[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:25

Essie: Gras wat hoger is vele malen rijker dan kort gras.
Er zijn nog discussies over kort gras of lang uigebloeid gras, maar de ervaring leert dat ze op kort gras het toch beter doen.
Als ik die van mij verweid naar een stuk met hoger gras is het geheid mis!

Nou net op stal geweest, pony heeft geen jeuk meer gelukkig! HOERA!

Ondanks de regen werden de paarden (zie er zoveel als ik naar stal moet) helemaal gek van al het gespuis. Met regen heb je er dus ook al last van.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:44

Nee Storm staat wel onder hele deken op het land.
Het is toch meer een staartjeuker dan ik dacht; was anders altijd alleen een klein beetje zichtbaar vlak voor de schoft maar hij heeft toch ook duidelijk jeuk op de staart.
De halsdeken had ik wel op bij weer zoals nu of heel bewolkt (winderig) weer om hem toch een beetje bloot te kunnen hebben staan, zonder dat dit manen zou gaan kosten.

Voor paarden die echt geen jeuk aan de staart hebben vind ik een halsdeken ideaal; ze staan meer bloot en dat vind ik toch wel comfortabeler voor je paard. Verder is het echt ubergemakkelijk voor jezelf in gebruik, je hebt het zo om :D
Kan me wel voorstellen dat slopers/slopende weidegenoten meer kapot maken bij een halsdeken, dus dat je er dan niet voor kiest.

De lycra halsdekens kun je op meerdere plaatsen kopen, als je het invult bij google kom je bv bij de paardendrogist uit;
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=37719

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:12

opisopshop
Wat ik wilde zeggen dat mijn paard normaal dekenmaat 175 heeft en deze valt nog kleiner uit
mijn tinker is heel kort van lijf en de lengte was echt te kort en strak voor hem mijn tink is 14 en deze deken is voor hem veel te klein ( heb nl met zadels altijd het probleem dat ze veel te lang zijn voor zijn korte ruggetje

Auks
ik heb de mijne bij pegasus ruitersport gekocht
er zijn nu goedkope in e aanbieding voor 25 euro bij paardendrogist
alleen zou je de hals onderaan bij schouder moeten vastzetten die zitten los erbij

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:20

Snap ik Indra, maar en pony van 1,20 heeft vaak maat 145/155 nodig echt niet groter.
Dan zou die van jou als deze als 165 uit zou vallen dus te groot zijn.

Die dekens van de paardendrogist lijken me niet zo goed eigenlijk, model is ook zo raar wijd op de hals...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:24

Auks schreef:
Volgens mij was dat een soort dunne deken die je om kan doen voor op wedstrijd zodat je paard schoon blijft. Wie weet of er een hals is met hoofdkap er aan vast? welk merk is fijn etc.

Uitprobeersel die ik nu in bestelling heb :
http://www.kraemer-pferdesport.de/
En dan : Westernreiten - Pferdedecken und Zubehör - Sleezy Choco
Die is 20 euro en dan is een experimentje nog net leuk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:28

Ziet er goed uit!
Wat ben je dan incl verzenden kwijt?
Is het geen optie om hier in het topic te vragen of er meer interesse is zodat je een partij laat leveren?
Is niet duur namelijk!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:48

Verzendkosten, etc verwacht ik maandag.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:18

Hier mijn excemer en het gaat zo goed op het moment!
Heb me zelfs voor de keuring opgegeven in september!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier is het nog wel kort hoor maar groeit steeds beter.
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:25

zo, ziet er goed uit zeg!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:27

Ja ben er zeer blij maar moet nog wel even opletten met de warmte als het een poosje heel warm is krijgt ze meer jeuk de vorige keren had ze haar oren tot bloedens toe opengeschuurd.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:07

Zo hé, die ziet er helemaaaaal super uit zeg!
Heb je de juiste behandeling gevonden?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:13

@ Tooske: die ziet er inderdaad heel goed uit!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:18

Het gaat eigenlijk de hele zomer al best goed vorig jaar was ik gewoon te laat omdat ik toen niet wist wat het was toen was het haar eerste jaar.

Nu heeft ze vanaf april een deken op en die heeft ze echt altijd maar dan ook altijd op ze heeft haar halster altijd om zodat de deken goed bovenop blijft zitten alleen dat werd weer een vieze plek door haar halster dus nu zit er bovenop een lamsvel bontje en dat gaat goed.
Als ze haar oren gaat openschuren krijgt ze haar maker met oren op.

Heb heel lang de zink/zwavel paste gebruikt en probeer elke week de manen te wassen met teatree shampoo en/of teershampoo.
Ik heb van de dierenarts een flesje horsol met instekticide erin en gebruik de Shapley's MTG.

Dus al met al heb ik er veel werk aan maar het resultaat mag er wezen!

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:56

tamary schreef:
Uitprobeersel die ik nu in bestelling heb :
http://www.kraemer-pferdesport.de/
En dan : Westernreiten - Pferdedecken und Zubehör - Sleezy Choco
Die is 20 euro en dan is een experimentje nog net leuk.

Kijk dat zijn ook nog eens prijzen waar je wat mee kan!
Ik heb nu via mijn man eentje in bestelling, die wist nog iemand, maar als dat niks wordt qua bestellen dan ga ik zeker deze proberen! Zelfs als reserve is dat geen geld!

Tot wanneer dragen ze de dekens niet het hele jaar door toch?

Ik had nooit gedacht dat zo'n deken zo goed zou werken hoor! Eerst had ie zijn hele manenkam open met wondjes, deken er op en het was snel over, behalve dat stukje wat nu bloot ligt. Dus die deken doet het wel op de plek waar ie wel komt en is dus super!
Ben benieuwd hoe die sleezy werkt!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:27

Eczeemdekens van april t/m oktober, beetje afhankelijk van het weer.

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:18

Alweer een tijdje niet meer hier geweest :o Druk en mede ook dat mijn ruin niet meer echt schuurde.
Wel eens, met zweten ofzo, maar dat is dan nog acceptabel.
Heb ook weinig er meer aan gedaan. Alleen als ik repetitie heb gehad, dan erna wat TKC97 erin. Omdat er op het terrein veel kleine jeukbeestjes zijn.

Maar sinds deze week is het weiland wat we gehooid hebben weer open. Dat is op het voorjaar opnieuw ingezaaid en heeft flink "voer" gehad. De mesthoop hebben we eronder geploegd en drijfmest erop. Later nog wat kunstmest.
Na het hooien is de wei nog even dicht geweest. Nu het weer begint te groeien, is die dus weer open. Valt me op, dat hij nu meer schuurt dan voor de wei open ging.
Ligt dus toch aan het gras/eiwit/fructaan.

Volgend jaar dus alleen injecteren zodra het mag (februari) en dan verder niks meer aan doen. En echt met beetjes de wei op. Goeie "tijdelijke" afzetpaaltjes erin. Nu staan er kleine, maar daar stomen ze dus gewoon doorheen :(

Baal wel, want het begon net weer allemaal wat te groeien, zijn staartwortel was wel kort, maar wel weer wat voller.
Ook heeft hij een keer tijdens zijn geschuur allemaal een soort puistjes gehad op zijn staartwortel. Daar vermoed ik van dat het toch was van zijn afvalstoffen die hij niet kwijt kon. Daar heb ik een kuur drainage voor gegeven en een kuur pro-bio.

Hoop dat de wei snel kaal is, dan wordt zijn geschuur ook wel minder.
Zijn manen schuurt hij aan een poortje. Bovenaan zijn ze mooi vol, met hier en daar een hap eruit. Nu ziet het net uit of eraan gevreten is.
Misschien toch maar een keer kortwieken tot 1 lengte. Al vrees ik dat ik dan ruzie krijg met vriendlief :D

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:44

Hallo,
even een update van deze kant.Gisteren weer geprobeert de paarden samen te zetten. Alles ging goed totdat die zwarte erbij gezet werd. Die begon direct terug met jagen hij pakt weer op de rug vast en ineens hoor ik iets scheuren :( Deken kapot natuurlijk. Gelukkig was het een "mooie" scheur en heeft de staleigenaar een naai machine dus hebben we het even gemaakt. Nu staat hij alleen in de wei ernaast.

abgar: Ik heb vorig jaar Flame zijn manen ook kort gedaan nadat hij een pluk had afgeschuurt. Groeit toch gelijk kool. En mijn moeder was er ook niet blij mee maar ach :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:37

Kinke heeft voor het eerst in de 7 jaar dat ik haar heb plekken in de rand van haar oren???? Vaaaaaag!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:16

Misschien even een maskertje omdoen dan maar?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:40

Misschien. Ik probeer eerst ff te smeren :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:10

Nieky: wat vervelend dat alleen de zwarte het doet, naar zeg.
Fijn dat jouw paardje nu even apart kan staan.

Nou, mijn pony gaat morgen weer even in handen. Zag net dat de vlechten wel weer toe waren aan een nieuwe vlechtbeurt haha Laat ze er nu ook veel langer inzitten dan in het begin.
Wat een rotwerk zeg, bah.
Heb d'r hoofdje net even met een washandje even weer goed schoongemaakt, koppie gaat nu weer lekker.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:12

Met Ty gaat het nu al veel beter, hij heeft nog veel jeuk maar krijgt straks een anti jeuk spuit.
vandaag weer gewassen met tea tree shampoo, hij was vervelend haha :P En hij liep weer te stampen enzo. Maar het viel mij op dat zijn ogen (zoal iemand hier als zei) nu zwarter worden.
is een gewoon vliegenmasker voldoende of moet het echt een eczeem masker zijn? :)

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:45

opisop_shop schreef:
Eczeemdekens van april t/m oktober, beetje afhankelijk van het weer.

En heb je ook enig idee wat voor invloed zo'n deken heeft op de groei van de wintervacht?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:55

maakt niets uit auks.
Die van mij maakt altijd een berevacht aan met deken.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:56

Ze blijven dunner en gladder in het haar (tenminste de mijne) maar het is niet voldoende om de gehele vacht tegen te gaan uiteraard. Je kunt er wel prima een staldekentje oid overheen gooien, deed ik bij mijn a pony altijd in het najaar.