[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:03

Nou, net Thomas gesproken.. Pfff.. Moeilijk communiceren met die man.. >;)
Hij kon die zwelling ook niet verklaren. Hij vond dat ik dan rustiger moest doen met rijden :roll: .. terwijl ik alleen maar gestapt had, niet aan de teugels kon zitten en na 20 minuten er weer naast stond, dit ook gezegd.. Ik weet nu nog niet meer dan dat ik al wist. Hij zei dat het misschien iets nieuws kon zijn, maar dat betwijfel ik, ik denk dat het mij nooit eerder opgevallen is, die zwelling boven het oog.. Maar die klachten met rijden heb ik nu al een jaar, dus niks nieuws aan. Hij zei wel dat als er lang een ontsteking zit dat dit de tijd moet krijgen om te genezen en dat dat ook lang kan duren. Dat begrijp ik wel, ik ben bekend met homeopatische (holistische) wegen en geloof daar sterk in, echter kan ik niet mijn vinger er op leggen met het rijden en dat is frustrerend, mijn vermoeden zegt dat dat vanuit de nek komt.
Lichtelijk geirriteerd hier, heb slecht mijn verhaal kunnen doen en kreeg het idee dat hij mij totaal niet begreep.
Ik moet 7 mei weer terug bij DAP Den Hoek. Ben blij dat Eric er dan bij is :o .. even lvllig gezegd..

Ik ben wel blij dat ze tot nu toe niet meer heeft geschud met haar hoofd in de paddock of op stal met eten voor zover ik kon zien, vandeweek ging het ook goed met het eten van slobber. Waar normaal de ´damp´ haar kan prikkelen, en het happen in de grote penen schokken kunnen veroorzaken, zag ik er nu niks aan en ze heeft echt alles op gegeten.
Vandaag schijnt de zon, dus ik ga straks kijken hoe het vandaag gaat :) ..
Nog wel gewoon doorgaan met de Efipain druppels en de Accucream op de gevoelig plek van de trigeminus. Ook moet ze voor heel veel maanden door de L-Lysine gaan krijgen vanwege de herpesvirussen die bij haar de neuralgie hebben veroorzaakt.

@FCSA: Nee, ik moet nog een nieuwe afspraak maken met haar, de dag dat ze langs zou komen (18 april) was er niemand anders in mijn regio en dan kwamen de voorrijkosten wel aardig hoog uit voor mij.. En had natuurlijk ook al wat da.rekeningen hier liggen :o ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:08

FCSA schreef:
Daar dacht de dierenarts (die kwam vaccineren en tanden doen) ook aan inderdaad, maar hij heeft verder helemaal geen symptomen van een maagzweer. Eet rustig en zonder tussenpozen bv..

symptomen hoef je ook niet te zien.
bij een vermoeden van maagzweer zou je wel een middel kunne gaan geven en kijken of het dan verbeterd,zou dan overleggen met je veearts.
staat mij iets bij dat veel gapen ook kan duiden op een of ander tekort aan iets..een mineraal,maar weet zo niet meer welke dat was

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:15

Weet jij toevallig hoe een maagzweer kan worden geconstateerd? Hij staat wel vaak zonder ruwvoer, is ook erg op eten gefixeerd (overal grazen waar hij kan, bedelen om eten, voer direct aanvallen, veel drinken..). Zou misschien ook kunnen verklaren waarom hij niet zo voorwaarts is..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:22

geen idee,ik dacht via een maagscopie?
maar kijk anders even via de zoekfucntie,zijn vast welwat topics over.

appie eet ook altijd en overal,is volgens mij wel een echte paardeneigenschap.
in het wild eten ze ten slotte ook 16 ur per dag :j

wat noem jij veel drinken?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:24

Endoscopie idd. Even geen geld voor helaas.. Maar misschien is het sowieso wel goed om wat vaker buiten met hem te gaan grazen (ze staan bij ons nog niet op de wei). Ik weet niet hoeveel hij precies drinkt per dag, maar het valt me wel op dat hij altijd direct wil drinken zodra we weer in zijn stal komen, soms zelfs 3x achter elkaar.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:38

@FCSA: Mijn merrie staat naast een luchtzuiger, ik was in het begin daar echt heel erg ongerust over, ook door onwetendheid, maar ook omdat mijn paard stress had door een blessure en het binnenstaan (die buurman kwam precies toen mijn merrie haar blessure had en op stal moest staan).. Ze krijgen bij ons wel drie keer per dag goed ruwvoer, maar destijds werd er ook naar mijn mening niet fantastisch gevoerd i.v.m. nieuweling in het bedrijf, maar ik wilde graag dat ze meer te doen/knabbelen had en dacht; dan doe ik het zelf wel.
Ik heb toen luzerne gekocht, vorig jaar mengde ik lucerne van Hartog en de Grasmix samen en hier kreeg ze een grote emmer van.. Gewoon in de voerbak en heel de dag door eet ze hier dan van, ze zag er echt beter uit hierdoor en het gaf mij een gerust gevoel van, te weten dat ze heel de dag kon kauwen en speeksel aanmaken.. Ik was in het begin wel ongerust dat dit het kopschudden zou verergeren vanwege de mogelijke pollen die er in zouden zitten, maar toen ik het niet voerde deed ze het er niet minder om en in overleg met Thomas en Eric kon ik het gewoon geven, ze zagen er niet in waarom niet.. En ze eet het nog steeds graag, haar hardvoer komt er gewoon boven op en dan eet ze de lucerne mee.. Dus ze moet dan ook beter kauwen nog. Ze krijgt nu nog steeds van Pavo de Daily Plus, ga dat volgend stalseizoen weer doen :j .

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:41

Dat is wel een goeie! Ik las in het maagzweer-topic dat lucerne idd goed is tegen maagzweren. Waar koop jij het?

Vervelend trouwens dat je weinig had aan het gesprek met Thomas :( Hopelijk levert het consult straks meer duidelijkheid op!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:47

FCSA, eet ze ook mest?

Lotte, frustrerend dat je nu nog niets meer weet. Je zou die accucream ook op de bulten kunnen smeren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:47

Nope, geen mest..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:04

Okee, je kent de manier waarop ik het zou laten testen of het een maagzweer zou zijn. Het hoeft niet meteen maagzweer te zijn. Ik weet niet of je eventueel het krachtvoer een poosje kunt laten staan? Het kan hier eventueel door komen. Dat het hierdoor te veel maagzuur produceert. Er zijn nog talloze andere redenen. Bijv. de helicobater bacterie. Die kan eventueel aangetoond worden in de mest (regulier) als dit de oorzaak zou zijn.
Ook hier weer het verhaal over de afvalstoffen die dit geeft en HS kan triggeren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:06

Thanks voor de info! Ik hou het allemaal in gedachten. Feit blijft wel dat het de dag na de tandarts is begonnen - al kan dat natuurlijk ook een toevallige samenloop van omstandigheden zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:07

Helicobater is besmettelijk.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:16

Maar hij gaapte al wel voordat de tandarts/da was langs geweest.. Anyway, ik hou alle mogelijkheden erbij en ga ze een voor een langs.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:57

nou wij zijn er ook weer! heb niet heel grondig bijgelezen maar wel de grote lijnen.

bij ons nog steeds geen HS. wel ben ik erachter gekomen dat het bij Zneddie ook sterk te maken heeft met het contact/ de benadering van zijn hoofd. afgelopen weekend hebben we daar ook aandacht aan besteed, daarnaast dus heel veel gewerkt en getraind met hem. zijn nek is nu zacht en blijft dat ook. we werken aan zijn buiging en stelling, spanning in de wervelkolom etc.

ik lees van een aantal mensen hier dat de irritatie opkomt bij het vragen van 'iets' met het hoofd, zoals afbuigen, stelling e.d.
ik zou graag willen weten hoe jullie rijden/ trainen en de stelling/ buiging vragen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:47

Ik stap los aan een los teugeltje.. Wanneer ik haar oppak heb ik een losse verbinding met de mond, dus er wordt nog niks gevraagd.. Ik vraag haar wel actiever te stappen, dit vang ik op aan de voorkant door verbinding aan de voorkant te maken zonder druk. Ik vraag activiteit van achter en vraag op de lange zijdes of ze wat wil zakken met een zeer lichte verbinding. Hierna ga ik op de volte en vraag lengtebuiging, door het binnenbeen te actieveren en lichte stelling te vragen, dit doe ik door ´van binnen naar buiten te rijden´, buitenteugel tegen de hals en met binnenbeen actieveer ik het binnenachterbeen, waardoor ze automatisch ook wat op mijn been buigt. Wolin is totaal niet zwaar op de hand, je kan haar echt op je pinken rijden. Rijd ook wat achtjes. Op lange zijdes vraag ik dan echt ook om het achterbeen er ver genoeg onder te zetten, zodat ze wat meer in de schoft omhoog komt en in haar bekken kantelt. Dit gebeurt met lichte verbinding/lichte druk aan de voorkant..
Met de draf, vraag ik activiteit van het achterbeen, door haar te laten stappen met impuls en nageeflijkheid in draf kan ik haar over laten vloeien aar de draf. Zij heeft hierna wat neiging om zwaar op de hand te worden, omdat het van het been af drukken wat zwaar is, hierna dus weer nageeflijkheid vragen...
Wellicht heb je zo een idicatie.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:10

een indicatie idd wel, maar kom erachter dat je 't toch echt moet zien om er iets van te zeggen... helaas.
je bent in ieder geval geen zaag-ruiter als ik het zo lees. als je kijkt hoeveel mensen hun paard met kracht 'naar beneden rijden', of dus eigenlijk gewoon in de krul trekken, en de spanning die daarbij op kaak en nek komt, pff...

ik denk dat een hoop HS (en diverse andere (kleine) probleempjes) onder het zadel alleen al daar vandaan komen. altijd dat terugwerken met de teugels en het trekken eraan. daarbij dan mensen die het paard niet in balans rijden en voilá, problemen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:23

WolinLotte schreef:
Nou, net Thomas gesproken.. Pfff.. Moeilijk communiceren met die man.. >;)
Hij kon die zwelling ook niet verklaren. Hij vond dat ik dan rustiger moest doen met rijden :roll: .. .

Bedoel je Tomas Nespor?

Waarschijnlijk bedoeld hij dat er géén stress mag zijn. Echt totaal niet. Ik vind hem juist heel erg fijn. Hij heeft
Andor destijds behandeld, toen de faculteit hem het sticker epilepsie gaf.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:09

merrieveulen schreef:
een indicatie idd wel, maar kom erachter dat je 't toch echt moet zien om er iets van te zeggen... helaas.
je bent in ieder geval geen zaag-ruiter als ik het zo lees. als je kijkt hoeveel mensen hun paard met kracht 'naar beneden rijden', of dus eigenlijk gewoon in de krul trekken, en de spanning die daarbij op kaak en nek komt, pff...

ik denk dat een hoop HS (en diverse andere (kleine) probleempjes) onder het zadel alleen al daar vandaan komen. altijd dat terugwerken met de teugels en het trekken eraan. daarbij dan mensen die het paard niet in balans rijden en voilá, problemen.

Ik rij 'm ook heel los, lang en laag zonder veel druk van voren. Hij is wel ingereden met veel druk, wie weet heeft dat er iets mee te maken..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:38

lijkt me niet onmogelijk nee... en misschien kan het ook zelfs nog zijn dat dat oud zeer er juist uitkomt nu het daartoe ruimte krijgt?

iig, wat wij de afgelopen vier dagen gedaan hebben is niet alleen mentaal therapie, het is ook fysiotherapie. we gaan het lekker door ontwikkelen zo, zijn een mooi stuk verder op weg geholpen weer!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:44

Fijn dat je trainingsweekend goed was, MV!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:02

FCSA schreef:
merrieveulen schreef:

Ik rij 'm ook heel los, lang en laag zonder veel druk van voren. Hij is wel ingereden met veel druk, wie weet heeft dat er iets mee te maken..

Dat denk ik bij Wolin ook FCSA...

Wolin heeft erg de neiging om strak te blijven in de rug, ik moet bij haar aaaaltijd eerst naar de ontspanning en lossigheid toe werken, bij elk paard natuurlijk ;) , maar ik kan niks aan Wo vragen als ze zich niet ontspant en overgeeft.
Ik heb geen enkele hulpteugel in mijn kast hangen, kan er niet mee rijden en in mijn opinie gaat dit bij mijn paard ook niet werken.. Wolin is zo licht te rijden, dat er nooit met veel druk gereden hoeft te worden.

@Antheman: Ik bedoel inderdaad Tomas Nespor. Aardige en vriendelijke en ook ongetwijfeld een kundige man! Ik twijfel ook niet aan zijn kunde hoor! Het zal ook mijn frustratie zijn hoor, en dan vind ik het lastig om met hem te communiceren. Het heeft er ook mee te maken, dat niet veel mensen weten wat ze er mee aan moeten en ik weinig uitleg van hun krijg passend bij mijn vraag.. Ben nu wel weer gekalmeerd :) en heb het even vanuit een ander perspectief bekeken. Moeilijk, maar wel noodzakelijk :o .. ;)
Tomas zei dat inderdaad ook, zo min mogelijks tress voor de weerstand. Ben benieuwd hoe ik dat toch bij mijn paard voor elkaar ga krijgen, zaterdag gaan ze bij ons het land op, maar ik laat de mijne niet gelijk mee gaan ivm net hersteld van blessure.. Dat wordt ook weer een stressmoment.. en de periode erna..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:09

WolinLotte schreef:
[
Tomas zei dat inderdaad ook, zo min mogelijks tress voor de weerstand. Ben benieuwd hoe ik dat toch bij mijn paard voor elkaar ga krijgen, zaterdag gaan ze bij ons het land op, maar ik laat de mijne niet gelijk mee gaan ivm net hersteld van blessure.. Dat wordt ook weer een stressmoment.. en de periode erna..

Dat zijn lastige keuzes.
Je wilt geen risico nemen, maar je wilt ook geen stress.
Sterkte ermee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:48

heeft iedereen hier zo'n fijngevoelig paard ?
denk het haast wel he.

nou osteo vanmiddag geweest,ik geloof dat ik dat ook wel wil worden. :P
ik had echt het idee dat er gemasseerd werd en geduwd geknepen enzo,maar dat was het niet.
volgens mij puur drukpunten opzoeken en verder vind ik het lekker zweverig. 8-)

maar ja,ik weet wat bijvoorbeeld voet- reflexzonetherapie kan doen bij mezelf,dus gunde ik appie dit.
hij zat in elk geval weer lekker vast in zijn bovenlijn..what's new
maag en lever waren wat gevoelig, was eigenlijk ook al oud nieuws( kwam ook naar voren toen met de test met de lecherantenne)
en nek hoofd/atlas was vast en zijn boeg ook, ,maar eigenlijk weet ik niet zoveel meer :o
in elk geval wel allemaal oude blessure plekken waar hij dus vastzat
ze heeft me wel een en ander uitgelegt,maar mijn kortetermijn geheugen is niet zo denderend,dus ik weet het ook al niet meer. :o
zal haar nog ff een mailtje sturen met info

appie heeft tijdens de behandeling in elk geval bijna staan slapen( zóóó lief he)
en hij heeft ongelooflijk staan gapen en schrapen en staan schudden en na 3 kwartier was hij er helemaal zat van dus duwde hij haar een paar keer flink aan de kant.
haha i love my poownie <3

ik ben ene filmpje aan het uploaden dat appie een dutje doet na d ebehandeling,maar het spul is erg traag.

nou ,ben benieuwd,hij stond wel wat te schudden toen ik net naar huis ging en we zien het wel
over 3 weken komt ze in elk geval nog 1x

ik mag echt wel eens wat aan mijn onderschrift gaan doen,moet nodig op zoek naar een jackass!!!! :')

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:18

Ellepel, niks zweverigs aan toch als ze bevestigd wat je al wist ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:21

ellepel schreef:
ik mag echt wel eens wat aan mijn onderschrift gaan doen,moet nodig op zoek naar een jackass!!!! :')

:D