[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:39

Ireen_ schreef:
Ik heb een vraag waar jullie misschien wel een antwoord op hebben.. Uit zomerexceem zich ook wel eens zonder jeuk/schuren aan de manen of staart? Mijn merrie had vorige zomer in juli/augustus/september jeukende bultjes op haar oorschelpen en rond de ogen. In oktober had ze jeuk en pussige plekjes onder haar buik (precies op de lijn op het midden).

Haar manen heeft ze nog nooit geschuurd, haar staart toevallig de afgelopen weken heel af en toe toen ze in de rui was, maar nu niet meer. Ze staat 's nachts op stal dus alle kans om te schuren..

Ook heeft ze vaak jeuk aan haar neus, ik vraag me dus af of dit gewoon een allergie is (ze is erg gevoelig) of dat het toch symptomen kunnen zijn van ZE?

Dat zou heel goed beginnende zomereczeem kunnen zijn.
Heb je je paardje al eens een reinigingskuur gegeven?Dat zou denk ik niet verkeerd zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:57

ireen,die bultjes rond oren en ogen kunnen ook van een parasiet komen.
bijvoorbeeld mijt.
dan als zodanig behandelen en zorgen dat je je ontworming goed op peil houdt.

jeuk aan de neus kan een allergie zijn voor bepaalde grassen,maar bijvoorbeeld ook van verf of ander materiaal

bandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:14

Een echte aanrader is het middel Ökozon. Ik gebruik het naar volle tevredenheid en het werkt echt. Zie voor een volledige omschrijving het volgende verkooppunt http://webshop.peelviervoeters.nl
Een grootverpakking is voldoende voor 2 seizoenen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:33

@Ireen_Ons paard heeft ook veel last van oren(aan de binnenkant ook), ogen en onderop de neus, als dat open is voor mugjes.
Ook bij haar buik en uiers heeft ze veel last.
Dat zijn allemaal gevoelige plekken.
Ze heeft ook een deken op (ze heeft overal zomereczeem) maar als ze op de wei staat merk je weinig tot niks aan haar staart en manen...ze krijgt wel wat jeuk aan haar manen, maar toch is dat niet het ergste.
Haar staart is nog steeds ongeschuurd, terwijl ze zonder staartflap loopt (de pony heeft hem eraf getrokken :Y) )
Ook heeft ze wel eens mijt, rond de ogen zie je dan dat het kaal wordt en op haar gezicht, ze heeft dan nooit last van haar oren en ook niet van haar buik.
Maar dat kan verschillend zijn, sommige mijten zitten ergens anders...
Ik denk toch (omdat ze ook de buik heeft) dat het zomereczeem kan zijn bij je paard.
Maar voor de zekerheid kun je haar behandelen tegen mijt, als het rond de ogen zit is dat lastig, want dan kun je beter niet wassen/smeren, (krijgen ze ontstoken ogen)je kunt wel een pour on gebruiken (wij hebben Butox gedaan)of een injectie van de dierenarts(had bij ons paard niet geholpen)

De regendeken lijkt me niks, ik doe evt. een losse regendeken over de eczeemdeken als het erg slecht is.
Want zo'n regen/eczeem ineen wordt al snel veel te warm en kan maar een korte periode gebruikt worden...

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:07

met veulen aan de voet zou ik kiezen voor een eczeemhals, om zo rond de uiers geen verstikking te kunnen krijgen van het veulen, maar de merrie toch te beschermen. Staart goed insprayen met antivliegenspray en evt. daarnaast nog een middel gebruiken zoals drainage of derfen etc.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:15

je hebt toch ook een halsdeken met een riempje naar de staart en staartflap?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:18

klopt, ook van boett

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:00

ik heb een deken van divoza,
het (was) een witte/gebroken witte deken, tot aan zijn oren.
en het werkt super :D

ben er heel blij mee

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:16

MirandaFuego schreef:
@Ireen_Ons paard heeft ook veel last van oren(aan de binnenkant ook), ogen en onderop de neus, als dat open is voor mugjes.
Ook bij haar buik en uiers heeft ze veel last.
Dat zijn allemaal gevoelige plekken.
Ze heeft ook een deken op (ze heeft overal zomereczeem) maar als ze op de wei staat merk je weinig tot niks aan haar staart en manen...ze krijgt wel wat jeuk aan haar manen, maar toch is dat niet het ergste.
Haar staart is nog steeds ongeschuurd, terwijl ze zonder staartflap loopt (de pony heeft hem eraf getrokken :Y) )
Ook heeft ze wel eens mijt, rond de ogen zie je dan dat het kaal wordt en op haar gezicht, ze heeft dan nooit last van haar oren en ook niet van haar buik.
Maar dat kan verschillend zijn, sommige mijten zitten ergens anders...
Ik denk toch (omdat ze ook de buik heeft) dat het zomereczeem kan zijn bij je paard.
Maar voor de zekerheid kun je haar behandelen tegen mijt, als het rond de ogen zit is dat lastig, want dan kun je beter niet wassen/smeren, (krijgen ze ontstoken ogen)je kunt wel een pour on gebruiken (wij hebben Butox gedaan)of een injectie van de dierenarts(had bij ons paard niet geholpen)

Op dit moment heeft ze nergens last van, dus behandelen heeft ook niet zo veel zin ;) Ik dacht er gisteren weer aan toen er 's avonds ineens weer zo veel mugjes waren.

Het ziet er bij Yade uit als kleine zwarte bultjes, kaal wordt het niet eigenlijk. foto; http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... age2-6.jpg (de voskleurige stippen zijn gewoon vliegenschimmelvlekjes ;) ).
Op haar oren zit het alleen aan de buitenkant van de oorschelp, op de puntjes zeg maar. Het is ook vanzelf weer weggegaan na insmeren met honingzalf. Ik heb toen eens een dierenarts laten kijken, die wist ook niet zo goed wat het was en dacht aan een allergie.

Ik denk dat het afwachten wordt of het deze zomer weer terug komt of niet..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:23

De processierups is dit jaar ook veel eerder uitgekomen dan anders,misschien dat er in de buurt van die rupsen zitten?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:22

Processierupsen zijn wel al uitgekomen, maar hebben nog geen brandharen en kunnen dus nog geen jeuk veroorzaken.

laurachanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:02

als mijn pony weer gaat schuren dan smeer ik de schuurplek in met levertraan zalf dat verlicht en versnelt de heeling van wondjes
vaak doe ik dat als ze weer op stal staat na een dagje wei.

ook zet ik mijn pony dan 's ochtends vroeger in de wei dan haal ik haar om half 1 ofzow weer op,
of ik zet haar 's avonds om 6 uur buiten en haal haar om 10uur half 11 weer op dan zijn de meeste vliegjes al weg
/3 :j *D

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:05

Juist in de ochtend en avond (schemering) zitten er de meeste mugjes!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:57

opisop_shop schreef:
met veulen aan de voet zou ik kiezen voor een eczeemhals, om zo rond de uiers geen verstikking te kunnen krijgen van het veulen, maar de merrie toch te beschermen. Staart goed insprayen met antivliegenspray en evt. daarnaast nog een middel gebruiken zoals drainage of derfen etc.

bedankt voor de antwoorden allemaal. had in mijn tekst niet echt duidelijk gemaakt dat deze merrie níet drachtig is, maar wel samen in de wei staat met een drachtige merrie en dus straks met een merrie met veulen. dus qua drinken e.d. hoef ik bij deze geen rekening te houden. 't gaat me er meer om dat het veulen mogelijk ook met deze merrie zal willen spelen en ik bang ben dat hij/zij dan in de deken vast komt te zitten.
ik heb nu een nieuw middel om uit te proberen bij mijn merrie, dit moet ik om de dag insmeren en zolang het veulen er nog niet is houd ik de deken nog even op. daarna hoop ik dat het middel is gaan werken en ga ik het toch maar zonder deken proberen wanneer ik ze in dezelfde wei parkeer.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:59

minikatje schreef:
je hebt toch ook een halsdeken met een riempje naar de staart en staartflap?

Maar deze is niet geschikt om continu op te laten.
De staart wordt dan teveel afgekneld...
Is mij verteld.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:38

Nou ik ben vanavond begonnen met de detox van phytonics...ik ben benieuwd.....met die van GO vorig jaar merkte ik echt niets aan dr....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:39

Iemand hier trouwens ervaring met het mair borstelframe??

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:40

Esther28 schreef:
Iemand hier trouwens ervaring met het mair borstelframe??

Ik heb zo'n frame maar de borstels zijn in no time plat geschuurd en dan vergrijpt ze zich aan het ijzer. :o

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:41

Had jij harde of zachte borstels??
En die kan je toch los bestellen als ze op zijn?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:43

Ik had de harde borstels en ja hoor je kunt ze gewoon los bestellen.
Maar ik vind ze zo prijzig,volgens mij kun je ook gewoon schrobborstels erop schroeven.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:48

Mijn gevoeligeprinsessenhuidje-paard heeft de zachte nodig, anders ligt ze nog open :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:53

oh als ze het veulen niet aan de voet hebben zou ik gewoon de deken erop gooien hoor. Ze (de volwassenen) kunnen ook lekker spelen met weidegenoten van eigen leeftijd immers en daarmee loop je toch ook risico dat ze vast blijven zitten in de deken. Ik snap het verschil wel (de boel zal minder snel knappen) maar als het veulen niet van haar zelf is, zal het dus al wat ouder zijn als ze ermee zou gaan spelen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:23

Esther28 schreef:
hoe zijn jullie ervaringen met de marstall exczeem musli? Ik heb nu de equifyt en dat gaat op zich goed

Mijn pony vond t heel vies en heeft drie weken geweigerd te eten! Ik heb nog staan en de exzem plus ook! Mag je als je wilt van me overnemen! Zijn 2 schepjes uit maar ze eet t miet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 06:20

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:17

Dat lijkt er inderdaad wel op!!
Bovenstaande berichtje over mijt had ik gelezen, maar ze heeft het nu niet meer en het is vanzelf weer weggegaan.. Of bedoel je een ander berichtje?

Ik woon overigens ca 6 km van zee, zomer exceem komt hier in de omgeving nauwelijks voor, ik zie hier nooit paarden met boettdekens. Maargoed, dat sluit het niet helemaal uit natuurlijk..