Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:54

Ik maar 15-20 min, werkte hier voldoende.
Ze staan op onbeperkt ruwvoer dus op “lege maag” gaat niet lukken. Het deed wel prima zijn werk.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:14

Echt leeg kon het bij mij ook nooit zijn. Haalde wel een half uur zijn hooinet weg, maar daarvoor stond hij vreselijk te schransen haha

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:06

hallo zorgzame paardeneigenaren!

De laatste dagen bezig met tientallen pagina's van dit forum te lezen, naast alle info die ik op internet kan vinden. Respect voor de lange adem die jullie hebben met jullie viervoeters, alhoewel ze dat op stal ook tegen mij zeggen en ik dan altijd terug antwoord dat het geen kwestie is van keuze. 'In goede en in slechte tijden', heb ik mijn meissie beloofd, dus we gaan er voor. Dus nu meld ik mij ook graag bij jullie, om ervaringen te delen en van jullie te leren.

10jarige kwpn merrie, 1.70 Wakker, voorwaarts type, leider van haar kudde, hittepetit ;-)
Heb haar vanaf 4, altijd zelfde stal, grote pensionstal. Dressuurmatig en buitenrijden.
Dagelijks 8 uur buiten op grote zandpaddock, met onbeperkt kuil (niet zo vet, eerder hooiachtig)
Zwaar in de blessures, bijna een jaar al aan het revalideren. Pees- hals- en beide hamstringblessures
Ontzettend fijne, intensieve begeleiding van kliniek en revalidatiearts.
1 bekertje Vital, 2 handjes Nature's Best en 4 handen Hartog Grasmix, lijnzaadolie. S'avonds nog 2 kleinere porties niet vet kuil/hooi.

Ik heb mijn handen al vol aan de hele revalidatie al bijna een jaar; second opinion, 4maanden laseren, 4 maanden aan de hand buitenzetten gauw voor mijn werk, oefeningen, 2x p.d. koelen, trailerlaadstress, aquatrainer, supplementen, nieuwe instructie, nieuw zadel, strakke schema's voor onder het zadel (na 4 maanden rust), elke 5 weken controle kliniek ver weg etc etc.....

pffff. 8)7 als ik het zo teruglees misschien niet zo gek dat mijn merrie maagzweren heeft gekregen :? . Want dat hoorde ik dus maandag op de kliniek, na door mij aangevraagde gastroscopie. We gingen eigenlijk behoorlijk goed, in de opbouw, maar ineens een terugval 3 weken geleden en ik kon de vinger er eerst niet op leggen. Diverse verschijnselen naast elkaar gelegd, goed geluisterd naar paard en gelijk gestopt met rijden en gastroscopie aangevraagd. Vermoedens bevestigd en meerdere stevige maagzweren onderin. -gewicht is goed, mest goed, vacht dof, ogen staan flauw en wil niet graag lopen.
-oh ja, en helaas ook weer twee kleine scheurtjes erbij, in die geblesseerde pees die we net zo mooi geleidelijk sterker aan het maken waren. Dat was een extra domper |( Maar misschien komt dat omdat ze 'krom' heeft gelopen van de pijn en haar lijf niet goed gebruikt heeft de laatste tijd.


Ik kom dat niet specifiek bij jullie verhalen tegen, maar haar zweren zitten in het klierrijk gedeelte, bij opening naar dunne darm en staan dus constant onder zuur. Dat maakt dat het slecht behandelbaar is en de ervaring van de kliniek is dat die zweren slecht reageren op medicatie. Elke dag nu UlcerGold. Ik ben volop jullie verhalen aan het lezen voor nog meer tips. Ik hoop zo dat we het er onder krijgen. Mijn hoop is dat, omdat ze er volgens mij nog niet zo lang zitten, het gaat lukken en dat het niet overslaat in chronische maagzweren. Het vermoeden is dat het door stress komt, dus daar ben ik mee bezig om het minder beladen voor haar te maken. Alhoewel we het meeste achter de rug hebben.

Ik ben nu een goeie slowfeeder aan het bestellen, zodat ik kan zorgen dat ze voor de nacht ook nog hooi over heeft. Moet ik mengen met stro, zei arts. Laatste portie kan ik namelijk nooit geven na 21uur, ivm stal dicht. Ik ga probiotica geven om darmen te ondersteunen, ivm overbelasting vanwege de Omeprazol. En ik ben mij aan het inlezen in alle andere supplementen die jullie noemen.
Ben blij met alle hulp/advies!

Voor nu vooral: iemand ervaring met zweren in klierrijk gedeelte?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 12-11-20 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:19

Hier een merrie met maagzweren in het gedeelte dat idd altijd onder het zuur staat... We zijn vier jaar verder en ze reageert niet op omeprazole of sucralfaat. Dus ik kan je niet echt goede hoop bieden...

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:46

Kirania schreef:
Hier een merrie met maagzweren in het gedeelte dat idd altijd onder het zuur staat... We zijn vier jaar verder en ze reageert niet op omeprazole of sucralfaat. Dus ik kan je niet echt goede hoop bieden...


oh Kirania wat erg voor jullie! Dus dat kan mijn toekomst worden? Ik heb het idee dat die van mij het nog niet zolang heeft. Als ik naar de signalen kijk. Kan dat helpen in de hoop?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:07

Mijn paard had een gedeelte vd zweren in het klierrijke gedeelte. Duurde langer om weg te krijgen dan de zweren meer naar voren en naar boven. heb na 3 weken medicatie laten scannen toen zaten ze er nog. Na nog eens 3 weken weer scopie en toen waren de meeste zweren stipjes en die achteraan en bij in het klierrijke gedeelte waren ook zo goed als weg.
Hele stukken waren aangekoekt met een dikke gele cement achtige laag omdat hij waarschijnlijk al heel lang zweren had.

Maar goed lang verhaal kort, we hebben ze onder controle gekregen.
Afbouwen heeft wel maanden geduurt want de eerste keer speelden de klachten weer op.

Stond onder behandeling bij de Raaphorst. Paard kreeg omeprazol en sucralfaat. Voor de afbouw heb ik a.b.le.r gebruikt (want was toen al zeker 2500 kwijt argh).
Zijn voeding heb ik aangepast. Beweging niet eens zo zeer alleen de eerste maand niet gesprongen.

Zal voor je duimen dat het bij jouw paard ook goed komt!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:47

nikysa90 schreef:
oh Kirania wat erg voor jullie! Dus dat kan mijn toekomst worden? Ik heb het idee dat die van mij het nog niet zolang heeft. Als ik naar de signalen kijk. Kan dat helpen in de hoop?


Geen idee! Het kan wel, denk ik. Die van mij heeft het gewoon al zo lang omdat dierenartsen die haar bijten en schoppen zien als je haar buik aanraakt op een of andere absurde, lijpe manier lezen als "Oh ja, merriekuren" :Y)

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:33

Ik ben nu, als 'nieuwe maagzweerder', kritisch naar mn voer aan het kijken en denk dat in ieder geval Speedibeet ga halen straks en denk ook aan Cavalor Fibreforce, ipv de Pavo Nature's Best, waar ze nu 2 handjes van krijgt. Het is dus niet veel, maar alles wat ik kan verbeteren wil ik doen. Maar ik lees dat er in de Fibreforce evengoed nog luzernestengels zitten, terwijl toch aanbevolen wordt voor maagzweerders. Plus dat ik lees dat Fibreforce als krachtvoer wordt aangemerkt. Maar krachtvoer wordt toch afgeraden?. Iemand ervaring?

En ik heb altijd wat biksjes in mijn zak (gewoon stalbiks), om te belonen als we grondwerk doen, of als ze braaf op de trailer stapt..daar wil ik nu ook wat anders voor, want ik schrik van de 35% suiker/zetmeel. Vervangen door handje Fibreforce?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:44

Rozenbottels gaan geven als beloning? En handjes voeren heeft echt nul zin... Je komt totaal niet aan de behoefte vitamine en mineralen dan. Geef gewoon een vitamine brok door de speedibeet :)

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:51

Wortel is altijd hetgeen geweest waar mijn extreme maagzweer patiënt nog aardig mee weg kwam.

Partje appel of twee biksjes konden een aanval triggeren toen hij op zijn slechtst was. Wortel ging vrij oké.

Dus als je echt wat wil geven zou ik daarnaar kijken als beloning.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:05

Yvank_ schreef:
Rozenbottels gaan geven als beloning? En handjes voeren heeft echt nul zin... Je komt totaal niet aan de behoefte vitamine en mineralen dan. Geef gewoon een vitamine brok door de speedibeet :)


Helemaal mee eens maar ze krijgt elke dag bekertje Pavo Vital altijd al, dus dat is ok. Grasmix krijgt ze ook altijd emmertje van. Speedibeet vanaf vanavond
Rozebottels is ook een goeie en wortels heb ik ook vaak mee, dank je Femke.

Hoop dat ze de Speedibeet lust. In het voorjaar een zak mooie Agrobs Wiessencobs gekocht en lekker geweekt aangeboden, maar die werd nog net niet in mijn gezicht teruggespuugd haha! :9

tirzasarah10

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:41

nikysa90 schreef:
Ik ben nu, als 'nieuwe maagzweerder', kritisch naar mn voer aan het kijken en denk dat in ieder geval Speedibeet ga halen straks en denk ook aan Cavalor Fibreforce, ipv de Pavo Nature's Best, waar ze nu 2 handjes van krijgt. Het is dus niet veel, maar alles wat ik kan verbeteren wil ik doen. Maar ik lees dat er in de Fibreforce evengoed nog luzernestengels zitten, terwijl toch aanbevolen wordt voor maagzweerders. Plus dat ik lees dat Fibreforce als krachtvoer wordt aangemerkt. Maar krachtvoer wordt toch afgeraden?. Iemand ervaring?

En ik heb altijd wat biksjes in mijn zak (gewoon stalbiks), om te belonen als we grondwerk doen, of als ze braaf op de trailer stapt..daar wil ik nu ook wat anders voor, want ik schrik van de 35% suiker/zetmeel. Vervangen door handje Fibreforce?


Ik geef zelf banaan en vitamine smikkels van subli(wel 2 hele korrels), banaan krijgt ze hier helemaal niks van. Wortel en appel staat ze van te gapen... is dus echt kijken waar ze op reageren! Die smikkels van subli zijn misschien biet de beste maar ze reageert er oke op en ik wil toch belonen. Nou is die van mij een enorme zeikerd wat betreft voer. Soms eet ze van iets een zak op en daarna moet ze het niet meer _-:(
Gastro van havens gaat er met een kopje muesli nu redelijk in. Verder als ze iets van supplement of medicijn moet haal ik een zak slobber van cavalor en daar doet ze een moord voor maar heel goed is het niet voor der... wat ik bedoel te zeggen is kijk goed naar je paard!

Hier toch wel positief! Soof was toch van het hoesten zo anders geworden. Ze moest nog wel terug naar de dierenarts omdat het nog niet helemaal weg is. Wel hou ik haar goed in de gaten aangezien ze wel erg veel aan het rollen is. Ook weer iets lastig want ze doet normaal rollen ook als ze iets heel spannend vind of niet snapt. Belangrijkste is ze is niet meer narrig en laat mijn hek met rust. Zie alleen enorm op tegen de verhuizing die hopelijk snel moet gaan plaats vinden. We zijn zoekende naar een nieuw huis waar ze alle 3 aan huis kunnen. :D Hoop dat soof daar niet te veel stress van zal krijgen.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:45

Hier ook wortels! Op gegeven moment het enige dat hij nog at toen het heel slecht ging samen met hooi.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:53

Ik heb hier veel gelezen over speedibeet, dus gisteren een zak gehaald.
Mn jonkie stond het met lange tanden te eten, maar hij eet!
Wel krijgt hij van de 3 ruime netten hooi er met moeite 2 weg, dat zit me nog niet lekker

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:33

Ik kreeg advies om niet in te fijn mazige netten hooi aan te bieden omdat hij dan teveel moeite moest doen en afhaakte. Dus steeds losse pluk of grote mazen.

Ik mix de pulp met een beetje maïsolie (maakt het iets zoeter/smeuïger) en omdat hij toch weer wat slechtere mest kreeg en andere weerstand dingetjes nu probiotica bij gaan voeren en daar erg tevreden over!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:32

biancaaaa schreef:
Ik kreeg advies om niet in te fijn mazige netten hooi aan te bieden omdat hij dan teveel moeite moest doen en afhaakte. Dus steeds losse pluk of grote mazen.

Ik mix de pulp met een beetje maïsolie (maakt het iets zoeter/smeuïger) en omdat hij toch weer wat slechtere mest kreeg en andere weerstand dingetjes nu probiotica bij gaan voeren en daar erg tevreden over!


Heb gisteren speedibeet gekocht en ze eet het! Ik mix een handje met Hartog grasmix en maak lekker nat prutje. Ook een slowfeeder gekocht en dat lijkt ook aan te slaan.

Afbeelding


Heb voor deze gekozen, anders heeft ze hem veel te snel leeg. Morgan adviseerde om stro met hooi te mengen.
Nu 5 dagen aan de Ulcergold en gisteren voor het eerst iets werk gedaan in de vorm van aquatraining. Vandaag ga ik even opzadelen, om te zien hoe ze op singel reageert. Als dat gaat, even wat stappen.

Het duizelt mij weleen beetje, als ik alle pagina's van dit forum lees. Heb lijstje gemaakt. Moet nog probiotica bij gaan geven om de bijwerking van de omeprazol op de darmen te temperen. Probiotica Puur kiezen dan? Is die sterk genoeg om door dat maagzuur heen nog de darmen te bereiken?

En laatste vraag nog even: zit er stekelige luzerne in Cavalor Fibreforce? Of is er een voer met vergelijkbare ondersteunende maagwerking, maar wat zachter is? Is puur voor een aoort van 'topping'. Ze krijgt al vitamine-bekertje Vital. Geef nu Natures Best als topping, maar denk dat dat beter kan

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:37

Ik zou als topping eerder voor pure feed gaan, dat is luzerne vrij.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:43

Pas op met die slowfeeder!!! In die zwarte bovenkant zit scherp metaal, al na een paar keer gebruik stak dat er vrij onzichtbaar uit maar daar kunnne ze zich compleet aan openhalen. Echt een levensgevaarlijk ding is het.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:15

Yvank_ schreef:
Pas op met die slowfeeder!!! In die zwarte bovenkant zit scherp metaal, al na een paar keer gebruik stak dat er vrij onzichtbaar uit maar daar kunnne ze zich compleet aan openhalen. Echt een levensgevaarlijk ding is het.


Jeetje!! Ik ga er straks even heel kritisch naar kijken! Dank je

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:21

Ik kreeg van utrecht ook nog advies om vitaflor te voeren. Heeft nog steeds mestwater wat naar buiten komt. Dus ga dat denk ik ook maar bestellen

Zidore

Berichten: 5805
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 16:47

In je stal ligt toch al stro? Ik zou hem lekker met hooi vullen, voor een hele nacht vind ik hem wel wat aan de kleine kant.. dit hebben ze in 2-3 uurtjes max al op

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 16:49

Cavalor fiber force heeft idd harde luzerne. Zou voor iets anders kiezen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:22

Zidore schreef:
In je stal ligt toch al stro? Ik zou hem lekker met hooi vullen, voor een hele nacht vind ik hem wel wat aan de kleine kant.. dit hebben ze in 2-3 uurtjes max al op

Ik vind sowieso het stro erbij altijd dood eng, zeker als je al wat minder hooi voert...

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:24

Excuus, zie nu dat er nog een hooinet hangt. Mijne heeft holl in one zakken en krijgt er smorgens 0600 eentje, 0900 in de paddock, 1300 op stal, 1700 vul ik de holl in one en savonds 2100 nogmaals. Ik wil niet dat hij continue uit een net moet eten met mazen. Daarnaast hangt er een zak waar ook 2/3 plakken in zitten met mazen, deze is soms leeg soms niet. Maar ik geef dus heel wat hooi hahaha

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:11

Ben heel blij met jullie adviezen!

Stro uit haar stal eet ze alleen als het vers is opgestrooid. En het stempel 'vers' vindt zij al heeeel snel niet meer van toepassing haha, tutje. Dus vandaar dat ik er geen moeite mee heb om het te mengen. Wij hebben schuifwanden in de stal, die helemaal eruit gaan bij uitmesten 1xpw. dus ik kan alleen op deze plek iets ophangen. Daarom inderdaad ook nog een net tussen water- en voerbak. Ze staat overdag op grote zandpaddock, 8-16u, met kuubkist kuil. Daar zit alleen vertragingsrooster op, dus ze hoeft gelukkig niet steeds uit die kleine mazen te trekken. Denk dat dat ook niet goed is voor haar tanden, maar het is nu even prioriteiten kiezen. Daar zullen jullie vast ook alles van weten %)