[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:51

Uitslagen binnen. PPID: 15
Algehele bloed beeld: geen afwijkingen.
Dus dat is wel een opluchting. Hij wordt al iets minder ribberig na 6 dagen twee keer per dag speedibeet (80% volle overschep). Dus dat hou ik even zo tot hij mooi toont en dan kijk ik hoe ik hem op dat gewicht houd met welke hoeveelheid. Puzzel puzzel puzzel.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:53

Dan zal het ook geen procenten zijn en was ik mis.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:10

Is het niet het aantal graden van de kanteling?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 10:09

Iemand hier ervaring met de OST insuline test?

Heb van de week afspraak hiervoor met DA.
Moet dan zelf de siroop inbrengen en dan komt DA later test afnemen.

Alleen schrok wel van aantal siroop dat ik moet inbrengen en dus ook suikers toch?
Gaat juist redelijk aantal maanden dus zit niet op te wachten dat ie bevangen raakt.
Of kan dat niet van de siroop?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:23

Volgens mijn da heeft deze siroop geen invloed op de bevangenheid. Ik heb deze test 2 weken geleden gedaan en pony is niet slechter dan daarvoor.

Ik ben 2 maanden geleden begonnen in dit topic. Heb niet alles kunnen lezen, mijn telefoon weigerde de pagina volgorde te respecteren :?
In augustus werd mijn 5 jarige shet onregelmatig. 12 augustus heb ik de da gebeld omdat ik toen een sterk vermoeden van hb had. Helaas werd dit vermoeden direct bevestigd. Inmiddels zijn we bijna 2,5 maand verder en is daar dus ook de diagnose EMS bij gekomen. Pony krijgt ongeveer zijn volledige droge stof behoefte per dag in pillen en poeders maar we gaan stapje voor stapje vooruit. Er zijn nu 3x foto’s gemaakt en de kanteling is tot nu toe verwaarloosbaar dus ik tel mijn zegeningen.
Van te voren nooit gedacht dat hb zo lang en zo slopend zou zijn. Ik blijf meelezen, alle tips en tricks zijn welkom!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:26

Hier dezelfde ervaring gehad, vorig jaar. Het blijft echt uitkijken ook.
Hier is alles nu weer geruime tijd onder controle, maar het wordt nooit meer helemaal zorgeloos.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:49

hier een tijd terug ponny weer meerdere keren per week op een klein stukje gras gezet.
binnen 2 weken merkte we dat hij op het harde weer korter ging lopen.
vind het erg jammer dat hij nu dus vrijwel echt niet meer op het gras kan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:55

line18 schreef:
hier een tijd terug ponny weer meerdere keren per week op een klein stukje gras gezet.

Het is voor jou moeilijker dan uiteindelijk voor je ponny.
Was het kort of lang gras. Hoelang stond hij erop etc.
En hoelang is de acute fase terug?
Pas 3 jaar na de acute fase durfden wij weer gras aan met graasmakser...
Maar ook dan slechts een korte periode op lang gras

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:58

Ik herken het gevoel heel erg, je gunt ze 24/7 op een fijne wei met lekker gras.
Heb ook het idee dat hoefbevangenheid tegenwoordig veel meer aanwezig is dan 25 jaar geleden.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:01

hagelslag schreef:
line18 schreef:

het is nu 4 jaar geleden de acute fase.
en durf hem max half uurtje op lang gras te zetten

nu staat hij weer dag en nacht ( tot ze in de nachten naar binnen gaan ) 24-7 op een padoc.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:04

Ik zou hem dan gewoon op de paddock houden.
Eventueel wel een beetje gras aan de hand laten eten voor of na het werk...
Maar verder zou ik het zo laten als het is

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:22

hagelslag schreef:
line18 schreef:

Daarbij de vraag is het dier netjes op gewicht of nog te dik?
Hoe wordt ie verder gehouden qua voeding?

Hier is ze de eerste jaren niet op de weide geweest. Inmiddels bouwen we elk voorjaar heel voorzichtig op naar max 1.5 uur per dag, alleen op lang bemest gras, niet als er nachtvorst komt enz.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:30

Zijn er hier mensen die een oplossing weten voor het volgende 'probleem'?
Mijn suiker-gevoelige d-pony's krijgen op dit moment 1,5 kg hooi per voerbeurt, in totaal 4 voerbeurten.
Ze hebben dit meestal binnen een half uur op en kunnen ernaast wat stro eten.
Alhoewel dit regime hun goed helpt om niet weer hoefbevangen te worden, merk ik dat ze erg hongerig zijn en absoluut niet gelukkig.
Ze staan vrij lang zonder ruwvoer en rennen af en toe echt rond omdat ze zo gefrustreerd zijn.

Ik vraag me af of er oplossingen zijn om ze af te leiden, iets te voeren waar ze lekker mee bezig kunnen zijn, maar waar niks in zit verder.
Iets waar ze lang mee doen, bijvoorbeeld wilgentakken of bepaalde bieten, alleen kan ik daar niet aan komen op dit moment.

Hoe gaan jullie hier mee om?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:21

Polar schreef:
Zijn er hier mensen die een oplossing weten voor het volgende 'probleem'?
Mijn suiker-gevoelige d-pony's krijgen op dit moment 1,5 kg hooi per voerbeurt, in totaal 4 voerbeurten.
Ze hebben dit meestal binnen een half uur op en kunnen ernaast wat stro eten.
Alhoewel dit regime hun goed helpt om niet weer hoefbevangen te worden, merk ik dat ze erg hongerig zijn en absoluut niet gelukkig.
Ze staan vrij lang zonder ruwvoer en rennen af en toe echt rond omdat ze zo gefrustreerd zijn.

Ik vraag me af of er oplossingen zijn om ze af te leiden, iets te voeren waar ze lekker mee bezig kunnen zijn, maar waar niks in zit verder.
Iets waar ze lang mee doen, bijvoorbeeld wilgentakken of bepaalde bieten, alleen kan ik daar niet aan komen op dit moment.

Hoe gaan jullie hier mee om?

Ik heb een feedingmaster gekocht. Dat heeft mijn probleem opgelost.
Daarbij handig je hooi te analyseren. Hoe armer, hoe meer je kunt voeren.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:28

Bedankt voor het meedenken, ik heb altijd een analyse bij mijn hooi, dus dat is geen probleem.
De feeding master ziet er goed uit, alleen denk ik om meerdere redenen niet dat dat hier een uitkomst is.
De pony's lopen samen en krijgen ook samen hooi, samen met een derde, en ze zijn regelmatig los van elkaar in de stal, dus dan kan ik niet zien wie hoeveel heeft gegeten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:06

Ik heb ze nu apart staan met een draadje ertussen. M'n shet staat anders non stop te vreten en m'n andere pony heeft wel echt rijker hooi nodig omdat ze anders echt te schraal wordt.

Hans krijgt 2x daags een net voordroog. En in z'n stal heb ik een net graszaadhooi hangen. Gewoon hooi blijft hij door vreten tot het op is. Het gzhooi vindt hij niet lekker. Dat eet ie dus alleen als hij honger heeft. Met koud weer is dat net sneller leeg dan met dit weer. Maar dan heeft hij toch altijd wat te knabbelen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:06

Hoe voer je het hooi, los of in netten bijvoorbeeld?

Graszaad hooi bijgeven zou een optie kunnen zijn. Zit nauwelijks wat in maar is wel vulling.

Hoeveel eiwitten zit er in je hooi? Eiwitten geven een verzadigd gevoel, dus mochten die niet heel hoog zijn in het hooi, zou ik een bron van eiwitten overwegen tegen het honger gevoel.

Die 4x 1.5 kg, hoeveel procent is daarvan droge stof en hoeveel weegt de pony?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:38

Bedankt voor het meedenken.

Ik voer het in zeer fijnmazige netten en ze krijgen stro voor vulling.
Ze eten momenteel het hooi van vorig jaar, die is qua waarden iets minder optimaal voor ze.
Droge stof van 73% en ideaal gewicht van de pony's is circa 350 kg, dus dat zit qua kilo's wel goed.
Er worden verschillende eiwitwaardes gemeten, maar de verteerbare proteïne is 58 g/kg droge stof.
Dat is net iets aan de lage kant, dan zou ik brok bij moeten gaan voeren en daar ben ik een beetje huiverig voor.
Ik heb wel sluesli mix en pavo Vital, ik zal kijken hoeveel eiwitten daar in zitten.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:04

MarliesV schreef:
Daarbij de vraag is het dier netjes op gewicht of nog te dik?
Hoe wordt ie verder gehouden qua voeding?

Hier is ze de eerste jaren niet op de weide geweest. Inmiddels bouwen we elk voorjaar heel voorzichtig op naar max 1.5 uur per dag, alleen op lang bemest gras, niet als er nachtvorst komt enz.

hij word gehouden op kuil (voordroog hooi zoals het ook genoemd word) in een slowfeder
hooi is te droog en stoffig en natgemaakt hooi eet hij niet.
hij krijg 2x daags een redelijk handje muslie.
de aveve Light Mix Zero.
en dan zijn suplementen.
en hij staat 24-7 op de padoc en in de winter snachts op stal met als boden bedekking zaagsel.

ik denk dat hij nog wel iets te dik is

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 09:53

Ik krijg er af en toe echt een sik van. Van de week zag ik mijn Shet iets minder snel bewegen en ik kreeg alweer een voorgevoel. In het werk loopt hij als een trein, maar ‘‘s ochtends zijn stal uit weer iets trager dan voorgaande weken en hij vliegt ook de schuur niet in als deze openstaat. Helaas weer tekenen dat hij hoefbevangen raakt.

Vorig jaar om deze tijd was het ook raak en een paar jaar geleden was het ook raak in de winter. Hij is niet winterbevangen. Dat heb ik vorig jaar uitgesloten. Hij krijgt niets anders te eten dan anders. Hij staat aan huis en ik manage alles tot in de puntjes. Hij heeft PPID en heeft de hormoon gevoelige variant van hoefbevangenheid.

Het frustreert mij enorm dat hij ondanks ik alles zo goed manage hij toch weer gevoelig begint te worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:52

Dat is frustrerend. Volgens m'n smid kunnen het ook kleine dingen zijn die samen voor een trigger zorgen. Terwijl je alles goed doet.

We hebben de apk weer gehad. Beide zijn op de kliniek bekapt en Hans heeft nieuwe ijzers. M'n smid is tevreden hoe z'n hoeven het doen, dus dat is altijd weer een opluchting

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:09

Help?
Ik zoek naar voer om mijn halve Haf veilig iets te laten aankomen. Mijn hooi is zeer geschikt gebleken om de noodzakelijke kilo’s te verliezen, maar nu moet ik hem op gewicht krijgen/houden. Hij was te schraal aan het worden.

Voer nu al een flink aantal maanden in de ochtend kilo FibreBeet en avond een ruime schep Speedibeet. Naast Vitalbix daily complete en een schep fibremix.

Hij komt mondjesmaat aan, maar gezien wat erin gaat had ik er meer van verwacht. Hij moet nog een kilo of 20 erbij en dat lukt niet echt.

Wie heeft er tips? Durf voor hem geen rijker hooi te kopen eerlijk gezegd. Wat te doen?

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:32

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:34

Je kunt naar eiwitpoeder kijken.

Zelf voer ik m'n ex bevangen pony/ppid'er grasbrok en crumbs van havens bij. In het begin kreeg ze ook nog body builder bij van mijten. Daar zit wel hoger suiker en zetmeelgehalte in. Maar voor haar werkt het. Inmiddels krijgt ze die body builder alleen op dagen dat ze gewerkt heeft. Even testen of ze dan wat minder druk is met rijden

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:44

Zijn hier bokkers die ervaring hebben met hb bij jonge (max 3 a 4 jr) sportpaarden?

Hier een kwpn'er van 3 die ineens hb was (inmiddels al wat maanden geleden). Zo'n paard moet toch gewoon op het gras kunnen? Ze was wat royaal, maar niet echt vet. We hebben wel dikkere paarden gehad...

Ik ben er vreselijk van geschrokken en weet gewoon niet hoe we verder moeten. Nooit meer op het gras? Eeuwig op dieet? Of zijn er mogelijkheden zodra ze goed en wel aan het werk is? Zo veel vragen...