[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:38

geerke schreef:
Lifeforhorse schreef:
Mijn paard is zinds 2 dagen vandaag de 3e dag aan de pillen, zijn er hier ook mensen die hun paard enorm was afgevallen? de mijne is zo enorm dun geworden, krijgt gewoon net zoveel als het andere paard opstal.. en heeft hier altijd genoeg aan gehad zag er altijd super goed uit, en zo ineens .. De dierenarts zegt dat het van de quising komt, maar hoe krijg ik hem weer wat dikker?..

Heb je een foto van hem?Er bestaan weleens misverstanden over wat nu mager is ;)
Geweekte pulp kun je veilig voeren,sojahullen..niet teveel.200 gram per dag is prima.

Die foto wil ik liever niet plaatsen, hij is enorm ingevallen bij de flanken, zen ruggengraat is te zien en zijn ribben zeker (te erg) te tellen, zen hasje is enorm dun geworden,
Wormkuur heeft hij gehad, nergens last van, tanden zijn goed.. Ook is hij verkouden geworden aan 1 neusgat.. en dit stinkt enorm.. hij lijkt nergens last van te hebben want is nog gewoon opgewekt,[/quote]

stinkende snot wil zeggen dat er een vieze vleesetende bacterie bezig is...even ab geven.En de oorzaak achterhalen. ;)[/quote]

Ab?? Dierenarts is nl al geweest

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:46

Kan ook een sinus ontsteking zijn, komt vaker voor bij ppid.
Ik zou nog even goed overleggen met je dierenarts.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:17

Mijn pony nu dik 3 weken bezig met prascend heeft minder jeuk en drinkt en plast veel minder.
Was me eigenlijk nooit opgevallen het drinken en plassen, mede doordat hij het snel warm had enzo.
En zoiets sluipt er langzaam in.
Maar nu hij het veel minder doet valt het wel op.
Ik zit nu op 1/2 pil laat m hierop staan, hier lijkt hij het voor nu goed op te doen, volgende maand nog eens bloed na laten kijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:55

Mooi jesito. Dat was mij ook bij image toen als eerste opgevallen dat haar box veel droger bleef. Zo fijn voor je paard dat ze snel reageert op prascend

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:15

Bij mijn pony is vorige week PPID ontdekt -O-

Wat betalen jullie voor de medicijnen?
Ik voor 60 (dus 120 dagen, pony) €114,-..

Scheren jullie? Welk patroon?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:23

Ohja, ze heeft trouwens een ACTH waarde van 429!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:25

Fijn jesito! Het minder drinken en plassen viel mij ook op toen hij het niet meer deed. Sommige symptomen zijn je gewoon geworden, blijkt dan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:46

Jessix schreef:
Fijn jesito! Het minder drinken en plassen viel mij ook op toen hij het niet meer deed. Sommige symptomen zijn je gewoon geworden, blijkt dan.

Ja idd en dan voel je je ook nog slecht dat het niet eerder opgevallen is.

xsanne, jeetje wat een hoge waarde heeft je pony.
Rustig aan opbouwen en de prijs die je betaald hebt is vrij netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:59

En toevallig hebben wij het hier een aantal pagina's geleden uitgebreid over scheren gehad, dus lees even terug als je wilt...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:08

Afbeelding
17-10-2014 En ook alweer aardig haren bij gegroeid. Ribben nog steeds met vingertopjes te voelen.

De mijn staat dus 24/7/365 buiten en hals is voor de helft geschoren en van het hoofd alleen kinnetje wat korter gemaakt.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:40

Dames vraagje zat even de 1e blz te lezen. En wat ik zag staan met meds opbouw dat je bij een shet met 1/8e moet beginnen. Waar is dit op gebasseerd?
En is dat te doen met de pillen :P Bedoel kan je die in 8 stukken verdelen? Om gelijk met een half te beginnen vond ik al vrij veel (mil weegt maar 100kg en waarde was 126)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:11

De eind dosis zal voor een pony van 100 kg 0,25mg zijn. Dus als je dit wil opbouwen zal je zeker met 1/8 moeten beginnen.
Wat was de aanbevolen hoeveelheid door jouw dierenarts? Toch zeker niet 1 hele pil per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:12

Dat is gebaseerd op de ervaringen van veel gebruikers, testebeest. Ik ben zelf begonnen met 1/8 e tablet en nog altijd dankbaar dat ik de waarschuwingen wat dit betreft ter harte heb genomen: als ik al zag hoe koekwaus ze van die 1/8 werd , wil ik mij niet eens bedenken wat er gebeurt was als ik hoger gestart was eigenlijk... Ik heb tegenwoordig een pillensnijder van de huisarts en die werkt super, kostte 2,50 euro.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:17

Een paard van onze manege is er aan overleden. Hij had cushing en kreeg daarbij hoefbevangenheid. Hij kon niet meer pijnvrij leven! Hij had al last van zijn rug en liep niet meer mee in de lessen....

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:25

Ik heb bij mijn paard afgelopen week een stuk van de hals, de borst en de onderkant van het hoofd laten scheren.
Met de zomerse temperaturen van afgelopen weekend, stond ze gelukkig niet meer te zweten, dus een klein beetje scheren helpt vaak al.

Nu na 5 weken is haar gulzigheid verdwenen en redt ze het makkelijk op een normale portie hooi en begint de stal droger te worden. Over een week of 3 laat ik haar opnieuw testen, misschien kan zowel wat omlaag in de dosis.

Bij mijn dierenarts kosten 60 pillen, 130 euro.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:48

Is dat scheren nu wel verstandig nu het deze week weer koud gaat worden?
Volgens de weerberichten is de mooie nazomer na morgen wel ten einde en worden de nachten kouder?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:49

Ik zoek ervaringen van mensen met een paard. Mijn paard is 1.68 en weet sinds 6 oktober dat hij cushing heeft. ook vanaf 6 okt. aan de medicijnen.
Hoeveel geven jullie en wat heeft je da aangeraden?
En waarom, wat merk je aan je paard?

Ik twijfel zo erg dat het niet meer normaal is.
Mijn da zegt 1 hele pil. Mijn paard vertoont niet elke dag symptomen, daarmee bedoel ik, hij plast soms veel maar niet iedere dag en hij is wat levenloos op het terrein, gaan we van het terrein af dan is het een jong ding.

Vacht zit er harstikke mooi uit.

Kun je trouwens nu bijv. 1 pil geven en dan na 6 weken afbouwen tot een half?

Is het heel ernstig als je een week een half geeft en daarna weer een hele?
Passen jullie de dosering aan per dag?

Sorry voor de vele vragen :oo

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:54

ohjajoh, dat is een goede tip een pillensnijder. Ik vond zelf een half al veel en was van plan met een kwart te beginnen, maar volgens mij zijn Mil's waardes niet heel hoog en zal dus ook maar met 1/8e beginnen.

En wat is goed kwa ondersteuning erbij magnesium hoor ik goede dingen over, iemand ervaring met zeewier? Mil krijgt trouwens maagcomposium erbij al geruime tijd ivm gevoelig op maagzweren waar hij het top op doet. eachinica las ik ook maar dat krijgt mil er eigenlijk al jaren in de wintermaanden bij. Omdat voor mijn gevoel hij dit nodig had.

SCheren die van mij scheer ik al jaren, dit jaar toevallig deze zomer niet, ivm blessure van Mil en daardoor kwam dus zijn krulvacht aan het licht.
Die van mij hebben dekens vanaf 0 tot 500 gram :P (en staldekens 150 die ik als onderdeken kan gebruiken)

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:57

AaronYve schreef:
Ik zoek ervaringen van mensen met een paard. Mijn paard is 1.68 en weet sinds 6 oktober dat hij cushing heeft. ook vanaf 6 okt. aan de medicijnen.
Hoeveel geven jullie en wat heeft je da aangeraden?
En waarom, wat merk je aan je paard?

Ik twijfel zo erg dat het niet meer normaal is.
Mijn da zegt 1 hele pil. Mijn paard vertoont niet elke dag symptomen, daarmee bedoel ik, hij plast soms veel maar niet iedere dag en hij is wat levenloos op het terrein, gaan we van het terrein af dan is het een jong ding.

Vacht zit er harstikke mooi uit.

Kun je trouwens nu bijv. 1 pil geven en dan na 6 weken afbouwen tot een half?

Is het heel ernstig als je een week een half geeft en daarna weer een hele?
Passen jullie de dosering aan per dag?

Sorry voor de vele vragen :oo

Stal pony bij ons heeft ook cushing (hele hoge waardes), zij past het ook aan eerst moest hij 2 pillen per dag maar nu heeft ze het naar 1 pil per dag afgebouwd, Zijn kijkt gewoon waar hij het beste op doet. Zij is er trouwens magnesium bij gaan voeren en sindsdien kon ze dus afbouwen.

Mil van mij heeft eigenlijk alleen krulvacht en sloom als symptoon, veel plassen doet hij niet

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:00

@ Aaron: Geen probleem hoor, vragen zijn er om gesteld te worden.
Begin maar met een halfje ( 0,5 mg) en kijk een weekje aan hoe je paard erop reageert. Daarna verhogen. Per dag aanpassen heeft geen zin: om effect te hebben heeft een dosis circa 8 dagen nodig.

BI adviseert ( en dat volgen de meeste DA's) om hoog te beginnen en dan af te zakken. Tja, het maakt eigenlijk niks uit, met dien verstande dat met een hogere dosis beginnen wat vaker bijwerkingen geeft dan andersom.

Hoe snel of langzaam je effect ziet is niet te zeggen: paarden reageren individueel. Soms merk je het al heel snel, soms duurt het langer. De enige manier om te weten of medicatie effect heeft is bloed testen. Daar zou ik zeker nog niet na 6 weken toe besluiten. Wacht maar een paar maanden, begin Januari 2015 is een goed moment als je er nog maar net mee begonnen bent.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:20

cynthiar schreef:
Kan ook een sinus ontsteking zijn, komt vaker voor bij ppid.
Ik zou nog even goed overleggen met je dierenarts.

Dat zou inderdaad best eens kunnen,
Rotte kies is al uitgesloten, de tandarts is nl pas langs geweest,
Ik ga in overleg met hem, dankje! :D

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:25

Mijn paard heeft trouwens een waarde van ACTH 1100 (meer mensen met deze waarde?)

Hier kosten de pillen bij onze dierenarts 124,95 voor 60. hij krijgt 1 pil per dag.
6week lang en dan weer bloed afnemen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:28

Duur zeg! Dat kan goedkoper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:33

Hier kosten 60 pillen 100 euro incl. btw.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:09

mag ik hier ook even iets vragen ?

mijn merrie wordt al 2 jaar na elkaar getest op cushing, telkens niets, nu vragen ze mij in het topic: voeding voor het oudere paard wat de waardes van het onderzoek zijn.
ik heb nooit een document van het labo gekregen.

nu zou ik graag dit jaar nog eens laten teste, wanneer doe ik dit het best ?

het gaat over en engels volbloed merrie van bijna 21 jaar.
ùmaakt een goede vacht aan die tijdens het zweten toch wel krult, ze is ook tergevallen in bespiering.