Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:54

Nou dat is dan al fijn dat er op de bijsluiter zo'n relatief hoge dosis in 1 stap wordt geadviseerd. :( :( Het idee van een kickstart waarschijnlijk...

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:22

Dat vindt ik dus zo moeilijk he,mijn pony had geen vieze ogen en neus,ook geen krullenvacht.
Ze was ineens accuut hoefbevangen,en toen werd ze geprikt op Cushing en resistent voor suiker.
Toen kwam uit dat de waardes wel erg hoog waren voor Cushing.Toen stond ze gelijk op 1 mg Pergolide.
Ik als leek :o viel het me wel op dat ze inderdaad niet meer hengstig is sinds ze op Pergolide staat.
In de zomer was ze wel eens tot 4 keer toe hengstig in de maand.
Ze krijg nu wel een wat bol voorhoofd,dat las ik hier ook dat dat door de Pergolide komt?

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:23

fargo schreef:
Nou dat is dan al fijn dat er op de bijsluiter zo'n relatief hoge dosis in 1 stap wordt geadviseerd. :( :( Het idee van een kickstart waarschijnlijk...

Mijn dierenarts toen zei dat 1 mg normaal is bij haar lichaamsgewicht van 425 kilo???

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:42

Mijne kreeg juist een opgeblazen hoofd door de Cushing, het verdween door de Pergolide.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:29

Het hoofd bij de mijne lijkt bij nader inzien toch ook minder vol...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:15

palominotje schreef:
fargo schreef:

Mijn dierenarts toen zei dat 1 mg normaal is bij haar lichaamsgewicht van 425 kilo???

De vuistregel/richtlijn is gewicht x 0,002 = dus bij 500 x 0,002 = 1mg

425 x 0,002 = 0,85 afgerond naar boven is 1 mg
Het feit dat je die dosis gaat geven afgerond naar 1 mg is niet zo'n probleem, maar dat je daar niet rustig in stapjes naar toe werkt - dat kan wel een probleem zijn door de bijwerkingen.
Maar overigens vind ik hoefbevangenheid erger/gevaarlijker dan vieze ogen/vieze neus (dat is gewoon weerstandgerelateerd) en krulvacht (komt pas zichtbaar na meerdere jaren rondlopen met cushings) hoor, don't get me wrong, dus daarom kan sneller ingrijpen en kiezen voor een bepaalde dosis toch wel verantwoord zijn! Maar om het standaard op de bijsluiter te zetten, dat vind ik zelf niet zo handig omdat het zonder opbouwen is.
Overigens was ze waarschijnlijk zo vaak hengstig doordat haar hormoonhuishouding zo van slag was, dat was natuurlijk ook niet in orde..

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:08

Hmm als ze niet meer hengstig worden vind ik niet zo erg. Mijn jonge hengstje staat naast en tegenover de 2 Prascend gebruikers, dus dan blijft het voorlopig hopelijk lekker rustig :-) en aan de andere kant staat zijn moeder en die is drachtig dus die zet m voorlopig ook wel op zijn plek ;-)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:44

IMJ schreef:
Ik heb de bijsluiter van prascend gelezen en daar staat idd in dat er gestart wordt met 1mg en daarna getitreerd naar minder... Raar hoor..

Gas de jouwe 1 dik been martina?
Hij had een hoefzweer, heeft geen koorts, loopt goed maar heeft nu dus wel vocht in dit been..
Kan het er redelijk uit stappen..
.

Ja 2 dikke achterbenen, eng dik, binnen een week na de start met de prascend, bij de start op 5 november j.l. ben ik vrij vlot terug gemoeten maar een kwart tablet omdat de pony apathisch werd en stond te wiebelen of ze gedronken had.
Ook het lopen werd niks makkelijker, ondertussen stapt ze wat beter maar niet 100% en ben ik ook van de dikke benen af, ben het met fargo wel dik eens dat hoefbevangenheid een veel groter probleem is dan krulhaar of vuile ogen (die iok hier overigens ook waarneem maar niet relateerde aan de kwaal)

Het niet hengstig worden /of dragend worden is eerder in verband met cushing dan met prascend gebruik denk ik. Tot begin 2011 werd de merrie gewoon hengstig maar niet dragend, ik heb daar verder weinig meer achter gezocht en het voor leeftijdskwaal gehouden, ondertussen ben ik ervan overtuigd dat de pony dus al veel langer cushing heeft, als ik alles van de laatste 3 jaar zowat bekijk.

@IMJ, de bijsluiter zegt wel meer, de producent wil verbruik en een goed gevulde portomonee...

Mijn pony weegt zo'n 200 kg op moment en ik begon (op DA-advies) met een half tablet, dat vond men hier al veel en het bleek dus dat fargo meen ik en foccussed gelijk hadden, zit nu op een kwart tablet en dat lijkt goed te gaan.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:50

fargo schreef:
Ehmm Jasia, dat lijkt me wel een beetje snel gaan dat je zo snel mag afbouwen, de meeste paarden/ponies blijven toch wel op een goede dosis staan. Tenzij jouw paardje zo licht is of maar zo weinig cushings verschijnselen heeft, maar dan snap ik niet dat er gestart is met 1 mg.. Questions, questions ....

Op zich had Anne geen heftige symptomen, zoals de krullende vacht, hoefbevangenheid, IR, enz.
Maar Anne was van de één op de andere dag ontzettend duf. Erg eng, gezien ze normaal een enorme stuiterbal is. Ze reageerde op niets of niemand, keek niet op of om, liet iedereen zomaar in haar buurt komen. Zelfs op de kliniek mochten 3 dierenartsen aan haar benen zitten, terwijl ze normaal één dierenarts al het licht uit de ogen slaat :=
Ze was echt niet zichzelf. Daarnaast had ze gigantische jeuk, die alsmaar erger werd en leek alles heel snel te gaan. Haar vacht begon ook uit het niets enorm te groeien en ze had vrij veel ontstekings-waarden in haar bloed...
Daarom zijn we begonnen met 1 mg per dag. Ze zit qua gewicht eigenlijk net op het randje voor een hele of een halve tablet...
Omdat in het bloed te zien is dat de waardes heel snel verbeteren, mag ik haar nu 1/2 tablet geven. Het bloed blijven we in de gaten houden, mocht het de volgende keer weer zo enorm verbeterd zijn, mag ze op een kwart tablet. Zodat we, wanneer het wél slechter begint te gaan, nog ruimte hebben om weer op te bouwen.
De bovengenoemde symptomen zijn echt afgenomen/weg, dus wat dat betreft durven we het ook goed aan om over te gaan op een halve tablet :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:52

Martina67 schreef:
@IMJ dat dikke been kreeg de mijne ook in de eerste 1,5 week van de medicatie met prascend, trekt als het goed is weer weg.

@hallo jasia!!! Wist je dat pony's ook niet meer hengstig c.q dragend worden met cushing..... dat ze er wel een heel zware buik van kunnen krijgen...?
IK niet, maar ik had ineens wel een deja-vu van zo'n gevalletje dragend zijn....

Hoop dat Anne het goed gaat doen op de medicatie.

Alle anderen wederom hartelijk dank voor de antwoorden betreffende scheren, ik scheer dus voorlopig niet,
heb haar zojuist bekapt en wat geborsteld, ziet er dik uit is zo mager als een lat, dus ik laat de deken liggen.
Een wandelingetje deed haar wel goed had ik de indruk en dat lukte nu ook eindelijk weer *hoera*

Heey Martina!
Dragend zijn? Bij mijn weten is Anne niet drachtig, tenzij het van één van de Mini's is.. Maar gezien dat ruinen zijn, lijkt me dat erg sterk :))
Hengstig is ze ook errúg regelmatig, hihi.. Misschien had je het tegen iemand anders? :D

Edit: Ooow ik begrijp al wat je bedoelt... Hahaha, ik geloof dat ik nog niet helemaal wakker ben.. :')

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:37

Wat ik mij net afvraag is, gezien de hoge frequentie van voorkomen van cushing, zou dit niet erfelijk kunnen zijn?

Zijn hier al toevallig studies naar?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:00

ik heb wel gehoord dat dieren die gedrende hun leven meermalen last van overgewicht hebben gehad een grotere kans op cushing hebben, en dat er ook wel gedacht werdt aan een erfelijke factor, maar of dit al onderzocht is durf ik niet te zeggen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:09

dookia schreef:
Wat ik mij net afvraag is, gezien de hoge frequentie van voorkomen van cushing, zou dit niet erfelijk kunnen zijn?

Het is een ouderdomsziekte en aangezien paarden nu veel ouder worden dan vroeger (meer mensen houden paarden in leven ondanks ouderdom) komt het vaker voor. Over het algemeen zijn het merries (al zijn er natuurlijk ook ruinen - zoals de onze ;-) ) die tijdens hun leven structureel overgewicht hebben gehad en dan vooral sobere rassen die dus eigenlijk maar met weinig toe kunnen en dus hun hele leven daardoor net wat te veel hebben gehad.. Sobere rassen zijn vaak de nog oorspronkelijke rassen zoals arabieren, gelderse paarden, fjorden, shetlanders, shires, morgans, haflingers en ijslanders..

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:54

Jasia schreef:
Martina67 schreef:
@IMJ dat dikke been kreeg de mijne ook in de eerste 1,5 week van de medicatie met prascend, trekt als het goed is weer weg.

@hallo jasia!!! Wist je dat pony's ook niet meer hengstig c.q dragend worden met cushing..... dat ze er wel een heel zware buik van kunnen krijgen...?
IK niet, maar ik had ineens wel een deja-vu van zo'n gevalletje dragend zijn....

Heey Martina!
Dragend zijn? Bij mijn weten is Anne niet drachtig, tenzij het van één van de Mini's is.. Maar gezien dat ruinen zijn, lijkt me dat erg sterk :))
Hengstig is ze ook errúg regelmatig, hihi.. Misschien had je het tegen iemand anders? :D

Edit: Ooow ik begrijp al wat je bedoelt... Hahaha, ik geloof dat ik nog niet helemaal wakker ben.. :')

Heb je h'm? Hoe vroeg ben je opgestaand vanochtend?? :D

Dat duf zijn heb ik hier ook gezien dus, dat is inderdaad heel eng.
Vanochtend vond ik iedereen incl. cushing patient vlot zat reageren.

Over erfelijkheid en cushing..... hummmmm, kan natuurlijk aan de andere kant,
de geneeskunde ontwikkeld zich in rap tempo, zo ook de opsporingsmethoden van
allerlei ellende bij dieren en dus kan het aangetoond worden.

Dat gebeurde vroeger niet of veel minder!
Ik bedoel maar, tegenwoordig kunnen dieren bestraald worden bijvoorbeeld.Paarden en Pony's die wat mankeerden gingen naar de slacht of werden via marktcircuits "opgeruimd" terwijl we nu veel vaker doorbehandelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:04

Wat betreft de startdosering: Het is niet wat ik vind hoor Martina.. ik ben met een kwart gestart. :) Als ik hem verder had kunnen breken had ik het vast en zeker gedaan. :') Better safe then sorry.. Zit zelf in de zorg, weet hoe bijwerkingen kunnen werken.
Toch denk ik niet dat ze voor beter verkoopcijfers een hogere dosering aan mogen geven dan dat werkzaam is hoor..
http://www.boehringer-ingelheim.nl/cont ... luiter.pdf
De link naar de bijsluiter, dat van die 200 kg staat idd 0,5 tabl. bij.
Dat vind ik ook vrij veel..
Maar goed, ik ben gewoon echt heel voorzichtig, ook met mijn eigen patiënten (behandel diabeten).

Jouw paard had 2 dikke benen, da's toch weer anders dan 1... Gelukkig leek het vanmorgen allemaal wat te zakken, ook vond ik hem behoorlijk allert, zou het beginnen te werken? Ik ga vanavond voor de 5e keer een pil geven..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:49

fargo schreef:
dookia schreef:

Het is een ouderdomsziekte en aangezien paarden nu veel ouder worden dan vroeger (meer mensen houden paarden in leven ondanks ouderdom) komt het vaker voor. Over het algemeen zijn het merries (al zijn er natuurlijk ook ruinen - zoals de onze ;-) ) die tijdens hun leven structureel overgewicht hebben gehad en dan vooral sobere rassen die dus eigenlijk maar met weinig toe kunnen en dus hun hele leven daardoor net wat te veel hebben gehad.. Sobere rassen zijn vaak de nog oorspronkelijke rassen zoals arabieren, gelderse paarden, fjorden, shetlanders, shires, morgans, haflingers en ijslanders..

Toch is het apart dat het ook sporadisch bij jonge paarden voorkomt, zoals mijn Billy, die pas 7 is. Het is idd tenslotte een ouderdomsziekte. Ik hoor wel dat het bij jonge dieren vaak veel agressiever is. Er bestaat een vermoeden dat er sprake kan zijn van een tumor, als het zich bij jonge dieren voordoet. Dat heb ik tenminste gehoord, maar ik geloof niet dat er stelselmatig onderzoek naar is gedaan?

Heb trouwens net de hoefsmid hier gehad en met haar over cushing gepraat. Ze stelde veel vragen en komt dus regelmatig bij paarden die volgens haar cushing hebben (en veel problemen met bevangenheid), maar noemde dat de kennis bij veel d.a. toch nog niet erg groot is op dit gebied. Hier weten ze er inmiddels best wel wat vanaf, maar in veel regio's schijnt nog niet helder te zijn dat een gewone bloedproef zonder afwijkingen niets zegt over al dan niet cushing.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:05

Anne is ook pas 14, dat vind ik toch niet uit.. :=

Martina: Jouw paardje werd juist suf door de Prascend toch?
Anne was apathisch voordat we met de Prascend begonnen, dat is waarom we haar op Cushing testten. Verder had ze eigenlijk geen symptomen. Wel wat 'eigenaardigheden', die daarna wel op hun plaats vielen, maar niks heftigs..

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:10

Fargo@ tuurlijk is hoefbevangenheid erger en gevaarlijker!
Weet er inmiddels alles van mijn merrie staat nu al 8 weken hoefbevangen.
Ik leer hier meer als van dierenartsen :D
Gelukkig heb ik een andere dierenarts gevonden die wel goed uitleg geef,bel of mail en heb binnen een kwartier antwoord.
trouwens even een andere vraag aan jullie......mag een dierenarts Pergolide per post versturen?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:33

@Jasia, wat voor eigenaardigheden had die van jou?

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:54

IMJ schreef:
Wat betreft de startdosering: Het is niet wat ik vind hoor Martina.. ik ben met een kwart gestart. :) Als ik hem verder had kunnen breken had ik het vast en zeker gedaan. :') Better safe then sorry..

:(:) Dat zei ik volgens mij ook niet maar dat terzijde.

Ja, mijn pony werd precies gezegd nog duffer toen ik prascend ging gebruiken daarvoor zou ik haar eerder omschrijven als geen zin meer, down, geen levensvreugde.

IMJ, je deelt het tabletje nou ook in vieren met een pillensnijdertje?
Wat was ik blij dat iemand mij tipte over zo'n ding.

Vind ze nu positiever sinds deze week en ben nu donderdag 6 weken bezig.

Het enige wat mij nu nog opviel, echt opviel vanavond is dat ze niet meer zo'n
leiderschapsrol heeft, de jongsten proberen het over te nemen en ze pikt het min-of-meer, dat zou voorheen niet gebeurd zijn.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:58

palominotje schreef:
Gelukkig heb ik een andere dierenarts gevonden die wel goed uitleg geef,bel of mail en heb binnen een kwartier antwoord.
trouwens even een andere vraag aan jullie......mag een dierenarts Pergolide per post versturen?

Ik leer hier ook veel meer!

super voor je dat je een andere dierenarts gevonden hebt!

Ik weet niet waarom een DA pergolide niet zou mogen versturen maar als hij/zij dat doet zou dat dan niet beter aangetekend kunnen of per apothekers-bezorgdienst?
Stel die tabletten raken zoek bij de post?
Moet je toch effe niet aan denken....

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:35

Ze heeft van zichzelf al genoeg eigenaardigheden, maar ik vrees dat die niet meer overgaan _O-

Maar zo kreeg ze dus ineens een langere vacht dan normaal.
En naast het feit dat ze van de een op de andere dag ineens nergens meer op reageerde, zag ze er ook inééns niet meer uit zoals 'normaal'. Ze was wat doffer en oogde gewoon niet als zichzelf. Moeilijk uit te leggen.. :=

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:52

Martina67 schreef:
palominotje schreef:

Ik leer hier ook veel meer!

super voor je dat je een andere dierenarts gevonden hebt!

Ik weet niet waarom een DA pergolide niet zou mogen versturen maar als hij/zij dat doet zou dat dan niet beter aangetekend kunnen of per apothekers-bezorgdienst?
Stel die tabletten raken zoek bij de post?

Nou vorige dierenarts stuurde alle medicijnen per post en niet aangetekend of bezorgdienst!
Nieuwe dierenarts stuurd geen medicijnen op! Assistente zegt dat zei dat niet mogen,ook voor eventueel zoek raken met de post!
Moet je toch effe niet aan denken....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:07

Ik gebruik de pillensnijder idd, kost een kleine 3 euro maar snijdt vrij secuur! Heel handig!

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:14

Ik heb ook al een tijdje meegelezen en adviezen hier opgevolgd zoals geven van magnesium. Ik heb een shet van ongeveer 30 jaar oud met sinds een aantal weken cushing. Ik had de da erbij geroepen in verband met vermageren uit de test kwam cushing.
Ik ben gestart met 0.25 tablet prascend per dag. Hij loop ongeveer 8 uur per dag in de paddock in een kudde verder als hij binnen staat heeft hij ook een eigen uitloop. Hij had al een slecht gebit en at moeilijk staat onder controle tandarts. Omdat hij zo afgevallen was ben ik pavo slobber gaan voeren 3handjes slobber v oor de avond en ochtend 3 handjes meusli met olie en magnesium en daarnaast 2 x daaga flinke berg kuil. Pony bleef echter mager voelt ze ribben en heeft wel een ronde buik, verder ziet hij er eigenlijk somber uit staat maar wat te staan in de paddock. Loopt ook met de achterbenen alsof hij dronken is da zei dat dat ook kwam doordat alle bespiering weggevallen was. Nu echter sinds 2 dagen eet hij ze kuil niet meer krijg het niet weg of geen trek ik weet het niet nu ben ik vandaag begonnen met grasmix te voeren. Ik vraag me welis af of hij nou nog echt gelukkig is? Heb hem al 20 jaar en kan hem niet missen.