Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:16

Daarnet even naar sham geweest om zijn prascend te geven en weeral een slechtgezinde pony. pfff we zijn nu halverwege de derde week. Ik hoop echt dat dit niet blijvend is. Zodra hij mij ziet oren plat en zich omdraaien. Gelukkig blijft hij wel nog goed eten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:19

Dat deed Naomi ook een tijdje geleden... Nu ik weer probeer meer leuke dingen met haar te doen is ze weer veel vriendelijker gelukkig. Je voelt je echt rot als je paard zo naar tegen je doet he ...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:22

Ja ben dat niet gewoon van hem. Hij heeft nog nooit zo slechtgezind gedaan.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:16

Nou om eerlijk te zijn zegt mijn gevoel dat ik haar nog niet in moet laten slapen!
Ze gaat ook stapje voor stapje vooruit.
De dierenarts heeft gezegt een aantal weken geleden dat ze deze kans nog verdiend en als ze dan niet binnen 2 weken op zal knappen dat ik dan eens flink achter mijn oren moest gaan krabben!
Maar ze is inderdaad wat opgeknapt en de dierenarts vondt haar er ook beter bij staan,maar ze heeft nog een lange weg te gaan hoor.
Ze is een vechtertje en dat kan iedereen zien,ze wordt ook weer steeds vrolijker en vriendelijker!
Maar hou het goed in de gaten hoor!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:50

Ja, een dierenarts zou inderdaad onafhankelijk advies moeten geven en zij die dat doen zonder eerst aan hun portomonee te denken zijn te prijzen. Zo'n dierenarts houdt waarschijnlijk toch zijn klanten eerder dan een dierenarts die maar door-en-door blijft behandelen en niet aan zijn patient denkt.

Mijn pony gaat nu week 6 in met de prascend, ze begint eigenlijk (dacht ik) weer wat normaal te doen,
roept tenminste ook weer als ik kom en is wat levendiger.

Kots hoge nota net voldaan, wat mij gestoord heeft is dat de DA deed of het niet veel zou gaan kosten...
helaas hebben we hier in de wijde omgeving vrijwel geen paardenartsen meer, de enige andere is nog veel duurder want die wil zijn kliniek laten doordraaien.

Herhaalde vraag: Nú scheren of pas in voorjaar?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:26

@Martina: rij je op het moment nog? Heeft ie last van zijn vacht, zweet hij al op stal?
Dat moet je meenemen in de beslissing om te scheren.
Misschien een jachtmodel of alleen een streep. Hoe staat je paard gestald?
Ik scheer bijna het hele jaar door, alleen de wintermaanden niet, tenzij hij het weer te warm krijgt.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:38

@Martina, Inderdaad de vraag, heeft hij last van de dikke vacht.

v.w.b. Dierenartsen, die van ons heeft nu bijna 3 jaar terug over Gunyah al eens gezegd dat we die maar moesten laten inslapen, want dat was zielig (ze was toen extreem hoefbevangen) maar ik ben nog steeds zo blij dat we toen niet geluisterd hebben.
Ze heeft nog zo'n lol en is zo ontzettend opgeknapt. Hoop dat nu het laatste stukje gevoeligheid van de voeten met de medicatie voor Cushing verholpen kan worden.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:22

@cynthiar & elibeest, nee ik rij met deze pony gezien haar leeftijd niet meer, ze wil te hard vraagt altijd het uiterste van zichzelf daarom mag ze alleen nog wandelen en op haar kleinkinderen passen.
Verder heeft ze last van haar voeten.

Ze kan momenteel binnen en buiten zo ze zelf wil (met regenweer staat ze uit zichzelf vaker binnen), verder geen zweten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:47

Als ze niet zweet en het extreem warm heeft door haar vacht en geen problemen heeft onder haar vacht met haar huid dan zou ik niet scheren. Heeft ze het wel echt warm en kost dit haar veel energie of heeft ze plekken onder haar haar zitten waar zuurstof bij moet dan zou ik wel scheren.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:32

Die oudste van ons heb ik niet geschoren, ze heeft niet zoveel vet op haar lijfje (lees geen) heeft een beren vacht inclusief krullen en staat onder een deken, en zelfs dan is ze niet altijd lekker warm.
Nu heeft ze wel een geiiriteerd vel, en her en der door het schuren vervilt haar, ondanks veelvuldig borstelen.
Zouden jullie haar dan toch scheren? Weet zomaar zeker dat ze in haar 38 jarig bestaan nog nooit geschoren is geweest, dus weet niet of ze het gaat toelaten.

Edit: die andere heb ik wel geschoren, was ook nog nooit geschoren, maar dat moest wel, die had "inwoning"

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:36

Ik heb toch steeds gedacht dat door de Pergolide de krulletjes minder zouden worden? Nu ben ik pas 4 dgn bezig dus kan er niets van zeggen en poown heeft ze eigenlijk alleen maar op z'n benen.
De kuiltjes boven zijn ogen zijn nu wel terug (geen vochtbolletjes meer dus) maar kan dat nu al komen door de pergolide?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:40

ik heb een vraagje

mijn verzorghafje waar ik 9 jaar voor gerzorgd heb kreeg op haar 20e cushing .. teminste dat denk ik , ze kreeg krul vacht. werd heel dik, hoef bevangen en in de zomer had ze nog steeds een dikke vacht. meerdere malen tegen de eigenaar gezegt maar hij wou geen dierenarts erbij halen.

toen ze beter was van hoefbevangenheid gingen we weer verder met ( recreatief rijden) ik nam haar lekker mee op vakantie 3 weekjes lang de bossen in .

energie had ze wel . conditie niet .

uiteindelijk is ze 3 weken terug op 26 jarige leeftijd gestorven aan koliek . en ze heeft 6 jaar lang geen medicatie gehad.. is dit dan oud voor eenbeestje met cushing zonder medicijnen ??

overgens weet ik niet waarom hij geen DA erbij haalden. hierover was ik altijd ook erg boos. ik ben ook nu sinds mei al daar weg bij die boerderij

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:42

@IMJ, ik ben nu pas 3 weken bezig bij die merries, gok er zelf op dat dat gewoon pas van het voorjaar als ze gaan verharen begint te minderen? zou mij het meest logische lijken in ieder geval.

Kuiltjes durf ik niet te zeggen, de oudste heeft echt mega kuilen, dat is al jaren zo, de ander niet, nooit gehad, dus als die ineens kuilen gaat krijgen kan ik zeggen dat het door de pergolide komt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:44

Oh sorry elibeest! Dacht dat jij al langer bezig was.
Ik denk ook dat ik pas wat kan zien als de rui gaat beginnen. Ben daar wel erg benieuwd naar. Merk wel aan hem dat hij wat minder vrolijk is.. Heb wel met hem te doen maar goed, even doorzetten..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:46

ravvie schreef:
uiteindelijk is ze 3 weken terug op 26 jarige leeftijd gestorven aan koliek . en ze heeft 6 jaar lang geen medicatie gehad.. is dit dan oud voor eenbeestje met cushing zonder medicijnen ??

Ik ken er meer met cushing zonder medicijnen. 1 is idd ook al 25 en doet het best goed.
Ken het karakter van het dier niet zo goed dus kan niet zeggen of deze veranderd is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:49

elibeest schreef:
Die oudste van ons heb ik niet geschoren, ze heeft niet zoveel vet op haar lijfje (lees geen) heeft een beren vacht inclusief krullen en staat onder een deken, en zelfs dan is ze niet altijd lekker warm.
Nu heeft ze wel een geiiriteerd vel, en her en der door het schuren vervilt haar, ondanks veelvuldig borstelen.
Zouden jullie haar dan toch scheren? Weet zomaar zeker dat ze in haar 38 jarig bestaan nog nooit geschoren is geweest, dus weet niet of ze het gaat toelaten.

Edit: die andere heb ik wel geschoren, was ook nog nooit geschoren, maar dat moest wel, die had "inwoning"

Het koud zijn komt ook door de thermostaat die van slag is door .. de verstoorde hormoonhuishouding. Als het goed is moet dat wel beter worden dus. Als ze lelijke plekke onder haar vacht heeft, worden deze vaak wel beter als er zuurstof bij kan en het niet verstikt wordt zeg maar. Die berenvacht met krullen geeft niet eens zoveel warmte en het nieuwe haar is waarschijnlijk beter en mooier haar. Lastig om in te schatten, ze is al deken gewend dus je kunt haar als het scheren lukt wel extra inpakken toch? Het scheren van dat dikke haar is wel lastig, evt in delen doen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:51

IMJ schreef:
Ik heb toch steeds gedacht dat door de Pergolide de krulletjes minder zouden worden? Nu ben ik pas 4 dgn bezig dus kan er niets van zeggen en poown heeft ze eigenlijk alleen maar op z'n benen.
De kuiltjes boven zijn ogen zijn nu wel terug (geen vochtbolletjes meer dus) maar kan dat nu al komen door de pergolide?

Klopt de krullen worden minder en ze gaan weer verharen, het haar blijft wel wat langer dan normaal. En als je dan weer meer krullen gaat zien op termijn weet je dat de dosis iets te laag is inmiddels ;-) Beenhaar blijft altijd wel ietsje anders naar mijn idee.. Het kan dat je al weer kuiltjes terugziet, ik vond de eerste veranderingen met name in het gezicht en het haar daar en de schone ogen en neus..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:57

Vieze ogen en neus heeft hij niet gehad.
Het lastige is dat ik hem een paar dagen op alleen hooi had ipv voordroog/hooi. Ik weet nu dus gewoon niet meer wat waarvan komt. Hij staat inmiddels weer op voordroog/hooi. De kuiltjes zijn nog kuiltjes.

Helaas staat meneer nu ook op stal met een dik been, normaliter gaat hij overdag de paddock op met zijn kudde. Daar wordt hij ook niet vrolijk van. Ik vind het dus zo moeilijk nu om uit te sluiten wat waarvan is..

Dank voor je antwoord! :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:35

elibeest schreef:

HIer idem dito, toch zei de Da dat scheren best een optie kon zijn omdat de vacht heel veel energie vergt. Uiteindelijk heb ik voor een half modelletje gekozen, omdat ik er *weer* niet doorheen kwam met het scheerapparaat. Verder staat ze gewoon stil, zonder het overdreven koud te hebben. Dus hals heeft nog haar, buik en heupen niet. Een van haar heupen voelde zelfs warm aan.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:06

@fargo: Vroeger had ze echt een hekel aan dekens.. ze werdt echt heel boos als je de deken op deed.
Nu niet meer, maar doordat de bovenlijn zo botterig is, drukken die dekens altijd zo op de schoft. nu heb ik wel dekens met teruggesneden schoft, maar weer niet in haar maat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:47

Ik moet zeggen, wij waren altijd tegen scheren, maar willy knapte er zo onwijs van op, werd veel fitter en frisser ervan, dus op een gegeven moment waren wij wel OM. Na verloop van tijd werd het minder nodig om te scheren en het laatste jaar werd het juist wel weer relevant dus maar weer aan de slag gegaan.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:09

Ik vlieg ook weer even voorbij, lees het topic heel de tijd mee, maar had verder tot nu toe weinig nieuws.

Anne is een week of 12 begonnen met de Prascend: 1 tablet per dag.
Na een week of 6 ging het een stuk beter met d'r: ze reageerde weer op dingen, werd weer wat levendiger en leek weer wat meer zichzelf te zijn.
1,5 week geleden is er opnieuw bloed geprikt en haar waardes waren flink verbeterd. (natuurlijk wel rekening gehouden met de seasonal rise die tijdens haar laatste onderzoek van toepassing was).
Nu mag ze op een halve tablet per dag.
Over een week of 10/12 gaan we weer bloed prikken en als het dan weer zo verbeterd is mag ze op een kwart tablet per dag.. :)

Bij Anne lijkt de vacht nu stabiel te zijn, hij is een stuk langer dan dat ze normaal heeft maar (nog) geen krullen.
Ik wil haar nog niet scheren, omdat ik graag wil zien of ze van het voorjaar uit d'r vacht komt. Daarnaast staat ze op rust wegens beenproblemen, dus wat dat betreft hebben we geen last van de vacht.
Mocht ze van het voorjaar niet uit d'r vacht komen, scheer ik haar wel :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:19

Ehmm Jasia, dat lijkt me wel een beetje snel gaan dat je zo snel mag afbouwen, de meeste paarden/ponies blijven toch wel op een goede dosis staan. Tenzij jouw paardje zo licht is of maar zo weinig cushings verschijnselen heeft, maar dan snap ik niet dat er gestart is met 1 mg.. Questions, questions ....

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:48

@IMJ dat dikke been kreeg de mijne ook in de eerste 1,5 week van de medicatie met prascend, trekt als het goed is weer weg.

@hallo jasia!!! Wist je dat pony's ook niet meer hengstig c.q dragend worden met cushing..... dat ze er wel een heel zware buik van kunnen krijgen...?
IK niet, maar ik had ineens wel een deja-vu van zo'n gevalletje dragend zijn....

Hoop dat Anne het goed gaat doen op de medicatie.

Alle anderen wederom hartelijk dank voor de antwoorden betreffende scheren, ik scheer dus voorlopig niet,
heb haar zojuist bekapt en wat geborsteld, ziet er dik uit is zo mager als een lat, dus ik laat de deken liggen.
Een wandelingetje deed haar wel goed had ik de indruk en dat lukte nu ook eindelijk weer *hoera*

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:44

Ik heb de bijsluiter van prascend gelezen en daar staat idd in dat er gestart wordt met 1mg en daarna getitreerd naar minder... Raar hoor..

Gas de jouwe 1 dik been martina?
Hij had een hoefzweer, heeft geen koorts, loopt goed maar heeft nu dus wel vocht in dit been..
Kan het er redelijk uit stappen..
Ivm de zweer hou ik hem even binnen, wil hem wel zo vlug mgl weer op de paddock hier wordt hij ook niet vrolijk van.. of h het komt door de pergolide maar dat weet ik nu dus niet..