[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:49

VeerenAshley schreef:
Hoi Henny, dat klinkt interessant allemaal. Wat voor magnesium geef jij? Waar is dat te koop?

En je zegt dat Hippolyt moeilijk te krijgen is in Nederland; ik heb net even zitten Googelen, maar ik kon helemaal geen Nederlands verkoopadres vinden, en volgens de Duitse site is er ook maar een beperkt aantal plaatsen in Duitsland waar het voer te koop is. Waar haal je het vandaan, als ik vragen mag?

Ik haal de Magnesium bij de boerenbond hier.
het kost daar 7,95 euro per 25 kilo. Bij de Welkoop is het meen ik 15 euro per 25 kilo.
Doe je dus megalang mee Haha!
Het is Magnesiumoxide. Elders wordt benoemd dat Magnesiumchelaat beter zou zijn.
Op de site van de Paardendrogist staat een mooie uitleg over het verschil van Magnesiumchelaat en Magnesiumoxide. Zoek op hun site naar Biomag en vervolgens ingredienten.
In elk geval voldoet bij ons de Magnesiumoxide prima.

Renee Wielens in Haaksbergen verkoopt ook Hippolyt.
En er schijnt in Nijkerk ook een voerleverancier te zijn die ook wel Hippolyt verkoopt.
Verder wordt er op best veel plaatsen in het grensgebied van Duitsland Hippolytvoer verkocht.
Zelf haal ik het uit Emlichheim bij de Kiebitzmarkt.
Een vriendin van mij haalt het net over de grens bij Arnhem/Doetinchem. Ik wil wel vragen waar precies.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:51

Subli zonder is inderdaad zonder melasse, maar het bevat wel het wonderlijke ingredient Glucoline. Ik heb dit uitgezocht en glucoline blijkt dus gewoon glucose te zijn! Ook suiker dus!

Het is maar net wat je wil, ik koop ook zelf extra krachtvoer bij. Het voordeel van de betere merken is, dat je veel minder kunt voeren in een maand, scheelt ook weer. Ik eet zelf weinig troep en wil mijn paarden ook niet vol troep stoppen.
En basisbrok is pas echt rotzooi! Meelrommel zonder voedingswaarde.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:56

ellepel schreef:
ikenindi:
waarom mag een paard geen graan eten?
dat doen ze in het wild toch ook?
dan zoeken ze juist vaak de bloemknoppen van grassen etc uit...nou..dat is toch graan?

Nee, in het wild eten ze nauwelijks graan.
Onder graan valt haver, tarwe, gerst enz.
Waarvan de meeste ook al niks meer qua samenstelling te maken hebben met het oorspronkelijke graan. Tarwe is bijv. een gecultiveerde vorm van Spelt.
Dr. Strasser (natuurlijk bekappen) raad het voeren van div. granen af. Hooguit wat haver.
Bovendien wat er aan wilde graansoorten zal groeien in de natuur zal niet veel zijn, zeker geen velden vol, en dan ook nog maar een beperkte tijd van het jaar graankorrels bevatten

Maar bloemknoppen e.d vallen onder zaden, niet perse de granen die in paardenvoer verwerkt worden.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:56

Amigo_tje schreef:
Ik ben van plan om een Rambo Sweet Itch aan te schaffen, maar via Engeland, want die zijn véél goedkoper, zelfs mét verz.kosten.

Maar, welke maat moet ik bestellen? Amigo heeft dekenmaat 165, maar afgaande van deze maattabel http://www.paardenwinkel.be/info/horseware/welke_maat_ moet ik een maat kleiner nemen. Dus had ik gedacht aan deken maat 160, de 5 ft 3". Zou dit gaan voor hem? Hij is een haf van 1.32. Iemand ervaring hiermee?

Kan er me niemand helpen Verdrietig ?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:04

Ik heb geen ervaring met de rambo sweet itch maten, sorry.

Oke dus muesli zonder valt ook af. Jammer want er staat dat het speciaal voor exceem paarden is. En die semit speciaal mix? Er staat alleen dat het ism novelcure geproduceert is. Dat is geloof ik Leen Taal en aanhang en dan zou ik het bij voorbaat al niet kopen.
Moeilijk hoor. Ik heb werkelijk geen idee wat ik nou zou moeten voeren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:06

Jitske_ schreef:
Ik heb een paar jaar hippolyt gevoerd en het is echt goed voer. Tot de eczemer erbij kwam en ik ibij Hippolyt geen voer kon vinden zonder melasse, wortels en appels.
Vandaar dat ik overgestapt ben op de Vito van Marstall, voor beide paarden want ik heb geen zin in verschillende soorten voeren.
Hoewel de oudste het heel goed deed (zag er echt mooi uit) op de hippolyt, was het opmerkelijk hoeveel soepeler en losser ze is geworden op voer zonder suikers.

Marstall is alleen natuurlijke producten ja, ze voegen niets geen rommel toe voor de houdbaarheid en dergelijke. GKM wilde bij ons niet goed; er zit teveel geur aan waardoor ze het niet makkelijk eten.

Als je een goed vitaminesupplement zoekt, dan schijnen de producten van Equimins (Advance) ook heel goed te zijn, geen toegevoegde suiker maar wel met probiotica. Volgens de Marstall verkoper hier is dat een veel beter product dan de Force.

Hoi Jitske,

Er zit volgens mij verschil tussen div. melasses. Hangt er vanaf welk grondprodukt gebruikt is.
Wel weet ik dat een kleine hoeveelheid melasse positief op de darmwerking werkt.

Mooi dat Marstall ook geen rotzooi toevoegt. Marstall is dacht ik goed verkrijgbaar in Nederland dus een goed alternatief.

Equimins van Advance ken ik niet maar zou best ook een hele goeie optie kunnen zijn.
Daar ga ik strakkies nog wel efkes verder naar kijken Knipoog

Thanx

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:09

ellepel schreef:
Ik meen me te herinneren dat uit dit topic bleek na veel uitzoeken, mailen, bellen ed, dat Marstall Melassevrij en Pavo Nature's Best de muesli's waren waar geen melasse in zit... Ja

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:17

Nou, ik ga toch eens kijken of alle voertips hier gaan helpen voor het komend eczeemseizoen! Reinigingskuur van de Paardendrogist is al besteld; er zit een leverancier van Marstall vlakbij (en anders kan ik die Hippolyt-meneer uit Nijkerk eens proberen) evenals een Welkoop, dus die zal ik ook maar eens een bezoekje brengen binnenkort. Bedankt iedereen, ook namens mijn pony.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:20

Nicole10 schreef:
Hmm subli zonder is dus ook zonder melasse, zonder haver en zonder GMO. Ik ben alleen bang dat als ik alleen dat ga voeren dat hij dan inkakt.
Subli granenmix + is ook zonder melasse maar met haver. Dan kan ik dat dus eventueel bij gaan voeren.

Subligranenmix bevat gen. gemodificeerde soyaprodukten sinds een paar jaar.
De plantaardige olie zit erdoor om het graan meer te laten glimmen "want het oog van de eigenaar wil ook wat " volgens de meneer van de Subli.
Ik heb daar toendertijd een hele discussie met hem over gehad.
Subli gebruikt overal de soyaprodukten in.
Er staat in eerste instantie 'plantaardige olie" als ingredient en als je goed doorzoekt vind je ergens miniscule lettertjes en blijkt het om gen. gemod. soya te gaan.

Mijn eczemers verdroegen de granenmix absoluut niet meer toen de soya olie erdoor werd gekieperd.
Jeuk in de manenkam, niet normaal en verder zwellingen op de huid.

Ik kan het je ten sterkste afraden.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:57

Amigo_tje schreef:
Amigo_tje schreef:
Ik ben van plan om een Rambo Sweet Itch aan te schaffen, maar via Engeland, want die zijn véél goedkoper, zelfs mét verz.kosten.

Maar, welke maat moet ik bestellen? Amigo heeft dekenmaat 165, maar afgaande van deze maattabel http://www.paardenwinkel.be/info/horseware/welke_maat_ moet ik een maat kleiner nemen. Dus had ik gedacht aan deken maat 160, de 5 ft 3". Zou dit gaan voor hem? Hij is een haf van 1.32. Iemand ervaring hiermee?

Er zijn volgens mij nog niet veel mensen met de rambo sweet itch hoody Knipoog
Sodeletuut heeft er volgens mij eentje.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:22

nou, ik heb bloeduitslag van indi binnen. 1 goed ding: haar leverwaardes zijn weer normaal! de rest kun je hier lezen: [VVDD] neeeeeeeeeeej :'(

niet zo heel positief...

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:34

henny_w schreef:
Nicole10 schreef:
Hmm subli zonder is dus ook zonder melasse, zonder haver en zonder GMO. Ik ben alleen bang dat als ik alleen dat ga voeren dat hij dan inkakt.
Subli granenmix + is ook zonder melasse maar met haver. Dan kan ik dat dus eventueel bij gaan voeren.

Subligranenmix bevat gen. gemodificeerde soyaprodukten sinds een paar jaar.
De plantaardige olie zit erdoor om het graan meer te laten glimmen "want het oog van de eigenaar wil ook wat " volgens de meneer van de Subli.
Ik heb daar toendertijd een hele discussie met hem over gehad.
Subli gebruikt overal de soyaprodukten in.
Er staat in eerste instantie 'plantaardige olie" als ingredient en als je goed doorzoekt vind je ergens miniscule lettertjes en blijkt het om gen. gemod. soya te gaan.

Mijn eczemers verdroegen de granenmix absoluut niet meer toen de soya olie erdoor werd gekieperd.
Jeuk in de manenkam, niet normaal en verder zwellingen op de huid.

Ik kan het je ten sterkste afraden.

Oh jee.. Bedankt voor de tip dan.

Probleem is dat in de buurt eigenlijk alleen subli en havens te verkrijgen zijn.
In de subli zonder staat wel dat er geen genetisch gemodificeerde grondstoffen in zitten, maar daar zit dan weer volgens jitske glucoline in..

Hmm wat moet ik nu? Ben veel te bang dat ik straks te weinig van iets voer.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:40

er zijn wel veel emt rambo sweet ich hoody ik krijg hem waarschijnlijk ook.
de singels zitten best strak enzo.
wupke heeft een fjord met die deken je kan haar wel even pben

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:49

Thx voor de reactie's.
Ondertss heb ik ergens anders ook al es rondgevraagd en ik denk dat ik de 5.6" ga nemen. Normaal zou die moeten passen voor mn Hafje, de Rambo's vallen meestal iets ruimer schijnt het.

Maar mss pm ik idd Sodeletuut en Wupke even om zeker te zijn. Maar dat zal voor vanavond pas zijn, nu fkes geen tijd...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:11

henny_w schreef:
VeerenAshley schreef:
Hoi Henny, dat klinkt interessant allemaal. Wat voor magnesium geef jij? Waar is dat te koop?

En je zegt dat Hippolyt moeilijk te krijgen is in Nederland; ik heb net even zitten Googelen, maar ik kon helemaal geen Nederlands verkoopadres vinden, en volgens de Duitse site is er ook maar een beperkt aantal plaatsen in Duitsland waar het voer te koop is. Waar haal je het vandaan, als ik vragen mag?

Ik haal de Magnesium bij de boerenbond hier.
het kost daar 7,95 euro per 25 kilo. Bij de Welkoop is het meen ik 15 euro per 25 kilo.
Doe je dus megalang mee Haha!
Het is Magnesiumoxide. Elders wordt benoemd dat Magnesiumchelaat beter zou zijn.
Op de site van de Paardendrogist staat een mooie uitleg over het verschil van Magnesiumchelaat en Magnesiumoxide. Zoek op hun site naar Biomag en vervolgens ingredienten.
In elk geval voldoet bij ons de Magnesiumoxide prima.

En er schijnt in Nijkerk ook een voerleverancier te zijn die ook wel Hippolyt verkoopt.
Verder wordt er op best veel plaatsen in het grensgebied van Duitsland Hippolytvoer verkocht.
Een vriendin van mij haalt het net over de grens bij Arnhem/Doetinchem. Ik wil wel vragen waar precies.

Emlichheim is hier pal over de grens. Is lekker dicht bij dus. Moet dan nog wel ff uitpluizen wat voor voer ik moet hebben. Marstall is ook wel dichtbij (in Emmen, waar ik werk) en is dus ook goed te doen...Blijf het wel moeilijk vinden hoor, weet nog steeds niet wat ik dan het beste kan gaan voeren en wil dan de andere paarden ook dit voer geven. Heb geen zin om verschillende merken te voeren...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:59

boerenbond is toch t zelfde als welkoop???

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:29

henny_w schreef:

Weet je misschien welke voerleverancier dat is in Nijkerk?

Mijn haflinger Carina heeft trouwens een 185 (6"?) in haar Rambo Hoody.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:03

ik heb ook de rambo sweet itch... voor mijn D pony van 148... heb maat 165 die past uitstekend:D perfect eigenlijk.. mss dat je dat als vergelijkingsmateriaal kan gebruiken.. je kan het beste de normale dekenmaat aanhouden.. dat geldt in ieder geval voor mij

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:17

Zammie, als je rene wielens even belt kan hij je wel adressen geven. Volgens mij zat er ook iemand in de buurt van Emmen die Hippolyt verkoopt en via Rene Wielens zelf kun je ook zakken voer op laten sturen (heb ik vorige week nog gedaan met Dodson & Horrell)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:21

Amigo_tje schreef:
Amigo_tje schreef:

Er zijn volgens mij nog niet veel mensen met de rambo sweet itch hoody Knipoog
Sodeletuut heeft er volgens mij eentje.

Ja ik heb de Rambo Sweet Itch Hoody.
Ik heb maat 175 voor mijn pony van ongeveer 1.52.
Ik weet niet hoe dat zit met de amerikaanse maten ofzo.
Afbeelding
zo ligt hij op mijn paardje

en hier een foto van mijn paardje met een normale winterdeken maat 175
Afbeelding

dus de sweet itch valt volgens mij wel het zelfde als een gewone deken.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:43

oke ik meld mij hier even

Seliza ons paard, hebben we gekocht in juli vorige jaar.
ze had toen een erg lelijke staart, ( gescheurd)
haar staart wortel was zowat als kaal

nu ging het een tijd lang goed, haar staart groeide weer mooi aan en zag er weer mooi uit.

maar sinds een paar dagen doet ze het weer.
haar hele staartwortel is lelijk ( heb hier eventueel ook foto's van )
ze heeft een kale plek op haar kont naast haar staartwortel.
de staart ziet er gewoon niet meer uit.
er zitten ook schilfertjes in
weet iemand wat dit is en wat ik heir aan kan doen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:50

je kan iig goed kammen zodat je de schilvers er uit kamt. wassen (niet helemaal, maar gewoon de staartwortel) met betadineshampoo schijnt ook nog wel te werken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:36

Amigo_tje schreef:
Amigo_tje schreef:

gewoon een gaan passen, als het niet past mag je dekens altijd ruilen hoor Knipoog

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:47

ellepel schreef:
gewoon een gaan passen, als het niet past mag je dekens altijd ruilen hoor Knipoog

Euhm, de dichtst bijzijnde winkel die em verkoopt is op 2 uur van me vandaag. Vind dat beetje ver om em te halen en dan terug te keren om te zien dat em niet past.
Nee, ik denk dat maat 5.6" normaal goed gaat zijn, dat is zijn dekenmaat. Als het écht net past, vraag ik evt aan die winkel om em terug te nemen.

Maar, ik ga binnen 2 weken naar de HorseXpo in Gent. Mss dat daar standen zijn die hem verkopen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:23

ikenindi schreef:
je kan iig goed kammen zodat je de schilvers er uit kamt. wassen (niet helemaal, maar gewoon de staartwortel) met betadineshampoo schijnt ook nog wel te werken...

oke bedankt
aan betadine shampoo zat ik idd ook al aan te denken