[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:43

Pink_Horizon schreef:
Ik heb vorig jaar AVS16 gebruikt van de dierenarts toen ze flinke jeuk aan haar voorpluk kreeg in het najaar en dat hielp bij Pride erg goed. Misschien is dat een idee?

Volgens mij heet dat spul AVS 14 :D, anders vind je hem met google namelijk niet. Is bij meerdere winkels te verkrijgen.

Peachy

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:54

Bedankt voor de tips. Alleen dan zou het betekenen dat hij bijna het hele jaar met deken moet staan.
En hoe sterk is zo'n deken nou eigenlijk? Ben bang dat hij na een week al kapot ligt nm.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:09

Het jaar rond deken op, ja. Voor de zomer is het zijn eigen belang. Voor de winter jouw belang (vanwege lange beharing).

Je moet de deken wel luchten tussendoor en uitkloppen e.d.
Sluit goed aan, en de dekens ademen heel goed.
Beter als de gewone dekens.
Je moet het als ware zien als een 2e huid eigenlijk.

Qua sterkte, de 1 is altijd sterker als de ander. Boett is sowieso een hele goede deken. Verder zijn er nog meer in de markt. Zelf heb ik een ivanhoe, ook behoorlijk sterk.

Als je later begint zal hij nog best veel schuren, dus dan is de schade ook groter, als wanneer hij hem op tijd op krijgt en zo af en toe nog eens zal schuren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:26

Oftewel; zorgen dat hij nergens tegen kan staan schuren ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:49

Ik heb vandaag Kaspars manen en staart gewassen maar z'n manen blijven uiteen wijken door die stomme kruin :') ben toch wel heel tevreden met z'n bosje manen. Heb overal foto's van gemaakt die ik straks of vanavond zal plaatsen. Wel heeft ie weer hetzelfde wondje op z'n staartwortel, en ik heb géén idee hoe die daar komt :?

EDIT; hier maar de foto's:
Afbeelding
Overigens was het schots en scheef dus heb het bijgeknipt, daar geen foto's van.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FU3K8CMT.jpg
Hier lijkt het scheef omdat die kruin er voor zorgt dat het naar voren steekt. De rechterkant was juist langer
dan de linkerkant.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KLH3MONM.jpg
Bij de schoft heb ik zelf een stukje weggeknipt dus dat is niet afgeschuurd. Kwam door verstikking van z'n deken.

Staart:
Afbeelding

Afbeelding
En weer in pak, en ik dacht nog wel dat deze twee dagen oude deken nog wel een tijdje schoon zou blijven :')

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:38

hoi een ontgiftingskuur zou goed zijn voor die van jouw je zegt dat hij een dikke manenkam heeft??
dat komt door de gifstoffen die zijn ook deels oorzaak van de jeuk ism de knutjes(mugjes)
de mijne had ook een dikke manenkam en was sowieso veel te dik ondanks het weinige gras en geen bijvoer
na de kuur is hij goed afgevallen en de olie die hij voor de jeuk nu krijgt is hij weer bijna de oude
manen groeien nu bij en staart komt ook al bij gelukkig

grrr schreef:
Daarom hoop ik ook heel erg dat ik het onder controle ga krijgen... Als die troep uit z'n mooie lijfje is...
Mag ik vragen wat jij nu voert?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:40

dames
even jullie advies Of tug hihi
iki wil nog wat extra`s spuiten op zijn staart voor de jeuk
omdanks dat de cojosol zijn werk goed doet wil ik ook nog iets op de staartaanzet sprayen wat goed is tegen jeuk
heb van cojosol ook wel lotion maar in zijn witte staart geeft dat zo`n geklieder
ga hem morgen mits warm genoeg wassen met de gelijknamige shampoo
hij krijgt de olie nu nog maar 1x pd 50 ml en gaat er nog steeds goed op gelukkig geen terugval en ook met rijden heerlijk rustig lig niet meer op de grond met hem ( voorheen ging hij rollen met mij erop)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:48

@Myour wit en schoon bij paarden? Tevergeefse hoop vrees ik O:)
Ik kreeg net een mail uit Engeland dat mijn deken onderweg is *hoopt heel erg dat hij past*

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:02

@myyoor
Inderdaad wil je de mijne niet zien hihi
allesbehalve wit na 1 uur leek hij al 5 jaar ouder haha
vergeet niet het hoeft geen schoonheidsprijs te winnen als het maar werkt
hoewel ik denk dat als ik adje morgen was ik de deken hier ook meteen ff in de machine gooi kunnen ze erna weer schoon en fris naar de wei hihi ( voor 5 min schoon)
was hem thuis dus dat scheelt heb ik meteen de machine erbij

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:36

Myour schreef:
Ik heb vandaag Kaspars manen en staart gewassen maar z'n manen blijven uiteen wijken door die stomme kruin :') ben toch wel heel tevreden met z'n bosje manen. Heb overal foto's van gemaakt die ik straks of vanavond zal plaatsen. Wel heeft ie weer hetzelfde wondje op z'n staartwortel, en ik heb géén idee hoe die daar komt :?

EDIT; hier maar de foto's:
Afbeelding
Overigens was het schots en scheef dus heb het bijgeknipt, daar geen foto's van.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FU3K8CMT.jpg
Hier lijkt het scheef omdat die kruin er voor zorgt dat het naar voren steekt. De rechterkant was juist langer
dan de linkerkant.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KLH3MONM.jpg
Bij de schoft heb ik zelf een stukje weggeknipt dus dat is niet afgeschuurd. Kwam door verstikking van z'n deken.

Staart:
Afbeelding

Afbeelding
En weer in pak, en ik dacht nog wel dat deze twee dagen oude deken nog wel een tijdje schoon zou blijven :')

Je deken zit mooi ;) haha 2 dagen :+ :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:12

ik vrees dat die van mij het hoofd/hals gedeelte van die deken zo weer af heeft :=
de sleezy heb ik weer thuis, die is gaan schuiven, onderste stuk zat om zijn mond waardoor hij niet kon eten of drinken, en door het schuiven is de stof in zijn ogen gekomen, die zaten dicht, even later waren ze gelukkig wel weer open, maar wel geirriteerd.. dus ik hoop dat ik die kan vermaken tot een soort neck cover...

wat is die ontgiftigingskuur precies?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:20

Dan worden de gifstoffen uit het lichaam van je paard gehaald, ik wil dat ook nog gaan doen, gewoon een groene leem kuurtje denk ik.

Æsa staat nu denk ik een klein weekje onder een deken. ze schuurde al wel aan haar manen maar dat was opzich nog bij te houden met smeren, toen uit het niets aan haar staart begon heb ik er gelijk een deken op gedaan. Alleen vandaag leek ze meer jeuk te hebben dan voordat ik haar deken om had gedaan. De laatste tijd ben ik heel erg irritant volgens haar, ze is nu 4 maanden ohz en ze heeft nu echt even rust nodig (wat ze dus nu ook heeft) maar vandaag was ik weer helemaal goed genoeg om haar te kriebelen, ze heeft een uurtje zonder gestaan en ze had alweer geschuurd, haar manen en staart zaten door de war enzo. Ze heeft zoiezo nog geen wondjes geschuurd maar ze had zo overduidelijk meer jeuk. ik heb haar gelijk ingesmeerd toen haar deken af was en voordat ik hem weer omdeed. Zou dit aan haar deken kunnen liggen? Vind het zo vreemd, ik snap dat ze misshien nog wat jeuk zou hebben maar dan moet het toch niet meer worden?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:28

De jeuk kan zich ook verplaatsen hé, zo kunnen sommige ineens aan de buik gaan schuren of benen.

Nou vanavond m'n knollie gelongeerd, daarna op stal stond ze heerlijk met d'r kont tegen de muur en stalwand, wat hooi gegeven voor afleiding. Ben benieuwd of het morgen nog allemaal heel is haha

Wel apart, want als ik haar smiddags doe, is er niets aan de hand. Ik kom een keer savonds en het is gelijk raak.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:34

Ja dat heb wel eens gehoord ja. Maar alles wat jeukt zit nu onder haar deken (manen en staart). Het is neit op andere plekken gaan jeuken toen ze haar deken om had gekregen, het is alleen wel erger geworden. Wat ik heel vreemd vind, heb vaker een eczeempaard gehad en die had juist geen jeuk onder een deken.
Misschien was het alleen iets van vandaag, dat zal ik morgen wel zien :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:41

kan net iets broeierig zijn, of zand wat kriebelt, of weet ik veel. Het kan zooooveel zijn. Kijk het nog even aan.

Overigens heb ik weleens iemand gehoord, dat haar paard niet tegen de stof van eczeemdekens kon. Wil nog niet zeggen dat die van jou dat heeft, maar houdt het in je achterhoofd, mocht het niet over gaan. Je zou dan een andere deken kunnen proberen of wat.

Kijk eerst morgen maar even aan haha

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:50

Daar zat ik ook aan te denken ja :P Ik heb nog een andere deken liggen, als ze morgen nog zoveel jeuk heeft zal ik die eens opdoen!
Maar zal het indd eerst even aankijken :P met die jeuk durf ik haar ook weer niet zonder deken te zetten.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:51

kan wel zijn dat hij vooraf nog gestoken is en omdat het nogal broeierig kan worden onder de deken dat het jeukt of door het zweet ( als hij eronder zweet)

BleikjA schreef:
Ja dat heb wel eens gehoord ja. Maar alles wat jeukt zit nu onder haar deken (manen en staart). Het is neit op andere plekken gaan jeuken toen ze haar deken om had gekregen, het is alleen wel erger geworden. Wat ik heel vreemd vind, heb vaker een eczeempaard gehad en die had juist geen jeuk onder een deken.
Misschien was het alleen iets van vandaag, dat zal ik morgen wel zien :)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:52

@BleikjA
als die van mij zweet irriteerd het hem nl ook hij gaat dan ook schuren terwijl hij can de ZE/allergie geen of haast geen last meer heeft daar schuurt hij dan weer niet van

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:59

Ik zal morgen middag eens gaan om ook te kijken hoe warm het word onder haar deken. Ik heb haar nog niet zien zweten of opgedroogde zweetplekken gezien.
Ze is nu wel aan het verharen misschien word de jeuk daardoor ook erger.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:12

die van mij zie je later geen verschil als hij is opgedroogd maar verharen jeukt ook met deken zou het ook kunnen zijn

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:10

Wisse had het vliegenmasker toch ook onder de eczeemkap vandaan gekregen, echt het zijn net acrobaten :Y)
Ik doe hem eerst maar even zijn vliegendeken op vanavond als hij naar de africhtingsstal gaat.
Ik zet hem zelf op de trailer maar ga niet mee voor het uitladen; het is toch een heel eind rijden en dan kom ik liever morgen langs om samen even te poetsen en ze wegwijs te maken met Wisse.
Dus ik doe zijn vliegendeken met hals maar om op de trailer, neem aan dat ik de eczeemdeken even voor moet doen ;)
Is ook wat gemakkelijker voor ze; nu Wisse weer pijn heeft bovenop zijn hoofd is het wat lastig om de eczeemkap daar los/vast te maken. Voordeel van de vliegendeken is, dat hij gemakkelijk omgaat en ik er een gewoon vliegenmasker bij omdoe, dus zijn ogen/hoofd mooi bedekt zijn. Enige nadeel is dat de buik bloot ligt (of ik doe de buikflap los mee, kan dat of glijdt dat naar achteren?) en ik kans loop dat het achter zijn oren ook bloot ligt.
Naja, het is het een of het ander, wel erg lastig!
Hopen dat het een beetje goed gaat qua dekens daar, heb ervoor gekozen om hem morgen in de grote kudde te zetten (hij komt vanavond eerst alleen in de paddock omdat ik daar toch wel bij wil zijn) anders staat hij een maand alleen en dat vind ik sneu.
Dan doe ik in de kudde wel eerst zijn eczeemdeken om, die kan meer hebben en is gemakkelijker te repareren dan de vliegendeken.
* fingers crossed!*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:02

zo'n kuurtje is dan ook wel wat voor [naam] denk ik :j
ik wil nu gaan kijken of we de hoofdkap niet op een manier aan de sleezy vast kunnen zetten, dan krijgt hij die iig niet meer af.. [naam] is ook heel goed in het af krijgen van dingen, hoofdkap, vliegenkap met neus, halster soms... hij maakt het zichzelf niet makkelijk..
[naam] heeft nu plekken op zijn hoofd, en aan de binnenkant van zijn voorbenen, verder zijn zijn manen bijna niets meer, terwijl hij toch met een deken om loopt.. zijn staart is nog heel gelukkig!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:23

Zit met een gigantisch probleem.
Heb gisteren de deken gehaald en omgedaan. Vandaag is hij hier dus mee op de wei gegaan. Maar de andere paarden hebben hem verschrikkelijk liggen opjagen. Er is een paard, de zwarte, die echt met open mond op hem afgaat hem in een hoekje jaagt en dan erop los stampt en bijt. Hij pakt echt afentoe gewoon Flame vast en sleurt hem dan een stuk mee door de wei. Heb hem juist binnengezet want dit was al een uur aan de gang aan het gaan. Mijn paard zijn hele rug zit vol wondjes |( dus kan even niet rijden maar dat is niet erg hij is toch ng jong. En hij heeft een dik been |(. Mijn paard is nu dus helemaal gestrest en staat nu wat in zijn stalletje hooi te eten.Maar wat moet ik hier nu mee doen? Als ik hem met deken op de wei zet dan vermoord die zwarte hem haast als ik hem zonder deken zet dan schuurt hij zich open :( Wat zouden jullie doen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:48

Spannend opisop! Ben benieuwd hoe het allemaal gaat.

Nieky: Dat is inderdaad vervelend. De paarden bij ons op stal, keken hun ogen uit toen mijn pony met d'r pyama aan kwam in de wei. Met z'n allen op haar af. Ik ben gelukkig gezegend met een zeer dominante merrie, die alle paarden direct op d'r plek zette. Hierna was het dan ook afgelopen.

Kun je hem niet eerst apart zetten,en dan kun je evt. eerst even zonder deken en dan in de wei ernaast de deken omdoen, zodat ze zien dat het echt wel jouw paardje is. (bedenk ook maar wat hoor, paarden zijn soms rare beesten) Een paard ziet er toch ineens heel anders uit met deken dan zonder. En dan even een paar dagen ernaast laten lopen, kijken hoe dat gaat.