Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:32

De mijne krijgt kuil ook moeilijk weg, maar hooi gaat goed.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:41

Is dat kwart tabletje wel genoeg?
Misschien de DA toch nog is raadplegen? Als ik het goed begrijp staat hij dus veel alleen. Die van mij wordt daar ook echt niet vrolijk van.. Kan dat ermee te maken hebben of staat ie al heel lang zo?

Ikkan me zo goed voorstellen dat je hem nog niet missen kan maar
kijk goed naar je pony, is het leven voor hem nog paardwaardig?

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 07:40

Voor een shetlander is een kwart tabletje voorlopig zeker wel genoeg het duurt alleen een paar weken voordat de eerste tekenen van vooruitgang (zo je daarvan kunt spreken) te zien zijn.

Ik was de wanhoop nabij betreffende mijn shetlander van 105 cm groot, op het duits hufreheforum zeiden ze het ook dat ik wat langer moest behandelen .
Zo het er nu, na ca.6 weken, uitziet krijgen ze gelijk.

Maar contact met DA is nog steeds flink aanwezig ;-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:47

Ze is al een aantal weken onderweg hè? Net als bij mensen is het ene dier de andere niet. Ik begrijp vd anderen dat ze vaak na een week of 4 een terugval hebben, is dat het niet?
Als ik het goed begrijp, van de andere meer ervaren cushingers hier, is er een mooi sommetje om te berekenen wat en hoeveel je shet mag. Overleg het met je DA, sterkte hoor!

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:14

@IMJ Hij staat ongeveer 8 uur per dag in een kudde als hij in stal staat kan hij via uitloop contact hebben met zijn buren zo staat hij al 8 jaar. Reden dat hij niet langer buiten staat is dat hij heel langzaam eet en dus echt tijd nodig heeft zodat niemandbzijn eten steelt. Nu sinds 2 dagen eet hij dan geen kuil meer. Ik heb opgezocht ik ben 12 okt begonnen met medicijnen dus toch al tijdje onderweg. En dat mager blijven is dat een cushing iets? Evenals het raar kopen achter.

Vast bedankt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:17

An-Speedy , dat hij geen kuil meer eet als hij 30 is , is niet bijzonder
Bij sommige paarden is het gebit met 18 al op en krijgen ze geen ruwvoer meer binnen , alleen gras gaat dan vaak nog wel
Maar misschien is er nog iets aan het gebit te doen , kan ook zijn dat er nu een probleem mee is wat toch verholpen kan worden bijvoorbeeld pijn van voer wat tussen de tanden ophoopt of iets dergelijks.
Wat je kunt doen is slobber gaan geven met luzerne erdoor , mijn paard is er heel oud mee geworden .
Maar dan moet je hem inderdaad wel weer apart zetten met voeren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:48

Ach, dan zal hij vast niet eenzaam zijn An Speedy!
Wat een zorgenkindjes worden het toch hè?

Goeie tip van Rizette!

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:13

@Rizette hij heeft indd al jaren slecht gebit mist heel veel tanden staat ook goed onder controle van paardentandarts,maar het kuil eten ging altijd nog goed maar is helaas nu ook over. Ja hij krijg nu ochtend meusli en avond dan slobber en nu sinds gister grasmix 2 x dgs, maar is ook maar een shet en ben dan ook bang dat hjj teveel krijg.

@IMJ Nou indd zorgenkindjes en zo jammer dat ze niet kunnen praten om te weten hoelang blijf je alles proberen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:42

Dat was een vraag die hier vorige week ook langs kwam.. tot hoever ga je? Zo ontzettend moeilijk en zo lastig om het welzijn van je paard boven je eigen emoties te verkiezen... (ik bedoel hiermee, we kunnen ze niet missen maar willen ze eigenlijk zelf nog wel?)
Hopelijk trekt die van jou goed bij wanneer je hem ander voer geeft. Zal hij vast ook wat aankomen. Weet ook dat er veel mensen zijn die hun paard seniores priores geven (niet zo gek duur), schijnt ook goed werk te doen voor de oudjes terwijl het weinig suikers etc bevat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:49

Martina67 schreef:
Voor een shetlander is een kwart tabletje voorlopig zeker wel genoeg het duurt alleen een paar weken voordat de eerste tekenen van vooruitgang (zo je daarvan kunt spreken) te zien zijn.

Mbt An_speedy
Martina, Dat is niet zo stellig te zeggen natuurlijk juist omdat er ook symptomen meespelen die mee bepalen hoe veel je pony moet krijgen (naast alleen het gewicht). Als haar paardje nog steeds zo slap achter is en mager blijft dan zou het kunnen dat de hare juist nog iets hoger moet krijgen omdat dat slappe achter wel een cushing symptoom is (dat weer zou moeten verbeteren bij behandeling).
An-speedy, is er indertijd bij jou ook bloed afgenomen en ACTH waardes bepaald? Zodat je dit nu kunt herhalen en kijken of dit op basis van huidige dosis voldoende is verbeterd? Is Luzerne een optie om te geven als eten?
Het is de bedoeling dat ze minder mager worden als de hormoonhuishouding op orde is en ook dat hij niet meer zo wiebelig en slap is van achteren.. Dus evt met je DA overleggen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:53

Martina67 schreef:

Ik was de wanhoop nabij betreffende mijn shetlander van 105 cm groot, op het duits hufreheforum zeiden ze het ook dat ik wat langer moest behandelen . Zo het er nu, na ca.6 weken, uitziet krijgen ze gelijk.

Kan ik me helemaal voorstellen. Het punt is wel dat de meeste paarden als ze duidelijke verschijnselen gaan tonen al 1 tot 3 jaar met cushings onder de leden lopen. DAT is natuurlijk niet in 1 weekje weer "rechtgebreid" zo'n verstoorde hormoonhuishouding. Dus ja een periode van minstens 6 tot liefst 8 weken pergolide en daarna kijken hoe je paardje erbij staat (evt weer met ACTH meting) dat geeft een indicatie of het wat gaat doen. En dan heb je dus ook nog last van de dip rond de 3 a 4 weken die het nog lastiger maakt om vol te houden en door te gaan...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:06

Ik werd gisteren gebeld door onze paardenarts met de vrolijke mededeling dat 'de pillen er waren' - nieuwe voorraad. Ik ga ze nog niet geven: Pauli zit zo op de grens dat ik het voorlopig op Provarium hou, daar lijkt ze goed op te functioneren. Als alles blijft gaan zoals nu ( en geloof me ik hou 't scherp in de gaten) dan laat ik opnieuw bloed testen in februari om te zien hoe de zaken er dan voor staan.

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:00

@fargo is inderdaad door bloedonderzoek gedaan advies van da was om na half opnieuw te controleren dat zou pas in maart zijn, is dat gebruikelijk na 6 maanden opnieuw testen?
Lucerne lust hij niet maar grasmix gaat er goed in. Hij krijg nu avond 3 handjes pavo slobber(enige die die lust), ochtend 3 handjes meusli en dan nu grasmix kuil krijg hij ook maar eet t nauwelijks meer, ik vind dat hij best veel krikg voor shet. Verder heeft hij deken van 200 gr op en is niet geschoren. Ik kan overleggen met de da of die 0.25 genoeg is aangezien ik geen verbetering zie, erg vermagerd en blijft achter raar lopen.
Vast bedankt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:05

@ an_speedy Normaal is het prima om later te testen, maar als je nog het idee hebt dat het niet - of niet genoeg - verbeterd dan is na 2 maanden een test ter controle waar je nu staat denk ik niet verkeerd. Sommige mensen doen het zowiezo om te kijken of ze op de goede weg zijn, anderen zien al dat hun paard sterk verbeteren en doen het misschien niet of later. Maar juist omdat jij nog niet genoeg verbetering ziet, is zo'n test dan wel een goed iets om te checken hoe je bezig bent en of er nog verhoogd moet worden bijvoorbeeld..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:20

Hier moest billy na 6/8 weken opnieuw worden getest, en daarna weer na 6/8 weken (deze of volgende week) en dan pas elk half jaar, tenzij er reden is voor extra controle.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:10

Mijn dierenarts belde vandaag om te zeggen dat de Cushing waardes er mooi uit ziet,en dat ze nu een halfje Pergolide mag.
Ze staat nu 7 weken op 1 mg,ik laat haar voor de zekerheid nog op 1 mg staan,daar doet ze het nu zo goed op.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:19

Ik moet het juist precies anders om doen. Maar goed de mijne was niet bevangen meer. Daar was hij trouwens binnen 1,5 wk zonder pergolide vanaf gelukkig. Is de jouwe nog gevoelig aan zijn zolen?
Mijn pony lijkt het goed te doen. Ben natuurlijk nog maar 6dgn onderweg maar hij is weer lekker allert, veel beter dan de afgelopen dagen, toen was hij apatisch haast.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:22

Een vraagje voor een vriendin van mij met een paardje die ook net cushing bij vastgesteld is. Haar paardje staat nu 6 weken op prascend en het ging duidelijk beter. Haar paard is nogal heel gevoelig aan hoefzweren en is ook al sterk hoefbevangen geweest. Dat was ook de aanzet om haar te testen op cushing.

Vandaag stond ze plots weer mank.

Ze dinsdag hertest voor ACTH dus we zijn spannend aan het wachten op de resultaten.

Zouden hoefzweren ook een symptoom kunnen zijn van cushing?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:28

Vlgs mij zijn ze sowieso gevoeliger voor ontstekingen omdat de weerstand niet optimaal is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:13

Hoefzweren en gevoelige hoeven zijn zeker bijkomend bij cushing. Niet bij alle paarden, maar er waren hier paardjes en ponies in het topic die de hele tijd hoefzweren en zere voeten hadden.. Vorig jaar heeft Willy van ons een heel erge en nare diepe hoefzweer gehad. Daarvoor had hij ze nooit en daarna ook niet meer gelukkig, maar ik weet dat er hier meerdere ponies in topic zijn geweest die hier constant tegen aan liepen ..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:29

Mijne heeft er ook net 1 gehad. Maar ik moet erbij zeggen dat hij er altijd wel wat gevoelig voor geweest is (hoewel hij er al een jaar of 5 geen gehad heeft) Wordt dat door de pergolide ook minder fargo?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:35

Normaliter wel, maar paardjes die bijvoorbeeld bevangen zijn geweest, leken er in dit topic wel gevoeliger voor te blijven. Maar de onze had aan het begin heel gevoelige hoeven en dat ging echt weer weg toen hij aan de pergolide en provarium breeding stond... Op die nare hoefzweer van vorig jaar na dan.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:38

fargo schreef:
Martina67 schreef:

Ik was de wanhoop nabij betreffende mijn shetlander van 105 cm groot, op het duits hufreheforum zeiden ze het ook dat ik wat langer moest behandelen . Zo het er nu, na ca.6 weken, uitziet krijgen ze gelijk.

Kan ik me helemaal voorstellen. Het punt is wel dat de meeste paarden als ze duidelijke verschijnselen gaan tonen al 1 tot 3 jaar met cushings onder de leden lopen. DAT is natuurlijk niet in 1 weekje weer "rechtgebreid" zo'n verstoorde hormoonhuishouding. Dus ja een periode van minstens 6 tot liefst 8 weken pergolide en daarna kijken hoe je paardje erbij staat (evt weer met ACTH meting) dat geeft een indicatie of het wat gaat doen. En dan heb je dus ook nog last van de dip rond de 3 a 4 weken die het nog lastiger maakt om vol te houden en door te gaan...

fargo: "Het punt is wel dat de meeste paarden als ze duidelijke verschijnselen gaan tonen al 1 tot 3 jaar met cushings onder de leden lopen."

Die conclusie trok ik ook als ik de laatste paar jaar van haar overdenk.
Begin januari had ik in gedachte wilde ik weer bloed laten testen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:20

Goedemorgen, Onze Gunyah leek gisteren ineens op het harde als een speer te lopen! Voorheen alleen op het zachte, op het harde gevoelig. Gaat de goede kant op!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:11

Super goed nieuws Elibeest. Ook Shamrock zijn slechtgezindheid gaat er duidelijk weer op vooruit. Hij ziet er weer een stuk happier uit. (Vandaag dag 24 van de prascend)