[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:26

och gossie...hoe kan dat nou? :(:)

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:31

Kan je er dan niet beter een ijzertje eronder laten zetten om het hoefbeen te ontlasten?

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:40

Er kunnen nu geen ijzers onder, deze zouden niet vast blijven zitten door de loszittende lamellen en daardoor nog meer schade aanrichten. een ijzer kan nu juist nadelige gevolgen hebben, meer kans op infecties, schimmels, enz door de nagels.

Van het hoefbeen lijkt ze niet eens het meeste last te hebben, het zijn meer de zweren.

Als de zweren zijn dichtgegroeid, dan ga ik kijken naar speciale hoefschoenen. De smid wist een goed adres, hier kunnen ook nog speciale zolen onder aangebracht worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:12

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:28

Fanneke, bij paloma kwam het hoefbeentje er zelfs door, was een wond... is nu aan het dichtgroeien, maar ze kon ook niet genageld worden, dus mijn smid heeft er een speciaal comfortijzertje onder geplakt.

Dit gaat zo goed! Ze loopt ongelofelijk goed met die ijzertjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:33

Ik mag eigenlijk aannemen dat Fanneke haar shet nu gewoon vollop in het verband staat , totdat e.e.a. weer dichtgegroeid is, het lijkt mij (maar ik ben geen da of smid hé) dat nu de hele onderkant zo openligt je er nu zelfs geen plakijzertje op kan doen, de halve zool ligt eraf en ik denk dat voorlopig eerst alle troep er nog uit moet komen? Tenminste, zo leek het op de foto.
Dat plakijzer is voor als het weer dicht is wel een super goed idee, want je hoeft niet te nagelen.
En hoe lang ben je nu eigenlijk precies bezig met het geven van de prascend Fanneke en heb je opgebouwd en hoeveel geef je nu?
Zou een pijnstiller zo wie zo niet een heel goed idee zijn voor nu?

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:05

Klopt ojajoh, eerst moet alles dichtgroeien en de schimmel moet eruit.
Die plakijzers zal ik met de smid bespreken. Vind het zeker het proberen waard.

Na de diagnose krijgt ze medicijnen, een half tabletje per dag.
We geven nu 6 weken de pracend. Heb ook nog het opbouwen van de pracend nogmaals aangegeven. Ze zei nogmaals, dat haar waardes zo hoog waren, dat ze wel moest. Het was kiezen tussen twee kwaden.

Pijnstillers hebben we ook besproken. Waar we voor vrezen, als we ze geven, dat ze teveel gaat lopen, dan goed is, ze krijgt wel 2 keer per dag een aspirine.
Maar de pijn lijkt mee te vallen, ze liep eigenlijk helemaal zo slecht niet gisteren. Ze liep op de straat nog beter, :)

Met alles, de tijd zal het leren. Ik ben een stukje hoopvoller, ben benieuwd hoe ze vanavond loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:17

Jessix, ik heb alleen op ppid laten testen omdat ik daar eigenlijk vanuit ging.

Iedereen bedankt voor de snelle reacties, ik kreeg via pb de vraag wat de waardes waren maar die krijg ik nog per mail toegestuurd als het goed is, en zal als de da belt even goed doorbespreken wat her anders kan zijn dan als het geen cushing is.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:25

Fanneke, misschien kan een hoefschoentje verlichtingen bescherming geven en dan met aanpasbaar zooltje erin(of zelf maken van bijvoorbeeld zool van een slipper(stukken eraf/erui knippen waar geen druk mag)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:07

Lezen jullie wel? Ik stuur nota bene links door mét plaatjes. Die plakijzers hoeven helemaal niet compleet dicht onder de zool, dus je hoeft niet eerst iets te laten genezen. Er zijn ook plakijzers die net zoals een gewoon ijzer, alleen de wand en de straal ondersteunen. Bovendien is het maar de vraag of hier echt sprake van schimmel is. Heb je daar overigens iets voor gekregen? Zoniet dan lijken me de DA en de HS die hier te hulp geroepen zijn wel amateurs.
Hoefschoenen zijn in geval van schimmelinfecties helemaal geen goed idee - die sluiten de hoef wel af en raken bovendien permanent besmet met schimmelsporen.

Nogmaals : als er RXfoto's zijn, vraag ze dan op bij de DA, stuur ze door naar Van Nassau. Dat lijkt me heel wat beter dan misschien je pony voor niks af te maken.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:23

Ben je altijd zo tactisch JP?

Ik maak mijn pony helemaal niet af, ik laat haar alleen niet onnodig lijden.
En waar baseer jij op dat er niets gedaan is met de schimmel? Of dat überhaupt geen schimmel is?

Nu is het belangrijkste dat ze opknapt en er weer zin in heeft. Daarna zie ik wel verder. Ik heb de hoop dat mijn zoontje er ooit op leert rijden.
Dus voorlopig stuur ik haar nog niet naar de eeuwige groene weides.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:19

Ja, ik zeg wat ik denk. Zeker als iemand erg onduidelijk is en geen goed beeld geeft van wat er nu wel of niet gebeurt is. Bovendien: dit zijn JOUW woorden.

Citaat:
Hij heeft duidelijk aangegeven, dat afhankelijk van de uitkomst van woensdag we een keuze moeten gaan maken. Kunnen we doorbehandelen of gaan we haar naar de eeuwige groene weides sturen?

Er worden je handvatten aangegeven om mogelijke oplossingen te vinden. Daar zou ik me maar 's in gaan verdiepen in plaats van hier te miepen of ik wel of niet tactisch ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:14

Ik had nou echt nooit gedacht dat ik dit nog eens zou gaan zeggen, qua tact/vriendelijkheid, maar ik ben het met JP eens!
Want wat zegt ze nou eigenlijk helemaal verkeerd met die paar woorden; "lezen jullie wel?"

Je leest nu alleen maar het negatieve van haar bericht, terwijl ze het hartstikke goed bedoeld. En je trouwens zelf in je eerdere bericht het drama compleet maakt door naar de eeuwige groene weide te verwijzen...
Ik heb die link over die plakijzers aangeklikt en bekeken, want ook ik had mijn bek al een douw gegeven voordat ik haar link had aangeklikt en inderdaad ze worden alleen maar aan de zijkant van de hoef geplakt, dus het zou zomaar een perfecte oplossing kunnen zijn!

En voordat ik weer allerlei lui over mij heen krijg, zeg ik het nog maar even bij voorbaat;
Ik praat nu in het algemeen!
Want ook ik merk dat hoe goed je het ook bedoelt, je het af en toe bij sommige mensen echt nooit goed doet of brengen kan wat dat betreft, die kunnen gewoon echt geen enkele vorm van kritiek of simpelweg een andere mening horen of waarderen.

Wij vragen hier tenslotte allemaal om hulp, daar is dit tenslotte ook het topic voor en als nou echt alles zo op een weegschaal moet gelegd worden, krijgt straks niemand meer antwoord op zijn vragen, of kan je verschillende ideeën en meningen tegen elkaar afwegen...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:23

Ik ben toch maar terug gegaan op een halve. Ik hoorde van een vriendin die haar paard verloren heeft aan cushing dat zij pas op het laatste een hele pil gaf.

Ik merk alleen nog totaal niks aan mijn paard. Hij eet het medicijn alsof het een snoepje is, tenminste hij denkt dat hij een snoepje krijgt. :) Een halve is allene erg klein en dat eet hij de halve pil op maar dan kijkt ie me aan alsof hij wilt zeggen van, dat was toch niks.
Hoelang heeft het geduurd voordat jullie verschil zagen? Ik hoorde dat het wel 6 weken kan duren?

@ fanneke, mijn paard heeft ook die (zwarte) schimmel in de hoef, hoefsmid denkt aan white line en behandelt het ook zo, dus uitgesneden en laten luchten. Nu met een anti bacterieel middel doe ik het schoonhouden en het gaat met sprongen vooruit.
Sterkte met je paard! En pff wat een vacht heeft hij al ::D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:58

Fanneke schreef:
Er kunnen nu geen ijzers onder, deze zouden niet vast blijven zitten door de loszittende lamellen en daardoor nog meer schade aanrichten. een ijzer kan nu juist nadelige gevolgen hebben, meer kans op infecties, schimmels, enz door de nagels.

Van het hoefbeen lijkt ze niet eens het meeste last te hebben, het zijn meer de zweren.

Als de zweren zijn dichtgegroeid, dan ga ik kijken naar speciale hoefschoenen. De smid wist een goed adres, hier kunnen ook nog speciale zolen onder aangebracht worden.

Ze staat niet op zaagsel?

Die plakijzertjes zijn interessant maar dan voor onze minis met te kleine voetjes voor nagels. :)

Gaan we achteraan. Als ze niet de goede maat hebben maken we wel zelf wat, zo moeilijk is het niet en ik zag dat 10sec lijm gebruikt werd (man is huiverig voor lijmen op de hoefwanden.)

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:07

Sorry JP, ik had in mijn berichtje een emoticon geplakt met een knipoog, was helemaal niet naar bedoelt. Die stomme telefoon van mij, maakt er wat anders van. Ik houdt juist van de directheid, liever zo, dan achter de ellebogen. Het was helemaal niet aanvallend bedoelt, mijn excuses mocht ik je gekwetst hebben. Y;(

Maar ik heb mij wel degelijk verdiept in alle scenario's en mogelijkheden, ik ben nu aan het uitzoeken wat het beste bij ons past.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:09

Ik snap Fanneke wel, op een gegeven moment is er zoveel ellende en dan moet je je idd afvragen hoe leuk het paardenleven nog is met alle ellende en sores.
Ik snap het machteloze gevoel en ook al hier een beslissing door komt die je eigenlijk nog even vooruit wil schuiven.
Ik herken het zelfs.
Door al die frustratie heb ik twee weken geleden besloten mijn pony weer bij de groep te gooien op het korte gras.
Ik stond op het punt de beslissing te maken hem van zijn lijden te verlossen, maar ik wist het echt niet meer.
De dag erna zou hij theoretisch gezien slechter moeten lopen, maar het tegendeel werd waar en sinds hij terug staat doet hij het super.
Met omzetten zet hij de boel op stelten in galop en al bokkend.
Ik heb besloten het zo te blijven doen, want geestelijk niet lekker voelen zal het lichamelijk ook verergeren.
Wat ik wil zeggen, iedereen maakt hierin zijn eigen keuzes, probeer die een beetje te respecteren.
Ik hoop dat Fanneke toch nog een manier vind om haar paardje bij zich te houden, maar zal een andere beslissing ook begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:23

Wie respecteert die keuzes dan niet volgens jou? In mijn ogen heeft iedereen hier het beste met elkaar voor en houden we denk ik ook allemaal in ons achterhoofd, dat het zomaar ineens afgelopen kan zijn voor onze cushing dieren. De ziekte heet tenslotte niet voor niets progressief...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:25

AaronYve schreef:
Ik ben toch maar terug gegaan op een halve. Ik hoorde van een vriendin die haar paard verloren heeft aan cushing dat zij pas op het laatste een hele pil gaf.

Ik merk alleen nog totaal niks aan mijn paard. Hij eet het medicijn alsof het een snoepje is, tenminste hij denkt dat hij een snoepje krijgt. :) Een halve is allene erg klein en dat eet hij de halve pil op maar dan kijkt ie me aan alsof hij wilt zeggen van, dat was toch niks.
Hoelang heeft het geduurd voordat jullie verschil zagen? Ik hoorde dat het wel 6 weken kan duren?

@ fanneke, mijn paard heeft ook die (zwarte) schimmel in de hoef, hoefsmid denkt aan white line en behandelt het ook zo, dus uitgesneden en laten luchten. Nu met een anti bacterieel middel doe ik het schoonhouden en het gaat met sprongen vooruit.
Sterkte met je paard! En pff wat een vacht heeft hij al ::D

Je geeft je paard de dosis die voor jouw paard nodig is. Wat het paard van je vriendin krijgt maakt hierbij eigenlijk helemaal niet uit.

Als een halve pil bij jou paard niets doet moet je misschien wel meer geven. Onder doseren heeft helemaal geen zin natuurlijk. Wat de geschikte dosis voor jouw paard is staat in de OP en wordt bepaald aan de hand van zijn gewicht. Daarbij ga je uitproberen waar jouw paard het goed op doet. Dus langzaam opbouwen en goed monitoren. Sommige paarden hebben minder nodig, langere opbouw of juist meer. Er staan paarden op een paar pillen per dag en sommige op een halve of een kwart. In de loop van je paard z'n leven zul je de dosis wellicht steeds aan moeten/kunnen passen, wie zal het zeggen.

Je kan je misschien wel voorstellen dat het allemaal even duurt eer je A) de juiste dosis hebt en B) je paard zijn hele hormoonhuishouding weer op orde heeft. 6 weken heb je zeker nodig om er wat zinnigs van te kunnen zeggen, op de hele heftige allergische reacties na dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:32

Netjes verwoord Jessix . Ik heb er ruim 3 mnd over gedaan: beginnend met 1/8e tot aan een halve. En ik zag eigenlijk pas goed na een half jaar het effect: eindelijk weer ruien en het vele drinken en plassen is weer op normaal niveau. En dan moest ik dus een maand geleden verhogen tot 3/4e tablet, omdat ze hb stond...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:52

ik heb er 1,5 jaar over gedaan van een kwart naar nu 3/4.
ze begon op waarde 734, half jaar geleden op 235 en staat ze op 106. Enorm gezakt al, maar nog niet goed. Daarom nu dus opgehoogd naar 3/4. De eerste keer dat ik ophoogde naar een halve stopte ze met eten. Toen weer gezakt naar een kwart. De 2e keer dat ik ophoogde naar een halve ging het wel goed. Nu naar 3/4 gaat het ook nog goed, maar ze moet wel blijven eten, anders verlaag ik zo weer naar een halve. Het klinische beeld zegt me dan meer dan de waardes.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:58

Van 0,25 naar 0,5 heb ik in 8 dagen gedaan. Daarna heeft ze 1,5 jaar op 0,5 mg gestaan. Nu staat ze sinds een half jaar op 0,75 mg. Nooit problemen gehad hier met opbouwen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:07

Ik denk ook dat je pas na een half jaar op de goede dosis kan zien wat er verbeterd is. Het heeft echt wel tijd nodig. Het hele lichaam was ontregelt door hormonen en dat kan niet van de ene op de andere dag hersteld zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:40

Nou, bij Tinkerbell zagen we echt binnen 6 weken vooruitgang... Vooral in haar gedrag. Ze speelde ineens weer, meer vitaliteit. Ze kreeg meteen een halve pil, heel erg veel eigenlijk voor zon ukkie.

En nu ze wat terugvalt geven we 3/4de, hopelijk gaat dat verlichting geven.

Andermans paard lijkt me echt geen referentie. En een weerzin tegen medicijnen lijkt me ook een slecht uitgangspunt.

Dat je bij verkoudheid niet meteen in de medicijnkast grijpt, ok, maar als je bij Cushing je paard mediciatie onthoudt snap je in mijn ogen niet wat een chronische, progressieve ziekte als dit met je dier doet... Of je wilt het niet zien.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:53

Kom me hier ook melden, sinds gisteren is t bekend dat mijn 15 jarige shet cushing heeft.
Ze was al een aantal weken niet helemaal lekker, ze werd slomer en viel af vooral op de rug en billen qua bespiering. terwijl mijn andere shetten goed op gewicht bleven.
Eerst een mestonderzoek laten doen en gemeld hoe haar conditie was. Toen laten testen. Ze krijgt nu 2 weken senioren brok van masters, en is van t land af.
Ze krijgt verder qua brok masters basis brok en cavalor sensitive. Want ze heeft ook zomereczeem.
Ze is ontwormt en daarna knapte ze al iets op en ze krijgt equitop forte extra.
Vandaag begonnen met medicatie. DA gaf aan te beginnen met 0,5. Maar ik ben op aanraden van een vriendin begonnen met 1/8 en dit opbouwen.
De waardes krijg ik nog toegestuurd van de DA.

Voor ze symptonen kreeg
Afbeelding
Afbeelding

Nu
Afbeelding
http://vid28.photobucket.com/albums/c20 ... 163108.mp4