[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:54

Maar hoe kan een deken eigenlijk helpen als het van het gras is? Die jeuk komt dan toch van binnenuit??

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:06

ik heb een vraagje, weet niet of ik hier goed zit, maar dat hoor ik dan wel :D
Onze Ijslander Ronja heeft last van zomereczeem, vorig jaar haar hele manen kapot geschuurd (heb haar sinds febr, 2010) en na veel proberen zit ik nu op excivitol + deken, werkt super, haar manen zijn al weer behoorlijk gegroeid en de jeuk was over, maar helaas heb ik haar een paar weken geleden moeten scheren (is weer een ander verhaal) daarna 's nachts de dikkere deken op en overdag als het zonnetje schijnt de eczeemdeken op, nu zag ik gister dat ze een plekje heeft op haar rug, daar waar het zadel hoort, en nee niet van het zadel, het is een klein rond wondje, gister al bewust niet gereden, vandaag had ze er drie. weet iemand wat dat kan zijn en wat ik ertegen kan doen?? dacht zelf misschien een reactie op het scheren i.v.m. de nog los komende oude vacht?
wie heeft raad???

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:09

Jaan81 schreef:
Maar hoe kan een deken eigenlijk helpen als het van het gras is? Die jeuk komt dan toch van binnenuit??

De jeuk komt van het speeksel van de culicoïdemug, daar zijn ze allergisch voor.
Dus de deken zorgt ervoor dat ze niet worden gestoken, dat is preventief.
Maar door bijv. veel suikers kan de allergie verergeren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:13

Diana29 schreef:
Onze Ijslander Ronja heeft last van zomereczeem, vorig jaar haar hele manen kapot geschuurd (heb haar sinds febr, 2010) en na veel proberen zit ik nu op excivitol + deken, werkt super, haar manen zijn al weer behoorlijk gegroeid en de jeuk was over, maar helaas heb ik haar een paar weken geleden moeten scheren (is weer een ander verhaal) daarna 's nachts de dikkere deken op en overdag als het zonnetje schijnt de eczeemdeken op, nu zag ik gister dat ze een plekje heeft op haar rug, daar waar het zadel hoort, en nee niet van het zadel, het is een klein rond wondje, gister al bewust niet gereden, vandaag had ze er drie. weet iemand wat dat kan zijn en wat ik ertegen kan doen?? dacht zelf misschien een reactie op het scheren i.v.m. de nog los komende oude vacht?
wie heeft raad???

Er zijn op medisch wel meer problemen met plekjes onder het zadel.
Zoek maar eens!
In principe krijg je geen kale plekken/reactie van het scheren zelf.
Het kan wel zijn dat omdat het haar kort is je wel een reactie krijgt van je zadel, maar ik denk niet dat het aan de zomereczeem zelf ligt.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:20

Only_Gold schreef:
funnyhorses schreef:
Heeft iemand van jullie ervaringen met Cojosol?

Ik heb mijn eczemer een kuur gegeven van Sedochol en ik gebruik voor het uitwendige Derfen.
Moet zeggen dat alles nog rustig is,ook heeft ze nog nooit zulke lange lange manen gehad als nu.
Dat Sedochol is trouwens ook een super hulp bij het verharen,scheelt mn pony een hoop energie.

Heb het vorig jaar gebruikt bij m`n paardje (p.s je bedoelt wel de pcs cojosol huidlotion toch? )In ieder geval uit zo`n bruine fles?

Heb hem even opgezocht. http://www.hdruitersport.nl/ArticleDetails.aspx?CurrentCategory=&CatCode=APO&SelectedCat=%7CAPO%7C&ArticleCode=PCSHUIDCREME
Deze bedoel je?

Ja,die bedoel ik.
D'r is een hele lijn van van dat product dus voor inwendig en uitwendig.
Ik ben wel nieuwsgierig of het echt werkt of dat het 't zoveelste middeltje is wat iets beloofd.
Het is in ieder geval wel prijzig pfff[/quote]

Sorry voor de late reactie. Heb het vorig jaar wel gebruikt maar kon niet echt zozeer merken dat het werkte, misschien ook niet echt goed op gelet (ga ik nu wel doen haha) Idd prijzig maar ik hoef het niet te kopen, paardje is ook niet 100% van mij maar zo verzorg ik haar wel!!
Ze belofen wel dat het heel goed helpt, maar of het daadwerkelijk zo is???

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:30

minikatje schreef:
Annetje schreef:
Gina: er zijn speciale dekens voor friezen, misschien is dat voor jou ook interessant? En ik dacht dat de boett dekens ook vrij breed waren?

Bucas Buzz off is een leuke deken, maar niet voor een echt eczeempaard daarvoor zou je toch echt een eczeemdeken en geen vliegendeken moeten hebben.

Hier ook een fries met eczeem die nog steeds niet schuurt maar al wel vast de deken er op. Wij hebben voor een grote (1.66) een boett en die past perfect!

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:31

Hier nog altijd geen jeuk! :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:32

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:26

hoi,
een klein vraagje, ik heb sinds vd week mijn exceemdeken weer opgedaan bij de pony. maar nu verwacht ik vd week een veulen en wil deze merrie eigenlijk straks bij het veulen in de groep hebben. nu ben ik alleen bang dat het veulen ms vast komt te zitten in alle uitstekende lussen die aan de deken zitten. heeft iemand hier ervaring mee? is het verstandig de lussen allemaal vast te naaien of af te knippen (ik zie nl. het nut er ook nog niet zo van in?) of kan iemand mij garanderen dat de deken kapot gaat (van epplejeck) als mijn veulen er in zou komen of kan ik hem beter af laten?
ik heb vorig jaar (toen ze zelf een veulen had) haar geen deken opgedaan maar toen begon ze ook pas in augustus te schuren, nu zag ik haar echter vd week al een keer haar staart krabben en het is de bedoeling dat ze vh jaar meegaat naar de keuring, dus ik wil geen afgeschuurde plukken.

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:32

Moeilijk boeflover. Ik heb een enorme hekel aan dekens, wat voor deken dan ook, in combinatie met veulens. Het is mijns inziens vragen om problemen. Garanderen dat een deken kapot gaat als het veulen er in raakt kan ook niemand, hangt er vanaf hoe het veulen er in vast komt te zitten. Ik zou het mezelf niet vergeven als mijn veulen zich verhangt in een deken. :o

Zeker weten ook dat het eczeemjeuk was deze week? Veel paarden hebben tijdens de overgang naar het voorjaar wel wat jeuk, ook i.v.m. verharing etc.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:37

Muzefee schreef:
Moeilijk boeflover. Ik heb een enorme hekel aan dekens, wat voor deken dan ook, in combinatie met veulens. Het is mijns inziens vragen om problemen. Garanderen dat een deken kapot gaat als het veulen er in raakt kan ook niemand, hangt er vanaf hoe het veulen er in vast komt te zitten. Ik zou het mezelf niet vergeven als mijn veulen zich verhangt in een deken. :o

Zeker weten ook dat het eczeemjeuk was deze week? Veel paarden hebben tijdens de overgang naar het voorjaar wel wat jeuk, ook i.v.m. verharing etc.

ja klopt ik ben ook erg huiverig om de deken straks nog op te doen als het veulen er is.
het had voor mij verdacht veel weg van exceem ipv verharen of overgang naar het gras, ze was echt weer na het rollen aan het zitten om haar buik te schuren, en op stal dus haar staart tegen de wand aan. heb nu wel gelijk weer een jeukstillend middel om uit te proberen, dus ik hoop dat dit blijkt te werken en dan ga ik het denk ik toch proberen zonder deken straks.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:42

Hier de deken al aangetroffen met een scheur... Nog wel te maken gelukkig :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:45

Ja, het blijft gevaarlijk, veulens/andere paarden met dekens!
Onze shet zit soms ook met z'n been door een achtersingel, hij springt er zelf meteen weer uit en het paard blijft altijd rustig staan, maar fijn is het niet!
Ik laat mijn paard echt niet zonder deken staan, dat vind ik veel te zielig!
De beste optie is om geen veulen te fokken bij een merrie met eczeem natuurlijk!
Want er is toch kans dat je een veulen met eczeem fokt...

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:56

Ik heb een nieuwe uitvinding, mijn winter was bagger met mijn eczemer ze moest onder een winterdeken wegens stoppen van aanmaak van wintervacht.
En ze viel hele vele kilo's af en ben muesli gaan bijvoeren, door vele hooi voeren was ons hooi op en moest ik opzoek naar een korte vervanger. omdat zij in de wei de enige was die niet met minder hooi kon.
En toen ben ik Lucerne van hartog gaan voeren, en sinds die tijd krijgt ze 2 gele scheppen vol lucerne , soms een hele muesli en een halve brok + lijnzaad olie.
En ik kan niet anders zeggen het gaat GEWELDIG met sophie, ze krijgt nu iets minder muesli (halve schep en halve brok) maar nog steeds wel lucerne 2 scheppen.
haar manen kam is nog helemaal soepel en ze zit onwijs goed in haar vel.
Ik sta gewoon verstelt. Maar door de lucerne moeten ze beter kauwen en is de spijsvertering beter op gang.
En ik heb idee dat de stofwisseling ook allemaal beter op gang komt, ze heeft ook bijna geen lasst van andere vliegjes.

Denk dit moet ik toch met jullie delen, ik blijf hier ook de hele zomer gewoon mee doorgaan.
omdat sophie om nog onduidelijke reden afvalt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:10

Boeflover, mijn pony stond wel met deken met veulen.
Maar dan zonder buikflap die zo los zat.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:16

MSophie, niet alle paarden kunnen hier goed tegen, vooral niet de voorgemengde met melasse enz.
Je hebt er verschillen in, je hebt ook zuivere lucerne, dat is het beste.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:35

Veer staat uit voorzorg met dr soepjurkje aan...ik heb dr vanavond niet zien schuren en dr mest was ook weer wat beter. Denk dat het schuren een combinatie reactie is geweest van het gras en losse haren...Ik haal er dagelijks met de furminator ongeveer een kussensloop aan haren af.....
Vrijdag komt de osteo/veearts en samen met haar kijk ik even of het nodig is bloed te laten onderzoeken....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:36

Hartog lucernemix heeft totaal 10% suikers en zetmeel, er zijn maar weinig krachtvoeders die zo laag zitten daarin.
Zuivere lucerne heeft een erg scheve calcium/fosfor verhouding. Ga je daar meer van voeren dan een handje of 2 zoals MSophie doet moet je dat rechttrekken met graan of zemelen (dus weer oppassen met zetmeelgehalte). Ik voer hier ook lucernemix, voer ik muesli/brok dan heb ik heel snel jeuk, de lucernemix geeft ook hier geen jeuk. Voor veel seme'rs die jeuk hebben door combi van teveel zetmeel/suikers of (slecht opneembaar) eiwit kunnen baat hebben bij een voer wat hoog aan vitamines en mineralen is, lucerne bevat daarnaast ook essentiële aminozuren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:40

Ik kwam vandaag op internet deze deken tegen
http://www.libellaruitersport.nl/index. ... t&Itemid=1

Afbeelding
Deze nieuwe unieke deken combineert de kwaliteiten van een vliegendeken (duurzame fijnmazige stof) met een regendeken. Deze vliegendeken is op de rug waterdicht en ademend ter bescherming van je paard gedurende de (onverwachte) regenbuien. De deken heeft een ingebouwde hals met aan weerszijden fijnmazige stof en een elastische klittenbandsluiting, dubbel voorsluiting, loopsplitten, gekruisde buiksingels en een ruime staartflap.

Lijkt me ook wel wat voor eczemers in regenachtige periodes, de manenkam en de staartwortel zijn in ieder geval goed beschermd tegen de mugjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 07:56

Diana29 schreef:
wie heeft raad???

Misschien ringworm?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:24

Jaan81 schreef:
Breghje schreef:
Jaan, is het gras hoog? Typisch is namelijk dat mijn paard bij kort gras amper last heeft gehad vorig jaar, terwijl toen ik haar op advies van de natuurgeneeskundige in iets hoger minder gestressed gras zette, haar manenkap zo'n beetje op zag zwellen.... Voor mij is minder op het gras ook geen optie, maar ze gaat wel in de nacht op stal.

Gras is nog niet gemaaid en enkelhoog, denk ik.
Hij staat 's nachts sowieso nog op stal en sinds zaterdag dus ong. 1,5 uur per dag op wei, de rest in de bak.

Dat is an sich niet hoog nee, maar wel de hoogte waarop Bregh dus ook last kreeg... Die staat nu op een kale wei, nu gaat het goed maar straks als ze gaan wisselen hoop ik dat de phster even een seintje geeft zodat er andere paarden eerst op kunnen, is dat een optie bij jou, dat je andere er eerst op gaat en het meeste al wegeet?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:49

Net gebeld met Den Hoek, Annika ten Napel. Veel info gekregen: ik kan het beste 4x per jaar gaan draineren, en dan 2-3 weken met 20 druppeltjes per dag vanwege de bemesting van het land. Manenkam en evt andere symptomen van IR in de gaten houden, want ze vertelde me dat de bloedproef zoals die nu wordt gedaan, eigenlijk nog in de kinderschoenen staat en dus nog niet helemaal betrouwbaar bleek te zijn. Als ze meer tekenen gaat vertonen dan zou ik kunnen overwegen om Gluco Balance te gaan geven, ook omdat minder weidegang voor Bregh geen optie is. Wormenkuur kan ik zo geven, en daarna weer een kuurtje om te draineren.

Dus ik kan weer vooruit!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:39

Dus ze kunnen ook van de ontworming gaan schuren? Heb mijn pony pas ontwormd en hij heeft 1 malig een klein beetje geschuurd. Toen heb ik gelijk de deken er op gelegd alleen die is nu
weer af vanwege de regen. Daar baal ik ook wel van omdat ik nu dus niet weet of hij gaat schuren en zijn manen zijn nu open en bloot natuurlijk.

Hoe doen jullie dat? Regendeken over de vliegendeken of laten jullie je paard natregenen.
Dat zou op zich niet zo'n probleem moeten zijn alleen hoest die van mij nog al snel.

Zo'n deken die ook tegen de regen beschermt lijkt wel een oplossing heeft iemand die hier al in gebruik?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:59

Ik heb een vraag waar jullie misschien wel een antwoord op hebben.. Uit zomerexceem zich ook wel eens zonder jeuk/schuren aan de manen of staart? Mijn merrie had vorige zomer in juli/augustus/september jeukende bultjes op haar oorschelpen en rond de ogen. In oktober had ze jeuk en pussige plekjes onder haar buik (precies op de lijn op het midden).

Haar manen heeft ze nog nooit geschuurd, haar staart toevallig de afgelopen weken heel af en toe toen ze in de rui was, maar nu niet meer. Ze staat 's nachts op stal dus alle kans om te schuren..

Ook heeft ze vaak jeuk aan haar neus, ik vraag me dus af of dit gewoon een allergie is (ze is erg gevoelig) of dat het toch symptomen kunnen zijn van ZE?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:37

Only_Gold schreef:
Sorry voor de late reactie. Heb het vorig jaar wel gebruikt maar kon niet echt zozeer merken dat het werkte, misschien ook niet echt goed op gelet (ga ik nu wel doen haha) Idd prijzig maar ik hoef het niet te kopen, paardje is ook niet 100% van mij maar zo verzorg ik haar wel!!
Ze belofen wel dat het heel goed helpt, maar of het daadwerkelijk zo is???

Geeft niks hoor :D ;)
Nou ik ga het niet kopen,vind het duur en als ik de reakties erover lees lijkt het me ook niet dé oplossing!
Wel heb ik een kuurtje Sedochol gegeven en tjonge wat is ze mooi uit de vacht gekomen!!!
Anders viel ze altijd in en had nóg meer jeuk maar nu niet,en ze glimt er mooi van.
Had ik niet gedacht dat het zo mooi zn werk zou doen.
Ik ben nu van plan om in juni een kuurtje te geven en dan weer in september of oktober.