[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:34

Zammie schreef:
Emlichheim is hier pal over de grens. Is lekker dicht bij dus. Moet dan nog wel ff uitpluizen wat voor voer ik moet hebben. Marstall is ook wel dichtbij (in Emmen, waar ik werk) en is dus ook goed te doen...Blijf het wel moeilijk vinden hoor, weet nog steeds niet wat ik dan het beste kan gaan voeren en wil dan de andere paarden ook dit voer geven. Heb geen zin om verschillende merken te voeren...

Even een tip.
Als je voer bij de Kiebitzmarkt in Emlichheim wilt halen moet je het even van te voren bestellen.
Ze hebben Hippolyt niet op voorraad. Ik stuur altijd een mailtje en krijg een telefoontje of mailtje terug dat het voer binnen is. Soms duurt het 3 dagen, soms een kleine week.
Dat doen ze omdat het voer geen conserveringsmiddelen bevat en ze het daarom niet te lang op voorraad willen hebben liggen in de winkel.
Door het vooraf te bestellen heb je het voer dus zo 'vers' mogelijk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:38

ikenindi schreef:
boerenbond is toch t zelfde als welkoop???

Nee, er zit verschil in.
Je hebt div. soorten Cooperatieve landbouwbedrijven/winkels, soms wel gecombineerd met een Welkoop.
En er zijn aparte Welkoopwinkels.

De Boerenbond hier in de buurt maakt zelf nog allerlei veevoeders.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:13

welkoop hier ook...

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:39

Heey,

Ik heb eigenlijk een vraag, wij zijn gister naar een B-pony gaan kijken voor mijn zusje. De pony was op een ding na dus helemaal perfect, maar hij heeft wel lichte vorm van zomerexceem. Die mensen hebben toen hun de pony kochten behandeld met een of ander spul van emmers. Toen heeft hij niet meer geschuurd. (geen dekens ect). Maar nu is mijn vraag, aangezien de meeste van jullie er verstand van hebben wat het verstandigst is?
Over het algemeen kopen wij geen paarden waar al gebreken aan zitten. Maar ga maar eens een goede brave betaalbare B-pony zoeken. (mijn ouders geven er dus geen 5000 euro voor uit, zoals je steeds vaker tegenkomt)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:46

ik zou nooit een eczeem paard kopen !
this zielig om te zien hoe je paard zo jeuk heeft , het is veel werk en kost veel geld Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:57

blacklight schreef:
Heey,

Ik heb eigenlijk een vraag, wij zijn gister naar een B-pony gaan kijken voor mijn zusje. De pony was op een ding na dus helemaal perfect, maar hij heeft wel lichte vorm van zomerexceem. Die mensen hebben toen hun de pony kochten behandeld met een of ander spul van emmers. Toen heeft hij niet meer geschuurd. (geen dekens ect). Maar nu is mijn vraag, aangezien de meeste van jullie er verstand van hebben wat het verstandigst is?
Over het algemeen kopen wij geen paarden waar al gebreken aan zitten. Maar ga maar eens een goede brave betaalbare B-pony zoeken. (mijn ouders geven er dus geen 5000 euro voor uit, zoals je steeds vaker tegenkomt)

Lastige keuze..
Je kunt je natuurlijk afvragen hoe licht de vorm is. Dat kun je nu namelijk niet controleren, en dit is wel de beste tijd om een eczemer te verkopen. Nu nog geen jeuk, en de 'schade' van vorig jaar is niet meer te zien. Beetje onaardig gezegd misschien. Clown Een paard of pony met zomereczeem is een hele zorg. Met een deken kun je een hoop leed voorkomen, maar het blijft intensief en bij tijden een enorme ergernis( ik spreek voor mezelf, ik heb twee eczemers Haha! ) En het kost ook het nodige aan o.a smeersels en dekens en soms zelfs de dierenarts. Spit dit topic maar eens door, dan weet je een beetje waar je aan begint.

Wij hebben vorig jaar een brave pony gekocht die het ook bleek te hebben. Ik heb geen spijt van de pony op zich, maar had ik geweten dat ze het had, dan weet ik eigenlijk niet of we haar wel gekocht zouden hebben.
edit:kromme zinnen recht getrokken Haha!
Laatst bijgewerkt door shera op 13-03-08 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:57

Oke, ja ik denk dat we ook afzien van de koop

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:20

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:27

Ik wist wel dat ijslanders er vaak veel last van hebben. We zitten hier thuis zo erg te twijfelen. De pony was op het schuren na in alle opzichten perfect. En als er nou veel B-pony te koop waren hadden we de knoop allang doorgehakt. Maar aangezien we 1,5 jaar gezocht hebben naar een brave, mooie en goede sportpony.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:31

XxSultanxX schreef:
ik was ff op internet aan het kijken , en kwam deze site tegen http://www.daphorst.nl/artpaardstaartenmaneneczeem.htm

er staat ook dat arabieren of arabieren kruizingen grote kans hebben op het ontwikkelen van staart en manen eczeem ...
wist ik niet eens Bloos

huh? apart. ik lees juist vaak dat paarden met dikke bos manen en staart er het meest last van hebben. dus ijslanders, fjorden, haflingers, tinkers, friezen etc...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:51

blacklight schreef:
Ik wist wel dat ijslanders er vaak veel last van hebben. We zitten hier thuis zo erg te twijfelen. De pony was op het schuren na in alle opzichten perfect. En als er nou veel B-pony te koop waren hadden we de knoop allang doorgehakt. Maar aangezien we 1,5 jaar gezocht hebben naar een brave, mooie en goede sportpony.

Tegenwoordig komt het bij bijna alle rassen wel voor volgens mij.
Ik heb een Groninger en een New Forest.
Ik snap dat je twijfelt...... het is natuurlijk ook wel verleidelijk.
Maar heb je bedacht dat als de B pony te klein is, hij waarschijnlijk met zomereczeem moeilijk door te verkopen is? Is ook wel iets om rekening mee te houden.
Kun je hem niet een half jaar huren? Kun je bekijken in hoeverre het eczeem een probleem is. Ik zeg ook maar wat hoor Tong uitsteken . Misschien heeft hij er bij jullie geen last van, dat kan ook nog. (of juist veel erger... )

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:09

het ligt ook aan de omstandigheden.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:11

ikenindi schreef:
XxSultanxX schreef:
ik was ff op internet aan het kijken , en kwam deze site tegen http://www.daphorst.nl/artpaardstaartenmaneneczeem.htm

er staat ook dat arabieren of arabieren kruizingen grote kans hebben op het ontwikkelen van staart en manen eczeem ...
wist ik niet eens Bloos

huh? apart. ik lees juist vaak dat paarden met dikke bos manen en staart er het meest last van hebben. dus ijslanders, fjorden, haflingers, tinkers, friezen etc...

ja dat dacht is dus ook ...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:02

Mijn New Forest merrie van 22 jaar heeft in het voorjaar wel eens last van wat jeuk. Geen eczeem, gewoon kriebels, en hierdoor wil ze wel eens met haar staart/manen aan haar waterbak schuren.. ik gebruik hier altijd Sweet Itch (www.paardendrogist.nl) voor en hier heeft ze veel baat bij Lachen zodra het weer echt goed wordt heeft ze ook geen last meer van de jeuk..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:19

ik heb sweet itch ook gebruikt , en mijn paard kreeg naar mijn idee veel meer jeuk , dus snel mee gestopt Tong uitsteken
wat ik goed vind helpen is de eczema balsem en gewoon azijn Haha!

edit : met azijn wel opletten dat je paard niet open is , anders bijt het

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:53

XxSultanxX schreef:

wist ik niet eens Bloos

ohw nou,ap heeft echt veel arabisch bloed dus dat verklaard een hoop

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:06

ja die van mij ook , die is een kruizing arabier Haha!
maar ik heb nooit geweten dat arabieren grote kans hebben op eczeem ...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:55

alle rassen zijn er vatbaar voor naar mijn mening!
die van mij is namelijk allesbehalve arabier...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:30

blacklight schreef:
Heey,

Moeilijk... omdat je niet weet hoe licht de vorm is...
Waar staat de pony nu? En waar ga je hem stallen? Dichte of open stal... maar nog belangrijker langs de kust of midden in het land. Komt ie op een wei waar veel wind staat of waar een meertje in de buurt is.

Mijn pony komt uit Friesland waar ze op een beschutte wei stond tussen de bomen, veel mugjes. Eczeem was daar dus behoorlijk.
Nu staat ze bij mij langs de kust en op een wei met veel wind. Nu heeft ze haast geen last meer. Ik smeer niks, ze heeft alleen een eczeemdeken op... geen problemen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:20

henny_w schreef:
ikenindi schreef:
boerenbond is toch t zelfde als welkoop???

Nee, er zit verschil in.
Je hebt div. soorten Cooperatieve landbouwbedrijven/winkels, soms wel gecombineerd met een Welkoop.
En er zijn aparte Welkoopwinkels.

De Boerenbond hier in de buurt maakt zelf nog allerlei veevoeders.

Niet dat het belangrijk is ofzo, maar Boerenbond en Welkoop zijn wel dezelfde franchise. Vallen allemaal onder Agri Retail. Op wat kleine uitzonderingen na, bieden ze ook dezelfde producten aan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:40

ik hebin ieder geval viavia een nieuw middel gekregen die ik ga uitproberen op de mijne.
deken erop, en dan dat middel ( met handschoenen erop smeren, anders zou ik het naar krijgen Clown ) bij de manen en staart erop doen Ja
vanaf wanneer gaat bij jullie de deken er weer op? ik wil namelijk op tijd beginnen ivm als ze gaat schuren dat je al te laat bent.
en vanaf die tijd wil ik de brokken ook achterwege laten en alleen hooi voeren ivm de eiwitten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:56

die van mij heeft em al weken op. maanden zelfs... ik ben ook van mening: eter te vroeg dan te laat.

mijn vraagje aan jullie: ik heb bloed laten prikken en daaruit bleek dat op 2 waardes na alles helemaal goed was. zou dat betekenen dat haar zomereczeem ook zo goed als over is? of steigen die waardes pas als ze er last van heeft? want ze kunnen het toch in het bloed zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:56

ap zijn bloed is 2 jaar geleden nagekeken en daar waren alle waardes perfect in orde behalve de beta-globulines.
daaruit konden ze opmaken dat hij last had van een wormbesmetting.
daar is hij voor behandeld toen.

alle waardes kunnen perfect in orde zijn en toch kan een dier zomereczeem hebben, dat is toch iets wat ze niet altijd kunnen meten denk ik.
maar in het geval van indi zou het best kunnen zijn dat als ze nu behandeld word voor die epsm of hoe het heet dat de eczeem ook wegtrekt?

daarom zeg ik ook altijd tegen iedereen van als je dier zomereczeem heeft laat eerst bloed nakijken zodat je weet dat het niet ligt aan een eventueel orgaan wat niet goed werkt of dat er wat anders mis is.

bij ap waren die globulines dus niet goed, hij is toen behandeld met equest en afgelopen jaar was het eerste jaar dat hij pas heel laat begon te schuren ,eind augustus...en dat duurde ook eigenlijk maar vrij kort toen

toeval??

ik heb trouwens ooit een topic aangemaakt over bloeduitslagen,. moet je even de zoekfunctie gebruiken.
als je gaat zoeken op bloeduitslagen kom je dat wel tegen,misschien staat er nog iest in wat interresant voor je is?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:57

Lowara schreef:
ik hebin ieder geval viavia een nieuw middel gekregen die ik ga uitproberen op de mijne.
deken erop, en dan dat middel ( met handschoenen erop smeren, anders zou ik het naar krijgen Clown ) bij de manen en staart erop doen Ja
vanaf wanneer gaat bij jullie de deken er weer op? ik wil namelijk op tijd beginnen ivm als ze gaat schuren dat je al te laat bent.
en vanaf die tijd wil ik de brokken ook achterwege laten en alleen hooi voeren ivm de eiwitten

wat voor spul smeer jij erop dan als je het niet op je handen mag krijgen Bloos!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:13

geen idee Nagelbijten / Gniffelen
maar is door een dierenarts van faculteit Gent ontwikkeld en geeft tot nu toe erg leuke resultaten. mijn zus is daar laatste jaars student dierenarts, dus mjah... ik krijg zo de mogelijkheid om andere middeltjes in handen te krijgen dan regulier Ja

vorig jaar elke keer dat algemene middel corti nog wattes tegen de jeuk erop, en dat moest ook altijd met handschoenen ivm dat de hormomen erin slecht voor mensen zijn bij teveel aanraking Ja