AngelsDitch schreef:blacklight schreef:Moeilijk... omdat je niet weet hoe licht de vorm is...Heey,
Ik heb eigenlijk een vraag, wij zijn gister naar een B-pony gaan kijken voor mijn zusje. De pony was op een ding na dus helemaal perfect, maar hij heeft wel lichte vorm van zomerexceem. Die mensen hebben toen hun de pony kochten behandeld met een of ander spul van emmers. Toen heeft hij niet meer geschuurd. (geen dekens ect). Maar nu is mijn vraag, aangezien de meeste van jullie er verstand van hebben wat het verstandigst is?
Over het algemeen kopen wij geen paarden waar al gebreken aan zitten. Maar ga maar eens een goede brave betaalbare B-pony zoeken. (mijn ouders geven er dus geen 5000 euro voor uit, zoals je steeds vaker tegenkomt)
Waar staat de pony nu? En waar ga je hem stallen? Dichte of open stal... maar nog belangrijker langs de kust of midden in het land. Komt ie op een wei waar veel wind staat of waar een meertje in de buurt is.
Mijn pony komt uit Friesland waar ze op een beschutte wei stond tussen de bomen, veel mugjes. Eczeem was daar dus behoorlijk.
Nu staat ze bij mij langs de kust en op een wei met veel wind. Nu heeft ze haast geen last meer. Ik smeer niks, ze heeft alleen een eczeemdeken op... geen problemen.
Het ligt er echt aan waar je hem gaat stallen (dicht aan kust, open gebied met veel wind) en hoe ernstig de eczeem is.
Maar één waarschuwing, een pony bij ons op stal werd ook verkocht met de opmerking ' ze heeft wel licht eczeem'.... Dezelfde pony blijkt ontzettend eczeem te hebben... Dus laat je niets wijsmaken.

Ook valt het extra werk-tijd door eczeem best mee als je weet hoe je ermee om moet gaan. Al kost t wel veel geld (maar dat kan je natk afdingen aan verkoopprijs...).