wintervacht aan hoor, ze staat 's winters gewoon in haar blote kont buiten (meestal 24-7)

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:13

CarolShadow schreef:
maakt niets uit auks.
Die van mij maakt altijd een berevacht aan met deken.

Dat is dan maar goed want hij staat het gehele jaar door buiten.

Het is de pony van mijn dochter (voor straks,nu rijd ze nog op de shet en rijdt er een ander meisje op hem) Maar toen ik er achter kwam dat hij eczeem had heb ik er ook best over na zitten denken om hem te verkopen. De reden hiervoor zou zijn als ik het niet goed genoeg onder controle zou hebben, we staan in bosrijk gebied en ik wil ze niet verhuizen.

Hebben jullie er wel eens aan gedacht om je paardje wegens het eczeem te verkopen?

Het is overigens goed onder controle te houden hoor ;-) dus hij blijft. (hij loopt ook erg leuk, springt en is braaf dus tsja.... die eczeem komen we wel overheen!)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:22

Ik heb trouwens bij de drogist een nieuw spulletje gekocht, best duur voor een klein tubetje, maar het schijnt heel goed te zijn voor bulten en wondjes. Het is van Elisabeth Arden, Eight Hours ofzo heet het. Heel vettig en het ruikt ergens naar maar ik kan het niet plaatsen.. Ik heb het vandaag op z'n staart gesmeerd en op z'n been (waar ie een mep tegen aan heeft gehad). Ik ben benieuwd :)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:28

voor mens of dier of allebei? :P

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:29

De verkoopster zei dat het ook bij paarden gebruikt is. Ik zal eens op internet zoeken of er iets over te vinden is.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:35

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:26

ik heb afgelopen jaar pas in oktober de deken af gedaan, en ponylief had gewoon een dikke winterjas gemaakt! :)
Afbeelding
(ja.. die helft manen had hij afgeschuurd := )

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:07

Zonde he! Hoe zien zn maantjes er nu uit?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:37

Kinke schreef:
Kinke heeft voor het eerst in de 7 jaar dat ik haar heb plekken in de rand van haar oren???? Vaaaaaag!!!

hoe ziet dat er uit?
het kan ook verbrand zijn door de zon he?

auks:
wat betreft die wintervacht...mijn pony is erg hard aan het verharen momenteel.
als ik de deken er af haal zit de hele buikflap vol met haar..
mijn pony loopt altijd met deken op,,zomers de eczeemdeken en in de winter de winterdeeken en hij krijgt altijd een flinke vacht

valt me trouwens nu erg op, en ben erg benieuwd of dat flinke verharen ook alvast een boodschap is voor de aankomende winter :P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:42

ik hoop het ellepel :D als ik naar de winter-fotos kijk word ik alweer verliefd op zijn pluis :)

@angelsditch;
Afbeelding
eerst zo :)

en na knippen omdat het ongelijke natuurlijk geen porum was;
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:43

Ze zijn inderdaad op tijd aan het verharen al, bij Wisse haal ik ook echt hele nesten uit de buikflap, maar bij Storm nog erg weinig.

De trailerrit van Wisse is trouwens goed verlopen!
Toen ze wegreden zag ik hem al lekker hangen tegen de stang, hij moest er een dik uur opstaan dus ik zag de bui al hangen...
Maar met vorige keer in het hoofd heb ik de vliegendeken opgelaten en de staart over de stang gedaan. Alles was nog heel toen ik zondag kwam kijken :)
Het plensde toen de hele dag, meisje dat het gaat trainen had ervaring met eczeemdekens zei ze dus ik heb hem dekenloos in de groep gegooid (scheelde ook weer ivm dekens scheuren enz, maar de paarden keken niet op of om whaha) met de instructie hem zodra het droger werd de eczeemdeken op te doen.
Heb die zaterdag nog even gewassen en er weer een extra clip aangezet die eraf was. Nu blijft hij als het goed is weer goed liggen en hebben we dus alleen zn ogen wel bloot liggen.
Volgens zeggen viel het daar erg me met de vliegen, we zullen zien. Ik ga over een uur die kant op, ben benieuwd hoe het met hem gaat qua jeuk daar. Heb een nieuwe pot levertraanzalf meegegeven met de instructie dat dagelijks of om de dag te smeren op zijn plekjes. Denk dat als hij volgende maand terugkomt, zijn staart dan al wel helemaal weer aan het aangroeien is.

Storm had afgelopen winter niet zo'n dikke vacht.
Ik meen dat we eind september ongeveer een fleecegevoerde regendeken op hebben gegooid. Meer is er ook niet opgekomen qua dikte. In januari zijn ze toen verhuisd en die kudde heeft steeds mn dekens gemold dus toen heb ik ze afgelaten en hem de verdere winter zonder deken laten staan. Ze hadden daar wel onbeperkt hooi, dat scheelt wel in vacht ook, omdat ze daar ook veel warmte van krijgen.

Storm in februari:
Afbeelding

Darren in februari:
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:11

Auks schreef:
Hebben jullie er wel eens aan gedacht om je paardje wegens het eczeem te verkopen?

Juist niet! Ik zou het juist niet aandurven om haar te verkopen, want dan zou ik me zorgen maken of de nieuwe eigenaar wel genoeg eraan zou doen om de eczeemklachten te verminderen. :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:23

Naar de zee zou ik er geen probleem mee hebben, zeker niet nu we Darren naar de zee hebben verkocht en hij daardoor helemaal eczeemvrij is :)
Was voor ons niet de reden om hem te verkopen trouwens, maar heeft voor ons de keuze uit de reacties wel beinvloed.

Ik zou ze alleen wegens hele erge eczeem verkopen, en dan dus uit oogpunt van het paard.
Sprak gisteren met mijn oom& tante, die er net een weekje ameland op hadden zitten met de paarden.
De vrouw van wie zij hun huisje huurden had er vorig jaar een nieuwe fries bijgekocht, de mensen waar ze hem van had gekocht wilden hem om het eczeem naar de slacht doen omdat ze er echt verschrikkelijke last van had.
Nu deze vrouw hem heeft en hij dus op Ameland staat aan de zee, is hij nagenoeg eczeemvrij.

Dat zei ik eerder ook al tegen Indrasjacks; naar de slacht doen kun je imo dan ook pas doen wanneer het zelfs aan de zee niet uit te houden is voor een paard.

Maar goed, als je er na aankoop achter komt of het paard ontwikkeld het pas na een tijd en je hebt niet de juiste huisvesting te bieden, je kunt er niet meer mee wat je voor ogen had (bv op concours en dat kan dan niet omdat het paard zich dan kapotschuurt op de trailer. Of fokken en het paard ontwikkeld eczeem) zou ik het de eigenaar niet kwalijk nemen het paard te verkopen vanwege het eczeem. Wel zou ik er dan voor zorgen dat het paard naar een omgeving gaat, waarin de omstandigheden dusdanig anders zijn, dat het paard daar wel krijgt wat hij verdient/nodig heeft. Dus bv niet naar een wedstrijdruiter of fokker, en enkel naar een stalling wat geschikt is voor een eczemer.
Zolang je het paard niet voor een habbekrats verkoopt, zullen ook de nieuwe eigenaren er wel goed voor zorgen hoor :)

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:38

Hebben jullie toevallig ervaring met de pagony exeemdeken? Jack wordt lek gestoken door de dazen en omdat ik nog steeds niet weet of hij echt exeem heeft (hij kan ook jeuk krijgen van de dazen bulten)denk ik erover om geen vliegendeken maar meteen een exeemdeken te kopen,nu zou ik heel graag willen weten of de dazen daar eerder doorheen prikken dan een vliegendeken en wat de kwaliteit is van de pagony...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:06

Ik kom ook weer eens aanwaaien al tijd niet meer geweest hier :o

Mijn pony scheer ik swinters dus van wintervacht geen last.

@Taffy ik heb een pagony eczeemdeken dins is nu 1½ jaar oud en heb alleen een keer een gespje vervangen voor de rest gaat die nog steeds mee ondanks dat ze in een kudde van 20 paarden staat.

Ik heb even een vraagje, omdat het verkeerde brok is geleverd op stal krijgen de paarden nu sinds een paar dagen prestatiebrok ipv basisbrok := , maar nou is mijn pony weer veel erger geworden voroal dr hoofd heeft ze ondanks hoofdkap weer open geschuurt. Kan het door dat voer komen ik denk van wel namelijk er zit veeel meer suikers in dan in basisbrok.

Nou wil ik haar daar dus van af halen maar kan ik dr dan beter een zak basisbrok geven of een muesli ? Ik weet dat er ook voer voor eczemers is maar dat zit hier niet in de buurt helaas.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:35

@Yvank: Als ze het op basisbrok goed deed, zou ik gewoon weer dezelfde basisbrok geven.

Senna heeft echt onwijze jeuk. Het arme paard. Vanmiddag manen en staart dan toch maar wassen met ZT shampoo. Ik had eerst deze klitwortel (12 euro) en die werkte goed, die was op dus heb ik klitwortel bij de kruidvat (3 euro) gehaald, die is dus een stuk goedkoper, maar werkt eigenlijk niet zo goed. Deze ruikt ook heel anders en is veel plakkeriger. Ik heb gewoon een paard met een dure smaak, jammergenoeg. Ik denk dat de jeuk komt van het gras waar ze nu staat. Dat was vrij lang toen ze er op ging, maar ze kon jammergenoeg nergens anders naartoe.
Ik heb nog een andere site gevonden vergelijkbaar met de paardendrogist: http://www.dochorse.nl Leuke aanbiedingen en volgens mij ook net wat andere producten dan bij de paardendrogist. Nu is alles van de Groene Os in de aanbieding.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:50

@ Flosje: ik vind de klitwortel van de Kruidvat wel redelijk werken voor die prijs, maar heb natuurlijk het resultaat van de duurdere nooit gezien nog bij mijn paard. Ik denk dat ik het wel eens ga aanschaffen.
@ Auks: in de eerste drie maanden dat ik 'm had wel maar dat kwam niet door de eczeem :P ik heb wel altijd gezegd dat mocht ie door z'n deken heen gaan schuren, dat ie dan meteen weggaat. Gelukkig is dit bij lange na het geval niet *klopt af*

En Kaspar is nog helemaal niet aan het verharen, maar m'n bijrijdpony wel enorm (is geen eczemer), maar die is al wel wat ouder. Hier een foto van mijn pony 's winters:
Afbeelding

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:36

Heeft iemand misschien een Rambo vliegenmasker maat Cob thuis liggen (die je gratis bij de Rambo SIH krijgt) die je niet gebruikt?
Ik gebruik deze bij mijn haf en bevalt me erg goed dat ik er nog wel een bij wil hebben.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:49

@ Anne77: ik heb nog het vliegenmasker van m'n rambo SIH maat 185 liggen? Weet niet of dat een cob is?

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:55

@ Essie73: oke, bedankt ;) we wachten ook op universaire onderzoek :o

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:12

Gisteren shetlief op de foto gezet. Ik kan wel naar die manen blijven kijken! Als je goed kijkt zie je wel dat bovenop net achter de oren een klein stukje geschuurd is. Daar zakt de deken net iets naar achteren, maar al met al geen klagen.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:59

taffy schreef:
Hebben jullie toevallig ervaring met de pagony exeemdeken? Jack wordt lek gestoken door de dazen en omdat ik nog steeds niet weet of hij echt exeem heeft (hij kan ook jeuk krijgen van de dazen bulten)denk ik erover om geen vliegendeken maar meteen een exeemdeken te kopen,nu zou ik heel graag willen weten of de dazen daar eerder doorheen prikken dan een vliegendeken en wat de kwaliteit is van de pagony...

ik heb een pagony gehad, die vallen wat kleiner en ik vind ze ook niet erg stevig.
die van mij lag na een paar maanden al dwarsdoor.
maar het ligt aan je paard en waar hij bij staat, sloopgrage weide genootjes trekken alles kapot,daar kan geen deken tegenop.
maar heb je dat niet dan valt een pagony best te proberen.

ik heb geen idee of dazen door stof heen prikken, denk het zo niet,is vast niet fijn voor ze

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:09

Iemand een antwoord op deze vraag?

Allejandro schreef:
Met Ty gaat het nu al veel beter, hij heeft nog veel jeuk maar krijgt straks een anti jeuk spuit.
vandaag weer gewassen met tea tree shampoo, hij was vervelend haha :P En hij liep weer te stampen enzo. Maar het viel mij op dat zijn ogen (zoal iemand hier als zei) nu zwarter worden.
is een gewoon vliegenmasker voldoende of moet het echt een eczeem masker zijn? :)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:13

Mijne heeft een gewoon vliegenmasker. Resultaat zie je op de foto hierboven.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:28

Ik had bij de welkoop een tube wondcreme gekocht speciaal voor dieren (waaronder paarden) Hiermee heb ik de plekjes in Shanti haar gezicht verzorgd. De eerste keer dacht ik al dat het net leek of de plekjes open gingen. Maar omdat ik op vakantie ging heb ik er verder niet meer naar kunnen kijken. Degene die mijn paard verzorgde vertelde idd dat door de zalf juist wondjes ontstonden. TIP: gebruikt geen wondzalf van de welkoop :D