Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:43

:(:) wat sneu voor die dieren en hun eigenaren

Nexus

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:49

Heel erg hard voor hen aan het duimen dat het geen rhino is!

Wij zijn echt door een hel van onzekerheid, zorgen en slapeloze nachten gegaan de afgelopen periode, maar tot nu toe zijn alle paarden op horsezone gezond. Als dit zo blijft worden de strengste quarantaine maatregelen met ingang van woensdag waarschijnlijk opgeheven. Alsnog zitten we dan nog tot het einde van de maand op slot, maar de incubatietijd is dan wel voorbij.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:50

Balen! Hier op stal hadden we de regels ingetrokken. Maar een stalgenooitje werdt gebeld dat er meldingen in de buurt waren (gebeld door haar oruninstructrische) en dat ze in afwachting zijn van de uitslagen. Dus de regels gelden weer.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:51

Teddy321 schreef:
MamboBeach schreef:
Dat van horen zeggen, jullie maken je zelf helemaal gek. Worden jullie daar zelf niet helemaal tureluurs van?

Nee Mambo, want ik heb het niet van horen zeggen. Heb de bewuste stalbeheerder gebeld en onze DA.

Het is dus Rhino?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:53

Dat zeg ik niet. We moeten de testresultaten afwachten en die komen morgen. Dus met z'n allen hard duimen dat de testen negatief zijn op Rhino.

stippytiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:54

Gadver..... in ieder geval is het duidelijk dat we er nog niet vanaf zijn, het lijkt mij erger dan andere jaren, ik zou heel graag weten hoe dat komt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:55

stippytiel schreef:
Gadver..... in ieder geval is het duidelijk dat we er nog niet vanaf zijn, het lijkt mij erger dan andere jaren, ik zou heel graag weten hoe dat komt.

Wat ik heb begrepen is het virus actiever na een koudere periode, nou en die hebben we natuurlijk wel gehad....

Sleeper

Teddy321 schreef:
Dat zeg ik niet. We moeten de testresultaten afwachten en die komen morgen. Dus met z'n allen hard duimen dat de testen negatief zijn op Rhino.

Dus dit soort berichten hebben totaal geen meerwaarde, behalve dan dat de stresskippen onder ons nog meer gaan stressen.

shilady

Dat sommige mensen er nog over denken om de paarden te vervoeren naar wedstrijden ect

dat anky niet is gegaan naar wedstrijd zegt in mijn ogen ook veel
en bij haar staat er dan ook nog een flinke geldprijs of titel op het spel

Maarja de gezondheid vd paarden is toch voor gegaan :)

stippytiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:56

kiki1976 schreef:
stippytiel schreef:

Wat ik heb begrepen is het virus actiever na een koudere periode, nou en die hebben we natuurlijk wel gehad....

Idd ja, koud is het geweest! En vanmiddag meldde er idd iemand dat het virus slecht tegen hogere temperaturen kan....plausibele verklaring dus

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:57

stippytiel schreef:

Omdat dit jaar voor het eerst zo'n paniek op Bokt is ontstaan.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:57

Sleeper schreef:
Teddy321 schreef:

Dus dit soort berichten hebben totaal geen meerwaarde, behalve dan dat de stresskippen onder ons nog meer gaan stressen.

Het heeft alleen meerwaarde voor de mensen die zich afvroegen waarom het vervoersadvies nog niet werd ingetrokken en waarom de wedstrijden nog on hold zijn.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:58

shilady schreef:
Dat sommige mensen er nog over denken om de paarden te vervoeren naar wedstrijden ect

Anky is volgens mij de enige en die gaf ook aan dat er meerdere redenen waren om niet te starten.

Ik weet niet of je de uitslagen lijst van gisteren van een springwedstrijd in Asten hebt gezien?

Genoeg grote jongens die gewoon op wedstrijd gaan :D

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:59

Stressen heeft geen enkele zin. Even je koppie erbij houden en goed voor je paardje zorgen. Verder de maatregelen naleven, dan is paniek en stress overbodig.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:00

Ariebren schreef:
stippytiel schreef:

Inderdaad! Er is nog nooit zoveel ophef over geweest als nu. Echt bizar.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:02

Media.. alles gaat razendsnel!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:03

shilady schreef:

Denk dat al zou ze wel graag gegaan had ze het niet deed omdat ze anders alle in paniek zijnde paarden nederlanders over zig heen zou krijgen die haar de komende maanden weer zwart zouden maken omdat juist zij het goede voorbeeld zou moeten geven blablabla...
(mede hier op Bokt!)

dus wat dat betreft zeg ik slim dat ze niet gegaan is

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:06

Ariebren schreef:
stippytiel schreef:

Nou zeg dat wel. Al die berichten waar nog geen uitslag van is of berichten die via via de wereld in geholpen zijn en dan hier gemeld worden :roll:

Ik had hier vorige week een koortspatient. Er is een neusswab afgenomen en bloed en het bleek geen rhino maar een ander (griep)virusje te zijn. Maar sjongejonge ben blij dat ik dat niet hier vermeld heb want dan was gelijk heel Brabant in de stress geschoten :roll:
Overigens vertelde mijn veearts ook dat het niet ernstiger is dan andere jaren maar dat er gewoon veel meer over in de media verteld wordt.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 12-03-12 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:07

Rapido: Anky lijkt mij niet de persoon die thuis blijft om wat ze er op Bokt van vinden :D En Sjef al helemaal niet!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:09

vessuvius schreef:
paniekzaaien.....
wat dacht je van gewoon DUIDELIJKHEID!

zwijgen of onder de mat schuiven maakt juist onrust
mag toch hopen dat er een duidelijk pers bericht komt van o.a KNHS
vnd deze gang van zaken echt absurt
einde bericht! mensen rustige avond, sterkte met afwachten

Nee paniek zaaien. En met paniek zaaien bedoel ik het gerucht dat rhino via de lucht, vele kilometers kan afleggen, een ingebouwde rader heeft voor jouw paard en hop je paard is ziek en bijna dood.

Daarom zitten er nu zoveel stallen op slot. Daarom mogen mensen met dit prachtige weer opeens geen buitenritten maken. Terwijl zelfs op de site van de KNHS en die van Utrecht staat dat besmettingsgevaar tijdens zelfs buitenwedstrijden NIET AAN DE ORDE IS. Laat staan tijdens een buitenrit. Want wie gaat nu eens lekker met een vreemd paard staan neuzen op een buitenritje. Ik ken ze niet. Maar door het gewauwel en de paniekzaaierij van sommige bokkers geloven mensen dus wel dat dit virus heeeeeel erg besmettelijk is. En dat is niet zo. Terwijl bovendien het gros van de paarden (met een goede weerstand) er helemaal niet ziek van wordt. Zwakke, heel jonge en oudere dieren maken de grootste kans. Ook op de neurologische variant.

De enige reden waarom de KNHS deze maatregel heeft afgekondigd, heeft te maken met het indoorseizoen. En waar vreemde paarden in een afgeloten omgeving samenkomen bestaat een hoger risico op besmetting. Vooral omdat sommige mensen dan een beetje dom kunnen handelen.

Tot zover is die maatregel verstandig. Ook verstandig van Anky. Zij start neem ik aan ook geen buitenconcours. Geheel onverstandig is de idioterie die er daarna van wordt gemaakt. Waarbij mensen liever hun eigen angst volgen, dan dat ze de moeite nemen zich echt te verdiepen in de verspreiding en het infectiegevaar van een virus.

En daardoor zit bijvoorbeeld mijn stal volkomen onnodig op slot. Mogen instructeurs met paarden aan huis opeens niet meer komen (terwijl je mag verwachten dat die verantwoord de kleding wassen), mogen er wel weer klanten van iemand op stal komen (terwijl je mag verwachten dat die helemaal niet weten hoe dat virus zich verspreid). Om die reden moet een paard met artrose nu zijn wandelingetjes buiten missen. En om die reden staan nog eens evenveel paarden op diverse stallen verplicht op stal stress op te doen, waardoor de kans dat de besmetting in eigen stal ontstaat exponentioneel toeneemt.

Dat noem ik paniekzaaierij.
Laatst bijgewerkt door Anya op 12-03-12 20:13, in het totaal 3 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:11

Trouwens, ik meende dat Sander Marijnissen ook had afgezegd ivm Rhino.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:14

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Anya en als je verkondigt dat je er niet aan meedoet, je de pis niet lauw laat maken hou je opeens niet meer van je paarden....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:16

echwel, echwel..! ben t helemaal met je eens
sorry kon t niet laten..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:16

Anya: _/-\o_

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:18

Er gaat idd ook een griepvirus rond. Kennis van haar paardje stond afgelopen weekeinde ook met flinke dikke achterbenen. Ging met stappen en afspuiten niet weg. Zat ook totaal niet lekker in z'n vel, een oogde sloom.
Maar ondertussen is hij alweer een stuk opgeknapt en alleen nog wat dikke kogels. Da is erbij geweest en is gewoon een virus maar zeker geen rhino!