Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:16

@dookia, dat is ook super nieuws!
Onze andere, Beauty, die hele ouwe, lijkt iets iets iets meer vlees op de ribben te hebben, maar nog niet veel hoor.
Van Beauty heb ik van t weekend een paar foto's gemaakt, maar moet nog eens gaan kijken hoe ik ze hier kan plaatsen, maar het is zo belachelijk druk op het moment dat ik daar eigenlijk niet echt aan toe kom. sorry :-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:34

Wat een goed nieuws Elibeest en dookia, zo gaan we tenminste de goede kant op *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Hurray!!

En Martina, ja het sluipt er zo stiekem in en als je op een gegeven moment er meer van af gaat weten dan denk je -oh maar toen had ie ook al een keer iets dat waarschijnlijk al cushinggerelateerd was.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:41

inderdaad fargo en Martina, bij die van ons viel ineens een hele hoop aan vage klachten en dingetjes op zijn plek toen ik de lijst van symptomen door las.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:40

Even ander vraagje, hebben hier ook mensen ervaring met paarden met EMS?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:49

Ook hier idd al 2 jaar het vermoeden. De DA vond het onzin. Na zijn bevangenheid stond ik erop hem te testen. De DA die toen kwam om bloed af te nemen (en duidelijk meer kaas van Cushing gegeten had) keek dan ook wat pijnlijk toen ik zei dat ik graag eerder onderzoek had willen hebben omdat meneer in juli 2011 en '12 nog met een halve wintervacht stond.. Ze gaf me groot gelijk..
Nu vallen er idd meerderde dingen op hun plekje.

EMS, metabool syndroom geloof ik hè?
Meer insuline resistentie toch? Daar loopt een topic over, mocht je vragen hebben.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 20-12-12 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:51

elibeest schreef:
Even ander vraagje, hebben hier ook mensen ervaring met paarden met EMS?

die van mij heeft IR...bijna hetzelfde.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:59

Wat ik begreep toch niet helemaal, gaat wel vaak samen, maar IR is omkeerbaar, EMS niet wat ik begreep.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:01

ik weet het verschil ook niet helemaal....het komt bijna op hetzelfde neer denk ik...voerbeleid aanpassen.
Wat ik al 18 jaar doe :D

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:08

deze die dan EMS heeft, heeft nog nooit krachtvoer gezien...
maar... ik heb het idee dat de manenkam iets zachter aan het worden is! dus het stappen (Hoefbevangen, dus kan niet te veel) de afgelopen weken begint langzaam zijn vruchten af te werpen

Maar de berichten zijn heel wisselend, er wordt her en der wel gesproken over medicatie bij EMS, maar nergens kan ik vinden wat, ja 1 middel, weet zo even de naam niet, maar is een schildklier medicijn. om te zorgen dat de stofwisseling versnelt.
onderzoeken naar Chroom en Magnesium laten geen verschillen zien.
Dus tja.. behalve dieet dieet en nog eens dieet (maar uitkijken voor te snel afvallen en daardoor hyperlypemie) en meer bewegen kom ik niet echt verder. En dat meer bewegen is lastig met een HB paard. stappen nu dagelijks zo'n 40-45 minuten, en wil kijken of ik dit de komende weken kan uitbouwen naar 2x per dag stappen bijvoorbeeld 2 x 30 minuten, maar moet dan even iemand vinden die 1x kan stappen met haar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:14

Is voor Diabeten (mensen dan dus :D) inderdaad hetzelfde.
Die zijn ook insulineresistent en bewegen doet echt wonderen! Ze maken meer insuline aan en ze vallen vaak wat af.
Lastig dat je nog met die bevangenheid kampt.. Ik weet het even niet meer: hoelang geleden is ze bevangen geraakt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:15

die van mij staat al 7 jaar op schildklier hormoon(levothyroxine,merknaam Forthyron)in die jaren is hij nooit meer bevangen geweest.
Paarden met EMS of IR kunnen zelfs bevangen worden van teveel hooi.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:18

Is dat ook een speciaal paardenmiddel Geerke? Of mag je dat wel gewoon uit de humane pharmacie halen?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:19

@IMJ, deze kampt al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren met af en aan bevangenheid. Dan gaat het tijden goed, en dan is het ineens (zonder echt aanwijsbare reden) weer foute boel.
We weten nu sinds een maandje ongeveer dat ze EMS heeft (is ook gelijk getest voor Cushing, maar dat had ze niet).
maar daarmee was eigenlijk de kous af. Ja, geen suikers, en meer bewegen.
Ze heeft nu speciaal beslag (weer ander dan ze al had) en staat nu nog even op een pijnstillertje, maar zoals gezegd, heb het idee dat het stappen begint te werken. gelukkig!

@ geerke, wil je daar eens meer over vertellen, over dat hormoon? Want dan zou ik eens aan de DA moeten vragen of dit voor haar ook wat zou kunnen zijn

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:23

Och wat naar!
Jemig, jij hebt wel een paar bofkonten staan zeg!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:24

elibeest schreef:
deze die dan EMS heeft, heeft nog nooit krachtvoer gezien...
maar... ik heb het idee dat de manenkam iets zachter aan het worden is! dus het stappen (Hoefbevangen, dus kan niet te veel) de afgelopen weken begint langzaam zijn vruchten af te werpen

Maar de berichten zijn heel wisselend, er wordt her en der wel gesproken over medicatie bij EMS, maar nergens kan ik vinden wat, ja 1 middel, weet zo even de naam niet, maar is een schildklier medicijn. om te zorgen dat de stofwisseling versnelt.
onderzoeken naar Chroom en Magnesium laten geen verschillen zien.
Dus tja.. behalve dieet dieet en nog eens dieet (maar uitkijken voor te snel afvallen en daardoor hyperlypemie) en meer bewegen kom ik niet echt verder. En dat meer bewegen is lastig met een HB paard. stappen nu dagelijks zo'n 40-45 minuten, en wil kijken of ik dit de komende weken kan uitbouwen naar 2x per dag stappen bijvoorbeeld 2 x 30 minuten, maar moet dan even iemand vinden die 1x kan stappen met haar.

Die harde manenkam gaat ook echt weg door het geven van biomag en ook door de cushing medicijnen omdat dan de suikerhuishouding ook weer verandert.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:28

@fargo, deze heeft geen cushing, maar EMS
Voor de duidelijkheid, we hebben er dus 2 met Cushing, waarvan 1 een geschiedenis met HB.

1 met EMS die ook daadwerkelijk getest is, zowel op Cushing als EMS, Geen Cushing, wel EMS en dus ook geschiedenis van HB.

en 1 die ik verdenk van EMS maar omdat die drachtig is (die was ook zeeeeeer moeizaam drachtig te krijgen) heb ik die nog niet laten testen, omdat ik er nu toch weinig aan kan doen, behalve suikers beperken en beweging vergroten, ook HB

Zeg toch, we hebben alleen maar kreukelaars

Edit: de 2 cushing klanten hebben dus geen harde manenkam

haha ja sorry hoor, het is een hele verzameling kneusjes :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:39

IMJ schreef:
Is dat ook een speciaal paardenmiddel Geerke? Of mag je dat wel gewoon uit de humane pharmacie halen?

ik haal het bij vets4pets,internet dierenapotheek.
Mijn franse da schijft al jaren een recept voor mij uit.
Het is eigenlijk voor honden.Mijn paard krijgt nu dagelijks 16 pillen van 400 microgram.
Het is niet goedkoop.Ik ben aan dat medicijn denk ik z'on 120 euro per maand kwijt.
Maar ik ben het gaan proberen omdat hij 7 jaar geleden niet meer van zijn plaats kwam,volledig hoefbevangen en spierbevangen.Bloedtest laten doen,de schildklier werkte iets te traag maar volgens de da kon het daar niet aan liggen.Het was inslapen of dit proberen.
Een week nadat ik begonnen was zag ik verschil!En tien dagen nadat ik begonnen was galoppeerde hij weer rond.
Hij is daarna nooit meer bevangen geweest.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:43

@geerke, en hoe groot/zwaar is jouw paard? neem aan dat de dosis aan de hand van het gewicht bepaald wordt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:47

Maar de magnesium is dus wel heel goed voor paarden met verstoorde suikerhuishouding en tegen bevangenheid, dus dat zou je wel voor de ems klant heel goed kunnen geven.. Wel een boel kreukelaars ja, arme jij :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:54

elibeest schreef:
@geerke, en hoe groot/zwaar is jouw paard? neem aan dat de dosis aan de hand van het gewicht bepaald wordt?

hij is denk ik z'on 500 kilo?
Het is een beetje schipperen,de dosering.Er is een minimale dosering en een maximale.Minder dan de minimale doet niets.Mijn paard zit iets boven de minimale dosering.
Ik bekijk dat zelf.Door de pergolide heb ik het idee dat het suikerprobleem iets meer gestabiliseert is.
Dus ben ik heel voorzichtig van 18 pillen weer naar 16 gegaan.Echt heel geleidelijk.
Gelukkig vertrouwd mijn da mij daarin.Ik zie het paard iedere dag.
Zal eens kijken of ik iets over doseringen kan vinden.In amerika gebruiken ze het vaker dan hier.

Hier hebben ze het over mg.Ik geef microgram.
http://www.fvmace.org/49th_Ocala_Equine ... e/EMS.html

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:01

Hoe krijg je die 16 pillen erin??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:04

in een vochtige boterham tot een balletje gekneed :D
Wel met schone handen kneden....laatst deed ik weer 200 dingen tegelijk en had dus handen die naar hondenvoer roken....toen viel het balletje weer uit zijn mond :D
Dat heb ik toen opgeraapt en opgeleukt met wat lucerne brokjes ;)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:46

@ fargo, ze krijgt ruwvoer waar een brokje in zit met magnesium, dus extra magnesium krijgt ze wel al binnen, de vraag is dan of het meer zou moeten zijn.

@ geerke, ik ga het eens besturderen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:56

Elibeest, meestal hebben suikerpatienten en ook cushingpatienten e.d. echt extra behoefte aan magnesium.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:04

geerke schreef:
in een vochtige boterham tot een balletje gekneed :D
Wel met schone handen kneden....laatst deed ik weer 200 dingen tegelijk en had dus handen die naar hondenvoer roken....toen viel het balletje weer uit zijn mond :D
Dat heb ik toen opgeraapt en opgeleukt met wat lucerne brokjes ;)

Een taartje met lucerne-spikkels! Leuk! :D

Ik kneed mijn kwartje pergolide al in een boterham en wacht steeds op het moment dat ie het niet meer aanneemt. Maar het gaat prima tot nog toe! Anders krijgt m'n pa er een taak bij. M'n pa bezoekt hem ook nog geregeld (na 21 jaar is het toch ook een beetje zijn kind :) ) en die geeft hem altijd alleen maar wat lekkers. Wanneer mijn pony hem ziet kan ik hem net zo goed loslaten, je ziet hem vreselijk liefdevol naar mijn vader kijken -en eigenlijk ziet hij niets anders meer dan de man die, als hij komt, altijd wat lekkers voor hem heeft en niets van hem vraagt. :D