[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:28

Dat gras is inderdaad de boosdoener, hier ook :( Ik ben aant uitdokteren hoe ik dat hier ga aanpakken met de kudde.
Mijn Haf moet er ook afblijven, het begint overduidelijk na de eerste graasweek, heb dit jaar ruim voor het +10 werd het eczeemdeken al opgelegd.
Weken is er niks aan de aan de hand en 5 dagen na het grazen is ze beginnen schuren.
Het wordt elk jaar ook erger en erger, wat ik ook doe, alles draait om het gras.

Heb jij nog meerdere paarden Finnens?

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:42

Zyta mag elke dag een half uurtje-uurtje op een geel uitziende, afgegraasde wei.
Dat gaat best vlot, manenkam blijft dan lekker blubberig.
Moet alleen nog een manier zien te vinden dat de deken niet meer over de bovenkant van de staartwortel schuurt :\

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:40

Zijn er hier ook paarden die ontstekkingen krijgen van de rambo deken? mijn fries en een andere die ik ken hebben beide voor op de borst kleine huidontstekkingen

WenskeJade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:57

Ja de mijne ook mijn fries en kale plekjes

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:59

Komt dat nou door de deken of is het een reactie op de metalen sluiting :-)

WenskeJade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:06

Ja dat weet ik dus niet ik zat alweer te denken om DA
Te Belle want de laatste tijd mankeer ze van alles haha

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:14

Ik heb nergens last van met de RSIH. Ben heel erg blij met de deken. Paardje staat relaxt in de wei, staart en manen zien er goed uit. Het enige nadeel vind ik dat de manen zo plat gedrukt worden en dat ze wat sneller wat vettig worden.
Heb deze week de RSIH zelf gewassen en hij is heel mooi schoon geworden!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:38

Ik heb net de RSIH ook gewassen, schoon krijg ik hem niet (in kussensloop op 30 graden), maar het vette krijg je er gelukkig wel uit. Hoe wassen jullie deken?

Voorlopig houd ik de mintgroene op, deze bevalt me beter dan de witte. Wel gek dat hij wat ruimer is, bij de hals vind ik hem wat langer en hij loopt wat langer door. Hij past nog goed, maar wel gek.

indootje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:04

hallo

mijn fries heeft het ook op haar borst!
heel vreemd ook met bultjes erbij..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:06

en zit de deken daar misschien niet net iets te krap op die plek? *zeg maar wat*
Aangezien het vooral dus bij de friezen voorkomt? erg raar..
Mijn fries had er geen last van met de RSIH (luxe gebouwd, en heeft eigenlijk nooit last met niet passende dekens ofzo)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:18

Mijn paard had ook ontstekingen op de borst toen ze het eerste jaar een deken op had. Heb de veearts toen wel laten komen, kreeg een smeersel ervoor. De jaren erop is het weggebleven.

indootje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:23

wat voor zalf was het?

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:11

even dit topic in de gaten houden hoor:) Mijn paard heeft ook Z.E
Gelukkig optijd met de eczeemdeken en wat babyolie goed onder controle. Alleen sinds december ook kale plekken op zijn hoofd.. Dachten eerst aan schimmel, maar geen effect na alles grondig te hebben gewassen met imafarol. Grotere neusriem aangeschaft..geen effect en nu ook kale plekken op andere delen van zijn hoofd.Waar verder geen halster-hoofdstel zit? Denk ook Eczeem??

Erg tevreden met de Rambo eczeem deken!wel duur in aanschaf maar zeker de moeite waard!
Nu allemaal horseware dekens aangeschaft! Kost wat maar dan heb je ook goed zittende en waterdichte dekens.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:31

kissmeB, ik denk dat de kale plekken op het hoofd niet zozeer ZE zijn aangezien dit in de winter pas naar boven gekomen is. Denk zelf dus toch iets anders, misschien reactie op het voer heb je van voer gewisseld of iets?

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:40

Nee we hebben verder niets veranderd, zelfs geen andere paardensnoepjes ofzo.
Ik denk zelf dat die ene plek van de neusriem i.c.m al gevoelige huid.
In april-mei kwamen er meer plekken bij die wrs van van eczeem komen.Als we buiten zijn geweest voor rijden (dus geen deken op gehad) gaat hij daarna meteen naar de voerbak om te schuren.. Vorig jaar schuurde hij meer staart en manen, nu zijn hoofd..
In de winter heeft hij ook altijd wel iets schilfers in de staart en manen..nooit helemaal weg.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:42

iemand ervaringen met Puur Culico?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:49

kissmeB schreef:

nee geen ervaring ik heb het wel gekocht
maar toen ik de gebruiksaanwijzing las vond ik het niet handig
Paard mag een half uur voor je het geeft niet eten en een halfuur erna ook niet.
Voor mij is dat niet handig hij staat nl 24/7 in de wei.Ik kan het wel geven als ik ga rijden ,maar nu doe ik het denk ik maar volgend voorjaar als hij s nachts naar stal komt.Maar eigenlijk moet je het ook het hele seizoen geven

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:27

Hier een paard met gevoelig huidje.
Hoe goed de deken ook past.. hij blijft bij de zijkanten altijd schuren. Ik maak er zelf altijd een stuk gladde stof op. Gewoon binnenvoering. Is heel goedkoop. Ff knippen en erop stikken met de naaimachine.
Moet ik dit jaar ook weer doen. Van vorig jaar is het helaas nu versleten.
Nu mooie dikke gladde voering gevonden :)

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:55

jessie84 schreef:
kissmeB schreef:

nee geen ervaring ik heb het wel gekocht
maar toen ik de gebruiksaanwijzing las vond ik het niet handig
Paard mag een half uur voor je het geeft niet eten en een halfuur erna ook niet.
Voor mij is dat niet handig hij staat nl 24/7 in de wei.Ik kan het wel geven als ik ga rijden ,maar nu doe ik het denk ik maar volgend voorjaar als hij s nachts naar stal komt.Maar eigenlijk moet je het ook het hele seizoen geven

Ja opzich voor het seizoen beginnen is mooier. ik wil het dan ook gewoon doorzetten voor langere tijd,jaar?
Maar voelt ook niet fijn om te moeten wachten tot volgend jaar :D Wie weet helpt het wel..en anders altijd de fabrikant hehe

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:02

Hoi hoi,
Ik zie steeds vaker dat voor een heleboel paarden het aanpassen van het eten helpt. Nu is mijn vraag wat veranderen jullie dan precies?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:18

Icrack schreef:
Komt dat nou door de deken of is het een reactie op de metalen sluiting :-)

vorig jaar had hij het ook en toen dacht ik dat het van de sluiting kwam omdat de plek daar zat, maar nu zit het meer op de zijkant van de hals net waar die groene bies langsloopt zeg maar

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:19

HelmerG schreef:
en zit de deken daar misschien niet net iets te krap op die plek? *zeg maar wat*
Aangezien het vooral dus bij de friezen voorkomt? erg raar..
Mijn fries had er geen last van met de RSIH (luxe gebouwd, en heeft eigenlijk nooit last met niet passende dekens ofzo)

dat dacht ik ook dus voor dit jaar ipv een 183 een 200 op. En die zit naar mijn idee ruim genoeg

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:33

iana schreef:
Dat gras is inderdaad de boosdoener, hier ook :( Ik ben aant uitdokteren hoe ik dat hier ga aanpakken met de kudde.
Mijn Haf moet er ook afblijven, het begint overduidelijk na de eerste graasweek, heb dit jaar ruim voor het +10 werd het eczeemdeken al opgelegd.
Weken is er niks aan de aan de hand en 5 dagen na het grazen is ze beginnen schuren.
Het wordt elk jaar ook erger en erger, wat ik ook doe, alles draait om het gras.

Heb jij nog meerdere paarden Finnens?

Ja ik heb er 3, waarvan 2 met zomereczeem. één had het vrij heftig (tot hij van het gras werd gehaald) en die andere heeft maar lichte ZE.
'gelukkig' hebben ze alledrie aanleg voor te dik worden dus maakt het niet uit dat ze weinig op het gras staan.
Mijn Fell pony wordt wel weer eerder te dun in de winter, dus die krijgt altijd bij gevoerd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:01

Update: de ZE verdachte, "schuur-merrie", de Shetlander Barbie, die ik sedert 1 jaar heb, en volgens vorige eigenaren IR was....Ze is nu 8 jaar.

Tot mijn oneindige vreugde staat ze nog steeds bloot in de (zand/stro) paddock en er is nog NIETS geschuurd, staartwortel niet, manen niet. De schilferrommel onder haar manen is ook weg.
Op dit moment staat ze met haar maatje Shet-ruin Bartje, die 1.5 jaar ouder is er als een voddenbaal bij,maar beiden zijn nog niet door het winterhaar, ondanks mijn ijverige "gefurminator". Bartje komt wel gelijkmatig af, Barbie niet, maar ik ben blij met de gladharige zomerstukken op borst, rug en achterhand die ik bij haar zie.

Ik behandel nu sedert recent(nu ja 2 weken)ook niet meer ewlke paar dagen met Fenonolf, uierzalf-kamille-cittroen of ant-vliegen spray (Hertshoornolie).

Bartje had sowieso nooit ergens last van... nu druk ik de duimen dat Barbie ook er door rolt, een geen ZE of IR blijkt te hebben.
Maar het echte insectenseizoen is natuurlijk ook nog niet begonnen....

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:08

@finnens, je hebt dat goed opgelost! Ik heb er weer moed op en ga haar niet meer op een volle wei zetten bij de rest.

Het zal puzzelen worden maar tzal zijn resultaat wel meer dan waard zijn ;)