[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:02

Jessix schreef:
Setteli schreef:
Vandaag de uitslag gekregen van Vlek en Naughty...
Vlek was gezakt naar 106 (kwam vorig jaar mei van 724, afgelopen mei 239 en nu dus 106). Ik ga proberen op te hogen naar 3/4.

Naughty had ik een vermoeden en ik was in augustus al begonnen met pergolide. Nu dus laten testen en hij had een waarde van 429! Dus overduidelijk. Hij heeft verder geen bijwerkingen gehad van de kwart pil, dus die ga ik ophogen naar een halve.

Fijn dat Vlek zou verbeterd is! +:)+ Zie je nog wel symptomen?

Balen dat je er nog een patientje bij hebt... :( Maar hopelijk krijg je ook hem weer op de rit.

Lang haar heeft ze nog steeds, al verhaart ze af en toe wel. Vroeger kon ik trekken aan haar haar wat ik wou, maar ik kreeg er niks uit. Ik heb haar 1,5 week terug ook weer geschoren.
Verder doet ze het qua cushing eigenlijk wel heel goed. Ze had ook heel veel symptomen. Alleen door haar slechte gebit krijgt ze regelmatig een slokdarmverstopping en dat is wel moeilijk.

Naughty had gevoelige hoeven (vorig jaar al zo uit het niets) en vetophoping boven de ogen, tranende ogen en nu dit jaar ook best een dikke vacht. Stond van de zomer soms zwetend in de wei. Maar de hoeven is nu prima en de tranende ogen zijn ook weg, vetophoping zit er nog wel en de dikke vacht moet ik even kijken of ik daar een gedeelte van scheer.

Gelukkig kan ik nog aan de good old pergolide komen, dus qua kosten scheelt dat enorm, pffff

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:16

ik wil graag jullie visie op het volgende:

Mabel tinker merrie 1.50 hoog 21 jaar oud 590 kilo

09-10-2013 96 pg/ml = 354 pmol begonnen met 0.25 prascend opgebouwd naar 1 hele tablet .
12-01-2014 32 pg/ml = 116 pmol door gegaan met 1 tablet
Mabel gaat kreupel lopen in februari 2014 en krijgt na onderzoeken en foto`s diagnose artrose sesambeentjes fase 4 irritatie van de pees die over de sesambeentje loopt.
09-10-2014 77 pg/ml = 284 pmol dus waarde is gezakt na een jaar maar niet genoeg volgens dierenarts moet naar anderhalve tablet. Maar in het afgelopen jaar heeft mabel meer pijn gekregen door de artrose. In mijn ogen stijgt dan de atch waarden volgens de dierenarts heeft dit geen invloed op de atch waarde. Alleen pijn bij bijv hoefbevangen maar niet bij pijn bij artrose. Pijn is toch pijn. Mabel is al gevoelig voor bijwerkingen van de prascend. Wat vinden de ervaring deskundigen op dit forum ervan. Op het moment van prikken had ze last van haar artrose dat gaat op en af. Er zijn ook tijden dat ik een ritje met haar kan maken dat ze goed loopt buiten de opstart problemen. De waardes zijn nog steeds veel te hoog. Moet ze dan sowieso meer prascend hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:02

Pijn is idd pijn, ik denk niet dat je die kan onderverdelen per bepaalde ziekte. En zoals ik het lees is dat na een x aantal maanden prascend de waarde juist is gestegen als je die vergelijkt met januari en dat vind ik geen goed teken. Ik zou persoonlijk wel verhogen, maar ik zou je paard ook enige tijd op de buut zetten, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken of dit zo wie zo nog wel paardwaardig is, want als met de buut blijkt dat het paard dus veel pijn heeft van de artrose, ga je die met de prascend niet wegkrijgen hoor...

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:45

@mabellean
Wat is de stand van zaken wat betreft de klinische verschijnselen? Hoe zit ie in zijn vel? Een verhoogde ACTH hoeft niet doorslaggevend te zijn voor het verhogen van de medicatie, klinische verschijnselen wel.

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:55

Ik zou ook kijken naar hoe hij het nu klinisch doet.
Wat waren de symptomen voordat je begon en hoe is het nu daarmee?

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:56

haar vacht is dik en lang maar dat was voor de prascend ook al dat is ook nooit veel verbeterd de scheermachine komt er regelmatig aan te pas . Traan ogen waren weg en zijn sinds 3 weken weer terug net als de pollen allergie het viel me al op dat de rasp droge mok wat ze in het knieholtes had bij de voorbenen verergerd is. Maar dat is sinds een aantal weken. Er is niets veranderd in het voer of de medicijnen. Ze is nooit bevangen geweest en sloom ook niet ze maakt verder een frisse indruk. Dat de waarde verhoogd is sinds januari is volgens mijn dierenarts de tijd van het jaar je moet het vergelijken met deze periode van vorig jaar. dus

09-10-2013 96 pg/ml = 354 pmol zonder pijn

en na een jaar 1 tablet met pijn
09-10-2014 77 pg/ml = 284 pmol

daarom mijn vraag wat was de waarde dan geweest zonder de pijn van de artrose. Dat kan je nooit weten maar ik vroeg me af hoeveel maakt dat uit. Stel dat het flink verhoogd is door de pijn en was de waarde zonder pijn lager geweest en is verhogen van de medicijnen niet nodig maar moet ik pijnstillers er bij geven. maar volgend de dierenarts kan dat nooit zoveel uit maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:12

mabellean schreef:
ik wil graag jullie visie op het volgende:

Mabel tinker merrie 1.50 hoog 21 jaar oud 590 kilo

09-10-2013 96 pg/ml = 354 pmol begonnen met 0.25 prascend opgebouwd naar 1 hele tablet .
12-01-2014 32 pg/ml = 116 pmol door gegaan met 1 tablet
Mabel gaat kreupel lopen in februari 2014 en krijgt na onderzoeken en foto`s diagnose artrose sesambeentjes fase 4 irritatie van de pees die over de sesambeentje loopt.
09-10-2014 77 pg/ml = 284 pmol dus waarde is gezakt na een jaar maar niet genoeg volgens dierenarts moet naar anderhalve tablet. Maar in het afgelopen jaar heeft mabel meer pijn gekregen door de artrose. In mijn ogen stijgt dan de atch waarden volgens de dierenarts heeft dit geen invloed op de atch waarde. Alleen pijn bij bijv hoefbevangen maar niet bij pijn bij artrose. Pijn is toch pijn. Mabel is al gevoelig voor bijwerkingen van de prascend. Wat vinden de ervaring deskundigen op dit forum ervan. Op het moment van prikken had ze last van haar artrose dat gaat op en af. Er zijn ook tijden dat ik een ritje met haar kan maken dat ze goed loopt buiten de opstart problemen. De waardes zijn nog steeds veel te hoog. Moet ze dan sowieso meer prascend hebben.

Ik heb zelf altijd het idee gehad dat mijn paard meer last kreeg van zijn artrose door de Prascend. Na de eerste 3 weken stond hij dan ook met 4 dikke, pijnlijke benen. Toen ik Prascend tijdelijk minderde werd de pijn ook minder. Uiteraard kan het allemaal toeval zijn. Maar ik heb wel begrepen dat Cortisol ontstekingsremmend werkt, dus ik vond het logisch dat wanneer medicatie het Cortisol niveau terugbrengt een paard meer pijn kan krijgen aan de gewrichten als er spraken is van artrose.

Verder zag ik artrose en PPID echt los van elkaar. Ik heb de PPID symptomen heel goed onder controle gekregen met Prascend. Ik heb geen idee wat de waarden zijn geweest, ik vond de symptomen belangrijker en die waren eigenlijk helemaal weg. Helaas zetten de artrose wel door en werden de pezen ook slecht. Maar mijn paard was dan ook wel 30 jaar en zijn benen waren op het laatst gewoon op...

Ik zou dus echt even naar de symptomen kijken voor je de medicatie weer verhoogd. Daarbij zit je nu in de SR, wellicht zakt de waarde wel weer in het voorjaar. Voor de pijn in de benen zou ik aan pijnstillers gaan denken.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:20

dank je wel voor het antwoord het is best ingewikkeld allemaal. Wat veroorzaakt nou wat. De pijn van de artrose gaat op en af. Gisteren met haar gewandeld en start problemen na een tijdje wandelen gaat het weer soepeler ze loopt lekker in de wei gaat zelfs in galop naar stal. Maar misschien vergeet ze de pijn op het moment haar broodje in haar voerbak ligt te wachten konden ze maar even met je praten dan kon ik vragen en merk je verschil. Voor de pijn geef ik al een jaar naf five star superflex gemengd met defils relieff

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:38

@ mabellean, artrose pijn gaat inderaad op en af. Tijdens de herfst en winter kan het ook erger worden. Paarden kunnen hun pijn ook wel eens even vergeten op het moment dat de adrenaline door het lijf giert. Dan trekken ze gerust nog een sprintje ook al staan ze er voor of er na op drie benen.

Vraag je dierenarts anders om een week pijnstillers dan kun je het verschil zien. Defils relief is ook wel pijnstillend, maar helaas niet altijd effectief genoeg. De superflex is echt een supplement om de gewrichten te ondersteunen, niet zo zeer een pijnstiller.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:04

Ik leer zo veel van jullie, dank jullie wel. Ppid was bij mij zo onbekend.

Mijn pony heeft ook artrose, dit icm met de zweren kunnen de waardes en pijn natuurlijk ook fluctueren. Ik ga dit vanmiddag meenemen naar de veearts.

Afgelopen dagen waren erg hectisch, vanmiddag gaan ze de hoeven bekijken, begin nu wel nerveus te worden. Gisteren was ze gelukkig een stuk vrolijker, het rechterbeentje liep ze best goed op. Links blijft dramatisch. Ze leek het gisteren ook wat fris te hebben in haar inloopstal, dus is ze vannacht lekker bij de grote paarden op stal gegaan. Lekker neuzen en scharrelen, deed haar wel goed. We hebben ook besloten om haar de winter bij de grote paarden te houden. We hopen zo, dat een deken niet nodig zal zijn.
Ik zie vanmiddag al wat positiever tegemoet. Ben ook heel benieuwd wat de waardes zullen zijn.

Willen jullie duimen voor niet teveel schade in haar voetjes? Om 16 uur komt de veearts en de smid. Eerst gaan ze bloed afnemen, zodat het stresslevel zo laag mogelijk is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:08

Succes vanmiddag! Hoop dat het allemaal meevalt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:28

Sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:08

Ik kom ook even meekletsen en gelijk met de deur in huis vallen (excuses :D )
2 weken geleden bij mijn 21 jarige merrie bloed laten trekken op ppid maar nog geen uitslag, hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie uitslag hadden?
Misschien dat ze het nu wat drukker hebben aangezien je deze maand gratis kan laten testen, da net weer gebeld maar nog steeds niks binnen helaas.

Ik ga er eigenlijk al vanuit dat ze ppid heeft aangezien best wel wat symptomen overeen komen, ook als ik in dit topic mee lees, tranende ogen, vetophoping boven het oog, gevoelige benen, hangbuik, spiermassa die verdwijnt op de rug zonder aanleiding en de ene dag heel erg down/depri terwijl ze de volgende dag bijzonder uitbundig is, merk dat ze heel graag wil (zoals ze altijd al geweest is) maar soms gewoon niet kan of "op" is.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:17

hmm, dat is raar. Ik heb vrijdag laten prikken en had maandag de uitslag al. Waarschijnlijk is er iets niet goed gegaan

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:25

Stalgenootje had maandag laten prikken en vandaag de uitslag.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:44

Ik heb donderdag avond laten prikken en maandag de uitslag, komt omdat het weekend er tussen zit.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:56

Ook hier maandag geprikt en vrijdag de uitslag...

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:57

Ik heb op woensdagmiddag geprikt naar lab gebracht en donderdagmiddag uitslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:59

Wel apart, maar heel toevallig heeft de dierenarts echt net gebeld, gelukkig geen cushing, waardes waren goed maar maandag of dinsdag word ik gebeld door de da die het bloed heeft geprikt om even uitgebreider te bespreken.
Kan ik gelijk even vragen wat het wel kan zijn dan, was eerlijk gezegd ervan overtuigd dat het wel cushing zou zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:31

Ik moest ook iets van 2 weken wachten op de uitslag en volgens de DA was dat vrij normaal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:36

Romy1234 schreef:
Wel apart, maar heel toevallig heeft de dierenarts echt net gebeld, gelukkig geen cushing, waardes waren goed maar maandag of dinsdag word ik gebeld door de da die het bloed heeft geprikt om even uitgebreider te bespreken.
Kan ik gelijk even vragen wat het wel kan zijn dan, was eerlijk gezegd ervan overtuigd dat het wel cushing zou zijn.

Wat vreemd.. Wellicht dan wel IR of heb je dat niet laten testen? Cushing is inderdaad niet leuk, maar wat is het dan wel..? Hopelijk kom je daar nog achter, zodat je ook gericht kan gaan behandelen en je paard weer opknapt. Succes!

ps. ik had op donderdag bloed laten prikken en de maandag erop de uitslag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:52

Die van mij is ook donderdag getest en maandag uitslag binnen.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:24

Hier had ik ook snel de uitslag bij het vorige onderzoek.

Nou het is een heel verhaal en ik hoop dat ik het duidelijk kan omschrijven. Het is ook heel veel informatie, dat ik hoop, dat alles heb onthouden.
De smid was het niet eens met alle bevindingen van de veearts. Heel fijn :p Ik ga gelukkig toch wel uit van mijn gevoel, maar maakt het wel lastig. ;)

Het volgende kwam aan het licht:
1 de lamellen zijn beschadigd
2 hoefbeen is gekanteld, de vraag is hoever
3 ze heeft zwarte schimmel in haar voorhoeven
4 één zweer is te diep,

Ik heb een foto gemaakt, om er wellicht ook een leermoment uit te halen.
Afbeelding
ze hebben zoveel mogelijk slecht weefsel weggesneden, aan de oeh's en aah's en ooh dit is toch slechter dan ik dacht, bleek wel dat het niet goed gesteld is.
Aan het wijken van de lamellen, kwam al snel naar voren, dat er veel vocht tussen heeft gezeten. Tevens drukt het hoefbeen erop. De smid verwacht niet dat het hoefbeen erdoor zal komen.

Uit de witte lijn die zichtbaar werd, kwam naar voren dat het hoefbeen is gekanteld. De vraag is hoever, dat kan alleen blijken uit een rontgenfoto.

Door het opensnijden kwam de zwarte schimmel aan het licht. Dit schijnt niet zorgwekkend te zijn. Op de foto zie je, dat de smid zijn mes bij een zwarte boog houdt, dit is de schimmel.

Het linkerbeentje heeft nog steeds een flink gat van de zweer, dit is ook nog erg gevoelig. De hoeven zijn zo zwak geworden, dat een deel van de lamellen, het gat blokkeert, waardoor we het niet goed kunnen schoonmaken. We hebben er nu een propje watten inzitten, om het vuil buiten te houden.

De behandeling, tja, die is er niet echt, behalve dat de smid iedere 3 weken langskomt om de hoeven bij te houden. Hij houdt de schimmel nauwlettend in de gaten en snijdt het weg waar het kan.
Er is weer bloed geprikt om de waardes opnieuw te meten. De veearts maakt haar wel een beetje zorgen, omdat de pracend niet lijken aan te slaan of er moet wat anders aan de hand zijn.
Dit gaat ook nog een vervolg krijgen. Ze is zo hard achteruit gegaan, dat de veearts denkt dat er ook wat anders aan de hand moet zijn. We wachten eerst dit onderzoek af.

Haar vooruitzichten zijn niet gunstig, gezien de slechte staat van haar hoeven. Maar we gaan proberen haar zoveel mogelijk op te lappen. Tenzij ze zelf niet meer wil of de hoeven niet meer willen, ik hoop dat ik voorlopig niet voor deze keuze komt te staan……..

Ben ik iets vergeten? Vast wel….

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:24

is die foto recent?Wat een lange vacht?Of zie ik het verkeerd?

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:25

Deze foto is van vandaag. :o En ze heeft het nog koud ook.....