[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:15

Eehhh grove korrels zeezout, van de Tuinen.
Ligt er al jaren ongebruikt in, doorzichtig zakje met labeltje erop van de Tuinen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:18

opisop_shop schreef:
Ik heb inderdaad al jaren zeezout van de Tuinen in mijn poetskist liggen, maar er nog nooit wat mee gedaan.
Misschien gewoon eens proberen? Bovenstaand klinkt wel goed tegen eczeem!

Nieky ik zou nog niet meteen een ostheopaat er bij halen hoor.
Grote kans dat het wat kneuzingen/beurse plekken/spierpijn is.
Denk dat het juist niet fijn is om blokkades weg te gaan werken, zou toch pijnlijk zijn lijkt me op dit moment.
Ik zou hem even rust geven en lekker zelf bij laten komen, daarna longewerk en over een paar weekjes misschien even na laten kijken?

Bedankt voor de tip. Is idd mss handiger. De veearts komt zowiezo even langs. Had normaal voor 30 augustus een onderlinge wedstrijd gepland om hem wat te laten wennen aan vreemd gebied maar die ga ik niet laten doorgaan denk ik. Eerst maar even van dit laten bekomen en ff hem lekker vakantie geven.

CarolShadow: Ik heb er ng nooit over gehoord maar volgens mij zou dit wel handig zijn. Ben benieuwd naar het effect ervan enz...
Maar hoe moet je dat dan gebruiken? gewoon oplossen in water of.....
groetjes

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:19

Ok.
Maar als ik lees op internet het verhaal bij mensen met zwaar eczeem, staat er een bad van zeezout nemen, daarna afspoelen met lauwwarm water.

Nou ja, aangezien ik niet over een gigantische jacuzzi beschik waar ik mijn pony in zou kunnen tillen of hijsen, hoe ga ik dit doen?

Owja: Ben toch internet aan het afspeuren naar een goedkoop 2e hands zomerdekentje, om vervolgens een hals creatie te kunnen uitvinden van het winter en dan kijken hoe dat gaat volgend zomer. Wil het toch eens proberen. Maar vandaar ook een 2e handsje, dan is het nog eens leuk om te proberen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:59

Wilde jij het niet ook al aan je regendeken proberen?
Dan kun je dat eerst doen en dan kijken hoe dat bevalt, kun je het ontwerp voor de zomerdeken evt. nog aanpassen na je ervaringen ermee :)

Bootys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:09

ik heb laatst op aanraden ballistol gebruikt voor mijn Tinkertje die heeft niet echt zomereczeem maar schuurt wel altijd haar staart en manen kaal, het is echt vies spul, olie wat ruikt naar motorolie maar het helpt super, ik smeer het 1 keer per 2 weken in ( hele huid van de staart en manen) dan met een lekkere manenspray erover om de geur te maskeren en klaar. Wat ik heel fijn vind is dat je niet elke dag hoeft te sprayen of smeren. Ik heb de ballistol olie in een sprayfles overgeheveld en dan breng je het ook lekker snel aan.
Er zijn nog een paar vriendinnnen die het gebruiken en bij allemaal werkt het !! Hoop dat we zo meer jeukende paardjes kunnen helpen

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:54

ons paardje heeft ook al lang zomerexceem maar om zo'n middel te kopen vind ik al heel wat, welke moet ik kiezen, ik krijg hier ook zoveel goede reacties op bepaalde producten maar misschien hebben jullie een idee?
Afbeelding
misschien verklaring erbij dat het geholpen heeft?
dit helpt mijn vader te overtuigen om het te kopen, we durven namelijk niet zomaar iets te kopen :o

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:17

Ik baal echt als een stekker. Het ging best goed met Simon dit jaar met zijn rambo hoody.

Nu ben ik een week op vakantie geweest en zijn beide oren zijn helemaal kapot geschuurd. Echt dik en kapot. :(:)

Mijn ouders hebben hem gewassen met cojosol en ook geprobeerd om zijn oren iedere dag in te smeren maar hij ging
steigeren, achteruit rennen etc.

Ik ben bij thuiskomst meteen heen gegaan en mocht gelukkig wel een beetje zalf erop doen. Heb er gisteren na het
rijden een flinke laag uierzalf opgedaan en hem ingesmeerd met anti mug en anti jeuk.

Wat doen jullie trouwens als je een wedstrijd hebt. Ik moet over 2 weken op wedstrijd maar de helft van zijn manen is weg.
Daar heeft hij zeg maar plukjes van 2 cm en achter zijn oren zit een stuk waar ik 4 knotjes zou kunnen maken.?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:28

@ simongek: wat jammer dat ie zo weinig manen over heeft, dat herinnert me aan vorig jaar toen m'n eigen pony alleen nog maar wat zielige plukjes achter z'n oren had hangen. Je kan kiezen of knotjes maken of de rest er ook afscheren/knippen ofzo. (Dat laatste heb ik vorig jaar gedaan.)

Heeft iemand hier misschien nog een tip van een zalf of lotion voor de staartwortel? Ik merk dat Kaspars staartwortel er beetje gehavend uitziet terwijl ie toch echt z'n deken om heeft. Daarbij zitten er ook beetje geschaafde plekjes onderop z'n staartwortel lijkt me stug dat ie daar aangekomen is met z'n SIH om. Dus ik zoek iets zeer versoepelends/vochtinbrengends. Aan weerszijde van z'n staartwortel zit ook een klein ingedroogd wondje, de vorige keer had ie dat ook maar toen had ie z'n deken niet om, dus vermoedde ik dat ie dat zelf gedaan had, maar nu zit z'n deken om. Het zit aan de grens van z'n staartharen, een rond wondje. Ik heb er levertraan opgesmeerd, maar dat is meer voor het wondje. Ik zoek iets dat ik even op z'n hele staartwortel kan smeren.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:44

Hey allemaal, Ik heb een eczeemdeken aangeschaft voor mijn pony,alleen als hij gaat grazen schuift de hals naar achter en is 1/4 van zijn hals bloot. nu heeft hij daar dus weer last. Hij heeft alleen op zijn hoofd en hals last dus ik vraag me af... Is er ook een halsdeken met een hoofd er aan vast? Ik had namelijk een losse hoofdkap maar die blijft met geen mogelijkheid zitten. De oren passen er ook niet in... (hij heeft heel kleine oortjes) laatst zag ik wel zo'n soort deken bij iemand op een wedstrijd, maar die was niet speciaal voor eczeem denk ik, zou dat wel werken? (met gaten voor rond de ogen en gaten waar de oren door kunnen.)
Volgens mij was dat een soort dunne deken die je om kan doen voor op wedstrijd zodat je paard schoon blijft. Wie weet of er een hals is met hoofdkap er aan vast? welk merk is fijn etc.
Is er ook een verzamelpagina waar alle bestaande merken dekens op staan, met foto en commentaar?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:17

tos: Ik denk dat dat niet zo heel gemakkelijk zal worden omdat alle paarden anders reageren. het is helaas toch een kwestie van uit proberen. Het wordt een klus, maar ik zou zeggen lees het topic terug en lees de tips en reacties over bepaalde middelen.

Zo terug van vakantie, en Shanti haar manen en staart zitten er nog aan JIPPIE. Wel zijn de plekjes op haar hoofd erger geworden. De gene die voor Shanti zorgde is toch maar gaan smeren met vetaderm. De bultjes zijn nu bijna weg, maar haar koppie is bijna helemaal grijs (kaal).
Heb trouwens zelf kunnen ontdekken hoe irritant muggen zijn, waar we zaten kwamen er elke avond miljoenen (voor mijn gevoel) agressieve muggen, ben helemaal lek gestoken! jeuk jeuk jeuk

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:19

Auks schreef:
Is er ook een verzamelpagina waar alle bestaande merken dekens op staan, met foto en commentaar?

Ik heb de vantiaggo eczeemdeken en heb hier zelf een lus aangemaakt die ik door de hoofdkap kan halen (tussen de oren) Mischien is een hoody anders iets voor jou???

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:26

opisop: ja weet ik, dat wil ik ook nog doen.
Tos: Helaas kunnen wij niet 1 middel geven wat kan werken, was het maar zo. Wat je zelf al wel in ieder geval kan doen en minder kost alleen meer tijd, is zorgen dat de pony op kort gras komt of er helemaal af, kijken naar wat je bijvoert, en de staart en manen wassen met een milde shampoo. Daarmee kan je al een hoop verlichten.

Simongek: wat balen dat het in jouw vakantie zo is gelopen. Zul je altijd net zien hé, als je weg bent. Voor het mooie voor de wedstrijd denk ik dat je beter alles eraf kan halen als er al niet meer zoveel aan zit. Een paar knotjes geven ook niet echt een algehele verzorgde uitstraling. Hoe erg is het? Heb je er een foto van?

Myour: Zoek even op internet op vochtinbrengende gels e.d. Kom je een hoop tegen aan producten.

Auks: Ik denk dat je de sleezy bedoeld. Die zit heel strak om de huid heen. Je hebt ze ook met masker gedeelte, waarbij de ogen inderdaad vrij zijn. Officieel zijn deze dekens bedoeld om je paard schoon te houden na een wasbeurt tot aan je wedstrijd, show etc. Echter worden ze nu ook her en der gebruikt voor eczemers. Er zijn wat mensen hier die een sleezy gebruiken voor eczemers, wacht hun reactie even af, ze zullen vanzelf reageren.
Er is inderdaad wel een topic geweest. Hieronder link voor je:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=120&t=1083617

Essie: Fijn dat ze zich goed gehouden heeft. Is toch altijd spannend als je er zelf niet bent, hoe een dier zich houdt. En ik herken je verhaal, ikzelf moet altijd oppassen want kan ook niet tegen steken e.d. en ze moeten ook altijd mij hebben.
Dit jaar vermijd ik zoveel mogelijk bos met waterkanten e.d.
Gewoon omdat mijn lichaam helemaal van slag raakt door die prikjes.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:44

@simongek Ik maak bobo zijn manen nat en dan draai ik de plukjes in elkaar dubelvouwen stiekje er om en klaar. Gaat sneller als vlechten ;)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:57

@cs Ik gebruik het zeezout wel bij mijn pony. Ik het een handje zout opgelost in warm water, en dit in een plantenspuit gedaan. Dit spuit ik regelmatig op zijn manen. Zo dat het echt zeiknat is. Daarna even uitspoelen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:12

ja ik heb een met vaste niet zoals ivanhoe los maar die van mij zit hetzelfde
je moet alleen hales en deken over het hele hooft trekken
hij is maat 185 ik heb een grotere gekocht omdat hij toch iets te krap was voor de mijne
hij heeft maar 4 dgn opgelegen en nieuw 82 gekost
als je hem wil hebben??

Auks schreef:
Hey allemaal, Ik heb een eczeemdeken aangeschaft voor mijn pony,alleen als hij gaat grazen schuift de hals naar achter en is 1/4 van zijn hals bloot. nu heeft hij daar dus weer last. Hij heeft alleen op zijn hoofd en hals last dus ik vraag me af... Is er ook een halsdeken met een hoofd er aan vast? Ik had namelijk een losse hoofdkap maar die blijft met geen mogelijkheid zitten. De oren passen er ook niet in... (hij heeft heel kleine oortjes) laatst zag ik wel zo'n soort deken bij iemand op een wedstrijd, maar die was niet speciaal voor eczeem denk ik, zou dat wel werken? (met gaten voor rond de ogen en gaten waar de oren door kunnen.)
Volgens mij was dat een soort dunne deken die je om kan doen voor op wedstrijd zodat je paard schoon blijft. Wie weet of er een hals is met hoofdkap er aan vast? welk merk is fijn etc.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:14

ja zeezout schijnt echt te werken mijn smid zei dat laatst ook al ik moest hem ermee wassen
en idd mijn nicht deed dat jaren geleden al met haar ijslander die extreem had had geen haren meer zo erg
zeezout hielp toch iets
dus in een minder geval zal het wel helpen bij haar paardje hielp uiteindelijk niks meer
ze heeft hem toen weggedaan geeen maken meer de staart af
heel jammer was een mooi dier

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:10

indrasjacks schreef:
ja ik heb een met vaste niet zoals ivanhoe los maar die van mij zit hetzelfde
je moet alleen hales en deken over het hele hooft trekken
hij is maat 185 ik heb een grotere gekocht omdat hij toch iets te krap was voor de mijne
hij heeft maar 4 dgn opgelegen en nieuw 82 gekost
als je hem wil hebben??

Nou mijn pony is 1.20 dus denk dat jou 185 te groot zal zijn. welk merk heb jij en waar heb je die vandaan? heb je er ook foto's van dan kan ik even vergelijken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:13

Auks je kunt gewoon een hoody/sleezy proberen inderdaad.
Zijn meen ik rond de 30 / 40 euro.
Je kunt ze ook zelf proberen te maken, de lycra stof die ervoor gebruikt wordt is niet zo duur, iets van E4,50 per strekkende meter. Heb ik voor Storm ook gedaan, is alleen nog niet af maar dit was mijn testmodel;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KBF7AXQH.jpg

Anders een hoofdkap kopen en aan de deken bevestigen met de klippen, zoals de Pagony ook heeft.
Dan heb je dit resultaat;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZXYIUTHH.jpg

Edit: of een oude eczeemdeken kopen waarvan de hals nog heel is, daar vervolgens zelf iets van maken?
Heb ik ook gedaan bij oude dekens:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YOKIREG4.jpg

Als iemand nog interesse heeft in deze eczeemdeken hoor ik het wel.
Is een Pfiff van 2 jaar oud.
Maat 175 maar valt als een 185.
Heb er een stukje bij aangenaaid aan de hals, kun je er zo weer afhalen als je wilt.
De clippen zijn kapot, had het voor nood even met deze clippen gedaan.
Verder wat repararties of nog wat kleine gaatjes.
Prima pasvorm voor bredere paarden en bedekt het paard heel erg goed!
Had voor Darren een nieuwe gekocht die is meegegaan toen ik hem heb verkocht.
Deze deken heb ik als reserve gehouden voor Storm, maar aangezien hij of de Meulenkamp of de vliegendeken draagt doe ik er toch niets mee. Nieuw zijn deze dekens E150 trouwens!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4IYION4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZR6BTN6T.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WY4AESB6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QY4VW4QO.jpg
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 02-08-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:13

hoi ik heb hem van pegasus ruitersport
moet zeggen hij valt voor mijn tinker erg klein vind ik
hij heeft normaal 175 dekenmaat had al extra 185 genomen omdat hij nog groeiende is maar valt naar mijn idee kleiner dan 175 mijn tinker is nu denk rond de 140
het merk is equitheme

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:15

Auks overigens zit er geen hoofd aan had verkeerd gelezen
maar de hals is wel verstelbaar vooraan en kan dus niet schuiven omdat je de elastiek strakker maakt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:18

Maar Indra dat zal alsnog niet passen op eentje van 1,20 ;)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:28

opisop:
Ik ben nou toch benieuwd wat jij het fijnste vind van al die dekens en halzen die je getest hebt :D
Welke dingen vielen zoiezo af en waarom? Wat gebruik je nu?

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:36

opisop_shop schreef:
Auks je kunt gewoon een hoody/sleezy proberen inderdaad.
Zijn meen ik rond de 30 / 40 euro.
Je kunt ze ook zelf proberen te maken, de lycra stof die ervoor gebruikt wordt is niet zo duur, iets van E4,50 per strekkende meter. Heb ik voor Storm ook gedaan, is alleen nog niet af maar dit was mijn testmodel;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KBF7AXQH.jpg

Deze bedoel ik inderdaad! Weet je waar je die kunt kopen? heb even gezocht maar kan ze zo niet vinden. Zelf maken ben ik geen ster in ;-)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:39

CarolShadow schreef:
Wat je zelf al wel in ieder geval kan doen en minder kost alleen meer tijd, is zorgen dat de pony op kort gras komt of er helemaal af, kijken naar wat je bijvoert, en de staart en manen wassen met een milde shampoo. Daarmee kan je al een hoop verlichten.

Wat erg ik me helemaal niet gereaseerd dat volgras zo slecht is voor paarden met ZE. Shanti is gisteren juist verplaatst naar een lekker nieuw vol stukje. oeps :o . ik kan haar denk ik wel ergens anders zetten, ga vanmiddag meteen even overleggen met de staleigenaar. Domme vraag misschien, maar waarom is gras zo slecht???? (kan ik mijn vraag motiveren straks op stal Het staat zo raar als ik alleen maar zeg, ik wil Shanti op een kaler stuk hebben omdat dit beter is)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:42

[quote="opisop_shop"]Edit: of een oude eczeemdeken kopen waarvan de hals nog heel is, daar vervolgens zelf iets van maken?
Heb ik ook gedaan bij oude dekens:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YOKIREG4.jpg

Staat jouw haf zo ook op het land? Gaat dat goed? Shanti staat gewoon onder een hele eczeem deken, maar het probleem zit bij haar alleen in de manen en op haar hoofd. Ze krijgt nu juist wel bultjes door het broeien, dus zou ik ook wel zoiets willen als wat jij hebt gemaakt!