[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:44

@Ellepel : ik zat niet helemaal op te ltten gister geloof ik Clown
maar ga je het weer voeren dit jaar of?

gister hier wel wat mugjes, maar het viel mee, ben al wel flink aan het sprayen geweest met de endure, dus hoop dat ik er met dat spul op tijd bij was...
ze is wel iets aan het schuren geweest toen ze twee weken terug net verhuisd was, maar heel oppervlakkig bovenop haar achterhand... stilletjes hoop ik dat het het verharen is
hopen jullie mee?

heb de deken nog niet op, ligt wel klaar op stal , gewassen en wel om in gebruik te gaan nemen mocht het nodig zijn

chevalcare wel eens wat van gehoord, niet gebruikt nog
wil nu dit jaar vanaf dta het komende week binnen is tot de winter het marstall supplement gaan voeren ...

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:43

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:45

mieske schreef:
Pff, had een eczeemdeken gekocht. 3 dagen opgehad en nu al kapot getrokken door zijn weidemaatje Boos!
Iemand een tip voor een goede en STEVIGE eczeemdeken ?

Misschien is de rambo hoody iets voor jou. Supersterke deken, bijna niet kapot te krijgen en blijft ook nog eens super liggen. Enige nadeel is als je paard veel last heeft van exceem onder zijn buik is het niet geschikt. Verder is alles bedekt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:45

ja ik ga weer de sportmuesli van havens voeren.

Citaat:
SPORT-Muesli (ook wel Sport-Mengeling)
Complete all-round paardenmuesli voor sport en prestatie. 10.0% vert. eiwit; 12.0 MJ. Ook ideaal voor paarden die minder hoeven te werken en/of recreatiepaarden.

maar was maar een halve schep he die hij kreeg,plus vitamines.

ik heb dan nu wel die subli zonder,maar vind het achteraf gezien een beetje onzin om te kopen.
maar ja je laat je wel es meeslepen,ik weet bij ap dat hij muesli met melasse prima eten en verteren kan.
want naar mijn idee had hij dan in de winter ook moeten schuren omdat hij dan veel meer muesli eet.
bij hem is t echt die mugjes denk ik
dus haal ik gewoon weer de sportmuesli van havens.

er zijn me gewoon teveel soorten,en waarom zou ik ander voer nemen als hij het hier goed op doet?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:18

Is hier iemand die de deken heeft van Equitheme? De mijne heeft het vooral onder de buik en deze heeft op de foto te zien een grote buikflap.

Was er maar een passervice van die dekens! Ziek

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:21

kennisje van me heeft de equitheme voor haar Fries, en die is er heel tevreden over.
de stof is trouwens heel erg dun hoor, denk dat als je een beetje handig bent je zelf zo'n buikflap misschien wel kunt veranderen?
even een stuk dubbel naaien zodat ie kleiner word?

ik kan haar wel vragen voor een foto van die deken om het paard?
kun je zien hoe die past

wat voor maat ga je nemen trouwens?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:19

Die van mij is van de bix af. Ze krijgt de 6 granenmix van Subli en dat aangevult met de zwarte havermix ook van subli. Verder nog een mineralen en vitaminen poedertje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:20

paardje bij me op stal krijgt ook de granenmix,maar we vonden echt zo ontzettend veel hele granen terug in de mest dat we het nu laten pletten.
voor de kiezen schijnen hele granen beter te zijn,maar voor het verteren toch als ze geplet zijn.
misschien een kleine tip om ze te laten pletten als je ook zoveel hele granen in de mest ziet?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 16-03-08 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:22

Dank je! Ik ga er op letten... ze krijgt het pas vanaf gisteren...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:23

hoe deden ze dat pletten dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:23

ja daar vroeg ik ook al naar,maar zij halen voer bij iemand die zo'n machine heeft staan Knipoog

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:24

owh haha... nou maar eens op zoek dan... mocht het nodig zijn.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:43

hallo, ik kom hier even binnenvallen met een vraagje Bloos
wij hebben 2 paarden met zomerexzeem, moeder en dochter, de dochter hebben we een paar maanden geleden verkocht maar blijft bij ons op stal staan, nieuwe eigenaar heeft nu voor de zomermaanden een deken gekocht, compleet met hals en buikflap, naar mijn idee een exzeemdeken gezien de prijs die ze ervoor betaald heeft wilde ik er ook wel 1 aanschaffen echter nu blijkt het een "gewone"vliegendeken, mijn vraag Haha! wat is jullie ervaring, zit er echt verschil tussen een vliegendeken en een exzeemdeken?

vast bedankt Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:15

echte eczeemdekens zijn meestal iets elastisch
en bedekken het paard ook op de buik erg goed,sluit netjes af op de randen door het aanwezige elastiek op de zomen

de meeste vliegendekens hebben een mindere buikbescherming, zijn minder of niet elastisch en ook de randen zijn vaak minder afsluitend door afwezigheid van elastiek , of mindere mate van gebruik van el;astiek

het ligt er een beetje aan waar en hoe je paard last van eczeem heeft

alleen last van de manen , dan kun je eventueel een losse halsdeken van bv ivanhe kopen
ook staart en rug, dan zou een goede vliegendeken (rambo en bucas hebben schijnbaar hele fijne+ook sterke ) misschien al voldoende kunnen zijn
ook buiken flanken, dan zou ik persoonlijk absoluut kiezen voor een eczeemdeken kiezen aangezien die dara meestal ook wat beter het paard bedekken

kwa eczeemdekens is er trouwens ook erg veel keuze
te pasvorm , wat kort in de nek
boett is een hele goeie , maar die moet je weer nietbij divoza kopen want die is erg duur, op andere plekken is ie beter betaalbaar

everline, fly free , itch off zijn er nog een paar
pagony heeft trouwens een paar

editje
ik heb een fly free, die kreeg ik bij mijn merrie toen ik haar vorig jaar kocht
heeft ze in april een maand opgehad, dan tot augustus niets , toen kocht ik haar , waarbij ze na de verhuizing weer last kreeg
maar in de opfok geen deken mogelijk
maar de deken was al 1 a 2 seizoenen gebruikt voordat ie op Ed gebruikt is
stalgenootje heeft ook een fly free en zij is er ook erg tevreden over (pasvorm, kwaliteit)
als ik een deken nodig heb dit jaar en een tweede moet gaan kopen denk ik dta ik of weer een fly free ga zoeken
of de boett of everline ga aanschaffen
hoewel itch off van de meulenkamp ook een hele goede optie is

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:20

bruine schreef:
hallo, ik kom hier even binnenvallen met een vraagje Bloos
wij hebben 2 paarden met zomerexzeem, moeder en dochter, de dochter hebben we een paar maanden geleden verkocht maar blijft bij ons op stal staan, nieuwe eigenaar heeft nu voor de zomermaanden een deken gekocht, compleet met hals en buikflap, naar mijn idee een exzeemdeken gezien de prijs die ze ervoor betaald heeft wilde ik er ook wel 1 aanschaffen echter nu blijkt het een "gewone"vliegendeken, mijn vraag Haha! wat is jullie ervaring, zit er echt verschil tussen een vliegendeken en een exzeemdeken?

vast bedankt Haha!

De stof van een gewone vliegendeken is vaak veel minder 'dicht' dan van een eczeemdeken. Dus in theorie kunnen de vliegjes er doorheen prikken. Ik heb geen ervaring met de gewone vliegendekens. Ik gebruik de pagony eczema, en dan zonder buikflap maar gewoon met een elastische singel.
(mijn paard heeft voornamelijk jeuk in haar manen)

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:20

shera en draumpje, bedankt voor jullie uitleg, het is mij helemaal duidelijk Haha! mocht ik onze "dame "onder een deken willen zetten dan zal ik dus opzoek moeten naar een ëchte"exzeemdeken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:33

draumpje schreef:
te pasvorm , wat kort in de nek
boett is een hele goeie , maar die moet je weer nietbij divoza kopen want die is erg duur, op andere plekken is ie beter betaalbaar

everline, fly free , itch off zijn er nog een paar
pagony heeft trouwens een paar

even een foutje gemaak, er was een stukje tekst gaan springen
er moest staan

pagony heeft trouwens een aparte pasvorm, wat kort in de nek

boett is een hele goeie etc etc

en dat van pagony hoeft trouwens niet standaard zo te zijn, ligt een beetje aan je paard hoe die kwa verhoudingen lijfbreedte en lengte in combi met halslengte en breedte etc is
maar kom regelmatig de opmerking tegen van gebruikers dat de hals wat kort is van die deken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:41

Goed dat je dat zegt van de pagony. Ik wilde hem als reserve erbij kopen, maar die van mij heeft dus een lange hals en dat komt dan weer niet goed...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:45

Citaat:
pagony heeft trouwens een aparte pasvorm, wat kort in de nek

dat is idd een nadeel van de pagony!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:17

De boett van mij vind ik ook te kort in de hals!

Volgende keer ga ik gewoon voor een vliegendeken, ten slotte heeft die van mij het maar heel licht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:58

Nicole10 schreef:
De boett van mij vind ik ook te kort in de hals!

Volgende keer ga ik gewoon voor een vliegendeken, ten slotte heeft die van mij het maar heel licht.

pasvorm verschlt id dheel erg bij dekens in het algemeen
wat voor de een perfect pas is , is voor de ander het gewoon net niet Lachen

ik ken heel erg veel eczeemdekendragers die de boett echt perfect passen, maar idd ook een aantal gebruikers bij wie het gewoon net niet perfect pas is ,
pagony hoor ik vrij vaak de klacht kort in de nek over maar ook hoor ook wel wat positieve geluiden
dat zijn trouwens wel de twee dekens die ik veel voorbij zie komen

de fly free die ik heb, pas goed op die van mij(althans, vorig jaar, ze is inmiddels een jaar ouder, dus tis even kijken wat het doet kwa passen
en stalgenoot heeft ook een fly free die die van haar ijs perfect past
maar ja, wil idd niet zeggen dat de fly free de goede deken is voor weer het volgende paard

nu heb je ook weer de everline, die schijnt ook erg fijn te zijn kwa passen en kwa kwaliteit ...

ivanhoe hoor ik redelijk veel goede dingen over , kwa passen en kwaliteit, maar toch ook dat mensen hem erg duur vinden voor wat je krijgt,

zo is het voo iedreeen toch een heel persoonlijke keuze Lachen

mijn advies, ga een paar dekens van dichtbij bekijken en voelen zodat je zelf hebt gezien hoe hij eruit ziet, hoe hij afgewerkt is etc etc
en als je heel veel geluk hebt kun je vershillende merken dekens in je buurt vinden die de ongeveer goede maat hebben en kun je ze even passen op je paard

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:16

Pagony is bij mij niet kort in de nek...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:24

een boett die te kort is in de nek? kan het me bijna niet voorstellen. Mijn zwarte dame heeft een mega nek, dik en ook lang, maar de boett past perfect. (moet wel zeggen dat het model van 2007 beter is dan de voorgaande modellen)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:51

Angelsditch : dat zeg ik , verschilt per dier een beetje, fijn dat ie bij jouw paard wel goed zit Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:08

ap heeft een kort netkje dus past alles vrij snel,ik heb nog wel foto's van zijn dekens, ik heb er nu in elk geval genoeg voor de hele zomer Schijnheilig Schijnheilig
Afbeelding

pagony,maar die is kapot en nu omgenaaid tot een halsdeken

Afbeelding
boett

Afbeelding
wheater beeta soft mesh combo.
sterke vliegendeken,maar korte hals!

Afbeelding

everline by Busse vliegendeken, ook zo'n korte hals..dat vind ik dan wel jamemr, moet ik er zelf nog een stuk bij aannaaien,van vliegengaas ofzo