[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:14

Gister weer een paar doosjes Pergolide gekregen, ik was er nog niet door heen, maar ben er weer helemaal blij mee. Opa en oma moeten nog 10 jaar mee, dus dat komt wel op ;).
Zowel Dennis als Judith waren vorige week niet helemaal heppie. Dennis wat traag en mopperig, Judith niet fijn haar bak leeg willen eten. Maar deze week gingen ze weer als een speer.

Ik heb een paar pony's die hun vitamine korrel niet super eten, maar het er wel prima op doen. Handje bietenpulp er doorheen mengen werkt voor de helft, de andere helft juist weer een handje luzerne, en eentje is van beide geen fan. Nu doe ik bijna een jaar met een zak van beide, dus dat is ook niet helemaal handig. Het gaat om 2 cushies, 1 IR, 2 spekkies en 1 jonkie die er best uit ziet, dus voer ze allemaal arm.
Nu wil ik kijken of ik een lekkere muslie kan halen die goed gegeten word om er doorheen te mengen. Het gaat echt maar om het 100 grams bekertje die ik voor de Metazoa gebruik (muslies zijn vaak lichter dan brok, dus het zou om minder dan 100 gram muslie gaan). Eentje ging van de care4life kuchen, dus die valt af. De dieetmix aten ze wel, maar niet met vol enthousiastme, dus met de minder lekkere vitamine korrel word het denk ik geen succes. Zou de 18+ wat zijn?
Ivm verkrijgbaarheid zit ik een beetje vast aan Pavo, subli en eventueel hippostar.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:38

Die van mij vonden de dieet muesli van subli altijd goed te doen, Dennis.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:49

Jessix schreef:
AaronYve schreef:
Ik ben toch maar terug gegaan op een halve. Ik hoorde van een vriendin die haar paard verloren heeft aan cushing dat zij pas op het laatste een hele pil gaf.

Ik merk alleen nog totaal niks aan mijn paard. Hij eet het medicijn alsof het een snoepje is, tenminste hij denkt dat hij een snoepje krijgt. :) Een halve is allene erg klein en dat eet hij de halve pil op maar dan kijkt ie me aan alsof hij wilt zeggen van, dat was toch niks.
Hoelang heeft het geduurd voordat jullie verschil zagen? Ik hoorde dat het wel 6 weken kan duren?

@ fanneke, mijn paard heeft ook die (zwarte) schimmel in de hoef, hoefsmid denkt aan white line en behandelt het ook zo, dus uitgesneden en laten luchten. Nu met een anti bacterieel middel doe ik het schoonhouden en het gaat met sprongen vooruit.
Sterkte met je paard! En pff wat een vacht heeft hij al ::D

Je geeft je paard de dosis die voor jouw paard nodig is. Wat het paard van je vriendin krijgt maakt hierbij eigenlijk helemaal niet uit.

Als een halve pil bij jou paard niets doet moet je misschien wel meer geven. Onder doseren heeft helemaal geen zin natuurlijk. Wat de geschikte dosis voor jouw paard is staat in de OP en wordt bepaald aan de hand van zijn gewicht. Daarbij ga je uitproberen waar jouw paard het goed op doet. Dus langzaam opbouwen en goed monitoren. Sommige paarden hebben minder nodig, langere opbouw of juist meer. Er staan paarden op een paar pillen per dag en sommige op een halve of een kwart. In de loop van je paard z'n leven zul je de dosis wellicht steeds aan moeten/kunnen passen, wie zal het zeggen.

Je kan je misschien wel voorstellen dat het allemaal even duurt eer je A) de juiste dosis hebt en B) je paard zijn hele hormoonhuishouding weer op orde heeft. 6 weken heb je zeker nodig om er wat zinnigs van te kunnen zeggen, op de hele heftige allergische reacties na dan.

Bedankt voor je reactie!
Dat is waar, ik ga de OP nog maar een keer helemaal doorspitten. Zoveel info en je wilt natuurlijk het beste voor je paard. Ik heb nu de halve aangehouden omdat ik 1 hele pil toch er heftig vind en zal dan over een tijdje moeten kijken wat voor hem de juiste dosis is.
moeilijk moeilijk
Ik schrik wel van de waarde hier ergens genoemd, in de 700 :oo
Mijn paard had 268 atch en ook veel te hoog natuurlijk.

@ dennis, marsstal vito wellicht?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:53

@Dennis: misschien de Coolmix van Havens, mijn fjord doet het daar al jaren goed op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:01

Havens is hier (voor zo ver ik weet) slecht te krijgen.
Marstal is goed te bestellen, dus zeker een optie.

Krijg net een berichtje van huis dat een van m'n mosters(een van de niet-probleempony's die wel een spier supplementje bij krijgt) z'n bak weer niet leeg wil eten, die weigert de speedibeet en nu dus ook de luzerne :P.

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:09

Misschien Pavo Care4life?
Zeer laag zetmeel- en suikergehalte

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:16

Na ruim twee weken pergolide merk ik nog weinig.
Ik merk überhaupt weinig. Megan is gewoon hetzelfde als ze altijd was. Gelukkig maar.

We zijn begonnen met stappen, eerst 10 min, daarna een kwartier, deze week 20 min en volgende week 25 min. Zo wil ik het gaan opbouwen.

Hoe hebben jullie het gedaan, opbouwen na HB? En wanneer ga je er weer op?

Heeft één van jullie al ervaring mat Pavo 18+? Dat lijkt me best goed spul.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:19

Subli dieetmix zijn ze niet gek op en de care4life ging er eentje van hoesten.

Ik zoek wel iets wat ze het liefst allemaal gewoon goed eten aangezien ik er vanaf wil dat ik voor iedere pony weer wat aparts heb staan (er staat nu metazoa, equilin basic, luzerne, speedibeet, marstall slobber en lijnzaad, naast magnesium, pro-breeding en vlo-zaad). Ik wil graag minderen in het aantal voeren ;).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:30

Ciska, ik weet dat blue horse care een vitamine korrel heeft met heel weinig suikers en zetmeel. Ik ken het verder zelf niet. Of anders marstall force?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:43

Dennis: geen tip, behalve dat je ergens een kilootje proef over kan nemen van mensen in de buurt?

Meganyr: ik ben ook gaan wandelen, in het bos. Opgebouwd tot half uur per dag. Na 3 maanden ben ik er in het bos opgegaan de laatste 5 minuutjes. Sinds een maand doe ik het langer en met zadel(zit nl. echt niet meer lekker op zo'n afgevallen paardje, ook niet voor hem). Dan wandel ik een minuut of 10, ga er een minuut of 20 op en dan weer wandelen een minuut of 10. Als ik er meteen op ga voelt het niet goed. Hij biedt nog geen draf aan, dus dat doe ik ook maar niet. Soms voelt het goed en soms niet, dan ga ik er ook af. Erop doe ik niet meer dan 2 keer per week, de rest wandelen we. Ik heb hem ook weer voor de sulky gehad, ook alleen stap. Hooguit halfuurtje. Ik probeer toch wat afwisseling te bieden.
De randen in de hoef(van toen hij hb werd/was/is) zitten nu halverwege zijn hoef. Ben benieuwd of het beter gaat als het onderaan is. Dat duurt nog een paar maanden. Ik heb zelf het gevoel dat hij nooit meer de oude wordt hierin. Daar heb ik ook vrede mee als hij maar pijnvrij is en happy.

Ik merk niet echt door de prascend dat hij zoveel vrolijker is. Wel dat hij heel erg depri was van de pijn en dat hij maar in de paddock stond. Nu hij met graasmasker op de wei mag en soms even zonder, toont hij blijer.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:20

Dennis dat probleem herken ik. Speciale balancer gekocht voor mijn eet grage merrie. Maar echt dat ze die nu niet meer wil eten.
Brok ook al door bietenpulp gedaan. Gaat ook maar moeilijk naar binnen. Denk dat ik nu naar iets anders moet kijken. Wel lastig want je moet toch ook het ijzer in de gaten houden als ik het goed heb begrepen. Ik zit nu aan slobber te denken. Daarvan weet ik dat ze het lekker vind. Misschien blieft ze haar brokken dan wel.

Ga zometeen weer naar paardlief. Ben benieuwd hoe ze is. Ben een paar dagen weg geweest. (vakantie, gelukkig dichtbij zodat ik haar nog een keer kon bekijken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:29

Nou ik heb de waardes gekregen van de bloedtest, dat is 8 pmol/L, fargo op bokt had mij een pb gestuurd om de waardes, maar ik begreep dat 8 toch wel beginnend stadium kan zijn van cushing.
Laatste tijd is mijn paard wat minder down maar nog steeds vage klachten, voornamelijk onregelmatig lopen, op het harde niks aan de hand, in de bak en berm onregelmatig, heel vaag.
Ik dacht eerst omdat ze zonder ijzers nu loopt maar vorig jaar dat ze zonder ijzers kwam liep ze juist goed op het zachte en slecht op het harde?

Stap is het minste probleem, draf is zeer zeldzaam goed, dus dat laat ik nu maar, ik loop nu veel met haar op het harde in stap en dan gaan gelukkig de oortjes naar voren, hoofdje omhoog en staart in de lucht omdat ze er zo van geniet en lijkt geen pijn te hebben.
En soms kan ik de dag erna er mee rijden alsof er niks aan de hand is, ook in de bak niks te merken van haar onregelmatigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:01

Ben ik nou de enige die nogal schrikt van deze ontwikkeling? Dat er bij twijfelgevallen om acth waardes word gevraagd, via pb, om op basis van zelfs minieme afwijkingen direct ppid te zeggen? Ik denk echt dat het een afweging is die alleen eigenaar en DA maken kunnen op basis van en de acth waarde maar bovenal de symptomen van het betreffende dier. En dat wij daar zonder van de hoed en de rand te weten of het dier in het echt te hebben gezien, geen oordeel over kunnen vellen.

Maak voor jezelf een lijstje met alle symptomen en ga in overleg met je DA, het kan zomaar wel ppid zijn maar voor hetzelfde geld heeft je DA hier heel andere ideeën over en wellicht de oplossing, succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:14

ohjajoh6 schreef:
Ben ik nou de enige die nogal schrikt van deze ontwikkeling? Dat er bij twijfelgevallen om acth waardes word gevraagd, via pb, om op basis van zelfs minieme afwijkingen direct ppid te zeggen? Ik denk echt dat het een afweging is die alleen eigenaar en DA maken kunnen op basis van en de acth waarde maar bovenal de symptomen van het betreffende dier. En dat wij daar zonder van de hoed en de rand te weten of het dier in het echt te hebben gezien, geen oordeel over kunnen vellen.

Maak voor jezelf een lijstje met alle symptomen en ga in overleg met je DA, het kan zomaar wel ppid zijn maar voor hetzelfde geld heeft je DA hier heel andere ideeën over en wellicht de oplossing, succes!

Nee...ik vind het ook verontrustend.Vooral bij jonge dieren promoten om maar direct aan de prascend te gaan.
Uiteraard ben ik een voorstander van medicijnen,maar om een 3.5 jarige al aan de prascend te zetten....hoe dan verder?

Die van mij is bevangen....geen warme hoeven,geen pulsatie.Zo stijf als een plank,en loopt moeilijk.Hij loopt wel.En ligt niet overdag.
Ontlast zijn voorvoeten niet,dus of het echt bevangen is?
Sojahullen geschrapt,paddock verkleint....eikelboom had ik al afgezet.Hij is verder vrolijk en ziet er goed uit.
Heb de levothyroxine verhoogd,hij staat nu op 8 mg per dag.Een paard mag maximaal 38 mg per dag hebben.6 mg is de minimale dosering.

Als ik met vijf dagen geen verbetering zie ga ik aan de dosering pergolide sleutelen.Ik vermoed hij ook last heeft van de seasonal rise.Plaste ook meer en dronk ook meer.Kan ook aan de temp. liggen want het is nu nog 27 graden hier.De twee anderen drinken ook meer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:29

Ik ben vanochtend voor het eerst na MiniMe haar hb aanval weer de straat met haar uitgewandeld. Grootste gedeelte op het gras, maar kan er nog niks van zeggen: de aarzeling op de Heenweg is niets voor haar eigenlijk, ze liep wel wat meer door op de terugweg, maar ik doe het voorlopig nog maar heel rustig aan met haar, hoewel ze van de week wel ontzettend uit haar kanarie ging op de wei, omdat ik prinsesje niet gelijk naar binnen haalde, maar eerst nog effe een peukie rookte, rennen en bokken dat ze deed en zweten hè, toen ze eenmaal op stal stond de muts... Ik kan er ook mijn vinger niet helemaal op leggen hoor, net als jij denk ik, geerke.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:31

Hier een pony die hoogstwaarschijnlijk PPID heeft, uitslag bloed was nu positief. Vandaag bericht gehad van dierenarts, even laten bezinken en inlezen en dan gaan we verder onderzoeken.
Ik wil hier dus graag even meelezen.

Gaat hier overigens om een 12-jarige merrie. Gekozen alszijnde fokmerrie... weet even niet of dat hm nu nog wordt dus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:43

''welkom'' hier....jee,12 jaar,dat is vrij jong ;(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:23

ohjajoh6 schreef:

Mee eens. Ik hou sowieso niet van dat 'achter de schermen' - want dan is er ( zeker in dit soort gevallen) geen enkele vorm van 'controle' op. Als er adviezen uitgedeeld moeten worden, doe dat dan gewoon hier.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:34

Sowieso lijkt het mij een heel goed idee om zonder je VA geen conclusies te trekken. Sterker, om hem of haar de conclusies te laten trekken.

En daar mag je als eigenaar dan best je gezond verstand tegenover zetten, jezelf verdiepen in de materie en elders (zoals hier) om advies vragen. Maar overleg met je VA blijft een pre, anders weet die ook niet waar je mee bezig bent als er zich een situatie voordoet en hij in allerijl moet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:07

Uiteraard overleg ik met de da zodra die mij belt, ik ga er toch vanuit dat de beste man mij het beste advies kan geven.
Maar ik zie niks verkeerd in als iemand mij een persoonlijk bericht stuurt met advies, dat is niet verkeerd bedoeld toch, ik ben in het geval van ppid volledig onbekend dus vind het wel fijn dat iemand mij daar informatie over kan geven, net zoals hier in het topic :)

Maar wat is jullie ervaring met gevoelig/onregelmatig lopen? Zou dat iets met cushing te maken kunnen hebben? Ik ga sowieso in overleg met de da hoe hij erover denkt maar ben wel benieuwd hoe jullie erover denken?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:12

Ik meld me hier ook aan, Mijn pony mil (=12jaar, hengst) Is ook positief op cushing getest waarde van 126 pg/ml

Vraag me alleen af maakt de waarde geen verschil of het een hengst of een merrie/ruin is? Dat kan ik nergens terugvinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:51

Welkom, (helaas) voor alle nieuwelingen.

edit, sorry ik lees ineens dat die van romy al 21 jaar is, dus mijn opmerking slaat kant nog wal.
en ik heb geen idee wat je precies bedoelt met onregelmatig lopen, want dat kan natuurlijk echt van alles zijn. Er zijn echter wel gevallen bekend van paarden met problemen aan de achterhand met ppid, maar je paard kan ook zomaar, spierbevangen, hoefbevangen of domweg kreupel zijn...

Voor iedereen lees de OP eens door en herhaal dit zo af en toe, veel vragen worden daarin toch echt wel beantwoord.

@testebeest, nee er zit geen verschil in waardes voor een merrie/ruin/hengst of groot of klein dier wat dat betreft, daarom staat er ook niets over vermeld eigenlijk....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-14 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:55

Ok dank je ohjajoh, ik wist het niet, dacht misschien kan het iets verschillen omdat hij als hengst meer met hormonen te maken heeft.

Ga ook even rustig dit topic doorlezen misschien staan er nog goede tips. Hij moet straks een halve pil per dag gaan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:59

Vind ik nog niet eens dom bedacht van jou hoor testebeest, maar het lijkt mij dat als dat echt aan de hand zou zijn, er verschillende referentiewaardes waren geweest voor de acth betreft, qua geslacht en/of grootte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:37

Ohjajoh, klopt ze is 21 dus niet de jongste meer, met onregelmatig is niet domweg kreupel denk ik, op het harde loopt ze goed en in de bak of berm niet, met name de draf is het slechts, maar ik kan echt niet zeggen welk been het nou is.
Da heeft er naar gekeken op het harde alleen en kon er niks aan zien, zul je ook net zien dant ze een goeie dag had die keer.
Het meeste vreemde is nog dat de ene dag niks aan de hand is en de andere dag bijvoorbeeld wel.