[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

indrasjacks

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:48

Ik zou hem inderdaad ook appart zetten want dit is idd niet goed zo.
een gewond paard is het niet waard maar een paard dat continue jeuk heeft en schuurt is ook niet de goede optie
kun je hem niet voor of na die andere paarden op wei zetten mocht er maar 1 wei zijn??

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:01

Houden jullie de paarden ook wat meer van de wei af? of zetten jullie ze op kort gras? hoor namelijk steeds vaker dat gras ook een boosdoener moet zijn.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:06

Of het bij extreme (zomer)exceemgevallen werkt weet ik niet, maar bij het schuren van staart/manen werkt aloevera gel (met 98% aloevera!) erg goed. Althans dat is mijn ervaring. Bovendien, baat het niet dan schaadt het niet, want het is een relatief goedkoop middel en bevat niet zo'n chemische troep als het spul dat sommigen DA voorschrijven.

Ik masseer de aloevera gel nu al sinds een aantal maanden om de dag in de staart in en het schuren is compleet gestopt! Toen ik er pas mee begon, heb ik de eerste keren eerst de staart met aloevera shampoo gewassen en vervolgens de aloevera gel erin gemasseerd. Nu doe ik enkel nog de aloe vera gel inmasseren.

Het spul van de DA staat al de hele zomer onaangetast in de zadelkast. :D

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:10

Bij ons in de kudde zijn ze dekens gewend (staan er nu 3 onder een deken)
Maar het deken dat ik nu gebruik is van mijn vorige merrie geweest die in februari overleden, ze heeft deze deken 2 jaar omgehad dus haar geur zat er goed in. Toen ik bij Æsa de deken om wou doen begon ze er spontaan naar te hinneken en moest overal aan ruiken (dat is echt moeilijk als je paard zoiets doet, Æsa is trouwens de dochter van mijn overleden Bleikja). Ik heb toen de deken gewoon maar even in de wei neer gelegd want alle paarden in de kudde hadden bij Bleikja gestaan. ze hebben er allemaal even aan lopen snuffelen en verder niet naar om gekeken. Deken bij Æsa omgedaan en alles was ok!
Dus misschien helpt het als de rest van de paarden en een soort van "kennis" mee kunnen maken? dit is misschien wel een iets andere situatie maar zo'n deken ruikt natuurlijk wel anders dan het paard zelf.

Ik heb Æsa vandaag even gewassen met tea tree shampoo. Toen ze lekker in de wei op mocht drogen heeft ze helemaal niet geschuurd, dus hopelijk lucht het een beetje op voor haar :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:18

Heb je een oude zomerdeken Nieky, dan kun je die misschiene erst omdoen; is je paard toch een groot deel minder bedekt dan in een burka!
Inderdaad apart zetten, bij voorkeur zo, dat ze wel over het draad kunnen snuffelen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:34

iemand interesse in een mt 185 exceemdeken bruin van equitheme?? heeft maar kort op die dikke van mij gelegen een dag of 4
omdat hij toh te kort is voor hem doe ik hem weg

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:47

Ik hoorde van iemand dat zij haar paard had laten spuiten tegen manen-/zomereczeem. Heeft iemand hier ervaring mee, en helpt het?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:52

@ Rianne: nog nooit van gehoord..
@ Nieky: ik zou 'm even op een apart stukje zetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen met zijn deken.
@ joyce83: mijne staat gewoon in een normaal weiland met z'n dekentje op.. :)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:55

@rianne
ja dat klopt dat is cortison maar aan tinkers haflinkgers en fjorden ( sobere rassen) mag je die niet laten geven daar is de kans heeel groot dat ze bevangen geraken en het werkt maar enkele weken dan moet je die troep weer in laten spuiten
zie dat jij een haflinger hebt??
Ik heb een tinker mijn DA zei dat ze het wel geven maar niet aan koudbloed of sobere rassen want het was veel te gevaarlijk

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:01

ellepel schreef:
even spammen hoor:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=44076
kreeg net deze mail van de paardendrogist
imperial vliegendeken voor 25 euro,vanaf maat 95.
valt misschien te proberen voor de kleinere dieren?

is een waardeloos ding. De hals zit op de schoft met 1 musketon vast. als het een beetje waait waaien de flappen dus over de hals heen en staat je paard nog bloot. Die van mij heeft hem drie uur opgehad en in die tijd heb ik hem 7 keer goed moeten doen. Geen succes dus.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:09

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:14

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:16

@ Cuubje: je bent gemeeheen!! :'( Ik zou zo graag nog een maatje 185 willen maar de financiën staan het momenteel even niet toe. Nja komt nog wel, deze zomer kom ik wel vooruit met z'n huidige deken :)

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:20

Myour schreef:
@ Cuubje: je bent gemeeheen!! :'( Ik zou zo graag nog een maatje 185 willen maar de financiën staan het momenteel even niet toe. Nja komt nog wel, deze zomer kom ik wel vooruit met z'n huidige deken :)

Komt wel goed *D fijn dat de 6,0 in ieder geval zo goed past *D Ruimer is vaak beter met deze deken ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:27

het inspuiten tegen zomereczeem gebeurd meestal met een cortico-steroide, zoals prednisolon of dexamethason, ook volgens mijn da's hebben koudbloeds en pony's een grotere kans om als bijwerking hoefbevangen te worden.

er zitten meer nadelen aan, het geneest niets, maar onderdrukt de reactie van de allergie is het na 2 tot 6 weken uitgewerkt moet het weer, met weer risico.

vaak doet het bij hele erge gevallen wel veel goed, zeker als je direct na de injectie maatregelen neemt dat het steken minder wordt, zoals een deken of opstallen op een geschikte plek. het is dus eerder een noodmiddel dan iets wat je uit gewoonte gebruikt, de cortico's werken namelijk ook in op de hele immuniteit van een paard en dat geeft vaak kans op grotere gevolgen bij andere ziekmakers, ook zijn er bij regelmatig gebruik (en bij veel paarden mag je blij zijn met twee weken geen jeuk)ook andere bijwerkingen mogelijk.

als er dus andere optie's nog niet geprobeerd zijn, is het toch veiliger die eerst te proberen, de prijs van een goedkopere eczeemdeken is ongeveer gelijk aan 1 tot 2 dierenartsbezoeken+ spuit.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:33

Ik heb nog een vraagje

Mijn pony is nu aan het logeren op mijn werk. Omdat ik zo veel aan het werk ben, en de man daar zoveel land heeft is Guus mee.
Nu ben ik dus de hele dag daar. Zijn er mensen die hun paard in de middag zonder deken zitten?
Heb weleens gehoord dat de mugjes alleen op bepaalde actief zijn. Maar is het buiten die tijden dan veilig voor mijn pony om zonder deken te staan?
Want ik heb nu de mogelijkheid om de deken af en weer op te doen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:59

Ik wil ook zo'n sweet itch hoody!
Welke maat zal ik nemen :) ?
Hij heeft nu de 195 (145) op van Pagony, en normaal heeft hij dekenmaat 185 (135) ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:00

ze zeggen dat de mugjes er tussen 10 en 4 geloof ik niet zijn, ik doe de deken dan niet af, ik wil geen risico nemen en ik vind het ook een beetje onlogisch := pony staat niet aan huis dus dan blijf ik heen en weer rijden.. de deken gaat bij mij alleen af als ik ga poetsen of als ik met hem aan de slag ga, verder blijft hij dag en nacht om..

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:01

nee mijn pony staat normaal ook niet aan huis, dus dan heb ik die mogelijkeheid helemaal niet om de deken af te doen, maar nu dus wel.
En ik gun Guus wel een paar uurtjes zonder deken. Maar wanneer het niet goed gaat doe ik het natuurlijk niet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:42

Jesse-Rulez: Aloe vera werkt bij mij pony niet, was ik al achter, en is later ook nog eens getest. En zo heeft ieder dier wel iets waar ze niet of minder goed op reageren.

GuusHinnik: In de middag durf ik het beter aan dan in de avond uren. Laat haar in de middag gerust eens even een tijd zonder lopen zolang ik er ben, dan is er niets aan de hand.

Gisteravond was ik dus wezen longeren en had haar even zonder deken laten staan, dit ging dus mis. Op stal aangekomen direct schuren, ik hoopte dat de schade vandaag mee zou vallen. Het viel mee, maar was toch behoorlijk geschuurd.
In de avonduren voor ons dus niet meer zonder deken.
Als ik haar in de middag doe, is er niets aan de hand.

Ze heeft overigens alleen het middenstuk geschuurd. In het midden is het dus ongeveer 5 cm lang, en de buitenzijdes heeeeel lang. Maja, jammer dan, maar helaas pindakaas.

Hoop alleen heel erg dat het eenmalig was en met de drainage het er al weer uit is, en ik morgen niet weer een ravage aantref.

In de middag gaat ze ook rustig staan suffen, in de avond wild zwiepen en schoppen.

Overigens staat ze tegen 4 uur op stal. Dan haal ik haar binnen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:54

Bn net weer bij hem geweest en heb de paarden, behalve de zwarte, een voor een bijgelaten in de paddock en ze deden echt niets ze zaten zelfs lekker te kroelen met hem. Denk dus echt dat het door die zwarte komt. Morgen gooien allen paarden in de wei behalve de zwarte en dan kijken of ze niet jagen. En na een uurtje of twee laten we die zwarte erbij en als ze dan gaan jagen dan weten we waar het probleem zit en dan wordt die zwarte achter een draadje geplaatst voor een paar weken zodat hij zo kan wennen.
Maar de schade is al gedaan. Ik heb de wondes verzorgt maar zijn hele rug is volgens mij kapot nu. Op sommige plaatsen heeft hij geen open wondes maar wel bulten van het bijten. Als je nu op zijn rug of kont drukt dan krimpt hij volledig in mekaar van de pijn. Ik ga zo de veearts bellen zodat die even langskomt en als die is langs gekomen bel ik een osteopaat. Wil namelijk weten of er een beschadiging of blokkering in de rug zit en dat die dan wordt weggewerkt.
Overigens doet de deken het super en zijn zien manen en staart er al wat rustiger uit.
Bedankt allemaal voor de tips.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:07

Och wat zielig nieky!
Ik heb er hier niets van gemerkt. Pride is zelf een dominante dame dat zal al veel schelen.

Balen van de schuurpartij afgelopen nacht CS! Ik herken het, in de avonduren even zonder is meteen fataal...

Cuubje:
Bestel je volgend jaar wel weer of helemaal niet meer?
Ik heb nu een goeie maar wil er wrs het voorjaar toch wel 1 bij als reserve!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:31

Ja baalde ook wel, maar lang niet zo erg.
Ben namelijk erg trots op dit jaar en op mijn meid, dat ik met alle liefde haar staart weer even gefatsoeneerd heb, zonder stress of gebaal.

Heb hier eens een tip voorbij zien komen, en heb dat al jaaaaaren in mijn hoofd.
Staart en manen met zout water behandelen.
Iemand hier ervaring mee?
Zou ik hier goed aan doen of juist slecht?
Evt. uitdrogen van de huid misschien?

Mijn merrie heeft nu een heel soepel huidje, zonder schilfers, mooi egaal, en heel rustig.

Zelf zat ik te denken dat zout water misschien eens een keer goed zou zijn voor de huid, eenmalig dus.

Edit:
Even iets opgezocht

Citaat:
Functies van de mineralen uit de Dode Zee Zout.

Magnesium: heeft een antiallergisch resultaat, daar het inwerkt op de gevoeligheid van het zenuwstelsel.

Potassium: vermijdt spiersamentrekking, daar het de polariteit van de celwand beïnvloedt bij het geven en doorseinen van zenuwimpulsen.

Natrium: regelt het extra vloeiende volume evenals de osmose.

Sodium: heeft invloed op heel wat biologische processen, daar het de osmotische druk en het extracellulaire vloeistofvolume regelt.

Calcium: noodzakelijk voor het zenuwstelsel, hart en spierweefsel en voor de groei en beendervorming.

Bromium: kalmerende en relaxerende invloed op het zenuwstelsel.

Jodium: voorkomt ontstekingen en werkt ontsmettend.

Silicium: beschermt de huid tegen milieugifstoffen.

Lithium: werkt kalmerend en ontspannend op spierpijnen die veroorzaakt worden door spanning en krampachtige samentrekkingen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:11

Ik heb inderdaad al jaren zeezout van de Tuinen in mijn poetskist liggen, maar er nog nooit wat mee gedaan.
Misschien gewoon eens proberen? Bovenstaand klinkt wel goed tegen eczeem!

Nieky ik zou nog niet meteen een ostheopaat er bij halen hoor.
Grote kans dat het wat kneuzingen/beurse plekken/spierpijn is.
Denk dat het juist niet fijn is om blokkades weg te gaan werken, zou toch pijnlijk zijn lijkt me op dit moment.
Ik zou hem even rust geven en lekker zelf bij laten komen, daarna longewerk en over een paar weekjes misschien even na laten kijken?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:14

Wat voor dodezeezout heb jij in je poetskist liggen dan?
Het is er namelijk in gel, korrels, shampoos,scrub en ga zo maar door.

Wil het namelijk weleens proberen, heb shadow's staart nu dit jaar 1x gewassen, omdat ik toch het idee had dat vele shampoos tegenstrijdig werkten.