[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dendie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:15

AngelsDitch schreef:
blacklight schreef:
Heey,

Ik heb eigenlijk een vraag, wij zijn gister naar een B-pony gaan kijken voor mijn zusje. De pony was op een ding na dus helemaal perfect, maar hij heeft wel lichte vorm van zomerexceem. Die mensen hebben toen hun de pony kochten behandeld met een of ander spul van emmers. Toen heeft hij niet meer geschuurd. (geen dekens ect). Maar nu is mijn vraag, aangezien de meeste van jullie er verstand van hebben wat het verstandigst is?
Over het algemeen kopen wij geen paarden waar al gebreken aan zitten. Maar ga maar eens een goede brave betaalbare B-pony zoeken. (mijn ouders geven er dus geen 5000 euro voor uit, zoals je steeds vaker tegenkomt)
Moeilijk... omdat je niet weet hoe licht de vorm is...
Waar staat de pony nu? En waar ga je hem stallen? Dichte of open stal... maar nog belangrijker langs de kust of midden in het land. Komt ie op een wei waar veel wind staat of waar een meertje in de buurt is.

Mijn pony komt uit Friesland waar ze op een beschutte wei stond tussen de bomen, veel mugjes. Eczeem was daar dus behoorlijk.
Nu staat ze bij mij langs de kust en op een wei met veel wind. Nu heeft ze haast geen last meer. Ik smeer niks, ze heeft alleen een eczeemdeken op... geen problemen.

Het ligt er echt aan waar je hem gaat stallen (dicht aan kust, open gebied met veel wind) en hoe ernstig de eczeem is.
Maar één waarschuwing, een pony bij ons op stal werd ook verkocht met de opmerking ' ze heeft wel licht eczeem'.... Dezelfde pony blijkt ontzettend eczeem te hebben... Dus laat je niets wijsmaken. Probeer idd of je r een paar maanden (wel tijdens voorjaar of zomer dan) mag leasen ofzo. Als het echt de droompony is, zou ik een zeer lichte (!!) vorm van eczeem voor lief nemen.
Ook valt het extra werk-tijd door eczeem best mee als je weet hoe je ermee om moet gaan. Al kost t wel veel geld (maar dat kan je natk afdingen aan verkoopprijs...).

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:33

Ik heb het volgend voer advies gekregen via de mail:

Met name koper zink en selenium spelen een rol bij het voorkomen van zomereczeem. Marstall EXzem is speciaal ontwikkeld voor paarden die met dezeproblemen kampen. 1 kilo per dag naast het gewone krachtvoer zorgt in iedergeval voor voldoende koper zink en selenium in de juiste verhouding. Daarnaast is het aan te raden een voer te geven dat weinig toegevoegdesuikers bevat bijvoorbeeld Cornmuesli van Marstall.

Is er iemand (henny??) die hier reactie op kan geven. Ben heel benieuwd Knipoog

Over de pony met exceem die iemand hier wilde kopen, ik zou zeggen doe het niet. Er zijn er genoeg te koop die niet zoveel wel gezond zijn. Die van mij schuurt maar heel licht in de zomer, maar toch word zelfs ik er weleens wanhopig van..

Edit: ik heb ze overigens al wel terug gemaild met de mededeling dat ik heb gehoord dat in excem melasse zit en dat dat ook niet goed is..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:48

ik heb gehoord dat zowiezo de ingredienten in brokken en melange slechte invloeden hebben op paarden met exceem.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:10

Ik heb ook gehoord dat er in brokken ingredienten zitten die niet goed zij nvoor eczemers. Voornamelijk omdat alles in een brok geperst zit en dat alleen door melasse aan elkaar kan blijven zitten. Die melasse is suiker... en dat is voor eczemers niet goed.

Ik ga over op een granenmix zonder bix

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:22

beste is gewoon helemaal geen muesli of brok,maar een supplement geven waar alles in zit Knipoog
dan geef je voor de sier een beetje muesli,waarbij je wel de beste uitzoekt

en daar doe je je supplement dan bij.
dan krijgt je dier toch alle vitamientjes binnen,maar niet teveel troep

dat marstall spul ziet er trouwens best goed uit heb ik het idee

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:34

granen zijn weer niet goed voor de darmflora toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:08

nee patat en vette mayonaise ook niet voor die van mij maar ik word vast wel 80 Tong uitsteken
ik denk dat het wel een beetje meevalt?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:21

Ja die granen.. Henny zei een paar bladzijden geleden ook dat zijn paarden juist daardoor weer gingen schuren. Doordat er voor het mooie (glimmende) soja olie over heen is gegooid..

Heb jij een supplement in gedachten ellepel?

Ik tegen diegene van het voeradvies (overigens aan te vragen via verschillende sites..) terug gemaild met de opmerking over melasse en inderdaad of er een supplement is wat er gevoerd kan worden.
Ik heb wel het idee dat die van mij best wat energie kan gebruiken. Zit dat in een supplement dan wel genoeg?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:27

olie...

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:08

Amigo_tje schreef:
Amigo_tje schreef:
Ik ben van plan om een Rambo Sweet Itch aan te schaffen, maar via Engeland, want die zijn véél goedkoper, zelfs mét verz.kosten.

Maar, welke maat moet ik bestellen? Amigo heeft dekenmaat 165, maar afgaande van deze maattabel http://www.paardenwinkel.be/info/horseware/welke_maat_ moet ik een maat kleiner nemen. Dus had ik gedacht aan deken maat 160, de 5 ft 3". Zou dit gaan voor hem? Hij is een haf van 1.32. Iemand ervaring hiermee?

Kan er me niemand helpen Verdrietig ?

Mijn pony van 1.29 heeft een amigo deken 5'3 en een weatherbeeta deken 5'0, ik heb drie sweet itch dekens en de maten vallen vrij normaal, ik denk dat dat de '5'3 goed moet passen voor een pony van 1.32cm Pling

En het is echt een super deken hoor Haha! Cool

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:28

supplementen als in poedertjes of olie? dus het paard krijgt puur hooi en bv een poedertje als ik het goed begrijp? ( zit zelf nog te dubben hoe ik het ga aanpakken)

vandaag in ieder geval zo'n kap gekocht voor de exceemdeken, nu heb ik hem compleet.
Arwen zag eruit als een zeer mislukt ridderpaard Clown

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:56

Ik heb een vraag, ik ga mijn pony voor het eerst een eczeemdeken opdoen deze zomer. We kwamen er vorig jaar achter dat ze zomereczeem heeft, omdat ze in de winter ook schuurde kregen we twijfels, maar toch bleek dit ook nog last van de allergie te zijn.
Nu heb ik fantastische verhalen gehoord over de Rambo Sweet Itch, maarrr... 162 euro Bloos! Is dit deken dat bedrag waard?
Of kan ik net zo goed een 'elastiek' kopen van een eurootje of 60?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:08

Nikkii_Lisa schreef:
Ik heb een vraag, ik ga mijn pony voor het eerst een eczeemdeken opdoen deze zomer. We kwamen er vorig jaar achter dat ze zomereczeem heeft, omdat ze in de winter ook schuurde kregen we twijfels, maar toch bleek dit ook nog last van de allergie te zijn.
Nu heb ik fantastische verhalen gehoord over de Rambo Sweet Itch, maarrr... 162 euro Bloos! Is dit deken dat bedrag waard?

200% waard... Pling en ik heb echt geen aandelen...

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:11

Cuubje schreef:
Amigo_tje schreef:
Ik ben van plan om een Rambo Sweet Itch aan te schaffen, maar via Engeland, want die zijn véél goedkoper, zelfs mét verz.kosten.

Maar, welke maat moet ik bestellen? Amigo heeft dekenmaat 165, maar afgaande van deze maattabel http://www.paardenwinkel.be/info/horseware/welke_maat_ moet ik een maat kleiner nemen. Dus had ik gedacht aan deken maat 160, de 5 ft 3". Zou dit gaan voor hem? Hij is een haf van 1.32. Iemand ervaring hiermee?

Mijn pony van 1.29 heeft een amigo deken 5'3 en een weatherbeeta deken 5'0, ik heb drie sweet itch dekens en de maten vallen vrij normaal, ik denk dat dat de '5'3 goed moet passen voor een pony van 1.32cm Pling

Maar mn haf heeft maat 165 en volgens de tabel zou de 5.6 beter zijn qua pasvorm. Ook volgens anderen, die raden me de 5.6 aan...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:14

Nikkii,

Je moet de rambo niet via divoza bestellen. Daar kost hij 162 euro. Ik heb hem bij ons ik de lokale paardenwinkel gevonden voor 145 euro. Scheelt toch al he!

Hij kost meer dan de Pagony, maar je hebt ook veel meer voor dat geld. Met de pagony is het aanmodderen, de rambo is luxe: je hebt er geen omkijken naar en hij zit veel comfortabeler. Het prijsverschil zit hem echt in de kwaliteit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:55

je hebt kwa dekens vrij veel keuze tegenwoordig
pagony (aparte pasvorm )
boett (niet bij divoza bestellen, idioot duur )
itch off
fly free
everline
ivanhoe
en dat is nog niet de helft denk ik zo

van marstall is er nu ook een suppelement
exzem plus
een mineraal kristallaat wat in de maag en verdere spijsvertering allergenen en andere triggerstoffen aan zich bind waardoor het niet in het bloed word opgenomen
na een uitvoerig telefoongesprek met marstall en wat onderzoek ga ik het maar eens op wagen , eens kijken wat het doet voor mijn merrie

de fly free deken ligt ook al klaar in de kast
ben al aan het sprayen geslagen met endure , momenteel krijgt ze een kruidenmengsel door haar voer (3 ons lijnzaadbrok en 2 ons haver+2 ons lucerne) en van de week over op exzem plus door de lijnzaad brok en de haver vervangen voor 4 ons exzem
op hoop van zegen het seizoen in

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:00

ik ga gewoon hetzelfde voeren als vorig jaar.
overdag in het gras en snachts er uit,maar wij hebben paardengras he dat scheelt echt enorm met waar ap vroeger op stond.
hij staat kniehoog en word er niet dik van.
vorige jaar kreeg hij om de dag een schep sportmineralen van subli.
en 1x per maand een zakje lamin shield door zijn voer.
dat zijn vitamine sspeciaal voor paarden die in het gras staan om tekorten op te vullen.

http://www.vanbenthemminerals.nl/nederl ... .php?id=28

op de site staat 1 zakje per dag maar dat doe ik dus niet omdat ap ook al andere mineralen kreeg.

zit ook weer magnesium in he,waar henny het ook al over had

enige verschil dit jaar zijn de druppels van josefien, ik wil toch eerst zonder gaan proberen Haha!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:40

ik gebruik op dit moment natures best van pvo waar geen suiker en geen eiwit in zit is dus gewoon musli samen met een beetje biks diek ik voer ook van pavo waar ook bijna geen suiker inzit en als supplement omega olie.Het nu nog steeds prima geen jeuk terwijl hij bij de vorige eigenaar allang begonnen was . Het scheelt ook staat nu in NH waar het altijd bij ons lekker waait. Maar als iemand anders betere biks weet waar helemaal geen suiker en eiwit in zit houd ik mij eigen aanbevollen. En ja als hij wel last krijgt de exceemdeken ligt al klaar!!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:51

Pavo nature's best zit melasse in: dat wordt verkregen uit suikerbiet. Dus toch suiker..

Edit: die van mij heeft ook nog geen last. Het weer is ook niet echt goed voor de vliegjes op dit moment

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:03

Amigo_tje schreef:
Cuubje schreef:

Maar mn haf heeft maat 165 en volgens de tabel zou de 5.6 beter zijn qua pasvorm. Ook volgens anderen, die raden me de 5.6 aan...

Een 165 is toch meer de maat voor een pony van 1.40cm, maar als jouw pony heel breed is zou het kunnen....of bedoelde je dat ie 142cm hoog was? Pling

Ik heb een 173cm voor een pony van 150 cm, dat is maar 1 maatje groter dan een 5'6.....

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:04

carina schreef:
Nikkii_Lisa schreef:

200% waard... Pling en ik heb echt geen aandelen...

Of 300% Haha! Cool Super deken en gaat volgens mijn ook jaren mee...

Maar je moet hem niet bij de Divoza kopen hoor...in Engeland of Belgie is ie veel goedkoper Knipoog

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:10

ellepel schreef:
ik ga gewoon hetzelfde voeren als vorig jaar.
overdag in het gras en snachts er uit,maar wij hebben paardengras he dat scheelt echt enorm met waar ap vroeger op stond.
hij staat kniehoog en word er niet dik van.
vorige jaar kreeg hij om de dag een schep sportmineralen van subli.
en 1x per maand een zakje lamin shield door zijn voer.
dat zijn vitamine sspeciaal voor paarden die in het gras staan om tekorten op te vullen.

http://www.vanbenthemminerals.nl/nederl ... .php?id=28

op de site staat 1 zakje per dag maar dat doe ik dus niet omdat ap ook al andere mineralen kreeg.

zit ook weer magnesium in he,waar henny het ook al over had

enige verschil dit jaar zijn de druppels van josefien, ik wil toch eerst zonder gaan proberen Haha!

Wat voor mineralen voer jij??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:28

Citaat:
vorige jaar kreeg hij om de dag een schep sportmineralen van subli

stond er ook wel in, en de lamin shield,waar ik de link van gaf.
Knipoog
maar er zijn veel mineralen hoor, zoveel soorten.
ik was toen een keer bij de welkoop en zag die van subli staan,de samenstelling sprak me wel aan.
op hun site staat ook wel wat info.

ik heb vorig jaar nogal wat afstandsritten gemaakt met ap en omdat hij toch al 16 is vond ik weld at hij daarom dus wat aanvullende mineralen nodig had.

die henny beschrijft zijn ook absoluut goed,maar is nogal moielijk te krijgen en idd niet elk paard eet het.
ap vind die van subli trouwens ook niet zo lekker smaken geloof ik hoor,maar ja dat houd je denk ik met elk supplement?

kijk es rond op intenet, de paardendrogist heeft ook een aantal hele goede en van MAx Hippo zijn ook hele goede mineralen

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:26

Ik voer idd ook klein beetje Nature's Best, met om de dag Vitaminen en Mineralen Sport van de Groene Os. Super spul, werkelijk alles zit er in en pony ziet er tip top uit. Kost wel wat, maar zit geen troep (suiker!) in, en doe er bovenal echt heel lang mee (nu al 3/4 jaar met 1 emmer!) Ja Echt een aanrader!!!

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:24

Cuubje schreef:

Een 165 is toch meer de maat voor een pony van 1.40cm, maar als jouw pony heel breed is zou het kunnen....of bedoelde je dat ie 142cm hoog was? Pling

Ik heb een 173cm voor een pony van 150 cm, dat is maar 1 maatje groter dan een 5'6.....[/quote]

Mijn haflinger haalt de 1.45 niet, en heeft een 185 opliggen. Ligt echt heel erg aan het paard, en zou niet uitgaan van de gebruikelijke maattabellen, maar eerder van andere dekens die hij heeft.