[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:44

Ik denk dat ik hier het beste mijn vragen kan stellen over mijn paard, waar ik sinds vandaag van vermoed dat hij toch een soort zomereczeem aan het ontwikkelen is. Hij is nu 7 en dit jaar heeft hij voor het eerst echt last van jeuk. Het enige wat ik de jaren hiervoor heb gemerkt waren kale, zwarte plekjes op zn hoofd, zeer incidenteel met wondjes. Vorig jaar heeft hij dit niet gehad (goed schoon gehouden, zweet op warme dagen met water weggehaald) en ook dit jaar geen last van gehad. Hij is sowieso extreem gevoelig op materialen, bijv neopreen levert bij hem direct irritatie op met schuren en kale plekken als gevolg.

Sinds een paar weken is hij veel aan het rollen maar omdat mn fjord dat ook deed en er veel vliegen zijn, dacht ik er nog weinig van. De laatste dagen zit hij veel op zn kont en schuurt dan met zn koker door het zand. Normaal houd hij er niet van als ik die omgeving aanraak, maar nu deed hij zn achterbeen ervoor omhoog en genoot intens van krabben aan zn koker en diep in zn liezen. Overduidelijk dat die huid dus jeukt! Ik kan geen plekjes ontdekken, huid ziet er ook normaal uit. Verder zie ik hem met zn hoofd aan zn voorbenen schuren en hij schuurt ook zn staart en hals. Niet veel meer dan normaal, hij schuurt (nog) niks kapot en is het grootste deel van de dag gewoon rustig. Maar die jeukende liezen zijn wel nieuw.....

Nu is mijn vraag dus ook of jullie als ervaringsdeskundigen dit herkennen als vroeg stadium eczeem? Moet ik me gaan voorbereiden op meer maatregelen en gaan inlezen in de materie?
Ook zou ik graag iets verlichtends smeren in zn liezen maar heb geen idee wat. Ik heb een tijdje een spuitbus van Excellent gebruikt, skin select en die werkte goed om staartschuren tegen te gaan (wat ze beide doen tijdens verharen in het voorjaar). Zijn er nog andere middeltjes die goed werken en niet te heftig zijn? Zn huidje is zo gevoelig dat ik erg voorzichtig ben met sprays en zalfjes.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:08

Hij schuurt dus niet echt zijn manen? Allereerst had ik hem goed gewassen met een goede shampoo voor jeuk!
Ik zelf spray azijn met 3/4e deel water op het lichaam of ik neem het af met een spons.. ik houd het graag bij natuurlijke producten :j! Verder kun je kijken naar zijn manen! Heeft hij al korstjes?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:29

Nee geen korstjes gelukkig! Maar de jeuk is dit jaar dus erger dan normaal, vandaar dat ik me zorgen begin te maken. Hij heeft wat witte schilfers in zn manen maar dat heeft ie altijd wel eigenlijk. Lange manen en dikke manenkam namelijk.
Het jammere is ook dat ie panisch is voor water (zelfs plassen in de wei loopt hij omheen) dus echt wassen lukt niet, ik kan sponzen met een gevecht. Dat doe ik dus juist zo min mogelijk, spray en smeren gaat veel makkelijker bij hem.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:35

Hier wordt het elk jaar ook erger, ze schuurt veel erger en zeker als de Glucobalans op is.
Ik had dit jaar voor het eerst bloedplekkjes in de manenkam, het was een periode dat de Glucobalance op was, nu gaat het weer beter en zijn de schuurplekken aan't herstellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:35

zwerte, veel dieren reageren ook met jeuk als ze toch in teveel gras staan.
ik weet niet hoe je pony staat nu,maar als hij wat aan de zware kant is ,dan toch kijken of je hem schraler kunt zetten om te kijken of de jeuk daarmee verminderd.
bij ons op stal een tweetal dieren die reageren met jeuk op de manenkam en onder de buik op gras.
haal je ze er van af en zet je ze schraler neer dan trekt de jeuk ook weg :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:08

In de week mijn Rambo deken binnen gekregen, vandaag regendag..ideaal om wat aanpassingen uit te voeren.
Wat een zalig stofje zeg, mijn naaimachine vloog er zo doorheen!
Heb de oorgaten er ook afgeknipt zoals Mindim gedaan heeft en ook wat ingenomen ter hoogte van de schoft zoals nog iemand dat hier deed.
Foto's volgen nog ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:42

Ik heb gister de 'nieuwe' rsih besteld (die mintkleurige). Hij lijkt op de afbeelding van een andere stof dan mijn huidige rsih.. lijkt dunner. Ben benieuwd in het echt, het wordt in elk geval de reservedeken :)
Ik heb geen naaimachine, doe kleine gaten altijd met de hand. Wel jammer, want die oorgaten mochten er van mij ook wel af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:30

Zwerte schreef:
Nee geen korstjes gelukkig! Maar de jeuk is dit jaar dus erger dan normaal, vandaar dat ik me zorgen begin te maken. Hij heeft wat witte schilfers in zn manen maar dat heeft ie altijd wel eigenlijk. Lange manen en dikke manenkam namelijk.
Het jammere is ook dat ie panisch is voor water (zelfs plassen in de wei loopt hij omheen) dus echt wassen lukt niet, ik kan sponzen met een gevecht. Dat doe ik dus juist zo min mogelijk, spray en smeren gaat veel makkelijker bij hem.

Ik smeer jeukerige huid in met Leovet bio huidolie.

Ik heb trouwens de tube derfen binnen, mijn hemel wat stinkt dat goedje. Het doet me aan hoefteer denken of rookworst idd :-)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:27

Ik ben gisteren ook begonnen met Derfen. Nu maar hopen dat het helpt. En het stinkt zeker ja. Stond gisteren in de wei bij mijn andere paard kon ik ruiken dat hij op 10m afstand voorbij liep. Ben benieuwd hoe erg hij vanavond nog stinkt ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:10

Mindim schreef:
Zwerte schreef:

Ik smeer jeukerige huid in met Leovet bio huidolie.

Ik ook. :P
Meestal de manen om de paar dagen met Leovet Bio huidolie, staart en voorpluk met Helosan. Iedere dag insmeren is meestal niet nodig, dan wordt het helemaal zo'n vette bende.

Derfen was hier niet echt een succes. Daar kreeg Sen alleen maar meer jeuk van. Vandaag weer begonnen met het supplement F4F. Vorig jaar deed Sen het daar erg goed op en amper jeuk gehad.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:04

Sinds dit jaar heeft mijn haflinger van 21 ook zomereczeem. Paard heeft zich vandaag flink open geschuurd(normaal kan dit niet maar er was een paard door door de draad gegaan). Hij heeft eigenlijk alleen jeuk bij zijn staart maar toch . Dus ik ga toch maar een deken kopen. Nu vond ik deze http://www.nikahorseproducts.nl/catalog ... cts_id=328 kan iemand mij vertellen of het wat is ? Zo nee ben op zoek naar een hele lichte deken die niet over zijn hoofd om gaat. Liefst niet te duur omdat het de eerste is dus geen idee of het allemaal goed gaat, al is hij normaal geen slopper van zijn dekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:26

nova_zodiax schreef:
Sinds dit jaar heeft mijn haflinger van 21 ook zomereczeem. Paard heeft zich vandaag flink open geschuurd(normaal kan dit niet maar er was een paard door door de draad gegaan). Hij heeft eigenlijk alleen jeuk bij zijn staart maar toch . Dus ik ga toch maar een deken kopen. Nu vond ik deze http://www.nikahorseproducts.nl/catalog ... cts_id=328 kan iemand mij vertellen of het wat is ? Zo nee ben op zoek naar een hele lichte deken die niet over zijn hoofd om gaat. Liefst niet te duur omdat het de eerste is dus geen idee of het allemaal goed gaat, al is hij normaal geen slopper van zijn dekens.

Nee, een vliegendeken voldoet niet voor een eczemer.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:44

Vandaag de deken van EJ ontvangen. Wel een fijne deken, beter als over zijn hoofd. Alleen er zitten wel wat losse draadjes overal. Maar tot zover bevalt ie goed.

Bij deze foto's

Afbeelding

en gelukkig als ie zijn hoofd naar beneden doet gaat de deken niet naar achter.

Afbeelding

edit, het lijkt of de deken strak zit maar dat valt reuze mee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:01

Ik denk dat hij iets te lang is en daarom naar achteren zakt en zo dus strak trekt.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:54

Dat zou inderdaad best eens kunnen wat je nu zegt. Had ik nog niet eens aan gedacht. Eens kijken of ik iemand kan vinden die hem zo inneemt als een paar pagina,s terug.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:56

Ja, klopt! Bij mijn Haflinger hangt hij ook naar achteren omdat hij te lang is.
Ik heb hem vandaag ingekort, moet het resultaat nog wel uittesten ;)

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 00:11

Mindim schreef:
nova_zodiax schreef:

Nee, een vliegendeken voldoet niet voor een eczemer.

Als ik de beschrijving lees is hij speciaal voor ZE of lees ik dat verkeerd. En heb jij Misschien een tip ?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 05:03

Als er niet specifiek bij staat dat het voor eczeem-paarden geschikt is zou ik het niet kopen.
Dat betekent normaal dat hij dus Niet geschikt is, ook al staat er bij dat het fijnmazig is.
Grote kans dat de mugjes er alsnog doorheen prikken, zou het risico niet durven lopen.
Wanneer is het schuren begonnen? En heb je andere dingen uitgesloten? Zoals een teveel aan gras? want ook daar gaan paarden van schuren ( er schuren bij ons meerdere paarden die geen ZE hebben, maar dat komt dus door t gras en die schuren zich ook voornamelijk aan de staart) en dan is n dure deken onnodig bv

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:43

ellepel schreef:
zwerte, veel dieren reageren ook met jeuk als ze toch in teveel gras staan.
ik weet niet hoe je pony staat nu,maar als hij wat aan de zware kant is ,dan toch kijken of je hem schraler kunt zetten om te kijken of de jeuk daarmee verminderd.
bij ons op stal een tweetal dieren die reageren met jeuk op de manenkam en onder de buik op gras.
haal je ze er van af en zet je ze schraler neer dan trekt de jeuk ook weg :j

Tnx voor de tip van het gras, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Altijd de moeite waard om het te testen. Hij is sowieso moddervet, hij heeft wegens koliekproblemen een paar maanden onbeperkt goed hooi gehad, was even kiezen tussen twee kwaden. Inmiddels staat hij al een goede maand veel beperkter en is al mooi aan het afvallen. De weidegang heb ik heeeeel langzaam opgebouwd, omdat mn fjord daar erg gevoelig op is. Ze staan nu drie uurtjes per dag in de wei (nieuwe weide met horsemaster gras) en verder in de paddock met grof hooi.

De leovet bio huidolie ga ik halen en testen, hopen dat zoiets al genoeg voor hem is. Stinkt dit spul ook of valt het mee? Meneer is nogal een pieperd als het op vreemde luchtjes aankomt...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:46

Kan iemand mij een goede jeukstillende shampoo aanraden?
Mijn schuurt eigenlijk zijn manen en staart (niet meer) sinds hij onder de buzz of van Bucas staat. Als hij zich schuurt dan is het aan zijn ribben of bijt hij zich aan de zijkant van zijn buik.
Meer is het eigenlijk niet meer. (gelukkig)

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:20

HelmerG schreef:
Als er niet specifiek bij staat dat het voor eczeem-paarden geschikt is zou ik het niet kopen.
Dat betekent normaal dat hij dus Niet geschikt is, ook al staat er bij dat het fijnmazig is.
Grote kans dat de mugjes er alsnog doorheen prikken, zou het risico niet durven lopen.
Wanneer is het schuren begonnen? En heb je andere dingen uitgesloten? Zoals een teveel aan gras? want ook daar gaan paarden van schuren ( er schuren bij ons meerdere paarden die geen ZE hebben, maar dat komt dus door t gras en die schuren zich ook voornamelijk aan de staart) en dan is n dure deken onnodig bv

Het is ongeveer een maand geleden begonnen hij staat sinds ongeveer april op de wei. Hij loopt op een klein stukje waar niet veel gras op staat. Hij heeft ook wel jeuk op zijn hoofd en andere plekken maar daar schuurt hij niet. Wel vind hij het erg lekker als je h daar kriebelt. Heb nu een andere deken op het oog een echt ZE deken. Pony is verder op een been blessure na kerngezond. Ik heb eerst gedacht dat de jeuk kwam van het verharen maar nu is hij helemaal mooi verhaard. Tja lastig thnx voor je reacties

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:37

Misschien komt het wel omdat hij minder beweegt rn daardoor zijn afvalstoffen slechter kwijt kan?
Misschien een reinigingskuurtje geven?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:59

HelmerG schreef:
norton84 schreef:
de ej deken bevalt hier super de nieuwe versie. wel heeft hij het er sneller warm onder als onder de rsih

Da's fijn om te horen!!
:)

Hier nog een fan van de RSIH qua stof, maar mijn fjord krijgt enorme schuurplekken bij de borst. Vorig jaar heb ik de sluitingen al laten verzetten, omdat de deken te smal was. Maar helaas, ze heeft nu bijna de borst open. Ik heb de oude ej op gedaan, maar die zakt naar achteren. Hoe is de stof van de nieuwe ej ? Als je daar het klittenband op de stof doet en je haalt het klittenband weer van de stof af, zie dan ook pluisjes ?? Bij de stof van de van de RSIH zie je namelijk niets..
Of iemand anders nog tips voor dekens voor paarden met een brede borst?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:02

Je ziet dan inderdaad van die pluisjes bij de EJ

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 01:20

Yontheke schreef:
Kan iemand mij een goede jeukstillende shampoo aanraden?
Mijn schuurt eigenlijk zijn manen en staart (niet meer) sinds hij onder de buzz of van Bucas staat. Als hij zich schuurt dan is het aan zijn ribben of bijt hij zich aan de zijkant van zijn buik.
Meer is het eigenlijk niet meer. (gelukkig)

Ik vind zelf tea tree shampoo onwijs fijn. Te krijgen via http://www.drechtstedenruitersport.nl