[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Abraxas

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:40

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:40

wat heel goed werkt tegen candida is kokosolie door het voer doen.
kun je kopen bij elke reformzaak en kost niet zo veel.
zijn genoeg zaken die werken tegen candida :j
even googlen geeft een hoop info.
zwarte kummelolie zou ook goed zijn :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:31

Tapi wordt dinsdag getest op insuline resistentie.

Ik denk namelijk niet dat ze echt zomereczeem heeft. Ze stond sinds eind mei zonder deken (nadat ze er al twee kapot geschuurd had sinds maart) en haar manen bleven 'te goed'. Ze is ook helemaal niet zo geïrriteerd door de beestjes als haar buurvrouw, staat in de avond wel graag op stal maar eigenlijk redelijk rustig.

Ze is alleen weer meer beginnen schuren, net nu het ietwat goed leek te gaan ;(. Ze lijkt vochtbulten te hebben op haar manenkam, ontzettend droge manenkam ondanks dagelijks en rijkelijk smeren. Ze lijkt ook niet echt af te vallen, ondanks haar dieet. Er is verder niets veranderd aan haar voer ofzo, nog altijd hetzelfde als anders.

Ik word er echt moedeloos van. -O-

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:56

Er is een injectie tegen schimmels, Insol. Dat vermindert bij aardig wat paarden de eczeemklachten! (Lees ik hier) Mss ivm die Candida?

Abraxas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:49

M'n vader heeft hier in België nagevraagd over injecties tegen zomereczeem. Ik weet echter niet de precieze details over welke injectie precies etc, maar m'n vader kreeg te horen dat zulke injecties schadelijk zijn voor het paard en vaak nog niet eens naar behoren werken... Weet wel niet of het zo'n Insol-injectie is!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:35

Naskapower schreef:
Sinds ik verhuisd ben van stal (een uur met de auto) begint mijn paard ook te schuren.
Ze staat nu met een rambo sweet itch hoody en dat houd haar manen en staart nu netjes.
Alleen heeft ze een ontzettend tuur huidje (nooit dekens opgehad, krijgt al plekken van een halster op de wei om laten).

Op haar linker borst heeft ze een plek van de deken (dit blijft redelijk constant met uiercreme). Ook aan de zijkant van haar lichaam waar de deken er langs hangt beschadigen de haren (minder dan op de borst). Nu las ik in het foldertje van mijn deken over die rain liners. Die schijnen een hele gladde voering te hebben. Heeft dat positief effect bij zo'n gevoelig huidje? Iemand ervaring?

toch even een schopje met mijn vraag. Wil niet zomaar een extra deken (liner) aanschaffen als het niet zinvol blijkt te zijn.

Even verduidelijken: Het probleem is dat de deken langs haar vacht schuurt, ze schuurt zelf alleen haar manen en staart)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:45

Ik heb geen idee of dat helpt. Maar het lijkt me wel snel warm worden.
Je zou ook een Boett deken kunnen proberen, maar die zijn wel duur (en als je net een RSIH hebt aangeschafd :$ ).

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:10

Als je meer over die Insol Dermatophyton zoekt op internet kan het inderdaad goed werken als de jeuk veroorzaakt wordt door schimmels (bijvoorbeeld hier:http://www.pharmazeutische-zeitung.de/index.php?id=2579). Zijn buiten candida best wat schimmels die zowel in huid als hoeven vertoeven. Buiten de injecties zou ik uiteraard ook de voeding aanpassen en paard onder een goede burka zetten om hem het leven zo aangenaam mogelijk te maken als hij jeuk heeft.
Waarom hebben ze zoiets voor mensen niet. Veel makkelijker dan die pillen ;)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:13

Zo, weer een rib uit mijn lijf; heb nl een snuggy bug rug (+ uierflap en hoofdkap) besteld in Engeland. Hopelijk gaat deze zo goed werken dat mijn pony verdere jeuk bespaard blijft.
De 2 rish werken redelijk maar doordat de buikflappen te kort zijn (en bij iedere uitvoering korter lijken te worden terwijl pony niet dikker wordt) wordt de buik niet voldoende beschermd. We hadden al een beter alternatief gevonden (weatherbeeta) maar daar kan ik geen 2e deken in de juiste maat van vinden dus vandaar dat ik dan toch maar de stap naar snuggy heb gedaan.

Is hier mss nog iemand die een snuggy bug rug gebruikt?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:52

Hier een blij baasje!

Zvenja vorige zomer:
Afbeelding
staart:
Afbeelding

Toen maar alles afgeschoren:
Afbeelding

Vandaag!! *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en alles dankzij de RSIH

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:49

Wauw fantastisch xTesske!!!
En? wat is jouw geheim voor dit resultaat?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:14

Staat eronder de RSIH haha :p

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:42

finnens schreef:
Mijn pony schuurt alleen zijn hoofd, allemaal plekjes.
Wat doen jullie daar tegen? Een vliegenmasker werkt niet (die schurut hij altijd af)
Of wat smeren julie er op tegen de jeuk?

Ik heb een auriplak aan zijn halster hangen en het schuren aan zijn hoofd is zo goed als over.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:55

Mijn arabiertje heeft al jaren zomerexceem en dat is dus elk jaar dekens en smeren met van alles en nog wat. Dit jaar had ik het geluk dat ik voor Cavalor Sw-itch mocht testen. En mijn paardje heeft zijn staart nog heel nog alle manen en GEEN exceem deken op. Heel soms zie ik dat ze een beetje schuurt, en spuit er dan gelijk wat op. Gebruik het sinds begin juni.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:05

Wat een verschil bij Zvenja! Fijn hoor!

Dat klinkt goed, Dinopino.
Is het al verkrijgbaar?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:30

singasong schreef:
Heeft iemand hier dit eczeemmasker? http://www.horze.nl/paard/dekens/acceso ... NL,pd.html
Zo ja, hoe bevalt dit, hoe maak je het vast aan de deken?
Kan het over een ander merk deken gedragen worden?
Ook wil ik graag weten hoe groot de S-maat uitvalt.

Heb die gehad toen ik de bijpassende deken kocht, die helaas te klein was.
Had maat XL van makser (paard heeft groot hoofd en van pagony enz. maat XL) maar die was veeeel te groot.
Hoe en wat weet ik niet meer precies, is alweer 2 jaar geleden.
Volgens mij gewoon clipjes vastnaaien net als bij de andere maskers.

@ Naskapower, zit hij dan wel goed qua pasvorm?

indogirl schreef:
ik haalde mijn fries onder de eczeem deken vandaan en kwam dit op der borst tegen
iemand ideen????

http://i1296.photobucket.com/albums/ag9 ... a57fbe.jpg

Heeft die van mij ook gehad, toen ik hem veel waste met biotex (ivm wedstrijden, wit paard en Derfen ;) ).
Tijdje niet gewassen en het was over, sindsdien ook geen biotex meer gebruikt.
Waren allemaal korstjes, is dat bij jou ook zo?
Heb je iets anders gebruikt, waarop het een reactie kan zijn?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:39

opisop_shop Ik heb heb het idee van wel. Model ligt gewoon goed. Paard heeft gewoon nog nooit in haar leven met een deken gelopen (behalve eventjes een zweetdeken) Nu moet ik wel zeggen dat de kale plek op haar borst steeds minder word, haren worden weer langer, ondanks dagelijks de deken dragen. Aan haar zijkanten blijft de schade zoals die al was, de topjes van de haren zijn beschadigd.

Ik kijk het nog wel even aan want ik heb het idee dat haar lijf langzaam aan het dragen van een deken (moet) begint te wennen

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:54

Hallo, ik wil me hier ook even aanmelden. Ik heb een fjord met een vrij heftige zomereczeem. Ik heb hem al vanaf dat hij 1 sec oud was en hij is er zowat mee geboren. Hij is nu 8 jaar oud. Ik heb echt Alles al geprobeert om hem te helpen, van homeopatisch tot chemisch, inwendig en uitwendig. Echt niks helpt. Heb nu iets nieuws van de VA gekregen, een spray die je opde jeukplekke moet spuiten en inmasseren, het is nog in de testfase, de fabrikant garandeert dat het werkt, maar dat doet het dus niet bij mijn paard. Aangezien heel zijn lijf jeukt en de spray maarliefst 75 euro kost en bij mij maar tweeweken meegaat, wou ik hier mee stoppen. Hij staat al met deken, en voor de schemer binnen. Heeft 4 weken geledennog een cortisone injectie gehad van 4! Hij staat er schraal op de wei, krijgt alleen hooi en geen brok.

Hij schuurt zich ondanks alles nog steeds radeloos. En ook ik ben de wanhoop nabij. Ik weet echt niet meer wat te doen. Hij gooit zich zowat tegen zijn stal omhoog, ligt in de wei te buikdansen en gaat op zijn kont zitten om te schuren.
De gevolgen van eczeem heb ik wel onder controle, hij zit er redelijk goed uit, op zijn buiknaad en koker na.

Het maalt al maanden om hem te laten inslapen. Maar ik vind de keus ontzettend moeilijk. Vooral omdat hij zelf nog redelijk vrolijk is. En ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik haast niet meer zie hoe erg het nou is, om het zo maar te zeggen.
Hoe denken jullie erover?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:11

zou hij geen tekorten kunnen hebben in het voer inmiddels? want schraal is natuurlijk leuk maar ze moeten ook voldoende minerale en vitaminen binnen hebben, merk toch dat mijne echt pak beter is nu ze bij mij goed supplement en wat lijnzaad of lijnzaadolie mee krijgt. met die deken zou het namelijk al de muggenbeten vermeden moeten zijn en zou die toch eigenlijk tamelijk goed moeten zijn als het enkel daardoor komt

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:20

Vitaminetekort heeft hij waarschijnlijk niet. Hij krijgt regelmatig een boost, gekookte lijnzaad en heeft een liksteen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:24

maar de mineralen in gras alleen zijn niet bepaald voldoende. Door eenzijdige bemesting missen een aantal mineralen nogal in het land/ gras /hooi

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:28

@xmelissax, je kan inderdaad nog olijfolie en vit/min. bijgeven maar jouw pony heeft precies een extreme vorm zoals mijn Haflinger.

Heb je een idee van zijn bloedwaarden? Nier en leverwerking? Insulineresistentie?
In het bloed kan je vaak het meeste ontdekken, vraag het eens aan je veearts.

Ik denk er ook vaak aan de laatste tijd om in te slapen als het niet meer onder controle is. Elk jaar wordt het erger en erger...hier staat geen enkele meter of weidepaal nog recht, alles is scheef geschuurd.
Ik begrijp je volkomen, het is niet makkelijk. Er is hier iemand op Bokt (kan op de naam niet komen) Aerendhoud of zoiets, heeft een Haf geadopteerd en bij haar is het schuren gestopt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:01

aerdenhout inderdaad.
Je zou de pony ook een tijdje elders kunnen plaatsen (zoals daar toen is gebeurd), misschien een plekje aan de kust proberen? Wie weet helpt het, kun je de pony nog altijd daar een goed plekje geven dan in laten slapen als laatste optie.

Ik zou inderdaad even bloedonderzoek laten doen.

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:04

@iana, hij krijgt regelmatig zo,n vitaminespuit. Maar daar zal het niet aan liggen.
Van zijn lever klopt ook, hij is geboren met een leveraandoening, waardoor hij zoiezo al vatbaar is voor alles. Zijn waarden zijn altijd te hoog. Hij heeft er altijd medicatie voor gehad, maar daar werd hij letterlijk niet zo vrolijk van en zijn ermee gestopt. Leek wel of het daardoor slechter ging met hem door die meds. Vorige maand nog een test laten toen, wel iets ofwat verhoogd maar niet dramatisch.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:05

heb je hem al drainage gegeven, om afvalstoffen af te drijven ivm die lever?