[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:05

even vraagje tussendoor. Als het regent, doen jullie dan een regendeken over de boett? Karev was geshoren, en staat al weer een tijdje zonder deken, maar als ze een dag regen voorspellen liet ik haar nog niet nat regenen. Als ze nu de boett opheeft, kan ze de haren niet opzetten voor isolatie denk ik?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:50

Ik heb een vraag. Sinds zaterdag staan ze weer op de wei. Rudtig opbouwen, begonnen met 3 kwartier, gister een uurtje, deze week op zn max 2u en dan volgende week verder uitbouwen.

Ik heb in het najaar (voor de 2e keer) de manen van mijn trekpaard helemaal eraf gehaald, omdat ie ze kapot geschuurd had.
Dat deed ie in het voorjaar.

Nu zag ik hem gister dus ineens wéér zo schuren, dus bljkbaar heeft het alles met het (nieuwe) gras te maken?
Heeft iemand van jullie tips wat ik hem zou kunnen geven of bij hem zou kunnen doen om ervoor te zorgen dat ie niet heel zn manen + zn huid er af schuurt?!
Hij gaat serieus zó ver door dat er wonden komen namelijk....Maar allees op 1 plek; bovenop zijn manen, schat een cm of 15-20 vanaf zijn oren....

Alvast enorm bedankt!!!!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:20

Klaartje toont nog geen enkel teken van jeuk *\o/*

Jaan81, ik zou hem van het gras afhalen. In ieder geval nu van het jonge gras. Je paard laat zien dat hij daar onder andere van begint te schuren. Probeer het eens even uit om hem 1 maand van het gras af te halen en hem op een zandpaddock te zetten met hooi.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:39

@Jaan, misschien is hij gevoelig voor het (fructaan) jonge voorjaarsgras? Soms kan mok ook verergeren door het jonge gras, dus het zou goed kunnen dat t met dat schuren in de manen er ook mee te maken heeft??

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:41

Antoinette, dat denk ik ook ja! Daarom bouwen we heel langzaam op! Maar vroeg me af of er iets is wat ik zou kunnen geven dat de jeuk verminderd...

@steffie, er af halen is eigenlijk geen optie....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:45

kun je geen stuk afzetten waar ze al gegraasd heeft om zo de inname te beperken?
doen we hier ook, overdags staan ze 2 uur op een klein nieuw stuk, snacht's sluiten we het af en staan ze gewoon op de wei waar ze altijd al stonden.
1 lichte eczemer, 2 paarden die gevoelig zijn voor suikers en 1 die er alleen maar last van heeft want die heeft helemaal niets :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:34

appie gata als het allemaal goed gaat deze zomer overdag gewoon het gras in,dan kan hij bij zijn tinkervriendjes blijven.
savonds halen ze hem er dan uit en komt hij in zijn paddock met een pluk hooi :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:12

Nou, je moet gewoon kijken naar hoe hoog het fructaan is elke keer.
Want als ze daar de hele dag opstaan met hoog fructaan is dat al teveel, terwijl er genoeg dagen zijn waar het laag is en ze dus veilig kunnen grazen.
Voorjaarsgras is niet altijd hoog in fructaan, het hangt vooral van het weer af!
Bij mij waren ze al heel de dag buiten, maar nu blijven ze thuis op de paddock want het fructaan is weer hoog.(s'nachts gevroren)
Wij doen aan strookbegrazing en ik vind het niet nodig ze er s'nachts af te halen, (als het niet hoog is) ik vind het prettiger dat ze s'nachts kunnen grazen dan dat ze met een avondmaaltijd de hele nacht moeten doen.
Maar kort gras is ook juist heel gevaarlijk, dus dat is geen goede oplossing om hoefbevangenheid te voorkomen.
Maar je kunt wel smeren met derfen om het jeuken tegen te gaan, er zijn nog wel meer smeersels die helpen qua jeuk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:16

Karev, ik heb geen boett, maar ik wissel dan gewoon de exceemdeken om voor haar regendeken. Nu moet ik wel zeggen dat ze nog geen enkel spoor van jeuk vertoont, én de regendeken een exceemhals heeft.

Ik heb net met Den Hoek gebeld, morgenochtend kan ik terugbellen en dan krijg ik een da aan de lijn en kan ik mijn vragen stellen wbt de drainage kuur opnieuw geven nu het land net bemest is of niet. Kan dan uiteraard altijd nog een second vragen aan de natuurgeneeskundige als ik twijfel.

Jaan, is het gras hoog? Typisch is namelijk dat mijn paard bij kort gras amper last heeft gehad vorig jaar, terwijl toen ik haar op advies van de natuurgeneeskundige in iets hoger minder gestressed gras zette, haar manenkap zo'n beetje op zag zwellen.... Voor mij is minder op het gras ook geen optie, maar ze gaat wel in de nacht op stal.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:19

Aan deze link heb ik trouwens vorig jaar veel gehad: http://www.booijinkveevoeders.nl/gras2008.html die houden goed bij hoeveel fructaan ed er in het gras zit. Kon daar mooi mijn rijden en de graastijd op aanpassen, ik wil haar namelijk wel zoveel mogelijk buiten maar ook voorkomen dat ze weer tonnetjerond wordt, ze is nu zoooo mooi op gewicht!!

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:24

mijn pony, heeft zomereczeem..
en hij staat nu met deken, maar ik zou hem graag zonder deken laten staan.
ik zet hem ook een uurtje buiten zonder deken, als ik erbij sta.

het gaat op het moment ook goed,
maar weet iemand een middel dat echt werkt met resultaat.
want ik heb al echt zoveel geprobeerd, met en zonder enig resultaat.

groetjess

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:26

@Bambietje, het is beter als je hem niet zonder deken laat, daar krijgt hij waarschijnlijk alleen maar meer jeuk door.
Maar helaas is de deken nog steeds de beste optie voor zomereczeem....

Op paardnatuurlijk heb je ook een fructaan index, daar kijk ik altijd op!
Daar staat per uur op hoe het is, dat kan namelijk heel snel veranderen!
En ook per provincie!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:35

MirandaFuego schreef:
@Bambietje, het is beter als je hem niet zonder deken laat, daar krijgt hij waarschijnlijk alleen maar meer jeuk door.
Maar helaas is de deken nog steeds de beste optie voor zomereczeem....

Op paardnatuurlijk heb je ook een fructaan index, daar kijk ik altijd op!
Daar staat per uur op hoe het is, dat kan namelijk heel snel veranderen!
En ook per provincie!

Klopt, maar ik heb al een half uur enkele reis naar stal, dus per uur maak ik me alleen maar gek. :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:52

Aahhh, struisvogelpolitiek! :D
Soms wil ik ook wel dat ik totaal onnozel ben en het allemaal niet weet, dan leef je een stuk rustiger :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:17

MirandaFuego schreef:
Soms wil ik ook wel dat ik totaal onnozel ben en het allemaal niet weet, dan leef je een stuk rustiger :+

:)) Kop in China soms!! En op vrijdag ben ik Toos Paardloos, dus dan zie ik het op zaterdagochtend wel. Nu moet ik zeggen dat mijn phster veel kennis van zaken heeft, dus dat vertrouw ik wel. Scheelt een hoop stress, en je kan op je gemakkie struisvogelen. :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:36

De ribbels die Vera had, blijken waarschijnlijk ook een reactie op het gras te zijn...Van mugjes geen sprake, maar ze ging wel al schuren en was aan de kledderpoep. Nu 2 dagen later is het geschuur zo goed als over en trekken de ribbels ook weg op haar huid. Ik overweeg om een mair borstelframe aan te schaffen zodat als ze gaat schuren ze dat veilig kan doen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:38

MirandaFuego schreef:

Nou idd, je wilt niet weten hoe druk ik me de afgelopen 2 dagen weer heb gemaakt over die ribbels op dr hals en hoe ik haar godsnaam een beetje slank hou en dat ze die suikers wat beterd verteerd....
Hoop dat mn phytonics er vandaag is, kan ik meteen beginnen......

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:40

Hoe denken jullie over een green guard ?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:42

@Breghje; Das een voordeel, ik ben mijn eigen phster :')
Als ik op vrijdag Toos paardloos ben, krijgen ze de hele dag geen eten :D

@Esther28, ja he, die extra zorgen :')
Helly lijkt geen last te hebben van voerschommelingen...merk ik niks van verder!

Helly gaat trouwens best goed!
Ze zit in ieder geval lekker in haar velletje!
Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:48

Welke plek uit de fructaanindex komt het dichtsbij Rotterdam? Ik hou het zelf tussen Amsterdam en Antwerpen...maar kan ik dit aanhouden voor de index van Rotterdam?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:58

Amsterdam ligt het dichtste bij denk ik.
Je kunt ook kijken naar het weer, is dat ongeveer hetzelfde?
Want bij ons in Groningen is het fructaan nu hoog, omdat het vannacht heeft gevroren.
Wij zitten wel dicht bij het meetpunt, de luchthaven van Eelde.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:06

Hier niet gevroren vannacht, zo rond de 5 a 6 graden snachts en overdag volop zonnig en graag of 15/16

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:41

Esther28 schreef:
Hier niet gevroren vannacht, zo rond de 5 a 6 graden snachts en overdag volop zonnig en graag of 15/16

Dan is het fructaan niet hoog iig.
Het lastige is juist dat je je verkijkt op het weer, het is hier ook prachtig, maar door die koude nachten wel slecht, je kunt beter regen hebben qua fructaan. >;)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:43

Vanaf morgen gaat het hier geloof ik regenen, maar de nachttemp blijft zo rond de 5 a 6 graden, alleen de temp. overdag gaat wat naar beneden....
De fructaanindex voor Amsterdam zegt dat het risico gemiddeld is...wat moet ik me daar bij voorstellen??
Als ik het goed begrijp is het fructaan laag zolang het snachts niet onder de 0 graden komt en het overdag flink zonnig is?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:54

Breghje schreef:
Jaan, is het gras hoog? Typisch is namelijk dat mijn paard bij kort gras amper last heeft gehad vorig jaar, terwijl toen ik haar op advies van de natuurgeneeskundige in iets hoger minder gestressed gras zette, haar manenkap zo'n beetje op zag zwellen.... Voor mij is minder op het gras ook geen optie, maar ze gaat wel in de nacht op stal.

Gras is nog niet gemaaid en enkelhoog, denk ik.
Hij staat 's nachts sowieso nog op stal en sinds zaterdag dus ong. 1,5 uur per dag op wei, de rest in de bak.