Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:12

@fargo, bij ons ook. Hebben hoop kreukelaars, dus het grenzen verleggen herken ik heel goed. dus je moet altijd goed blijven kijken. maar als ze zelf nog willen en dat gaat ook nog redelijk.. wie ben ik dan om anders te beslissen.
5 weken terug ponytje laten inslapen, pas 7 jaar.. ze wilde nog wel.. maar het ging niet meer. dus tja... moeilijk altijd weer wel hoor.
En onze oudste dachten we van de zomer die laten we de winter niet meer mee maken. maar nu blijkt de cushing grotendeels de boosdoener te zijn. dus tja.. dan toch maar medicatie er in. en ze is nog zo blij verder.. krijg er alleen geen vlees op.. maar ja..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:17

Je hebt best kans dat ze ook weer een beetje voller gaat worden als de boel op orde is. Willy is echt nog best goed in zijn spieren en lijf gaan zitten. Nu hielden we hem ook nog wel in beweging door wandelen, longeren en beetje rijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:44

ff los van de discussie mbt tandvlees

Wel handig, zo'n klein paardje, als het koud is en je moet priegelwerk doen :P

http://i119.photobucket.com/albums/o160 ... 216224.jpg
http://i119.photobucket.com/albums/o160 ... 148ddc.jpg

Goede foto lukte niet. Dit is het beste wat ik klaar kreeg. Je ziet hier iets van het blauwe. Het gehemelte heeft blauwe vlekken. Hij loopt steeds te smakken. Hij heeft overigens wel pulp gegeten (probeersel in de gang) . Zijn happy hoof (speciaal voer) zette hij op de kop in de gang. Later heeft hij er wel beetje aan gepeuzeld.

gewone foto lukt opeens ook niet meer.... zijn volgens bokt te groot.... gek. Deed het eerder altijd op deze wijze. Maar goed... linkjes dan maar.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 14-12-12 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:52

mbt discussie over grenzen. Ik vind dat ook echt moeilijk. Want ja... je verlegt je grenzen en het is zo moeilijk te bepalen of paarden pijn hebben. Een hond piept, maar een paard ... Ik heb dus ook 3 kreukels die niet beter worden. Dat je er niets mee kunt doen, vind ik niet erg. Maar ik vraag mij altijd af of ik wel goed bezig ben. Billy die om de haverklap weer iets heeft en vaak wat boos overkomt. Maar ja... zojuist was ie weer een en al liefde en vriendelijkheid. Maar het is soms zo'n sneu paardje... En dan Silja met haar beenprobleem. Soms ontlast ze dat been veel en gebrek in bespiering in rug en kont zegt dat ze ernaar beweegt. Maar ze loopt stevig door in de wei, is altijd in voor knuffels.... en dan Hälga, flink artrose in 4 benen. Na 1 buigproef besloot de d.a. niet eens naar de andere 3 benen te kijken... de voorzichtige buigproef (veel voorzichtiger dan gebruikelijk) was al te pijnlijk voor haar. Toch lijkt ze altijd goed gemutst. Maar tegenlijkertijd ook erg moe.
Tja...
Ik kwam hierop bij de discussie over die walvis... dat mensen te veel willen ingrijpen en redden en dat je daarmee ook een stuk natuurlijke selectie negeert (hoewel veel paardenproblemen door mensen worden veroorzaakt) en ik kan niet anders dan het daarmee eens zijn. Zoals ik het ook ermee eens ben dat volkeren, die intensief met dieren samenleven zoals de eskimo met de stedehond, ieder zwakker dier en dier met afwijkend gedrag dood maakt, opdat een lichamelijk en psyschisch sterk ras overblijft.

Maar wat doe ik zelf... -O- .hypocriet, eigenlijk

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:05

Och wat een popje liljebo... en dat halster staat hem prachtig.

Ik zie niet zo goed wat je bedoelt op de foto, kan ook heel goed aan mij liggen hoor!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:16

Liljebo, over het ijs onder de voeten. Is het misschien een idee om hem sokken aan te trekken?
De mijne heeft hoefschoenen en een is er net iets te groot dus ik doe daar dan een sok tussen. Als de schoen dan uitgaat loopt ze dus op sokken en dan blijft het ijs nog steeds zitten, maar heb je het in ieder geval in een beweging eraf.
Wat een schatje die Billy!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:27

IMJ, ja het is echt een heel snoezig pony'tje. Je ziet het ook niet goed op de foto. Als je goed kijkt, zie je beetje blauwige vlekken. Dat zijn de uitlopers van de blauwe vlekken die hij op het gehemelte heeft,. Ben daarover al een tijd aan het googlen, maar kan geen info vinden.

Sokken gaat hier niet. Die vriezen aan de grond vast, worden binnen paar minuten stuk getrokken, voor zover ze niet eerst spekglad worden, Is echt rampzalig. Heb het zelf ooit gebruikt met een gebroken teen en een keer met de hond gebruikt, Een keer heel even bij het paard... wist niet hoe rap ik het los moest knippen.
HIj is idd een scheetje. Des te pijnlijker dat ie zo ziek is.

Hij is destijds gekomen met nog zo'n leuk ding. Beiden op de markt gekocht. De ander bleek dus ook zeer ernstige gezondheidsproblemen te hebben en is maar 5 geworden. Ik vrees dat de leuke kleine gestalte niet bepaald een gevolg is van zorgvuldig fokbeleid, maar eerder van het invoeren van dwerggen en/of inteelt.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:29

Hij is toch niet uit verhouding verder? Meestal kan je dwergjes wel goed herkennen aan de korte beentjes.
Ah, sokken met -20 is natuurlijk een ander verhaal dan -3 :) jammer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:38

nee, hij heeft geen dwergbouw, maar de andere pony had wel die typische gewrichtsafwijking (zag je niet aan de buitenkant). Dus wat het precies is, weet ik niet. Maar vlgs de d.a. zijn de pony's kun je wel met alles rekenen waar je niet blij mee hoeft te zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:42

Hmm, hier toch een hoefzweer.
Had toch al zo'n voorgevoel. Nou ja, tis weggesneden dus de druk is eraf.

Wat sneu toch hè? Die shetjes..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:50

Ahhhhh liljebo wat een schatje!!!!!!!!

W.b.t het tandvlees kan ik je niet helpen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:28

Lief he. Alleen zo erg dat hij zoveel gezondheidsproblemen heeft... Hij maakt beslist een moeilijke tijd door, ook in gedrag. Maar hij heeft ook die momenten, waarop het net een peutertje is waarop hij alleen op je schoot wil kruipen en bij je wil zijn. Dan breekt echt mijn hart.
Heel sneu, dit soort schetjes... Ik denk dat dit aandoenlijke uiterlijk de reden is waarom ze zijn gefokt; helaas zonder ook maar ergens naar te kijken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:56

Scheren was helaas niet makkeljik dus heb de helft maar gedaan. Viel me wel opeens op dat ze op haar hoeven een ring heeft die je voelt. Achter ook, maar die voel je minder. Denk dat de ring ca. 3 mnd oud is gedeelte erboven is witter en onregelmatiger qua kleur. Ze heeft geen aftekeningen dus haar hoeven zijn zwart.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:22

Dierenarts heeft mij gebeld en vertelde dat de Cushing waardes binnen de perken is.
Ik hoef niet de Pergolide te verhogen!
Ik mag wel iets minder geven??
Ze krijg 1 mg per dag en daar doet ze het goed op al zeg ik het zelf,dan ga ik toch niet minderen?

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:23

liljebo schreef:
Hebben jullie nooit twijfels... Zo in de zin van: hoe ver ga je? Wanneer ga je te ver? Ik heb hier 3 van de 4 paarden met serieuze problemen. Dierenarts woont bijna in, je raakt zo'n beetje failliet en je valt van het ene probleem in het andere en soms vraag ik mij af of de paarden er wel zo gelukkig mee zijn. En of je niet lijnrecht tegen een selectie werkt, waar de zwakkeren sterven, opdat de sterkere een betere kans krijgen...

Klinkt allemaal zwaar en filosofisch, (en nee, ik ren echt niet meteen naar de slager). Hebben jullie dit soort twijfels nooit?

Ja, die twijfel heb ik elke week een paar keer.
Nota DA intussen binnen, ik wordt er niet blij van....

Zo meteen even een update, ik lees even af.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:28

Sammie schreef:
Hoe ver ga je? Tja voor het paard eigenlijk altijd te ver. En voor jezelf is het altijd te vroeg. Je verlegd elke keer opnieuw de grenzen omdat het ‘zo’ ook blijkbaar wel gaat. Denk dat je je voornamelijk af moet vragen voor wie doe je het eigenlijk en heeft het paard nog wel ‘plezier’. Heeft het voor het paard nog wel zin? Een paard leeft altijd in het ‘nu’ en is bovendien ook nog eens een prooidier, waardoor ze zich altijd aanpassen aan de situatie en doorlopen zo lang het kan.

Dat heb je buitengewoon goed omschreven sammie!
Zo is het precies!

Wanneer je te lang wacht heeft het dier de laatste druppel uit de emmer des levens gedronken en ben je te laat! Maar het is zooooooo moeilijk om op tijd te zijn, vooral wanneer je DA (zoals bij mij) vind dat cushing-behandeling moest, ik had haar aanvankelijk gebeld om
mijn pony in te laten slapen, voorwaar... dat was moeilijk! Heel erg moeilijk!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:36

Martina67 schreef:
liljebo schreef:
Hebben jullie nooit twijfels... Zo in de zin van: hoe ver ga je? Wanneer ga je te ver? Ik heb hier 3 van de 4 paarden met serieuze problemen. Dierenarts woont bijna in, je raakt zo'n beetje failliet en je valt van het ene probleem in het andere en soms vraag ik mij af of de paarden er wel zo gelukkig mee zijn. En of je niet lijnrecht tegen een selectie werkt, waar de zwakkeren sterven, opdat de sterkere een betere kans krijgen...

Klinkt allemaal zwaar en filosofisch, (en nee, ik ren echt niet meteen naar de slager). Hebben jullie dit soort twijfels nooit?

Ja, die twijfel heb ik elke week een paar keer.
Nota DA intussen binnen, ik wordt er niet blij van....

Zo meteen even een update, ik lees even af.

Ik ken dat gevoel dus ook erg goed...altijd die vraag... ga ik te ver? of niet ver genoeg?
Ben blij dat ik niet de enige ben.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:40

Wat betrefd gedragsverandering heb ik de laatste maanden, zo niet het laatste 1,5 jaar gemerkt dat ze moeilijker alleen kan zijn, dat ze er ook een bloedhekel aan heeft wanneer ik met een ander wegga.

liljebo, wat een schat heb je!

Ik zal morgen ook weer eens in de mond kijken, in april was het nog goed, paardentandarts was erbij.

Voor wat betrefd het eten: wat mij erg opvalt is dat muesli's die ze vroeger graag had helemaal gemeden worden. Hooi en helaas ook luzerne werd vroeger (wat heet vroeger, een goed jaar geleden nog) zeer goed gegeten en nu erg slecht. Voorlopig gaat subli senior priores nog goed en andere slobbers ook.
Gisteravond vroeg ze er zelf om, meldde zij zich weer echt, maar het gaat hier nog erg op-en-af.

@liljebo, je bent zeker niet de enige nee!
Ik zei tegen mijn DA: "wanneer de pony één van mijn poezen was geweest was ik met haar naar de praktijk gegaan en had ik haar laten inslapen"
De pony-DA koos dus voor behandelen, maar zoals gezegd ik weet niet hoe lang het nog haalbaar is (op alle fronten dan)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:42

VRAAG: Nu scheren of in voorjaar?

Pony staat ondertussen onder winterdeken met een regendeken eroverheen, kan binnen-en-buiten naar believe.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:57

Gisteren was hij weer slechtgezind. Veel tijd kon ik niet bij hem blijven want ik had koorts en wou zo snel mogelijk in mijn bed. Gezien ik zelfstandig ben kan ik niet ziek zijn thuis.

Vandaag dag 18, even in mijn pauze geweest. Weeral was hij slechtgezind maar het weer was droog dus ik heb hem in de winterweide gestoken samen met een vriendje van hem en dat vond hij dan wel weer fijn. Hij heeft 2 keer gerold en dan mooie fiere drafsessies getoond.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:13

Ik heb al 3 x afscheid genomen van mijn pony |(
Maar dan steeds weer zegt de dierenarts: nou geef haar nog een kans,zie haar steeds iets meer opknappen!
Maar ze heeft nog een lange weg te gaan!
En maar 30% op genezing zucht pfff!
Ja ik vraag me dus ook wel eens af waar ik goed aan doe?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:03

palominotje schreef:
Ik heb al 3 x afscheid genomen van mijn pony |(
Maar dan steeds weer zegt de dierenarts: nou geef haar nog een kans,zie haar steeds iets meer opknappen!
Maar ze heeft nog een lange weg te gaan!
En maar 30% op genezing zucht pfff!
Ja ik vraag me dus ook wel eens af waar ik goed aan doe?

Doe wat je gevoel je ingeeft. Ik heb een kat gehad die vreselijk last had ven jeuk, krabde zich helemaal kapot. Ik ben ook verschillende keren met hem naar de dierenarts geweest om hem te laten inslapen, maar hij wou steeds weer iets proberen. Achteraf had ik direct de eerste keer moeten doorzetten. Het diertje heeft te lang geleden en dat verwijt ik mezelf nog steeds.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:07

palominotje schreef:

Ik weet niet hoe de DA dit heeft gezegd, maar dat mag helemaal niet! Een Da moet neutraal advies geven.

En idd als jou gevoel zeg dat het zo goed is, dan kun je beter je hart/gevoel volgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:03

Sammie schreef:
palominotje schreef:

Ik weet niet hoe de DA dit heeft gezegd, maar dat mag helemaal niet! Een Da moet neutraal advies geven.

En idd als jou gevoel zeg dat het zo goed is, dan kun je beter je hart/gevoel volgen.

ook niet vergeten dat een dierenarts niet alleen dierenarts is omdat hij van dieren houd maar ook omdat het lekker verdient....als hij tegen iedereen roept 'laat maar inslapen' is hij een dief van zijn eigen portemonnee. ;)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:14

Ja ok maar ik heb toch liever een dierenarts die moeite wilt doen dan 1 dan geen moeite doet. maar het moet binnen de realistische perken blijven natuurlijk