[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:02

Dat is zeker waar!
De 3 jaar daarvoor mochten ze de hele winter het land op (hem hem nu 4 jaar), heb ik dit jaar niet gedaan en zijn manen groeien door :D
Toen ik hem net had heb ik nooit gedacht dat hij ooit nog 'lange' manen zou krijgen, hij schuurde zich namenlijk helemaal kapot, tot bloedens toe.. (die foto van vorig jaar viel nog mee, dat was in het begin van het seizoen.)

Mijn pony schuurt alleen zijn hoofd, allemaal plekjes.
Wat doen jullie daar tegen? Een vliegenmasker werkt niet (die schurut hij altijd af)
Of wat smeren julie er op tegen de jeuk?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:29

xxelviraxx schreef:
HelmerG schreef:
Hier iemand die baalt als een stekker..
Haal de deken er zaterdag vanaf en de manen zijn gewoon tot op de wortel weg.
Niet van het schuren, want heeft geen jeuk en schuurt ook niet .. Maar van de deken dus :(..
Nouja, vind het natuurlijk het belangrijkste dat hij geen jeuk heeft, maar had stiekem toch wel gehoopt dat we nu eindelijk manen konden gaan kweken want ze waren zo goed bijgegroeid sinds najaar 2012.. jammer
Meer mensen hier last van met de deken? Ik heb de EJ-deken (nep RSIH), maar bij de RSIH had ik dit probleem ook. deken past verder goed

Nou inderdaad. Ik had het ook, niet heel erg. Ik dacht dus omdat ik zijn manen gevlochten had, dat het daaraan lag. Maar niet dus? Ik heb de vlechten eruit gehaald en er serum ingesmeerd zodat de manen wat gladder zijn. Ik hoop dat dit helpt

Vandaag had ik de deken weer afgehaald en zijn manen waren niet afgeschuurd door de deken. Gelukkig maar.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:57

kissmeB schreef:
even dit topic in de gaten houden hoor:) Mijn paard heeft ook Z.E
Gelukkig optijd met de eczeemdeken en wat babyolie goed onder controle. Alleen sinds december ook kale plekken op zijn hoofd.. Dachten eerst aan schimmel, maar geen effect na alles grondig te hebben gewassen met imafarol. Grotere neusriem aangeschaft..geen effect en nu ook kale plekken op andere delen van zijn hoofd.Waar verder geen halster-hoofdstel zit? Denk ook Eczeem??

Erg tevreden met de Rambo eczeem deken!wel duur in aanschaf maar zeker de moeite waard!
Nu allemaal horseware dekens aangeschaft! Kost wat maar dan heb je ook goed zittende en waterdichte dekens.

Herkenbaar! Mijn fjord schuurt haast niet aan manen en staart, maar haar hoofd werd wel kaal. Vooral onder haar ogen. Ik heb het een aantal dagen ingesmeerd met Vetramil (honingzalf) en nu gaat het al een stuk beter. Er komen geen plekken meer bij en er groeit weer haar op de plekken die kaal waren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:57

Deaglán schreef:
Jotoma schreef:
Hebben jullie ook de indruk dat de rsih van dit jaar van een andere stof is? Ik heb nu die groene erbij, die lijkt veel dunner en lichter. Wellicht dat de witte gewoon wat zwaarder is van regen, zand, zweet ed. Maar ook na het wassen heb ik het idee dat hij zwaarder is dan de groene..

Mag ik vragen of ze de buikflappen bij de nieuwe rsih langer gemaakt hebben of zijn de van dezelfde afmeting als voorheen?

Ik heb nl 2 rsih voor mijn pony maar de buikflappen lijken bij ieder uitvoering korter te worden terwijl mijn pony juist daar nog de nodige bescherming nodig heeft.

Ik kom toch terug op je vraag. Ik heb wel de indruk dat de buikflappen korter zijn -O- Eergister haalde ik hem uit stal en viel het me niet op, nu kwam ik van meer afstand aanlopen in het land en vroeg ik me al af of de deken scheef zat :+ Maar hij sluit nu niet meer aan op de buik.. Ik heb de singels wel iets strakker gedaan.. ik vind ze dan eigenlijk net te strak.. Ben er nog niet uit of het dan verholpen is..

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:13

ik hou de manen en staart juist goed vettig en dat gaat prima!
Mengelmoesje van baby olie,baby lotion, nertshoornolie en theatre druppels.

Inwending wil ik dan puur culico gaan gebruiken, schijnbaar heeft hij dit bij de vorige eigenaren ook gehad en heeft goed geholpen. Toen schuurde hij manen en staart veel meer! Nu weer gebruiken ivm kale plekken hoofd. En eens opzoek na Vetramil?! Klinkt goed Ootie!

soms doe ik er ook leovet manenlequit op maar dat bijt best wel, iig aan mijn handen! En droogt ook best uit waarna schuren later weer begint. Dus dan toch liever wat vettig houden + deken op buiten!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:00

kissmeb haal het gewoon bij de apotheek voor mensen dan heet het anders maar is het goed koper en werkt even goed. gewoon om honingzalf vragen

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:40

Ik heb de RSIH gewassen op een speciaal wasprogramma in onze wasmachine.
Ik stel hem dan in op 30 graden, voorwas, vlekken en extra water (spoelen) toerental 600. Verder was ik hem met wasmiddel van neutral.
En ik heb hem een hele middag van te voren laten weken in warm water om het ergste zand eraf te spoelen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:19

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:59

Hoi! Ik kom hier even binnenvallen in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn pony heeft namelijk behoorlijk wat wondjes op zijn voorhoofd. Hij heeft er ook jeuk aan. Hij heeft niet echt eczeem maar is wel heel gevoelig voor jeuk en wondjes. Vorig jaar had hij het in de manenkam.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:45

Hoe zijn de hoeven van jullie paarden?
Ik ben erg benieuwd als het een verband heeft met zomer eczeem?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:07

Brokkelen vrij eenvoudig en zijn ribbelig

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:15

Patty14 schreef:

Mijn pony heeft namelijk behoorlijk wat wondjes op zijn voorhoofd. Hij heeft er ook jeuk aan. Hij heeft niet echt eczeem maar is wel heel gevoelig voor jeuk en wondjes. Vorig jaar had hij het in de manenkam.

Honingzalf werkt bij mijn paard erg goed. Het is ook jeukstillend.

Fenna is afgelopen woensdag voor het eerst beslagen, omdat ze vrij veel over de weg moet.
Maar ik kan niet zeggen dat haar hoeven er anders uit zien dan hoeven van paarden zonder eczeem.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:42

Mijne heeft mooie sterke voeten. Mijn hoefsmid wil alleen maar paarden zoals die van mij. Goede sterke voeten en ontzettend braaf.
Had eerlijk gezegd nog niet gehoord dat de hoeven in verband staan met exceem.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:10

Dat is mooi om te horen, ik heb namelijk het idee dat er een schakel niet klopt in het lichaam van een paard met zomer eczeem. Aangezien haren en hoeven uit het zelfde materiaal bestaan en ik veel verhalen hoor over eczeem en slechte hoeven. Vandaar dat ik dit een beetje in verband trek!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:24

Barbara88 schreef:
Ik heb de RSIH gewassen op een speciaal wasprogramma in onze wasmachine.
Ik stel hem dan in op 30 graden, voorwas, vlekken en extra water (spoelen) toerental 600. Verder was ik hem met wasmiddel van neutral.
En ik heb hem een hele middag van te voren laten weken in warm water om het ergste zand eraf te spoelen.

Thanks, die van mij voelt wel fris, maar zo ziet hij er niet uit (kussensloop + biotex).

iemand anders nog tips voor het schoon krijgen met wassen?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:30

knetterhard schreef:
Dat is mooi om te horen, ik heb namelijk het idee dat er een schakel niet klopt in het lichaam van een paard met zomer eczeem. Aangezien haren en hoeven uit het zelfde materiaal bestaan en ik veel verhalen hoor over eczeem en slechte hoeven. Vandaar dat ik dit een beetje in verband trek!

Die van mij heeft ook niet zo heel erg last hoor. Hij staat nu 24/7 op stal en kan gewoon met vliegendeken met hals staan(sta wel aan zee met weinig muggen) ik was 1x per week met teershampoo en hij doet het er goed mee. Hij kon voorgaande jaren rond eind september ook al zonder deken. Als ik verder van zee ga, krijgt hij wel preventief zijn exceemdeken om. Ik denk dat vooral de zee scheelt. Hij stond namelijk eerst een stuk verder en daar had hij zijn exceemdeken wel echt nodig.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:11

Ootie schreef:
Patty14 schreef:

Honingzalf werkt bij mijn paard erg goed. Het is ook jeukstillend.

Fenna is afgelopen woensdag voor het eerst beslagen, omdat ze vrij veel over de weg moet.
Maar ik kan niet zeggen dat haar hoeven er anders uit zien dan hoeven van paarden zonder eczeem.

Waar kun je dat halen?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 00:44

Sinds ik verhuisd ben van stal (een uur met de auto) begint mijn paard ook te schuren.
Ze staat nu met een rambo sweet itch hoody en dat houd haar manen en staart nu netjes.
Alleen heeft ze een ontzettend tuur huidje (nooit dekens opgehad, krijgt al plekken van een halster op de wei om laten).

Op haar linker borst heeft ze een plek van de deken (dit blijft redelijk constant met uiercreme). Ook aan de zijkant van haar lichaam waar de deken er langs hangt beschadigen de haren (minder dan op de borst). Nu las ik in het foldertje van mijn deken over die rain liners. Die schijnen een hele gladde voering te hebben. Heeft dat positief effect bij zo'n gevoelig huidje? Iemand ervaring?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:11

@ Patty14: bij de dierenzaak hebben ze meestal wel Vetramil honingzalf en anders via een website http://www.medpets.nl/l+mesitran/?s2m_c ... escription.

Hoe doen jullie het nu met dit weer met het rijden in de avond trouwens, rijden jullie met een vliegendeken of gewoon zonder en goed inspuiten?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:35

over hoeven en eczeem: dat kan wel kloppen. Ik ben met mijn paard naar een bioresonantie persoon geweest en die zei dat ze geen eczeem heeft maar last van candida schimmel. Nou sta ik zelf ook op een candida behandelplan en weet ik er inmiddels aardig wat over. Als je op engelstalige sites gaat zoeken op candida/candidiasis on horses/animals is er veel over te vinden. Is normaal een onschuldige gist die in de darmen leeft maar door een antibioticakuur/prednison behandeling behandeling of veel suikers in het dieet kan het gaan uitgroeien tot een schimmel die nare dingen kan uitrichten in een lijf. Schimmelnagels (hoeven), vaginale jeuk, eczeemklachten, pijnlijke tong en zelfs nerveuze klachten kun je er van krijgen doordat het goedje ook nog eens leeft van bepaalde vitamines en ook magnesium.
Ik heb het betreffende paard min of meer dezelfde behandeling gegeven als mezelf en de klachten zijn nagenoeg over. Bij mensen is de suiker snel uit te bannen maar een paard eet nou eenmaal gras dus dat is iets moeilijker. Schimmeldoders zijn goed verkrijgbaar evenals een reinigingskuur en probiotica.
Ik wil nu niet zeggen dat alle eczeem van candida afkomt maar zoiets zou nu echt een onderzoek waard zijn omdat candida wel degelijk te bestrijden is door een dieet zonder suikers icm schimmeldoders, reinigingskuur en probiotica.
(linkje voor mensen:http://www.keac.nl/candida.htm)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:44

knetterhard schreef:

zo hard als beton.
donderdag nog poging gedaan tot bekappen, ondertussen enorme spierballen van het bijvijlen. :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:04

knetterhard schreef:

keihard en super mooi :D

voor de plekken op het hoofd gebruik ik sweet itch.
bevalt al jaren goed :j

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:21

Ook ik heb een ZE'er, zij heeft opperbeste hoeven. De hoefsmid spreekt er alleen maar lof over :) :) :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:54

Hier ook een paardje met altijd mooie korte sterke hoeven.

Paard heeft nu ook alleen maar jeuk op dr hoofd omdat deze weinig beschermd word. Voor de rest ziet ze er nu echt prachtig uit!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:58

Natascha schreef:
over hoeven en eczeem: dat kan wel kloppen. Ik ben met mijn paard naar een bioresonantie persoon geweest en die zei dat ze geen eczeem heeft maar last van candida schimmel. Nou sta ik zelf ook op een candida behandelplan en weet ik er inmiddels aardig wat over. Als je op engelstalige sites gaat zoeken op candida/candidiasis on horses/animals is er veel over te vinden. Is normaal een onschuldige gist die in de darmen leeft maar door een antibioticakuur/prednison behandeling behandeling of veel suikers in het dieet kan het gaan uitgroeien tot een schimmel die nare dingen kan uitrichten in een lijf. Schimmelnagels (hoeven), vaginale jeuk, eczeemklachten, pijnlijke tong en zelfs nerveuze klachten kun je er van krijgen doordat het goedje ook nog eens leeft van bepaalde vitamines en ook magnesium.
Ik heb het betreffende paard min of meer dezelfde behandeling gegeven als mezelf en de klachten zijn nagenoeg over. Bij mensen is de suiker snel uit te bannen maar een paard eet nou eenmaal gras dus dat is iets moeilijker. Schimmeldoders zijn goed verkrijgbaar evenals een reinigingskuur en probiotica.
Ik wil nu niet zeggen dat alle eczeem van candida afkomt maar zoiets zou nu echt een onderzoek waard zijn omdat candida wel degelijk te bestrijden is door een dieet zonder suikers icm schimmeldoders, reinigingskuur en probiotica.
(linkje voor mensen:http://www.keac.nl/candida.htm)

Klinkt bekend, maar wat heb jij haar precied gegeven? Je mag mij ook wel pben daarover! Ik zou het erg op prijs stellen :j