[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:39

nadine_yvana schreef:
Mi_Amore schreef:
[ [url=m/NJnTcY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hu8S85.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het resultaat na 2 dagen de zalf van Equiprotecta smeren! :)

Achter de oren een flinke vooruitgang :D
Het ene oog is ook flink aan het opknappen, het andere oog had gisteren nog een jeukaanvalletje gehad, maar ook die was vandaag weer rustig! :)

Dat is al een verschil! Waar bestel je die Equiprotecta?

Kun je gewoon halen bij Katerbarg in Stieltjes kanaal....anders hier even kijken:
www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:42

Citaat:
Kun je gewoon halen bij Katerbarg in Stieltjes kanaal....anders hier even kijken:
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

Ik zag het net, thanks. En gebruiken jullie de lotion of de zalf? Is nogal wat keus in. Denk de lotion in spuitbusje?

papagroom

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:45

De lotion preventief, en als onderhoud, de zalf in accute gevallen zo als bij mi-amore.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:35

Dubbel post

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:47

Ik gebruik de lotion 1x daags preventief en de zalf inderdaad nu het 'extreem' is :)

Elke dag was ik het af met een babydoekje, laat het drogen, dan laagje zalf erover, kap erover en hoppa, hooinet voor haar neus zodat de zalf goed kan intrekken zonder dat ze eerst gaat rollebollen :D

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:10

Iemand ervaring met Vitalbix? Ik meng er nu wat van door haar normale voer want ik wil er op overstappen. Maar echt erge jeuk nu, ze gaat op haar kont zitten om aan haar staart te jeuken wat ze de hele zomer niet gedaan heeft. Zou het door Vitalbix kunnen komen? Of is het nu op zn ergst bij iedereen op het moment? :(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:23

Mijn paard krijgt sinds deze zomer ook Vitalbix en daar ben ik erg tevreden over.

Ze eet het goed, lastige eter, en heeft geen jeuk.
De aanleiding om dit te gaan voeren was een lichte bevangenheid in juli.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:28

Hier wel jeuk hoor!
Appie heeft ook flink jeuk aan zijn staart en manen.
Ondanks nog stripbegrazing op 1e snee. Zit er waarschijnlijk toch nog zat voeding in :j

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:50

ellepel schreef:
Hier wel jeuk hoor!
Appie heeft ook flink jeuk aan zijn staart en manen.
Ondanks nog stripbegrazing op 1e snee. Zit er waarschijnlijk toch nog zat voeding in :j

Hier ook nog steeds 1 van de paarden op 1e snee stripbegrazing en ik ben verbaasd over hoe hij zich dagelijks nog weet vol te proppen tot model kamerolifantje.
Er moet absoluut meer voeding inzitten dan ik verwacht had terwijl het toch zo ongeveer als hooi op het land staat.
Hij is momenteel ook wat jeukeriger maar kan nog wel steeds overdag zonder deken.

Van andere jaren kan ik me herinneren dat juist deze periode de paarden meer jeukerig waren dan in het voorjaar.
Een ander soort mugje misschien ?
Of toch heel veel mugjes doordat ochtends het gras langer vochtig blijft en ook 's avonds eerder vocht (nevel) zit in de lucht?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:13

Hoi, ik denk dat mijn pony hier ook thuis hoort..

Fjord,12 jaar. Altijd wat kriebelig zomers. Te dik..Helaas wegens blessures niet volop te trainen. Staat van 7.30-15 op de wei, op strook begrazing (nog steeds 1e snede dus nu echt oud en lang gras). Snacht's 1 plakje hooi en onbeperkt stro.
Verder vitalbix en handje vito.
Veel knutjes hier. Ikzelf heb er ook erg last van.

Ze schuurt zich niet tot bloedends toe open en de boog zit er nog best aardig op; her en der gehavend. Staart idem.
Vnl jeuk boven op billen, daar schuurt ze elke nacht aan. Hals net onder de manen boog. Verder eigenlijk jeuk over hele lijf.

Ze valt denk ik onder de categorie lichte eczeem?
Ik heb als deken een amigo mio. Heb ik niet het hele seizoen gebruikt omdat ik nog geen vermoeden had van eczeem.
Ik denk dat deze deken niet voldoende zal zijn?
Zou de rambo sih wel afdoende zijn?
En heeft het nog nut om die nu op te leggen?

Wat kan ik voor nu gebruiken om de jeuk te verlichten? Skincalming van feral horse care doet hier niks.
Al zal ik mijn discipline in smeren even een schop onder de kont moeten geven.

Ze staan van april-nov op de wei. Kan dit nog wel?
Ik vind gezonde paarden tussen de oren ook wat waard..
Maar als het ten koste gaat van het lijf..

Anders heb ik 800m2 ter beschikking, rijbak van 16-45 omgetoverd naar pp. Inloopstal plus verhard pad van 15 meter er aan vast...

Phoe, zorgen, niet leuk..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:32

karev, wat werkt is voor elk paard verschillend, die van mij doet het goed op Derfen Clean.
In het begin om de dag gesmeerd en nu maar 1x per week, geen kapotte oren meer enz.

Heb haar onder een eczeemdeken (inderdaad de RSIH) en een hoofdkap staan.

Ik zou nu gewoon nog onder de deken zetten als hij elke dag schuurt. Maar vermoed dat de meningen hierover verdeelt zijn.

Bij mijn paard helpt het om af en toe te wassen met teatreeshampoo en dan pas onder de deken. Merk dat ze na een wasbeurt minder jeukerig is voor een tijdje.

Qua weide, tja ook dat is verschillend. Die van mij staat er gewoon dagelijks op van 8.00 tot 20.00 uur en dat gaat prima, die stond vroeger thuis 24/7 buiten zonder problemen. Zolang ze zich niet tonnetje rond eten dan gaat dat hier eigenlijk best prima.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:44

Bedankt voor je feedback. Ik snap het hoor dat het voor elk paard anders werkt.

Hier worden ze dus wel tonnetje rond op de wei. Zelfs die beperkte weidegang. .
Vandaar dat ik twijfel om de wei op te geven. Weg is weg maar altijd te dik is ook niks.
Ze heeft spat in beide sprongen en verbeend Hoef kraakbeen in beide voorhoeven dus extra gewicht is dan niet goed, nooit natuurlijk..

En het verschil is zo groot
Op onbeperkt gras/hooi
Afbeelding

beperkt gras/hooi
Afbeelding

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:54

Oef wat een verschill!! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:06

Ik kom mij hier ook maar even melden als dit mag:

Heb er sinds een aantal dagen 1 staan met ZE.
Ga tijdelijk voor haar zorgen ivm buitenland verblijf eigenaresse en heb idd derfen en scrub en nog wat spul erbij meegekregen en heeft uiteraard deken op.
Maar geen ervaring ermee, dus ik lees hier graag even mee.
Stond gisteravond flink te schuren dus de plekken met de olie ingesmeerd, werkt wel hoor dat spul, paard stopte gelijk met schuren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:09

Oei Karev, die is wel erg dik op het gras, schrok er van!

Ik zou gelijk de boel beperken, graasmasker zou je nog kunnen proberen.
Gezien de klachten kan je ook niet teveel aan het werk denk ik?

ohjajoh6, goed in de gaten houden, tijdig smeren (eigenlijk voor het jeuken aan), deken goed op en meer kan je niet doen als je zo'n dier tijdelijk hebt staan. Niet te rijk voeren.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:47

@tiwi1969 dat is fijn om te horen! Ze staat niet op gras, daarom vind ik het vreemd. Misschien dat ze moet wennen, ze krijgt nl. normaal super 'clean' bietenpulp/zemelen/zeewier/lijnzaad.
Of ze is echt overgevoelig, ik had een andere vitamine biks geprobeerd ook met laag suiker/zetmeel gehalte waar ze ook niet echt goed op reageerde. Maar ik hoor hele goede dingen over VitalBix en het lijkt me vreemd als het jeuk veroorzaakt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:07

Dat is het dus marlies. ..Helaas vol aan het werk gaat niet.
Nou moet ik zeggen dat ze aardig beperkter staan nu als onbeperkt hooi/gras.
Ze staan van 7.30-15 op gras op een uitgebloeide wei met strook begrazing. Afbeelding
voor de beeldvorming.
die ene foto is ook wel heel extreem hoor. Zo erg is het nu niet maar dun is ze ook niet.

Vandaar ook mijn idee te stoppen met de wei. Het is alles met elkaar, te dik en veel knutjes.

Korter op de wei kan natuurlijk, maar ook weer niet. Als ik werk gaan ze er om 7.30 op en haalt mijn vriend ze er na zijn werk af om 15 plm.

De wei is te groot voor mijn 2 pony's. Ik huur het en de boer is nog al eigenzinnig dus kan ook niet laten hooien.
Wat ik al zei grazen is me lief maar elk jaar geeft het weer ellende met overgewicht en jeuk..

eczeem is van zoveel factoren afhankelijk. .en als ik de wei op zeg is het opgezegd en klaar. Maar dan ben ik de knutten nog niet kwijt. Vandaar dat ik nog dub..

leuk joh paarden houden..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:36

En een graasmasker dan? Dat ze in ieder geval minder eet?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:42

Gras staat heup hoog. Dat werkt niet met masker helaas. Al geprobeerd. Dan moet mini de stroom gras op eten en hebben we probleem 2 hihu. .

Ik denk dat ik de wei op zeg en ze echt schraal ga houden. .

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:46

Florion heeft een tijd zonder exceemdeken gestaan. Wat ik bij hem zo raar vind is dat hij zijn manen niet schuurt maar juist eronder. Hij is alles behalve dik (eerder te licht). Hij heeft wel ook altijd zijn kop kapot van het schuren

Afbeelding

Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:07

karev schreef:
Gras staat heup hoog. Dat werkt niet met masker helaas. Al geprobeerd. Dan moet mini de stroom gras op eten en hebben we probleem 2 hihu. .

Ik denk dat ik de wei op zeg en ze echt schraal ga houden. .

Dan maak je er toch een omloop en een mini PP van? Doen wij ook. De binnenwei mogen ze stukje bij beetje en we verzetten om de paar dagen een paar paaltjes. Niet te veel gras, en loopruimte. Ze trekken er rustig een sprintje.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:59

karev schreef:
Bedankt voor je feedback. Ik snap het hoor dat het voor elk paard anders werkt.

Hier worden ze dus wel tonnetje rond op de wei. Zelfs die beperkte weidegang. .
Vandaar dat ik twijfel om de wei op te geven. Weg is weg maar altijd te dik is ook niks.
Ze heeft spat in beide sprongen en verbeend Hoef kraakbeen in beide voorhoeven dus extra gewicht is dan niet goed, nooit natuurlijk..

En het verschil is zo groot
Op onbeperkt gras/hooi
[ [url=m/o769Th.jpg]Afbeelding[/url] ]

beperkt gras/hooi
[ [url=m/cW7X8j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ken het probleem fjorden worden dik van lucht hihi maar die van jou ziet er goed uit hoor! Hij heeft zelfs een mooie voorpluk! Die schuurt die van mij er altijd af hoor xD

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:02

Klopt ze schuurt niet alles er af maar er is wel degelijk jeuk over het hele lijf

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:51

Help :)

Ik heb zonet beestjes gespot in paardlief zijn manenkam.

Omdat ik het verschil niet ken tussen luis, mijt en knut of ander insectgedoe, wil ik haar dus behandelen met insectdodend middel.

Is er iets waarmee je luis en mijt dood met hetzelfde product?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:02

Als je ze tussen de haren ziet kruipen is het luis, mijten vreten zich in de huid en die zie je alleen onder een microscoop.

Knutten vliegen en hebben dus vleugeltjes.

Als je twijfelt, probeer er dan eentje met een plakbandje te vangen en ga ermee naar je dierenarts, dan krijg je meteen het juiste middel mee.